Internetsnelheid plotseling gehalveerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-02 12:45
Beste forumgebruiker,

sinds afgelopen weekend is de downloadsnelheid bijna gehalveerd. Ik begrijp er echt niets van!

Afgelopen weken had ik tussen de 80-95 Mbps download op zowel Wi-Fi en ethernet, maar nu krijg ik op ethernet nog maar 50Mbps... (en Wi-Fi zo'n 40-50Mbps). Mijn abonnement is 100Mbps downloadsnelheid.

Mijn uploadspeed is óók voor het eerst minder geworden. Ik betaal voor 30Mbps upload speed en heb dat altijd gekregen, nu is het plotseling zo'n 23-24Mbps...

Nu heb ik jullie hulp nodig om er achter te komen wat de plotselinge bottleneck is!

Ik gebruik een technicolor tg789bvn van Tele2 (en 3x Deco M5 Access Points). De technicolor is een modem en router in 1. De WLAN van de technicolor is uitgeschakeld, want de access points leveren de Wi-Fi voor de meeste apparaten.

Als ik mijn laptop direct verbind met de technicolor (CAT6 ethernet) krijg ik maximaal 50Mbps. Dit geldt voor alle 4 ports. Dus het gaat ergens mis met
  • DSL
  • Technicolor modem/router
Ik weet eigenlijk niet hoe ik nu verder moet met zoeken naar de bottleneck..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYygESTRoNgyRNCy8eyundQ2Xe4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QdSTuo4FVryTWQP0in794qhv.png?f=fotoalbum_large
Dit is de informatie die mijn modem/router geeft over de DSL verbinding.. is hier iets raars aan?

Hoe moet ik verder met mijn speurtocht?

belangrijke p.s. Vorige maand heb ik 3x Deco M5's gekocht voor betere WiFi, toen opeens werd mijn internet echt véél sneller. Voordat die Deco's waren geïnstalleerd had ik ook zo'n 50Mbps, terwijl vlak na de installatie alles echt tegen de 100Mbps aankwam, waarvoor ik ook betaal. Dit was echt heel raar. Nu lijkt het wel alsof we terug bij af zijn. Zie mijn vorige topic...

p.p.s de technicolor is zo'n 3 jaar oud, terwijl de DSL kabel denk ik zo'n 20 jaar oud is..

MVG,
Yosh1

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
je DSL sync geeft slechts 60mbps ontvangst sync aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
ijske schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:43:
je DSL sync geeft slechts 60mbps ontvangst sync aan...
Wat betekent dit precies?

edit: staat 'DSL Total Bandwidth' gelijk aan de verwachtte internetsnelheid?

[ Voor 17% gewijzigd door Yosh1 op 23-12-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
dat je modem , met deze signaalwaardes , je nooit meer dan 60mbps gaat geven ...

als alles correct is aangesloten in huis , is het je provider gaan pesten, die moet zorgen dat je DSL sync hoger kan

[ Voor 8% gewijzigd door ijske op 23-12-2020 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-06 18:01

DataGhost

iPL dev

Dat je verbinding op dat moment niet hoger gaat dan 60 Mbps.
Bij DSL wordt bij het "inbellen" een snelheid afgesproken afhankelijk van de kwaliteit van de lijn en het maximum van je abonnement. Als die afgesproken snelheid te hoog is voor de kwaliteit van de lijn klapt 'ie er een keertje uit en zal 'ie opnieuw inbellen, waarschijnlijk met een lagere snelheid. Zolang er verder geen fouten optreden wordt er niet opnieuw ingebeld en blijft dat je snelheid. Waarschijnlijk is je lijnkwaliteit niet goed genoeg om de 100 waar je voor betaalt* zonder fouten vol te houden. Bij het installeren van je deco's heb je vast de hele boel eruit getrokken waardoor opnieuw werd "ingebeld" en op dat moment een "te hoge" snelheid is afgesproken waardoor je op dat moment eventjes "jouw" snelheid had.

* dit sterretje staat er gewoon bij bij het afsluiten van je abonnement. Afhankelijk van je lijn.

