Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-04 10:25
Goedendag allen,

Ik heb onlangs mijn monitor de deur uitgetrapt en een mooie oled tv opgehangen waarop ik game. Ik herbruik nu mijn audio setup met de BND-6700 nog iets van sony, maar deze krijg ik niet zo afgesteld dat ik ook echt in het midden zit van het geluid. Achter is te zwak, en voor te sterk. Ik ben al een weekje bezig met fine tunen en testen maar achter maximaal en voor minimaal, is nog steeds niet geweldig. Erg jammer, maar tis niet anders.

Daarnaast zijn de satellieten erg lomp, en ben ik eigenlijk opzoek naar een soundbar. ik zit te kijken naar een dolby atmos enabled soundbar, maar weet niet zo goed, hoe goed dit werkt met Windows 10.

Ik wil namelijk geen gebruik maken van de hdmi passtrough aangezien dit extra latency creeert, op een tv waarvan de latency opzichzelf al relatief hoog is. (13ms) daarmee valt sonos af omdat deze alleen dolby atmos ondersteunen op de earch hdmi aansluitingen.

Dolby atmos moet via usb, of spdif aangestuurd kunnen worden. De windows app die hiervoor gekocht moet worden is geen probleem.

Ik ben ten eerste opzoek naar ervaringen, zijn er al mensen die hier gebruik van maken en zo ja? Hoe bevalt het, waar ben je achter gekomen?

Daarnaast ben ik opzoek naar een soundbar. Dit zal een langer lopend topic zijn voor mij, omdat ik pas wat verder in 2021 de upgrade wil doen. Dus ik hou de potentiële kandidaten bij in de volgende wishlist. wenslijst: Speaker voor pc

Budget staat even buiten spel. Als het waard is om 1500€ uit te geven omdat dit een voordeel heeft ten opzichte van een andere soundbar dan denk ik daar overna.

De soundbar mag 1,5 meter in lengte zijn, maar niet hoger dan 10cm.
diepte maakt niet uit.

Kort samenvattend: ik ben opzoek naar een soundbar
- Prijs 0 tot 1500€
- Dolby atmos enabled over spdif of USB
- Maximaal 10 cm hoog

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:45
Ik vraag me eigenlijk of dat wel gaat lukken, uit mijn hoofd gaat atmos niet via spdif en een implementatie over USB ben ik ook nog niet tegengekomen (behalve voor headsets).

De implementaties die ik ken gaan via earc of PC > HDMI > Receiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:28
Wat je wilt kan niet. Een optisch kabel heeft onvoldoende bandbreedte voor atmos. Verder zijn er voor dit soort dingen ook nog andere eisen zoals HDCP.

Dus je moet via HDMI.

Verder gaan soundbars per 1 jaar. Alles wat je nu kan kopen zal er over een paar maanden niet meer zijn omdat een nieuwe reeks komt.

Ik heb voor Tweakers laatst een LG soundbar getest van 1.000€ en die was niet naar mijn smaak qua muziek. Voor films en series was die wel OK. Denk dat andere soundbars van 1000€ of meer wel beter zijn, belangrijk is echt om te gaan luisteren. Wat ik heb begrepen is dat die van Samsung 1000€+ wel redelijk goed zijn.

Die app waar jij het over hebt is voor Headsets. Ik gebruik deze gratis met mijn receiver.

[ Voor 6% gewijzigd door Bschnitz op 23-12-2020 01:22 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
Bschnitz schreef op woensdag 23 december 2020 @ 01:19:
Wat je wilt kan niet. Een optisch kabel heeft onvoldoende bandbreedte voor atmos. Verder zijn er voor dit soort dingen ook nog andere eisen zoals HDCP.

Dus je moet via HDMI.

Verder gaan soundbars per 1 jaar. Alles wat je nu kan kopen zal er over een paar maanden niet meer zijn omdat een nieuwe reeks komt.

Ik heb voor Tweakers laatst een LG soundbar getest van 1.000€ en die was niet naar mijn smaak qua muziek. Voor films en series was die wel OK. Denk dat andere soundbars van 1000€ of meer wel beter zijn, belangrijk is echt om te gaan luisteren. Wat ik heb begrepen is dat die van Samsung 1000€+ wel redelijk goed zijn.

