Nobilia keuken aankoop met I-Kook en een maatprobleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuehyuan13
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-02-2021
Hoi,

3 weken geleden bestelde ik een Nobilia keuken LINE N met I-KOOK , dat is XL kast h:792 mm + plint h: 100 mm. Mijn inbouw vaatwasser is Siemens SX65Z800BE. Hieronder is de afmeting.

https://www.siemens-home....g-geintegreerd/SX65Z800BE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zk4MzBVKK3411IkdqCE_cYINXfo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZKnVvSe7dVvNwBfyhPRVSN3I.png?f=user_large

Vorige week vertelde I-Kook me dat de fabrikant zei dat we de plinthoogte moeten verhogen tot 150 mm, anders kan mijn vaatwasser niet in het huidige ontwerp passen; of ik moet het veranderen naar een normale vaatwasser van 82 cm dan kunnen we 100 mm behouden.

Ik vind het echt raar, want ik heb de afmetingen van Siemens keer op keer gecontroleerd, 792 mm XL-kast + 100 mm plint = 892 mm is ok. Als we overstappen op 150 mm, is het te groot. Ik stond erop 100 mm dik te behouden, anders moet de fabrikant dubbel controleren en ons de reden vertellen, maar I-KOOK vertelde me net dat dit mijn risico is als ik 100 mm houd.

Kan iemand mij een adives geven or mijn laten weten dat het mijn fout of verkeerde berekening is? Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-06 22:04
Altijd lastig om dit van te voren te berekenen, Je zal de vaatwasser in dit geval op de grond moeten zetten, dus niet met de bovenkant tegen je blad.
Ruimte tussen vaatwasser en blad opvullen met een vulblende (latje). Hierdoor wordt je scharnierpunt van je deur aan de onderzijde van de vaatwasser kleiner. Zoals ik het uit mijn hoofd bereken zou je dan niet met de onderkant van het meubelfront tegen de vaatwasser aan moeten komen.
Zet je de vaatwasser wel tegen onderkant van je blad zal de deur bij het open doen tegen de vaatwasser aan komen terwijl de deur nog maar half open is.

Dus de vaatwasser op de grond (86,5 cm) ruimte tussen blad en vaatwasser 3cm. Hierdoor win je 3cm op de maximale deurhoogte op deze vaatwasser. Die staat nu op 77,5 dat zou dus normaal gesproken te weinig zijn voor een kast van 79,2

op deze video kan je terug zien wat ik bedoel met dat kantelpunt aan de onderkant.
YouTube: Maxiline vaatwasser inbouwen - Keukenloods.nl

[ Voor 10% gewijzigd door iWout op 23-12-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

Tacoos

i am i

Vlgs mij is dit dezelfde discussie als die ik had met de monteur van onze keuken;
Als het probleem is dat er teveel deur naar binnen draait vanwege de lage plint, los je dat niet op met een lager model vaatwasser: uitgaande van montage bovenkant vw tegen onderkant blad, ligt het scharnierpunt hoger en komt er nog meer deur naar binnen (destijds geloofde de monteur mij ook niet, totdat ie zelf een laag model had geplaatst |:( )
Bij ons kwamen ze er bij plaatsen achter, bij jou al iets eerder ( toch iets geleerd in 10 Jr 🤣)
Juist dit soort dingen voorkomen of de klant vooraf over informeren zou de meerwaarde van een keuken verkoper moeten zijn...

Bij ons is uiteindelijk de vw onder tegen blad gemonteerd zoals het hoort de deur ingekort en een vast paneel eronder.
Door de naad tussen paneel en deur niet super mooi, maar het functioneert

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:56
Het is alweer een tijd geleden maar ik heb ooit de scharnieren kunnen vervangen door scharnieren die niet alleen draaien maar de deur ook naar buiten bewegen. Hierdoor komen ze vrij van de plint. Hangt van de vaatwasser af of dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:58
yuehyuan13 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:34:
Ik vind het echt raar, want ik heb de afmetingen van Siemens keer op keer gecontroleerd, 792 mm XL-kast + 100 mm plint = 892 mm is ok.
Je front is 792mm, dat valt buiten de 705-775 die Siemens opgeeft.
Als we overstappen op 150 mm, is het te groot.
Ik neem aan dat een hogere plint betekent dat het kastje 50mm lager wordt (bladhoogte blijft dus hetzelfde). Dan klopt het wel allemaal met de maatschets.