Zie het als rijden op een smal landweggetje met gaten in de weg en gladde plekken met modder. Je probeert met 100 eroverheen te rijden, dat gaat lang goed tot je op een gegeven moment bijna tegen een boom aan zit en denkt van "oei, misschien maar gewoon 60 gaan rijden". Dan kan je elke volgende keer weer proberen 100 te rijden maar grote kans dat je halverwege weer besluit 60 te gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door DataGhost op 23-12-2020 17:54 . Reden: Had gewoon even zin in een stomme auto-analogie :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
DataGhost schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:50:
Dat je verbinding op dat moment niet hoger gaat dan 60 Mbps.
Bij DSL wordt bij het "inbellen" een snelheid afgesproken afhankelijk van de kwaliteit van de lijn en het maximum van je abonnement. Als die afgesproken snelheid te hoog is voor de kwaliteit van de lijn klapt 'ie er een keertje uit en zal 'ie opnieuw inbellen, waarschijnlijk met een lagere snelheid. Zolang er verder geen fouten optreden wordt er niet opnieuw ingebeld en blijft dat je snelheid. Waarschijnlijk is je lijnkwaliteit niet goed genoeg om de 100 waar je voor betaalt* zonder fouten vol te houden. Bij het installeren van je deco's heb je vast de hele boel eruit getrokken waardoor opnieuw werd "ingebeld" en op dat moment een "te hoge" snelheid is afgesproken waardoor je op dat moment eventjes "jouw" snelheid had.

* dit sterretje staat er gewoon bij bij het afsluiten van je abonnement. Afhankelijk van je lijn.
Bedankt voor alle verduidelijking, dit wist ik niet.
Wat zorgt er denkt u voor dat mijn DSL kabel niet goed genoeg is voor 100Mbps?
  • Is mijn kabel te lang?
  • Is mijn kabel te oud en kreukelig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZODRngH7iAFTtnisrAYUStAs8Qs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Nqo0rICBSzHrj7XpNBhc0N5.png?f=user_large
Dit wordt gegeven op mijn adres; kan ik hier invloed op hebben (, zoals een nieuwe DSL kabel aanleggen)? Want ik wil best graag weer alles er uit knallen en dan weer hopen op de oude 95Mbps van vorige maand haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Nieuwe kabel is iets wat alleen je provider kan regelen, en dat is doorgaans denk ik niet het eerste wat ze gaan doen. Als ik die getallen bekijk klopt wat je modem zegt prima, omdat er op dat moment maar één lijn in gebruik is. Als je een abonnement voor 100 Mbit/s hebt moet het bijna wel dat je bonded hebt, dus dat er twee lijnen gebruikt worden om aan je snelheid te komen. In je modem staat dat de tweede lijn helemaal geen verbinding heeft. Dat kan ergens in huis zitten (kabel niet ingeplugd, ader los in de stekker of ergens anders), dat kan ook elders zitten. Controleer dus eerst je huisinstallatie. Ik kan je verder niet helpen, wellicht andere Tweakers nog wel en anders de helpdesk van je provider. Maar 99% van de tijd is het iets wat je zelf (onbewust) gedaan hebt, als het eerst wel gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
bonded wil zeggen dat ze 2 telefoonparen aansluiten ... das bij jou nu niet het geval (want line 2 geeft geen syncwaardes weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:33
Tele2 levert geen bonded dus je zit aan die max. 66mbit.

Als je bonded wilt moet je naar KPN, cheapconnect of freedom. De rest levert geen bonded. Als je dit wilt moet je wel tot na covid wachten want wordt momenteel niet aangesloten omdat dat door een monteur thuis gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:44
Ik weet niet of Tele2 Dynamic Line Management gebruikt. Als dat het geval is en deze de intrainsnelheid naar beneden heeft gezet dan kan het zijn dat de intrainsnelheid de komende weken weer langzaam omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
Oké, alle reacties helpen mij enorm de situatie beter te begrijpen! Ik denk inderdaad dat ik mijn verlies maar moet gaan pakken. Die 90Mbps was zeker een feestje, vooral omdat we het met 7 mensen delen.

