Toon posts:

Ricoh, Fujifilm of Leica

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gebruikershaes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 00:29
Omdat ik te veel op mijn telefoon doelloos aan het scrollen was, heb ik onlangs mijn iPhone 11 vervangen door een iPhone SE. Het kleine schermpje en de matige batterij ontmoedigen mij enorm om nutteloos op de telefoon te zitten. Dit werkt erg goed. Echter mis ik nu een camera voor de alledaagse kiekjes. Ik heb een Fujifilm XT-1 mer verschillende lenzen, maar die is te groot om steeds mee te slepen. En om die reden gebruik ik de laatste jaren enkel nog mijn telefoon.

Al snel kwam ik uit op de Ricoh GR III en op de Fujifilm XF-10. Beide erg compacte camera's met een ASP-C sensor en erg goede prestaties. Hieronder mijn overwegingen.

- De XF-10 is leuk, is goed geprijsd, maar verder ook niets bijzonders. Dik in orde, maar niet spannend.

- De Ricoh GR III is erg compact, beschikt over veel features, heeft beeldstabilisatie, een ingebouwde ND filter, etc. Erg leuk dus, maar ook 2x zo duur als de Fuji.

Als ik geld buiten beschouwing laat, dan zou je zeggen dat ik voor de Ricoh moet gaan. De camera doet vrijwel alles beter dan de Fuji. Echter is er een ding dat me stoort aan de Ricoh. Als ik de sample images bekijk, dan vind ik vrijwel alle foto's erg hard ogen. Het lijkt te scherp en het contrast lijkt te hoog. Het is een bijzondere look, maar niet een die mij aanspreekt.
Om deze reden komt Leica ook in de picture (pun intended) en dan specifiek de oudere modellen zoals de Leica X (Het moet kostentechnisch ook leuk blijven natuurlijk). Ik weet niet wat het is, maar er is iets speciaals aan de foto's die deze camera's produceren. Een bepaalde zachtheid waardoor het bijna op een schilderij lijkt. Als voorbeeld heb ik hier een foto in een heel gewone setting die toch bijzonder oogt. klik klik klik
Er zit een bepaalde zachtheid op de muren, de gezichten en in de kleuren. Ik heb geen idee hoe of waarom, maar ondanks dat de Leica al wat jaren oud is, spreken de foto's me het meeste aan.

Dus mijn dilemma nu is; ga ik voor een camera op zakformaat die ik vrijwel altijd mee zal nemen, maar misschien niet altijd foto's mee zal maken omdat de stijl me niet aanspreekt (Ricoh) of ga ik voor een grotere camera die bijzondere foto's produceert, maar die ik wellicht vaak thuis laat omdat die te groot is? Of als derde optie, neem ik dan gewoon de goedkopere niet al te spannende Fuji? Die dan letterlijk ter vervanging van mijn telefoon is, maar meer ook niet. En laat ik die dan miss thuis liggen, omdat het niet leuk genoeg is? Kan ik dan niet beter gewoon mijn iPhone 11 meenemen als camera?

First world problems... :X

Oh en voor de duidelijkheid; ik zal de foto's niet nabewerken. Dus het is voor mij belangrijk hoe de foto uit de camera komt.

[Voor 4% gewijzigd door gebruikershaes op 23-12-2020 11:51]

Alle reacties

• gebruikershaes
Niet meer nodig. Ik ga voor de Ricoh. De Leica is te groot en te oud. De Fuji te gewoontjes. Van de Ricoh word ik het meest blij als ik er aan denk. Soms moet je gewoon naar je gevoel luisteren O+

• flabbus
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 25-01 10:37
Hallo

Ik heb de fujifilm X-A3. Er zit nu een lens op van 16-50mm. Ik. Heb een Eos-Fx adapter gekocht, en ben op zoek naar een zoomlens. Ik fotografeer veel in de natuur en wil dus een lens die objecten dichterbij haalt. Ikzelf zat te denken aan de EF 75-300MM F/4.0-5.6 III. Heeft iemand een tip. (Het hoeft geen lens te zijn te zijn die de kleur ogen van een roodborst registreert.) Meer een zoomlens die ik zonder statief kan gebruiken.

Dank alvast

• gebruikershaes
Ik denk niet dat je in dit topic antwoord krijgt op je vraag. Je kunt die vraag beter hier stellen Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic

Persoonlijk zou ik voor een Fuji X mount lens gaan ipv ouwehoeren met een adapter.

• Ricktachtig
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:07
Als je al een Fujifilm X mount camera incl lenzen hebt zou ik een kleinere Fuji camera aanschaffen. Kijk deze woensdag goed naar de Fujifilm presentatie. Er gaan geruchten dat een kleine Fujifilm X-E4 uit gaat komen en een nieuwe versie van de pancake 27mm lens.

De Ricoh GRIII is een fixed lens camera. Dus je zult moeten werken met maar 1 focal length.

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Nu online
Ik ben benieuwd hoe hij bevalt. Ik gebruik ook een fuji, maar ook al 8 jaar een GR1 en GR2 met widelens converter.

De kwaliteit (scherpte) van de lens in zon compacte body is geniaal en onderschat.

Met name het feit dat je hem altijd onzichtbaar bij je hebt en kunt gebruiken maakt fotograferen een heel andere belevenis.

wil ook graag de GR3, maar het feit dat ik een nieuwe GR2 voor 300 kon aanschaffen heeft mij er van weerhouden tot nu toe. Duik ook eens in de GR scene, erg interessant!

[Voor 20% gewijzigd door Tomas_ op 17-02-2021 10:41]

X-T20, XF16mm 1.4, XF35mm 1.4, XC 50-230, Samyang 12mm F2 NCS, Tesla M3 LR AWD TH

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 18:51
@flabbus in principe kun je elke zoomlens zonder statief gebruiken zolang je de sluitertijd lang genoeg houdt. Vuistregel (zonder IBIS oid) is dat de sluitertijd net zo kort of korter moet zijn dan je aantal mm's.

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:48

bobcom

Dedicated dabbler

@flabbus Afgezien van de vraag of je vraag nog open staat: ik denk niet dat je veel kunt verwachten van een Canon Af-lens met een een Ef-Fx adapter op de X-A3. Zeker niet met een lens als de 75-300. Geen autofocus, onhandig, en optisch ook niet al te best.
Doe je adapter weg (en die EF, als je hem al hebt) en koop voor de opbrengst een Fuji XC 50-230. Met wat geduld en geluk heb je dan voor €200 een prima telelens.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee