Ik ben momenteel bezig met een groot project waar ik verantwoordelijk ben voor de algehele architectuur. In dit project gaat er nogal wat overgegooid worden met data tussen verschillende systemen van verschillende leveranciers. Vaker dan mij lief is moet er een bepaalde transformatie toegepast worden, maar vaak is de mapping 1 op 1.
Nou loop ik tegen het mooie probleem aan dat de relatie/mappings en transformaties tussen systeem A en B helder zijn, en tussen B en C en B en D. Maar heb net even zitten te tellen, er zitten soms 5 slagen tussen het bronsysteem en de uiteindelijke afnemers van die data, terwijl er in die slagen (en tussen liggende systemen) die data ook gewoon gebruikt moet worden.
Deze complexiteit komt uiteraard omdat we ook wat legacy in stand moeten houden de komende jaren.
Ik heb het wel redelijk in mijn hoofd zitten, maar ik wil het ook inzichtelijk maken dat het duidelijk is waar bepaalde data vandaan komt. En wat de impact is als we aan het begin van de keten iets veranderen.
Bijvoorbeeld:
Ik was benieuwd of iemand mij de juiste kant op kan wijzen. Of vanuit ervaring vertellen hoe dit aangevlogen is.
Nou loop ik tegen het mooie probleem aan dat de relatie/mappings en transformaties tussen systeem A en B helder zijn, en tussen B en C en B en D. Maar heb net even zitten te tellen, er zitten soms 5 slagen tussen het bronsysteem en de uiteindelijke afnemers van die data, terwijl er in die slagen (en tussen liggende systemen) die data ook gewoon gebruikt moet worden.
Deze complexiteit komt uiteraard omdat we ook wat legacy in stand moeten houden de komende jaren.
Ik heb het wel redelijk in mijn hoofd zitten, maar ik wil het ook inzichtelijk maken dat het duidelijk is waar bepaalde data vandaan komt. En wat de impact is als we aan het begin van de keten iets veranderen.
Bijvoorbeeld:
Ik heb al een poging gedaan tot een afschuwelijk Excel document met macro's en al. En het is minimaal werkbaar. Alleen mis je de transformaties en de vele 1:* relaties. Ik moet er ook niet aan denken om hier een grote ERD van te maken (afgezien dat transformaties dan ook niet goed inzichtelijk zijn).Data X voor systeem D komt oorspronkelijk uit systeem A. Maar in de slag tussen B en C is er een transformatie toegepast: de voorloopnullen zijn weggehaald.
Ik was benieuwd of iemand mij de juiste kant op kan wijzen. Of vanuit ervaring vertellen hoe dit aangevlogen is.