Nu moeten jullie me nog heel even helpen om mij het volgende uit te leggen:
Ik woon in het achterhuis van een studentencomplex. Alle kabels van internetproviders (AOP) komen op één plek het pand binnen. Wij wonen echter 20 meter verderop in de tuin.
Al onze pandgenoten behalen wel 100Mbps op hun DSL. Kan het kloppen dat die ~30 meter extra DSL kabel zó erg de kwaliteit verpest?

edit: ook valt het internet weer regelmatig weg (1x per uur ofzo), dit was afgelopen maand met die 90Mbps 0x gebeurd..
EricJH schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:09:
Ik weet niet of Tele2 Dynamic Line Management gebruikt. Als dat het geval is en deze de intrainsnelheid naar beneden heeft gezet dan kan het zijn dat de intrainsnelheid de komende weken weer langzaam omhoog gaat.
Wij hebben geen ADSL (als u dit bedoelt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2gU0k4n_YAR07HZ35USRWjy8iA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vn7kkDowMB142qG0cnmsw228.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Yosh1 op 23-12-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:44
Yosh1 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:19:
Oké, alle reacties helpen mij enorm de situatie beter te begrijpen! Ik denk inderdaad dat ik mijn verlies maar moet gaan pakken. Die 90Mbps was zeker een feestje, vooral omdat we het met 7 mensen delen.

Nu moeten jullie me nog heel even helpen om mij het volgende uit te leggen:
Ik woon in het achterhuis van een studentencomplex. Alle kabels van internetproviders (AOP) komen op één plek het pand binnen. Wij wonen echter 20 meter verderop in de tuin.
Al onze pandgenoten behalen wel 100Mbps op hun DSL. Kan het kloppen dat die ~30 meter extra DSL kabel zó erg de kwaliteit verpest?

edit: ook valt het internet weer regelmatig weg (1x per uur ofzo), dit was afgelopen maand met die 90Mbps 0x gebeurd..

[...]

Wij hebben geen ADSL (als u dit bedoelt).
[Afbeelding]
Sorry voor het misverstand. Ik had beter xDSL kunnen zeggen; jullie hebben VDSL. VDSL behoort tot dezelfde familie als ADSL maar gebruikt meer geavandeerde technieken. DLM blijft een mogelijke oorzaak.

Dertig meter kabel kan eventueel een rol spelen. Ik hoop dat het geen platte kabel is maar een Norm 88 of anders een UTP netwerkkabel.

Maar omdat het probleem sinds een maand optreedt kan het of bij de aansluiting in het voorhuis of het achterhuis liggen of er is een probleem met de kabel zelf. Ik zou beginnen met de aansluitingen van de kabel in het voor- en achterhuis te bekijken en zien of ze voldoende stevig vast zitten en of ze geoxideerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
eventueel je modem bij het AOP planten en daar direct over CAT5e of beter ethernet naar de woning?

kijken of dat verbeteringen oplevert?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cOjwMP9cvvTLwD1WEQwiQmmjVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iRRqnKYvaL48eM0Lo7WjX4g4.png?f=fotoalbum_large

Op de website Tele2 FPI info staat nu wel dat we tot 105Mbps kunnen halen! Dit is denk ik dus afgelopen maand veranderd, omdat ik alle kabels eruit en erin had geknald.

Dus de maximale downloadsnelheid die providers aanbieden staat niet per se vast, maar ligt heel erg aan de bedrading en het moment wanneer het gemeten wordt?

EDIT: Oh en onze buren hebben 110 Mbps ipv 105Mbps. Dit komt sowieso wél door die 30 meter DSL kabel attenuation.
Ik ga nu proberen de DSL een paar keer te bewegen en in de modem te stoppen om te kijken of de kwaliteit dan weer toeneemt

[ Voor 14% gewijzigd door Yosh1 op 23-12-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
Oké na wat gekloot met de DSL heb ik de splitter verwijderd (Ik weet niet of dit een goed idee is..)
De 'Line' gaat nu direct de modem in. Vgm werkt zo'n splitter als highpass filter?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwA2skRICuKTcgoz6v99BH8G9Bo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4vcLYi5JBoqpupP233Y0H7W.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het resultaat verbaast mij wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rhMxyw54IAVwCpj0TQEviFiPO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0DggFSGQuybRMMDjO0qes38u.png?f=fotoalbum_large
De total bandwidth van mijn DSL kabel verandert echt elke keer als ik het erin en eruit doe énorm! De ene keer is het 50Mbps download en de andere keer 85Mbps...

