OBS Studio: Zo laag mogelijke lag/latency

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneSuiker
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-03 21:29
Mijn vraag
Hoe krijg ik een zo laag mogelijke latency wanneer ik met OBS naar YouTube stream? (Live)

Ik organiseer een Bingo en Pubquiz online voor max. 50 personen. Bij de bingo moeten mensen bellen wanneer ze bingo hebben. De pubquiz loopt via Kahoot en moet dus binnen een bepaalde tijd via je mobiele telefoon een antwoord worden gegeven waarbij geldt: hoe sneller, hoe meer punten.

In beide gevallen is het lastig goed te doen als er een grote lag is.

Bij max. 10 seconden is het goed te timen maar daarboven wordt dat wel heel erg lastig.

Relevante software en hardware die ik gebruik
30 tot 40 mbps uploadsnelheid (bekabeld)
i5 10th gen
NVIDIA MX250

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel YouTube videos die vooral gericht zijn op gamers die via Twitch streamen.

Edit: tikfout
Edit 2: Ik heb al getest met YT settings op een zo laag mogelijke latency en ik blijf een hoge latency houden (> 30 seconden)

[ Voor 8% gewijzigd door FijneSuiker op 24-12-2020 14:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:06

g0tanks

Moderator CSA
Ik mis de aanleiding voor je post. Heb je het al gewoon geprobeerd en kom je nu uit op een hele grote latency?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De meeste latency zit waarschijnlijk niet tussen jouw en Youtube, maar tussen Youtube en je kijker.
Youtube heeft daar instellingen voor. Deze al gezien? https://support.google.com/youtube/answer/7444635?hl=nl

Voor wat het spelen van bingo betreft is er een (radio) bingo software oplossing die het probleem van looptijd verschillen tussen jouw en kijkers en tussen kijkers onderling elimineerd: https://www.123rtvbingo.nl
Met dit systeem weet jij dat er bij een kijker een bingo is gevallen nog voordat je kijker dat zelf doorheeft. Op dat moment kan je een ieder ruim de tijd geven om contact te zoeken en is latency geen issue meer.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FijneSuiker
remco_k schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:29:
De meeste latency zit waarschijnlijk niet tussen jouw en Youtube, maar tussen Youtube en je kijker.
Youtube heeft daar instellingen voor. Deze al gezien? https://support.google.com/youtube/answer/7444635?hl=nl

Voor wat het spelen van bingo betreft is er een (radio) bingo software oplossing die het probleem van looptijd verschillen tussen jouw en kijkers en tussen kijkers onderling elimineerd: https://www.123rtvbingo.nl
Met dit systeem weet jij dat er bij een kijker een bingo is gevallen nog voordat je kijker dat zelf doorheeft. Op dat moment kan je een ieder ruim de tijd geven om contact te zoeken en is latency geen issue meer.
Ik heb die settings van YouTube gezien inderdaad. Daarmee heb ik nog een te hoge latency helaas.

Die link van je is top! Daar kan ik zeker wat mee wat betreft de bingo!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

OBS zelf voegt heel weinig latency toe, dat is een beetje het punt geweest van de ontwikkeling ervan. De distribuerende site, youtube in dit geval, is van grotere invloed. Bij Youtube kun je aangeven voor je je stream start wat voor latency je wilt hebben. Kies daar laag en je zit geloof ik op sub 10 sec.

Let wel dat 't bij youtube heel makkelijk is om achter te lopen; als je als viewer de stream (al dan niet per ongeluk) pauseert gaat 'ie daarna verder op het punt waar je was, en dus niet naar wat op dit moment 'live' is.

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 24-12-2020 13:41 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• FijneSuiker
g0tanks schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:43:
Ik mis de aanleiding voor je post. Heb je het al gewoon geprobeerd en kom je nu uit op een hele grote latency?
Dat ga ik ff aanpassen in een edit. Ja, ik heb geprobeerd te streamen, ik blijf een heel hoge latency houden.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:48
Heb je een mogelijkheid te streamen naar Twitch? Daar zou 't mogelijk moeten zijn om een < 3 sec latency te kunnen krijgen met de juiste settings.

• FijneSuiker
ShitHappens schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:09:
Heb je een mogelijkheid te streamen naar Twitch? Daar zou 't mogelijk moeten zijn om een < 3 sec latency te kunnen krijgen met de juiste settings.
Ja, ik kan via OBS ook streamen naar Twitch en dat instellen lukt wel. Het nadeel vindt ik

A ) De naamsonbekendheid bij Twitch bij onze doelgroep
B ) Het mislopen van het promoten van ons YT-kanaal

Vandaar de vraag om tips voor specifiek een YouTube livestream.

EDIT: Spatie in opsommings om emoticon te voorkomen..

[ Voor 5% gewijzigd door FijneSuiker op 24-12-2020 14:19 ]

Pagina: 1