Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pall66
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10-2024
En weg

[ Voor 101% gewijzigd door pall66 op 10-08-2023 12:46 ]

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 07:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Fees zijn lastig, maar je kunt er vanuit gaan dat als je naar het juiste bitcoinadres iets hebt verzonden, dat het ooit aan zal komen. Het kan zijn dat in uitzonderlijke gevallen de transactie uit de zogenaamde mempool gegooid wordt en dan is de transactie nooit verzonden (want hij is niet in een blok van de bitcoinblockchain terechtgekomen).

Er zijn verschillende sites waar je een schatting van tijd en fees kunt zien, zoals hier: https://bitcoinfees.earn.com/ of hier: https://jochen-hoenicke.de/queue/#1,8h

Ook zie je bij veel blockexplorers hoever je vanaf de 'top' afzit, zoals hier: https://blockstream.info/ als je dan een transactiehash of het bitcoinadres invoert waar je het naartoe gestuurd hebt, dan kun je zien hoe je transactie erbij staat.

Ik neem aan dat je transactie inmiddels wel een keer is doorgekomen. En die fee-schattingen zeggen ook niet altijd alles. Je kunt geluk hebben met een fee van 1 sat/byte en dat de transactie in een keer doorkomt. Het kan, maar is onwaarschijnlijk.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hoeveel sats/vB heb je gebruikt? De fees zijn dikwijls even volatiel als BTC zelf :+

Je kijkt best eens op https://mempool.space/ - daar kan je zien wat de gemiddelde huidige fees zijn, en een schatting van de nodige verwerkingstijd. Maar pas op, als er opeens een hoop transacties bijkomen met hogere fees, worden die weer eerst opgepikt... Dat kan weer een kettingreactie met zich meebrengen waardoor er opeens massaal veel transacties met nog hogere fees bijkomen, enzovoort... Op een gegeven moment stopt dat weer en gaan de fees weer zakken. Als het echt snel moet gaan, zet je dus best je fee hoog genoeg.

Dikwijls zakt de mempool 's nachts genoeg om je transactie toch verwerkt te krijgen... Indien je transactie na 2 weken (dacht ik? niet 100% zeker) nog steeds niet opgepikt en verwerkt is, wordt ze uit de mempool gegooid en zijn je coins weer beschikbaar in de wallet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pall66
En weg...

[ Voor 96% gewijzigd door pall66 op 10-08-2023 12:47 ]

• The Redman
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 23:53
Je zou replace by fee kunnen proberen. Dat betekent dat je een transactie doet met hogere fee, zodat die gemined zal worden. Als er daardoor te weinig BTC achterblijft voor de 'goedkope' transactie, zal die niet plaatsvinden.

Anders verwacht ik sowieso dat de mempool wel weer leeg gemined wordt. Dat gebeurt namelijk best vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pall66
gone

[ Voor 95% gewijzigd door pall66 op 10-08-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pall66
gone forevah

[ Voor 90% gewijzigd door pall66 op 10-08-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 17:57

4POX

Everybody is wired

Misschien verkeerd topic?

Klopt het verhaal dat iemand een kop koffie wilde betalen met zijn bitcoin wallet en daardoor 25 euro fee heeft betaald omdat de transactie haast had.

AKA Rinkel weblog

• Cpt.Iglo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:37
Indien je transactie na 2 weken (dacht ik? niet 100% zeker) nog steeds niet opgepikt en verwerkt is, wordt ze uit de mempool gegooid en zijn je coins weer beschikbaar in de wallet.
Ik heb een soortgelijk probleem als de TS, ik breek daarom even in bij dit topic.

Kan iemand bovenstaande bevestigen?

Ik heb een tijdje geleden voor een klein bedrag BTC en ETH gekocht. Gekocht via Litebit en twee dagen geleden verzonden naar mijn Ledger Nano S Wallet. De ETH kwam vrijwel direct aan, maar de BTC is tot op heden niet ontvangen. Wanneer ik het adres van de BTC wallet of de transaction id op verschillende blockchain explorers invoer, dan zie ik ook verschillende statussen. Bij de één krijg ik de melding dat hij niet gevonden kan worden en bij de ander staat dat hij nog niet bevestigd zou zijn. Bij deze laatste kwam ik erachter dat mijn kleine hoeveelheid samen met een heel grote order in één block zit. Met een fee die 4-6 keer zo laag is als de gemiddelde fee. Ik heb bij de transactie vanuit mijn Litebit wallet echter gewoon de standaard fee gedaan, mijn ervaring is dat dit dan eigenlijk altijd binnen een half uur wel verwerkt wordt. Wat me deze keer alleen wel opviel was dat het lang duurde voordat de transactie door Litebit verwerkt was. Kan iemand mij adviseren over wat ik het beste kan doen?