Komt dit omdat mijn DSL naar de klote is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXXwgQ9qX0EftdR5edQjvykGeb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMQ9MhwuJYlTgFzz2TUxLpDG.jpg?f=fotoalbum_large

Die draden zijn helemaal los, kan ik dit zelf aan elkaar solderen? Of moet ik een hele nieuwe robuuste DSL kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Als ik heel eerlijk ben moet je met deze vragen en jouw gebruik van terminologie helemaal niet zelf aan je lijn willen knutselen. Wat je hoogstens kan doen is je modem zo dicht mogelijk zetten bij waar de verbinding het pand binnenkomt, met een zo kort mogelijke kabel, en het gedeelte naar jouw deel van het pand gewoon met ethernet doen. WiFi staat sowieso uit op je modem, dus het is niet belangrijk dat je modem dicht bij de plek staat waar jij wilt internetten.

Al het andere zou ik aan een monteur overlaten. In bestaande (vaste) kabels zou ik zeker niet gaan knippen, solderen of anderszins knutselen als je blijkbaar niet weet wat je doet en het juiste gereedschap niet hebt, daarmee kan je het bijna alleen maar erger maken. Op de aders staat ook gewoon (fluctuerende) spanning en afhankelijk van wat voor signalen er nog op zitten kunnen die gewoon pijnlijk of misschien zelfs gevaarlijk voor je zijn. Je kan van bestaand bekabeling hoogstens de "losse" kabels (dus die aan beide kanten een stekker hebben) vervangen door een fatsoenlijke, niet-zelfgemaakte kabel met dezelfde stekkers en kijken of het daarmee beter gaat. De vaste zou ik echt afblijven. Zorg dat je het zonder extra knutselen weer terug kan brengen in de originele staat zoals het nu is, ik gok dat je liever 60 Mbit/s hebt dan misschien 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
DataGhost schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:49:
Als ik heel eerlijk ben moet je met deze vragen en jouw gebruik van terminologie helemaal niet zelf aan je lijn willen knutselen. Wat je hoogstens kan doen is je modem zo dicht mogelijk zetten bij waar de verbinding het pand binnenkomt, met een zo kort mogelijke kabel, en het gedeelte naar jouw deel van het pand gewoon met ethernet doen. WiFi staat sowieso uit op je modem, dus het is niet belangrijk dat je modem dicht bij de plek staat waar jij wilt internetten.

Al het andere zou ik aan een monteur overlaten. In bestaande (vaste) kabels zou ik zeker niet gaan knippen, solderen of anderszins knutselen als je blijkbaar niet weet wat je doet en het juiste gereedschap niet hebt, daarmee kan je het bijna alleen maar erger maken. Op de aders staat ook gewoon (fluctuerende) spanning en afhankelijk van wat voor signalen er nog op zitten kunnen die gewoon pijnlijk of misschien zelfs gevaarlijk voor je zijn. Je kan van bestaand bekabeling hoogstens de "losse" kabels (dus die aan beide kanten een stekker hebben) vervangen door een fatsoenlijke, niet-zelfgemaakte kabel met dezelfde stekkers en kijken of het daarmee beter gaat. De vaste zou ik echt afblijven. Zorg dat je het zonder extra knutselen weer terug kan brengen in de originele staat zoals het nu is, ik gok dat je liever 60 Mbit/s hebt dan misschien 0.
Ik ben het met je eens. Ik ben denk ik niet de aangewezen persoon om iets met die kabels te doen. Het verbaast me erg hoe wisselvallig mijn DSL presteert. Nadat ik de DSL een paar keer in en uit mijn modem heb gestopt, is mijn internetsnelheid weer opeens enorm veranderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_78N7TpuSs34-TGvIb1a_I0iJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQA2f4z5Rq7zwijqaul7CtYf.png?f=fotoalbum_large

Een snelle Wi-Fi speedtest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ma7k-jPaP0wAtxtdU7Pt2x565uY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kuph23zQGXsOyQZta4gxsvdj.png?f=fotoalbum_large

Deze resultaten (van 58 down naar 100 down) schreeuwen naar me dat er echt iets goeds onbetrouwbaar is aan mijn DSL, omdat het echt 75% beter presteert bij een minimale verandering van hoek/positie.

Kan ik het beter gewoon links laten liggen en accepteren dat mijn DSL niet heel robuust is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:32
Wat bedoel je met hoek/positie? Je test alleen met wifi? Dat geeft sowieso ook nooit de meest betrouwbare resultaten.

En 84Mbit down en 31Mbit up halen op een verbinding van 100/30 vind ik best een aardige score.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
Hahn schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:05:
Wat bedoel je met hoek/positie? Je test alleen met wifi? Dat geeft sowieso ook nooit de meest betrouwbare resultaten.

En 84Mbit down en 31Mbit up halen op een verbinding van 100/30 vind ik best een aardige score.
De Wi-Fi test was eigenlijk bedoeld om te illustreren dat mijn internetsnelheid nu al hoger is dan toen ik deze topic had gestart. Dit was ook al te zien in de 'Total bandwidth' van mijn modem. edit: ik kan niet makkelijk testen met een ethernetkabel, want die worden gebruikt door mijn huisgenoten die hun deur op slot hebben.

Ik bedoel met hoek/positie dat ik de DSL kabel een paar keer in en uit de DSL port van mijn modem heb gestoken. De ene keer resulteert het in een betere resultaten dan andere keren.

Excuses voor de onduidelijkheden.

[ Voor 7% gewijzigd door Yosh1 op 23-12-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Yosh1 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:10:
[...]

Ik bedoel met hoek/positie dat ik de DSL kabel een paar keer in en uit de DSL port van mijn modem heb gestoken. De ene keer resulteert het in een betere resultaten dan andere keren.
Elke keer dat je de kabel opnieuw in je modem stopt wordt er opnieuw "ingebeld" zoals ik eerder beschreef, elke keer wordt er onderhandeld over / getest welke snelheid bereikt kan worden. Afhankelijk van een hele hoop factoren levert dit eigenlijk nooit twee keer dezelfde snelheid op. Je zal waarschijnlijk vergelijkbare verschillen zien als je de kabels aan je modem niet aanraakt maar slechts het modem uit- en aanzet, waardoor je niet zomaar kan concluderen dat het aan dat specifieke stukje kabel of die ene connector ligt.

Maar het kan natuurlijk wel uitmaken bij een slechte kabel of connector. Pas als meermaals (en liefst ook op verschillende momenten van de dag) uit- en aanzetten van het modem (zonder de overige kabels aan te raken) vrijwel dezelfde snelheden oplevert kan je voorzichtig de conclusie gaan trekken dat je probleem in de connector/kabel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
DataGhost schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:25:
[...]

Elke keer dat je de kabel opnieuw in je modem stopt wordt er opnieuw "ingebeld" zoals ik eerder beschreef, elke keer wordt er onderhandeld over / getest welke snelheid bereikt kan worden. Afhankelijk van een hele hoop factoren levert dit eigenlijk nooit twee keer dezelfde snelheid op. Je zal waarschijnlijk vergelijkbare verschillen zien als je de kabels aan je modem niet aanraakt maar slechts het modem uit- en aanzet, waardoor je niet zomaar kan concluderen dat het aan dat specifieke stukje kabel of die ene connector ligt.

Maar het kan natuurlijk wel uitmaken bij een slechte kabel of connector. Pas als meermaals (en liefst ook op verschillende momenten van de dag) uit- en aanzetten van het modem (zonder de overige kabels aan te raken) vrijwel dezelfde snelheden oplevert kan je voorzichtig de conclusie gaan trekken dat je probleem in de connector/kabel zit.
Hartstikke bedankt voor uw uitgebreide hulp, DataGhost! Ik heb er veel van geleerd. Ik zal aankomende week mijn DSL connectie in de gaten houden bij de instellingen van mijn modem/router, en af en toe de modem uitzetten om te kijken wat de invloed kan zijn.

Voor de rest wil ik de rest bedanken voor al jullie hulp. Mijn internet is, gelukkig, al flink verbeterd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4ARUkwkj1h7Ff7o0HvIxQQDUfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QzWytQSnG52GLlhBnzGah3ow.png?f=fotoalbum_large
Ik laat al het technische en knutselwerk achter me. Dat zal misschien ooit door een monteur gedaan moeten worden als de kwaliteit van het internet plots écht achteruit gaat.

Dan zal ik nu deze topic sluiten.

Fijne kerstdagen! :)
Pagina: 1