M'n huidige pc is aan vervanging toe. Ik draai nog met een 9 jaar oude i5 2500k @4,5ghz, 16GB ram en een (factory) overgeklokte GTX1080. Deze heb ik in de jaren lichtjes geupgrade door een 1TB Sata SSD erin te zetten en elke 3 a 4 jaar een nieuwe GPU.
Om wat ruimte te besparen wil ik eens een mini-itx build proberen, eentje die ook weer zo'n 10 jaar mee gaat (GPU uitgezonderd). Waar ik op uitgekomen ben is het volgende:
Een aantal alternatieven die ik nog overwogen heb:
RGB hoef ik niet, als het er al bij zit zal ik het uitzetten. Ik hoef geen glazen paneel, een mesh zijkant voor de airflow is een stuk koeler.
Mijn gebruik is voornamelijk werk gerelateerd, in de avond uren wil ik nog wel eens een game opzetten (1440p ultrawide gsync 100hz monitor), maar dat was vroeger meer dan tegenwoordig. Desondanks kan ik al een tijdje niet meer alle eye-candy aanzetten, en dat is wel jammer.
Aangezien het bijna 10 jaar geleden is dat ik een pc in elkaar heb gezet, en voorheen altijd Intel heb gehad, zou ik graag even een sanity check willen. Maak ik ergens grove fouten? Geheugen dat niet ondersteund is, of niet onder de koeler past ofzo?
Om wat ruimte te besparen wil ik eens een mini-itx build proberen, eentje die ook weer zo'n 10 jaar mee gaat (GPU uitgezonderd). Waar ik op uitgekomen ben is het volgende:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 604,40 | € 604,40 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550I PRO AX | € 163,90 | € 163,90 |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 | € 821,59 | € 821,59 |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox NR200P Zwart | € 96,- | € 96,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-C14S | € 74,- | € 74,- |
| 4 | Ventilatoren | Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm | € 27,- | € 108,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-64GVK | € 321,- | € 321,- |
| 1 | Voedingen | Corsair SF750 (2018) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | WD Black NVMe SSD SN850 2TB (zonder heatsink) | € 499,- | € 499,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.687,89 | ||
Een aantal alternatieven die ik nog overwogen heb:
- Goedkopere CPU (5600x - 5800x): alles is een upgrade tov m'n huidige systeem
- 32GB ipv 64GB ram: 32GB is ook meer dan genoeg voor nu. Maar hoe lang blijft dat nog zo?
- 1TB 970 Evo ipv 2TB WD Black - Gekoppeld met m'n huidige 1TB 840 Evo heb ik dan ook 2TB opslag, al is m'n huidige SSD wel een stuk trager. Bij vervanging voor een 2TB variant zou die naar de HTPC kunnen verhuizen ter vervanging van een ronddraaischijf.
- Huidige GTX1080 nog even aanhouden tot de 3xxx prijzen wat gezakt zijn, of wellicht een 3070 of 3060ti. Bij de 2xxx vond ik de upgrade stap in ieder geval nog niet groot genoeg. Maar als ik die nu tweedehands verkoop kan ik er in ieder geval weer een tijdje tegen. Het is in ieder geval geen supernoodzakelijke upgrade, ik game tegenwoordig een heel stuk minder dan "vroeger", en met de nieuwe CPU zal de performance ook weer flink verbeteren.
RGB hoef ik niet, als het er al bij zit zal ik het uitzetten. Ik hoef geen glazen paneel, een mesh zijkant voor de airflow is een stuk koeler.
Mijn gebruik is voornamelijk werk gerelateerd, in de avond uren wil ik nog wel eens een game opzetten (1440p ultrawide gsync 100hz monitor), maar dat was vroeger meer dan tegenwoordig. Desondanks kan ik al een tijdje niet meer alle eye-candy aanzetten, en dat is wel jammer.
Aangezien het bijna 10 jaar geleden is dat ik een pc in elkaar heb gezet, en voorheen altijd Intel heb gehad, zou ik graag even een sanity check willen. Maak ik ergens grove fouten? Geheugen dat niet ondersteund is, of niet onder de koeler past ofzo?
:strip_exif()/f/image/xf4fRID8Ps76eYfLZCRA2zxS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RuMcltrKE2DSrSjKOEtDMoI6.jpg?f=fotoalbum_large)