Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFL92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 12:35
Recentelijk heb ik mezelf getrakteerd met een Synology NAS (DS920+) en een Nvidia Shield TV Pro 16GB (2019). De NAS is zo goed als volledig geconfigureerd en wordt regelmatig van nieuwe media voorzien. Helaas blijkt mijn oude Raspberry Pi i.c.m. LibreELEC en KODI niet krachtig genoeg om HD films en series af te spelen. Vandaar de aanschaf van de Nvidia Shield.

Nu heb ik hier een aantal vragen over, maar gezien de diversiteit van mijn vraagstukken zoek ik iemand die mij de komende dagen kan helpen met het onderstaande:

1. Correct inrichten van een firewall protocol om verkeer van buiten Nederland te blokkeren.
2. Inrichten van een privé "clouddienst" voor het online opslaan en synchroniseren van bestanden en mappen tussen verschillende devices. Dit als alternatief voor mijn STACK storage bij TransIP dat komt te vervallen. Graag zou ik dan ook eens sparren over de beste optie(s) hiervoor. Te denken aan: Synologys "Cloud Sync" vs. "Synology Drive" of wellicht een 3rd party oplossing?
3. Advies voor het inrichten van de juiste "media sharing" setup. Te denken aan: Plex installatie op de NAS of juist op de Nvidia Shield i.v.m. betere transcoding?
4. Eventuele andere must-haves of best practices die geadviseerd worden qua NAS of Data Sharing configuratie.

Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat zijn een hoop vragen. Zo te lezen zoek je (betaalde?) ondersteuning bij al die dingen, klopt dat? Zo ja, dan is het forum niet de juiste plek maar kun je een advertentie zetten in https://tweakers.net/computerhulp/aanbod/ :)

Vwb 1.: Da's iets wat je in je router of op een losse firewall zou moeten doen. De vraag is dan waar je die op gaat draaien. Niet op de NAS neem ik aan; je wilt je data niet moedwillig blootstellen aan de boze buitenwereld.

Vwb 2.: Indien je advies wilt over alternatieven voor Stack: gebruik de zoekfunctie op het forum, in het opslagforum lopen er ongetwijfeld topic(s) over. je bent niet de enige met die uitdaging ;)

Vwb 3: Ik zou gewoon de shield gebruiken, die zou dat moeten kunne trekken. Koppelen met je NAS en klaar. protofol mag je zelf eve uitvissen. Kan DLNA, zou zelf voor NFS of SMB gaan :)

4. Zoals al gezegd: je wilt je NAS niet aan het grote boze internet hangen. Zeker niet als je dit soort vragen moet stellen (nofi). Da's vragen om problemen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFL92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 12:35
Het is ook niet zo zeer dat ik een leek ben op het gebied van beveiliging en configuratie, maar er zijn altijd betere manieren om je thuisnetwerk van de buitenwereld af te schermen. Zoals je zelf al aangeeft is het inderdaad verstandiger om dit direct op je router in te regelen i.p.v. dit enkel op je NAS te doen - wat oorspronkelijk mijn idee was. Thanks voor de tip.

Als alternatief voor STACK wil ik graag een lokale oplossing gaan draaien. Daar heeft de firewall ook direct invloed op, vandaar dat ik dat eerst goed ingeregeld wil hebben. Ook hoor ik veel mixed feelings over Cloud Sync en Synology Drive, beide van Synology. Hierom dan ook mijn vraag.

Qua media sharing draai ik al mijn diensten al over non-default poorten en gebruik gescheiden beheer en “media client” accounts. Maar nogmaals, ook hier zullen wellicht betere manieren voor zijn.

Er is vast een Synology hobbyist die mij hier verder bij op weg kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Oh zeker. Over eigenlijk alle onderwerpen die je noemt lopen topic in de diverse sub) fora. Ik zou daar je licht eens op steken. 4 verschillende vragen doro elkaar in 1 topic is niet echt handig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:51
BFL92 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:42:
Als alternatief voor STACK wil ik graag een lokale oplossing gaan draaien. Daar heeft de firewall ook direct invloed op, vandaar dat ik dat eerst goed ingeregeld wil hebben. Ook hoor ik veel mixed feelings over Cloud Sync en Synology Drive, beide van Synology. Hierom dan ook mijn vraag.
Ik heb uiteindelijk SyncThing draaien op mn NAS, werkt precies zoals ik het wilde hebben. Voor een off-site backup heb ik nu C2-backup
Toegang vanaf buiten regel ik op mn firewall (Fortigate), alleen via SSL-VPN.
Verder ook een ShieldTV, filesharing via NFS en transcoding mag de shield zelf doen.