De vaatwasser niet strak tegen het blad monteren, maar 2cm lager, past waarschijnlijk ook.

Maar als je graag deze maat kasten houdt, kunnen ze dan niet gewoon de vaatwasser omruilen voor een passend exemplaar? Of heb je de vaatwasser al in bezit ofzo?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuehyuan13
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-02-2021
Bedankt voor jullie reacties!

Ik vergat te zeggen dat het LINE N is, een handgreep van Nobilia. Ik begreep net dat ik 50 mm tussen de bovenkant van de vaatwasser en de onderkant van het werkblad moet houden vanwege het handprofiel.

Dus de minimale hoogte van vaatwasser 865 mm + 50 mm = 915 mm is hoger dan plint 100 mm + kast 792 mm

Afwasmachine heb ik gekocht bij Bemmel ivm goedkopere prijs tijdens Black Friday (nog niet geleverd). Ik weet het niet zeker, maar ik hoop dat ik kan veranderen naar 82cm serienummer SN65Z800BE.

https://www.siemens-home....g-geintegreerd/SN65Z800BE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHKlH78Jc0MAEQWt7CyTfcQaS1Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nIX5cD22D6y6pknP0Q679ijV.png?f=user_large

De hoogte van deze is echter 655 - 725 mm maar het front van Nobilia is 762 mm. Ik weet niet zeker of dit perfect past. Heeft iemand een idee?

Ik wil de plint niet verhogen naar 150 mm, anders wordt de totale hoogte van het kookeiland plint 150 mm + kast 792 mm + werkblad 30 mm = 972 mm, te hoog voor mijn vriendin van 160 cm ☹

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:58
yuehyuan13 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:41:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik vergat te zeggen dat het LINE N is, een handgreep van Nobilia. Ik begreep net dat ik 50 mm tussen de bovenkant van de vaatwasser en de onderkant van het werkblad moet houden vanwege het handprofiel.

Dus de minimale hoogte van vaatwasser 865 mm + 50 mm = 915 mm is hoger dan plint 100 mm + kast 792 mm

Afwasmachine heb ik gekocht bij Bemmel ivm goedkopere prijs tijdens Black Friday (nog niet geleverd). Ik weet het niet zeker, maar ik hoop dat ik kan veranderen naar 82cm serienummer SN65Z800BE.

https://www.siemens-home....g-geintegreerd/SN65Z800BE

[Afbeelding]

De hoogte van deze is echter 655 - 725 mm maar het front van Nobilia is 762 mm. Ik weet niet zeker of dit perfect past. Heeft iemand een idee?

Ik wil de plint niet verhogen naar 150 mm, anders wordt de totale hoogte van het kookeiland plint 150 mm + kast 792 mm + werkblad 30 mm = 972 mm, te hoog voor mijn vriendin van 160 cm ☹
Klopt wat de verkoper zegt, met greeploos past een XL niet.
Hou wel in der gaten met evt, nieuwe vloeren die er later in gaan.
Keuken stellen op afgewerkte vloer hoogte , anders krijg je later je vaatwasser er niet meer uit.

.

[ Voor 20% gewijzigd door ouwefreaker op 24-12-2020 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:10
Paar jaar geleden een extra hoge vaatvasser geplaatst en kwam ik ook in aanraking met de plint. Heb toen +/- 2 cm bovenkant plint inkeping gemaakt t.h.v. de deur en kan prima open en dicht nu. Je ziet er ook helemaal niets van, of je moet op je buik liggen op de grond en naar de plint kijken ;)

• ouwefreaker
basjuhh schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:14:
Paar jaar geleden een extra hoge vaatvasser geplaatst en kwam ik ook in aanraking met de plint. Heb toen +/- 2 cm bovenkant plint inkeping gemaakt t.h.v. de deur en kan prima open en dicht nu. Je ziet er ook helemaal niets van, of je moet op je buik liggen op de grond en naar de plint kijken ;)
Klopt wat je schrijft, maar met een greeploze keuken gaat deze vlieger niet op.
Dan gaat er minimaal 5 cm van de totale hoogte af vanaf onderzijde werkblad.
Of je moet inderdaad bovenzijde kasten op 92 cm plaatsen. Wat de verkoper van ts ook aangeeft.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
ouwefreaker schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:28:
[...]

Keuken stellen op afgewerkte vloer hoogte , anders krijg je later je vaatwasser er niet meer uit.
@yuehyuan13 +1

Mijn vloer loopt niet door onder de vaatwasser, waardoor hij 20mm lager staat dan de vloer is.
Dit is een ramp met de vaatwasser eruit halen en weer terugplaatsen.

Mijn tip laat ter plaatse van de vaatwasser de vloer doorleggen, zodat je hem rechtstandig eruit kan schuiven zonder naadjes waarachter hij haakt.

• ouwefreaker
FRANQ schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:03:
[...]

@yuehyuan13 +1

Mijn vloer loopt niet door onder de vaatwasser, waardoor hij 20mm lager staat dan de vloer is.
Dit is een ramp met de vaatwasser eruit halen en weer terugplaatsen.

Mijn tip laat ter plaatse van de vaatwasser de vloer doorleggen, zodat je hem rechtstandig eruit kan schuiven zonder naadjes waarachter hij haakt.
Of de monteur er even hout onder de pootjes laten gebruiken.
Als je een goede monteur hebt zal hij dit dan ook doen.
Als de vloer er later ingaat , van te voren de exacte dikte aan geven.
Als de vloer bijvoorbeeld 20 mm dik wordt in totaal , dan een lat van minimaal 22 mm dik onder de vaatwasser plaatsen.
Gelukkig zijn tegenwoordig de meeste vaatwassers via 3 poten te plaatsen.
In de midden dan een lat van ongeveer 47 cm lang er onder, bij de voor poten is een latje van 10 cm voldoende.(spreek uit 22 jaar ervaring. ;) )

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
ouwefreaker schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:10:
[...]

Of de monteur er even hout onder de pootjes laten gebruiken.
Als je een goede monteur hebt zal hij dit dan ook doen.
Als de vloer er later ingaat , van te voren de exacte dikte aan geven.
Als de vloer bijvoorbeeld 20 mm dik wordt in totaal , dan een lat van minimaal 22 mm dik onder de vaatwasser plaatsen.
Gelukkig zijn tegenwoordig de meeste vaatwassers via 3 poten te plaatsen.
In de midden dan een lat van ongeveer 47 cm lang er onder, bij de voor poten is een latje van 10 cm voldoende.(spreek uit 22 jaar ervaring. ;) )
Plaatje underlayment kan ook.

Maar als je toch een outen vloer of laminaat legt kun je de restanten/afzaagsels ook gewoon onder de vaatwasser door leggen.

Heb het zelf ook met latten opgelost.
Maar vooraf erop bedacht zijn is handiger dan wanneer je een keer de vaatwasser er op een avond uit moet halen, en dan erachter komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
FRANQ schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:28:
[...]

Plaatje underlayment kan ook.

Maar als je toch een outen vloer of laminaat legt kun je de restanten/afzaagsels ook gewoon onder de vaatwasser door leggen.

Heb het zelf ook met latten opgelost.
Maar vooraf erop bedacht zijn is handiger dan wanneer je een keer de vaatwasser er op een avond uit moet halen, en dan erachter komt.
Ik ben geen voorstander om een keuken op laminaat te zetten, dat beweegt altijd door de iso onderlaag.
En daarbij, ik ga er vanuit dat een keuken langer mee gaat dan een vloer.
Houten lat is makkelijker mee nemen en goedkoper dan plaat materiaal , en nooit spaanplaat of mdf onder een vaatwasser , als die gaat lekken kan de wasser erg klem gaan zitten door uitzetten van dat spul.
Pagina: 1