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Cpt.Iglo schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:16:
[...]
Ik heb een soortgelijk probleem als de TS, ik breek daarom even in bij dit topic.

Kan iemand bovenstaande bevestigen?

Ik heb een tijdje geleden voor een klein bedrag BTC en ETH gekocht. Gekocht via Litebit en twee dagen geleden verzonden naar mijn Ledger Nano S Wallet. De ETH kwam vrijwel direct aan, maar de BTC is tot op heden niet ontvangen. Wanneer ik het adres van de BTC wallet of de transaction id op verschillende blockchain explorers invoer, dan zie ik ook verschillende statussen. Bij de één krijg ik de melding dat hij niet gevonden kan worden en bij de ander staat dat hij nog niet bevestigd zou zijn. Bij deze laatste kwam ik erachter dat mijn kleine hoeveelheid samen met een heel grote order in één block zit. Met een fee die 4-6 keer zo laag is als de gemiddelde fee. Ik heb bij de transactie vanuit mijn Litebit wallet echter gewoon de standaard fee gedaan, mijn ervaring is dat dit dan eigenlijk altijd binnen een half uur wel verwerkt wordt. Wat me deze keer alleen wel opviel was dat het lang duurde voordat de transactie door Litebit verwerkt was. Kan iemand mij adviseren over wat ik het beste kan doen?
Tja, kijk eens op mempool.space en op blockstream.info naar je transactiehash (dat is dus NIET je bticoinadres, maar de lange string die staat voor het blokje details. Daar moet je op klikken en dan zie je 'kosten' ofwel hoeveel sat/vB. Vervolgens zie je in mempool.space welke transacties vermoedelijk afgehandeld worden (op moment van schrijven transacties boven de 90 sat/vByte). Het kan soms best een tijd duren voordat transacties die lager ingeschoten zijn, bijvoorbeeld op 20 sat/vB, meegenomen worden door de miners. Nu duurt dat tussen een half uur en 200 blokken. Nou.. dat betekent dus dat het wel even duurt. Maar er komt vast weer een moment dat het rustiger is, dus je transactie doorkomt. Na ong. 2 weken wordt je transactie uit de mempool gegooid en moet je hem opnieuw aanbieden. Mijn sport is transacties tegen zo laag mogelijke kosten uit te voeren. Dat vraagt om wat geduld op dit moment ;) Zeker als je nu een Lightning-node aan het opzetten bent...

• Cpt.Iglo
Dank voor je reactie. Ik heb de check op mempool.space gedaan, en het blijkt dat de fee maar 3,0 sat/vB is? Naar aanleiding van jouw verhaal lijkt me dit extreem weinig. Hij is ook nog niet bevestigd. Dit zou het dus al wat kunnen verklaren. Wel vreemd, want ik heb niets veranderd aan deze instellingen.

Voor wat betreft die twee weken; wat bedoel je precies met opnieuw aanbieden? Wordt het automatisch weer terug gestuurd naar de oorspronkelijke wallet en kan ik het dan weer proberen?

Edit: Als ik nu opnieuw zoek met blockstream of mempool krijg ik de melding dat de transactie niet bestaat. :? Twee minuten geleden werkte dit in ieder geval bij Mempool nog wel..

[ Voor 15% gewijzigd door Cpt.Iglo op 25-02-2021 15:45 ]

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Cpt.Iglo schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:42:
Dank voor je reactie. Ik heb de check op mempool.space gedaan, en het blijkt dat de fee maar 3,0 sat/vB is? Naar aanleiding van jouw verhaal lijkt me dit extreem weinig. Hij is ook nog niet bevestigd. Dit zou het dus al wat kunnen verklaren. Wel vreemd, want ik heb niets veranderd aan deze instellingen.

Voor wat betreft die twee weken; wat bedoel je precies met opnieuw aanbieden? Wordt het automatisch weer terug gestuurd naar de oorspronkelijke wallet en kan ik het dan weer proberen?

Edit: Als ik nu opnieuw zoek met blockstream of mempool krijg ik de melding dat de transactie niet bestaat. :? Twee minuten geleden werkte dit in ieder geval bij Mempool nog wel..
Het kan soms zijn dat blockstream hem even niet meer ziet en een andere blockexplorer zoals blockchain.com wel.
Veel software heeft niet heel goede fee-inschattingsdingen ingebouwd. Dus 3 sat/B gaat nog wel even duren of niet. Je kunt 2 dingen doen: je inlezen over Replace by Fee (RBF) en of je wallet dat ondersteunt (en of je transactie dat ondersteunt) of een Child pays for Parent transactie doen, dus een transactie vanuit de wallet waar deze transactie nog pending is nog een transactie doen met een veel hogere fee, dan kan een miner die transactie oppakken, maar dat moet de voorgaande transactie ook meegenomen worden, maar dat werkt alleen als een deel van het geld in je wallet nog verbonden is met de transactie die nu niet door wil komen. Als je je wallet helemaal leeggehaald hebt, is dat niet mogelijk. Is te complex om zo uit te leggen, want dat hangt heel erg van je wallets etc. af. Google is your friend in dit geval (en let op dat je niet in scams trapt). Of check Beginnen met Bitcoin op Telegram voor al uw vragen (geen reclame overigens, ik vind het een leuk project)

• Cpt.Iglo
Mijn wallet was na de transactie leeg, dus optie 2 zou dan al niet werken denk ik?

Ik heb naar beide opties gegoogeld, ik begrijp het in grote lijnen maar ik kom er nog niet helemaal uit hoe ik dit nu moet toepassen in mijn Litebit en Ledger wallets. Ik moet nog even wat meer huiswerk maken. :)

Ik heb nog wel even wat geprobeerd uit nieuwsgierigheid; ik heb nog een heel klein beetje bitcoin gekocht en naar dezelfde wallet (Ledger) gestuurd. Ik kwam erachter dat ik bij de uitgaande wallet in Litebit de fee niet aan kan passen, dus ik heb het gewoon met de standaard fee gedaan. En dit was na een minuut of 20 al bijgeschreven in m’n Ledger wallet.. Van de eerdere transactie echter nog geen spoor te bekennen. Is dat niet heel vreemd?

RBF wil ik nog wel proberen, maar ik weet niet zeker of dit vanuit Litebit wel kan. Ik heb de optie nog niet kunnen vinden in ieder geval. Hier ga ik me nog even in verdiepen.

Verder is het mij nog niet helemaal duidelijk wat er nu gebeurt als de transactie de komende dagen/weken niet opgepakt wordt. Komt het dan gewoon weer in de uitgaande wallet terecht? Want dan zou dat nog een mooie uitweg zijn als de andere opties niet lukken..

Edit: Toen ik vanmiddag de transactie nog wel kon zien via Mempool, viel het mij ook op dat er in diezelfde transactie nog een erg grote order (ruim 8 BTC!) naar een andere wallet bij stond. Kan dit er ook voor gezorgd hebben dat die van mij daardoor juist vertraagd is, of dat de fee daardoor zo laag geworden is?

[ Voor 11% gewijzigd door Cpt.Iglo op 25-02-2021 18:23 ]

• Cpt.Iglo
Vanavond is het uiteindelijk toch nog bijgeschreven! Misschien toch nog door de tweede transactie?
@letatcest bedankt voor het meedenken, ik heb weer een hoop geleerd over Bitcoin en de blockchain. ;)

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Cpt.Iglo schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:16:

Edit: Toen ik vanmiddag de transactie nog wel kon zien via Mempool, viel het mij ook op dat er in diezelfde transactie nog een erg grote order (ruim 8 BTC!) naar een andere wallet bij stond. Kan dit er ook voor gezorgd hebben dat die van mij daardoor juist vertraagd is, of dat de fee daardoor zo laag geworden is?
Ha, nou eh.. lastig als ik de transacties niet zie (nou niet ineens je adressen posten he ;) ) Maar ik geloof dat ik misschien niet helemaal juist gelezen had, je verstuurden van LiteBit naar je ledger en bij LB kun je zelf geen fees aanpassen. Vreemd dat ze zo'n lage fee gebruiken, meeste van dat soort bedrijven gebruikt standaard vrij hoge fees zodat ze altijd snel aankomen, anders blijven ze mensen te woord moeten staan omdat het zo lang duurt... Anyway, fijn dat het gelukt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Het is heel makkelijk om te weten hoeveel fees je nu precies moet betalen, je moet alleen maar weten hoeveel mensen na jou nog een transactie gaan maken en hoeveel zij gaan betalen. Met die informatie kun je perfect uit rekenen wat je aan fees moet betalen en hoeveel blokken je moet wachten.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikka
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-03-2021
.

[ Voor 100% gewijzigd door erikka op 10-03-2021 20:09 ]

Pagina: 1