Die app waar jij het over hebt is voor Headsets. Ik gebruik deze gratis met mijn receiver.
thanks, dan hoef ik ook niet verder te kijken. Dan is dit er gewoon niet. Jammer joh.

hopen dat de 2021 versies wat kunnen in deze hoek
is er ergens bekend hoeveel extra vertraging er via de hdmi passtrough gegenereerd wordt?
en of de 120hz/hdr/gsync mogelijkheden dan nog steeds aan kunnen of vallen deze uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Beat The Best schreef op woensdag 23 december 2020 @ 01:25:
[...]

thanks, dan hoef ik ook niet verder te kijken. Dan is dit er gewoon niet. Jammer joh.

hopen dat de 2021 versies wat kunnen in deze hoek
is er ergens bekend hoeveel extra vertraging er via de hdmi passtrough gegenereerd wordt?
en of de 120hz/hdr/gsync mogelijkheden dan nog steeds aan kunnen of vallen deze uit?
Wat leuk dat je vraagt! Welkom in mijn wereld van drama.

Om kort te zijn, maar toch lang.

Passtrough zou geen extra vertraging moeten geven, mits het werkt. Het apparaat zelf moet dan ook VRR ondersteunen.

Probleem met gsync zijn er alleen op 4K 120H 4.4.4 chroma, alles andere werkt gewoon. Normale mensen gebruiken 4.2.0 of 4.2.2.

Er zijn 2 opties, je kan geluid via earc streamen vanaf je pc, dan werkt alles via 1 HDMI kabel.

Op je split je geluid en beeld via 2 HDMI kabels, dat is helaas zelfs nog in het HDMI 2.1 tijdperk nog steeds de beste optie.....

Zelf heb ik een CX77 icm een Denon X3700H.

Om minimaal lag of bandbreedte issues te voorkomen werk ik dus met 2 HDMI kabels :p

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
dus ik zou een 2e hdmi kabel kunnen gebruiken voor het geluid? terwijl het beeld over de eerste hdmi kabel gaat.

dat zou perfect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:26

FeaR

In GoT we trust

Dennism schreef op woensdag 23 december 2020 @ 01:16:
Ik vraag me eigenlijk of dat wel gaat lukken, uit mijn hoofd gaat atmos niet via spdif....
Bschnitz schreef op woensdag 23 december 2020 @ 01:19:
Wat je wilt kan niet. Een optisch kabel heeft onvoldoende bandbreedte voor atmos.
Dat is iets te kort door de bocht. Atmos is data die aan een track toe wordt gevoegd. Atmos zegt niets over de bandbreedte van de track en of het dus wel of niet over S/PDIF kan. Atmos kan namelijk ook toe worden gevoegd aan een normaal Dolby Digital (Plus) signaal en kan dan over S/PDIF en HDMI ARC. Diensten als Netflix en Disney gebruiken die methode. Wil je Atmos op basis van een hogere kwaliteit track, dus Dolby TrueHD, dan heb je inderdaad HDMI nodig (rechtstreeks vanaf de bron naar de speaker of via HDMI eARC).
Beat The Best schreef op woensdag 23 december 2020 @ 01:42:
dus ik zou een 2e hdmi kabel kunnen gebruiken voor het geluid? terwijl het beeld over de eerste hdmi kabel gaat.
Let wel dat je dan een Sound Bar pakt met HDMI In. De genoemde JBL heeft alleen eARC op de HDMI Out en dient dus altijd via een TV aan te worden gesloten.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 23-12-2020 04:02 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
Let wel dat je dan een Sound Bar pakt met HDMI In. De genoemde JBL heeft alleen eARC op de HDMI Out en dient dus altijd via een TV aan te worden gesloten.
Welke zou je aanraden. Ook sonos is dan weer in de running.

Dan zou het moeten werken met een rtx 3000 videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Beat The Best schreef op woensdag 23 december 2020 @ 04:09:
[...]
Ook sonos is dan weer in de running.
Ook Sonos heeft, net als de JBL, alleen HDMI eARC en geen gewone HDMI ingang om bronnen op aan te sluiten. Waarbij ik Sonos persoonlijk sowieso niet zou nemen omdat ze geen DTS ondersteunen. Ik zou zelf zoeken naar een Sound Bar met minimaal één HDMI-ingang (hoeft niet eens HDMI 2.1 te zijn) en alle relevante codecs. Welke dat zijn? Geen idee, ik ben niet gecharmeerd van de oplossing "Sound Bar" en ben niet op de hoogte van het huidige aanbod.

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 23-12-2020 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
FeaR schreef op woensdag 23 december 2020 @ 03:51:
[...]

[...]

Dat is iets te kort door de bocht. Atmos is data die aan een track toe wordt gevoegd. Atmos zegt niets over de bandbreedte van de track en of het dus wel of niet over S/PDIF kan. Atmos kan namelijk ook toe worden gevoegd aan een normaal Dolby Digital (Plus) signaal en kan dan over S/PDIF en HDMI ARC. Diensten als Netflix en Disney gebruiken die methode. Wil je Atmos op basis van een hogere kwaliteit track, dus Dolby TrueHD, dan heb je inderdaad HDMI nodig (rechtstreeks vanaf de bron naar de speaker of via HDMI eARC).

[...]

Volgens mij niet echt. Je krijgt namelijk geen atmos maar gewoon DDP+ op max 320 mp3 kwaliteit dacht ik....?

Het is gewoon nep als het atmos zegt, dus dan faken deze stream diensten dat.

Mijn verhaal wordt hier ook nog eens bevestigd.
https://downhomedigital.n...-cable-carry-dolby-atmos/

De ts heeft alleen videokaart nodig met 2 HDMI out, dan in Windows kiezen bij geluid HDMI 2 voor geluid en HDMI 1 voor beeld. + Kabel van TV naar soundbar anders heeft de TV zelf natuurlijk geen geluid van de soundbar.

@ts

Deze had ik getest, https://www.lg.com/nl/audio/lg-dsn11rg.

Volgens mij voldoet dit aan alles wat je wilt. Zelf aub effe kijken.

Geen fan van de muziek en stem weergave BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Naar mijn mening is een Atmos sticker op een soundbar plakken sowieso volksverlakkerij. Ja, het geluidsspoor kan gedecodeerd worden maar dan houdt het toch op. Tot op zekere hoogte kun je nog zeggen dat je een linker-, rechter- en center-kanaal hebt. Maar surround-backs heb je niet als je daarmee niet uitbreid. En plafond-speakers al helemaal niet. Dat gaat men dan allemaal virtueel proberen weer te geven aan de hand van reflecties. Dat kun je toch geen Atmos ervaring noemen. Een soundbar koop je om een strakke setup te hebben met het aansluit gemak van nauwelijks kabels. En daar lever je dan wat geluidskwaliteit en beleving voor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
Bschnitz schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:56:
[...]

Volgens mij niet echt. Je krijgt namelijk geen atmos maar gewoon DDP+ op max 320 mp3 kwaliteit dacht ik....?

De ts heeft alleen videokaart nodig met 2 HDMI out, dan in Windows kiezen bij geluid HDMI 2 voor geluid en HDMI 1 voor beeld. + Kabel van TV naar soundbar anders heeft de TV zelf natuurlijk geen geluid van de soundbar.

@ts

Deze had ik getest, https://www.lg.com/nl/audio/lg-dsn11rg.

Volgens mij voldoet dit aan alles wat je wilt. Zelf aub effe kijken.

Geen fan van de muziek en stem weergave BTW.
Ik gebruik de soundbar alleen op de pc. Tv functionaliteit wordt niet gebruikt.

Geluid over hdmi, wie had dit gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bschnitz schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:56:
[...]

Nee, je verhaal wordt niet bevestigd. Het artikel stelt wat ik ook zeg: Atmos is geen track of formaat, Atmos is metadata die bij een track wordt gevoegd.

Uit jouw link:
...Dolby Atmos is not a sound format; it is sound metadata....
Atmos zegt niets over de bitrate. Dolby Digital (Plus) kan ook worden voorzien van die betreffende metadata waarmee je dan Atmos hebt in de Dolby Digital (Plus) track. Die track kan gewoon over S/PDIF en ARC. Wel lagere kwaliteit dan Atmos toegevoegd aan een TrueHD-track waar je HDMI/eARC voor nodig hebt.
Beat The Best schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:14:
[...]
Geluid over hdmi, wie had dit gedacht
HDMI 1.0 dacht dat al :P Toen wel met minder kanalen qua audio en mindere resolutie qua video maar het kan al even :)

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 23-12-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
FeaR schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:16:
[...]

Nee, je verhaal wordt niet bevestigd. Het artikel stelt wat ik ook zeg: Atmos is geen track of formaat, Atmos is metadata die bij een track wordt gevoegd.

Uit jouw link:

[...]

Atmos zegt niets over de bitrate. Dolby Digital (Plus) kan ook worden voorzien van die betreffende metadata waarmee je dan Atmos hebt in de Dolby Digital (Plus) track. Die track kan gewoon over S/PDIF en ARC. Wel lagere kwaliteit dan Atmos toegevoegd aan een TrueHD-track waar je HDMI/eARC voor nodig hebt.

[...]

HDMI 1.0 dacht dat al :P Toen wel met minder kanalen qua audio en mindere resolutie qua video maar het kan al even :)
We bedoelen hetzelfde. Alleen wat ik echt atmos noem kan gewoon niet via DDP+. Sowieso heeft bijna niemand echt atmos maar goed. Op zin minst worden mijn hight speakers eindelijk juist gebruikt.

https://icdn6.digitaltren...lby-atmos-2-3982x2160.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bschnitz schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:26:
[...]
Alleen wat ik echt atmos noem kan gewoon niet via DDP+.
Als we zelf randvoorwaarden gaan verzinnen op een vast gegeven dan wordt het lastig (en verwarrend) discussiëren. Atmos kan over S/PDIF en HDMI ARC in de Dolby Digital Plus formaat. Punt.

Edit:
Flow Chart die je linkt toont ook aan dat Atmos kan over Dolby Digital Plus. Ik snap de moeilijkheid niet om eerlijk te zijn. Wat noem jij dan "echt Atmos"?

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 23-12-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
FeaR schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:33:
[...]

Als we zelf randvoorwaarden gaan verzinnen op een vast gegeven dan wordt het lastig (en verwarrend) discussiëren. Atmos kan over S/PDIF en HDMI ARC in de Dolby Digital Plus formaat. Punt.

Edit:
Flow Chart die je linkt toont ook aan dat Atmos kan over Dolby Digital Plus. Ik snap de moeilijkheid niet om eerlijk te zijn. Wat noem jij dan "echt Atmos"?
Ja, Dolby Digital Plus kan "atmos" metadata meesturen en er vervolgens weinig nuttigs mee doen.

Het idee van atmos is "kwaliteit" en leuke sound effecten.

E-AC-3 werkt niet via S/PDIF, wat volgens mij nodig is voor Dolby Digital Plus "atmos"

"
While Dolby Digital (AC-3) supports up to five full-bandwidth audio channels at a maximum bitrate of 640 kbit/s, E-AC-3 supports up to 15 full-bandwidth audio channels at a maximum bitrate of 6.144 Mbit/s.
"

"
Dolby Digital (AC-3) and Dolby Digital Plus (E-AC-3) bitstreams via an IEC 60958/61937 (S/PDIF) interface. However, the S/PDIF interface has insufficient bandwidth to transport Dolby Digital Plus (E-AC-3) bitstreams at the 3.0Mbit/s
"
"
Generally, a Dolby Digital Plus bitstream can only be transported over an HDMI 1.3 or greater link. Older receivers support earlier versions of HDMI, or only have support for the S/PDIF system for digital audio, or analog inputs.
"

Wikipedia: S/PDIF

Wikipedia: Dolby Digital Plus

Dus zoals ik het zie, kan Dolby Digital Plus "atmos" HDMI maar niet via S/PDIF.

Ook al heb je Dolby Digital Plus "atmos" via HDMI krijg je max 6.144 Mbit/s aan geluids data.

Dit wordt hier volgens mij ook nog eens gezegd als ik het goed begrijp.

https://developer.dolby.c...-over-hdmi-part-1-codecs/

Voor mij is "atmos" pas echt atmos als deze ook via TRUEHD komt. Alles andere is puur metadata zonder kwaliteit.

"
DOLBY DIGITAL PLUS
Dolby Digital Plus (E-AC-3) provides up to twice the efficiency of Dolby Digital while adding new features like 7.1-ch audio, support for descriptive video services, and support for Dolby Atmos (but more on that later). Dolby Digital Plus is widely used by streaming and broadcast services to deliver surround sound audio at lower bitrates. 5.1-ch audio in Dolby Digital Plus is typically encoded at bitrates between 192-256 kbps while stereo audio in Dolby Digital Plus is typically encoded at bitrates between 96-128 kbps. Dolby Digital Plus bitstreams are not directly backwards compatible with Dolby Digital decoders, but Dolby Digital Plus decoders can decode Dolby Digital bitstreams.

DOLBY TRUEHD
Dolby TrueHD, also known as MLP, is a lossless audio codec used widely on HD and UHD Blu-ray Discs. Dolby TrueHD supports up to 24-bit audio and sampling rates from 44.1 kHz to 192 kHz. Dolby TrueHD supports up to 7.1 audio channels as well as Dolby Atmos immersive audio. As Dolby TrueHD is a lossless audio codec, the data rate is variable. For example, Dolby TrueHD bitrates average around 6,000 kbps for Dolby Atmos at 48 kHz with peak data rates up to a maximum of 18,000 kbps for high sampling rate content.
"

Hier nog een link dat alle "atmos" nep is tot je op zin minst 2H hebt ergens. Tot die tijd staat er "atmos" maar doet het niks.

https://www.gadgetguy.com...e-to-dolby-atmos-and-dts/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:45
FeaR schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:33:
[...]

Edit:
Als ik die flowchart bekijk lijkt het echter ook zo te zijn dat ofwel het apparaat waarop je DD+ wil weergeven Atmos support moet hebben of wel verbonden moet via HDMI met een device dat Atmos kan verwerken. Waarom zouden ze daar expliciet vragen naar HDMI wanneer een spdif of usb verbinding naar een soundbar ook zou voldoen.

Ik bedoel dat dit deel van de flowchart:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SMt4Y8C.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dennism schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:27:
[...]
Ik bedoel dat dit deel van de flowchart:

[Afbeelding]
Dat deel lijkt mij niet correct aangezien ze in dat blok meteen de conclusie trekken dat je geen HDMI én geen Atmos capable device hebt.

Maar goed, als TS een sound bar neemt met HDMI In
en Dolby Atmos stickertje dan zit hij goed. Welke dat moet gaan worden is aan TS.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 23-12-2020 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 03:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

@FeaR Dolby Digital Plus kan niet over SPDIF, zie deze pagina van Dolby zelf, die haalde @Bschnitz al aan, kijk onderin bij A SIDEBAR ON S/PDIF:

SPDIF doet enkel gewoon Dolby Digital. Ik kan dat ook bevestigen hier met een versterker die ik via SPDIF op m'n TV had aangesloten, dan kwam er gewoon Dolby Digital uit bij DD+/Atmos materiaal. Schakelde ik over naar ARC, dan werd het wel DD+/Atmos. (ARC heeft net de benodigde bandbreedte voor DD+ met Atmos.)

Verder wat @Bschnitz vind, en al z'n bronnen aanhalen is niet relevant. Atmos is gewoon een merknaam voor object gebaseerd positionele audio, net als DTS:X. Als Dolby hun DD+ met Atmos metadata die naam wil geven is dat hun goed recht. Een TrueHD track heeft ook nog steeds slechts die toegevoegde metadata. Enkel de bitrate bij DD+ is lager. Als jij vervolgens je versterker virtueel geluid naar het plafond laat kaatsen en je kunt dat verschil horen, dan gebruik je Atmos. Is het hetzelfde als een high-end 7.2.4 setup met echte plafondspeakers? Nee, maar mag ik het geluid uit mijn speakers ook geen muziek noemen omdat het geen high-end speakers zijn?

Ik heb een eenvoudige 5.1.2 setup thuis met hoogtespeakers, en ik hoor het verschil tussen wel of geen Atmos metadata bij films en series die het hebben. Maar soms zijn de hoogte-effecten bij bepaalde series met een DD+/Atmos track veel overtuigender dan bij bepaalde films met een TrueHD/Atmos track. Lekker boeiend wat de bitrate is, 9 van de 10 mensen hoort dat verschil echt niet. Wel dat er ineens iets echt over lijkt te vliegen.

Misschien ook nog wel goed om even op @Beat The Best z'n vraag terug te komen... :P
Als je nu al vind dat je achterspeakers weinig doen denk ik dat je niet vrolijk gaat worden van een soundbar.
Ik ben recent geswitched van een Pioneer VSX-S510 naar een Denon AVR-X1600H versterker, en je kan niet voor mogelijk houden wat voor een enorm verschil in surround ervaring dat teweeg bracht met m'n bestaande Teufel speakers.

De automatisch EQ van de Denon versterker doet z'n werk een stuk beter, en het gebruik van goed surround materiaal plaatst me nu veel meer in het midden van de film zoals jij het noemt.
Misschien is dat wat @Bschnitz bedoelt, maar met een soundbar ga je er in ervaring op achteruit als je van losse speakers met een goede versterker komt. Ik zou eens goed uitzoeken hoe goed je bestaande speakers zijn, en of ze misschien met een andere versterker nieuw leven in te blazen zijn.

Die 13ms die je overigens noemt van je TV zijn echt zo laag als je ze gaat krijgen. Met een LG OLED kun je echter last van audio latency krijgen t.o.v. het beeld als je gewoon ARC gebruikt, bij eARC speelt dit probleem niet, ik spreek uit ervaring. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door --MeAngry-- op 23-12-2020 16:04 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

--MeAngry-- schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:49:
@FeaR Dolby Digital Plus kan niet over SPDIF, zie deze pagina van Dolby zelf, die haalde @Bschnitz al aan, kijk onderin bij A SIDEBAR ON S/PDIF:
Dat nam ik eerst ook aan echter kan het dus wel. Genoeg diensten die het doen over zowel HDMI ARC en S/PDIF. Hoe het nu wel kan, want het staat mij inderdaad bij dat het eerst niet kon, geen idee maar het is zeker mogelijk. Genoeg posts te vinden, ook hier op GoT, van mensen waarbij het werkt. Mogelijk dat de gebruikte TV er ook iets mee te maken heeft maar het kan wel.

Maar mogelijk moeten we discussie afronden want het wordt nu meer een welles-nietes (en mogelijk met bepaalde afhankelijkheden) waar TS niet mee geholpen wordt aangezien zijn (toekomstige) situatie met HDMI sowieso zal werken.

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 23-12-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
Ik laat de discussie hier lekker gaan. Snap er weinig meer van. :)

Maar het ziet er naar uit dat rtx 3000 geen specifieke support heeft voor earc. En ik wil wel graag de functies van het scherm blijven gebruiken. Dus als passtrough is voor mij geen optie.

De huidige setup stelt niet zo veel voor. En geluid achter is niet aanwezig. Daarnaast voelt het niet echt gebalanceerd aan omdat ik dezelfde speakers voor 2 schermen gebruik. Namelijk de echte tv, en de tv die als monitor gebruikt wordt.

Dus 2 losse audio setups lijkt mij beter, en een soundbar ziet sleek uit, en het lijkt alsof hier mooier gekuid uitkomt dan een 2.1 of een 3.1 setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

FeaR schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:05:
[...]

Dat nam ik eerst ook aan echter kan het dus wel. Genoeg diensten die het doen over zowel HDMI ARC en S/PDIF (welke beide in functie gelijk zijn). Hoe het nu wel kan, want het staat mij inderdaad bij dat het eerst niet kon, geen idee maar het is zeker mogelijk. Genoeg posts te vinden, ook hier op GoT, van mensen waarbij het werkt.
Interessant, dat valt wel buiten spec dan, maar dan zal het inderdaad met een nog lagere bitrate zijn dan via ARC. Ik verwacht wel dat je een vrij specifieke combinatie van apparaten nodig zult hebben om het te laten werken.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beat The Best
Daarom lijkt die jbl ook een interessante keuze, omdat als ik wil die kleine achter speakers. Eventjes achter me kan plaatsen. Als ik toch een film bekijk. En standaard voor me laat liggen, tijdens het gamen of andere content

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Beat The Best schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:09:
Maar het ziet er naar uit dat rtx 3000 geen specifieke support heeft voor earc.
Vergeet HDMI eARC als je beeld en geluid apart aan gaat bieden. Een Sound Bar met HDMI In is dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Maar het ziet er naar uit dat rtx 3000 geen specifieke support heeft voor earc. En ik wil wel graag de functies van het scherm blijven gebruiken. Dus als passtrough is voor mij geen optie.

De huidige setup stelt niet zo veel voor. En geluid achter is niet aanwezig. Daarnaast voelt het niet echt gebalanceerd aan omdat ik dezelfde speakers voor 2 schermen gebruik. Namelijk de echte tv, en de tv die als monitor gebruikt wordt.

Dus 2 losse audio setups lijkt mij beter, en een soundbar ziet sleek uit, en het lijkt alsof hier mooier gekuid uitkomt dan een 2.1 of een 3.1 setup.
Je RTX hoeft geen eARC te ondersteunen. Het is vrij simpel, wil je 120Hz, 4k beeld van je PC naar je TV met positioneel geluid, dan heb je twee keuzes:
- Een HDMI 2.1 versterker of soundbar waar je je PC rechtstreeks op aansluit.
- Een eARC geschikte versterker of soundbar waarbij je je PC op de TV aansluit.

Los daarvan; een soundbar kan beter geluid geven dan een 2.1 of 3.1 setup, maar dat ligt uiteindelijk gewoon aan de kwaliteit van de speakers natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door --MeAngry-- op 23-12-2020 16:15 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
ik heb 2 hdmi poorten op mijn videokaart.
Dus de bedoeling is om 1 hdmi kabel rechtstreechts naar mijn tv te trekken, voor 120hz, HDR, VRR en 4k.
en 1 kabel direct in de soundbar.

Ik heb mij laten vertellen dat een sonos een goede start is, omdat hier makkelijk dingen aan toe te voegen zijn.
De JBL ziet er completer uit, met een subwoofer en 2 losse achterspeakertjes die draadloos verbinden.

Of is het beter om sowieso even te wachten totdat de 2021 modellen er zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz

Nogmaals:

2 OUT van de videokaart (ik werk met een 3090).
1 gaat in je TV.
1 gaat in je soundbaar.

Je bent klaar!

https://www.whathifi.com/...he-best-atmos-tv-speakers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PbeLWG5CjrIAPL9PXvR6_ng4yQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpeQZaYTkRNo4L5bQK0VVssM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Bschnitz op 23-12-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
Top, hier ook een 3090 maar ik kijk altijd even uit met hoe groot de flex wordt.

Toch de sonos Arc, op nummer 1.
Die gaat terug de whislist op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Beat The Best schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:40:
Toch de sonos Arc, op nummer 1.
Die gaat terug de whislist op.
Nogmaals, gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
FeaR schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:41:
[...]

Nogmaals, gaat niet werken.
Aight got it,

Hdmi in, en geen earc,
Search continues, Arc has been removed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Beat The Best schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:44:
[...]

Aight got it,

Hdmi in, en geen earc,
Search continues, Arc has been removed.
Die Arc werkt alleen via je TV, dat is wat hij wilt zeggen. Volgens mij zou het wel moeten werken als je dus je TV als HDMI hub gebruikt, dus je TV zou dan het geluid via earc doorsluizen naar de soundbar. Alleen zijn bepaalde codecs een issue, mocht je DTS willen afspelen, dat zou dan dacht ik niet kunnen. Ook al zit dat wel op de soundbar van LG dus wellicht kan het wel via earc ook al ondersteund de TV dat zelf niet maar wel de soundbar.

Dus dat zou er zo uitzien.

Pc HDMI naar tv
Tv HDMI naar soundbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
oke ik ben de draad kwijt. Wat is beter?

De soundbar aansluiten middels EARC via de TV.
Als ik dit doe, zit hier dan een verlies op kwaliteit op? vertraging in de audio, of extra latency in het scherm? is het dan bijvoorbeeld in eens niet meer mogelijk om het scherm in de game modus te zetten?(dit is echt een must)?

Optie 2 een 2e hdmi kabel vanuit de gpu naar de soundbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Beat The Best schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:04:
oke ik ben de draad kwijt. Wat is beter?

De soundbar aansluiten middels EARC via de TV.
Als ik dit doe, zit hier dan een verlies op kwaliteit op? vertraging in de audio, of extra latency in het scherm? is het dan bijvoorbeeld in eens niet meer mogelijk om het scherm in de game modus te zetten?(dit is echt een must)?

[...]
Nee, je kunt dit gewoon doen, via eARC zou dat prima moeten werken. En via eARC kun je lossless geluid transporteren, dus zonder kwaliteitsverlies. Als je je LG OLED op eARC en passthrough instelt gaat dit zonder noemenswaardige vertraging, ook in game-mode. (Er zijn wat issues bekend, maar dit is vooral een kwestie van instellingen, en bij ARC heb je het probleem wel. Bekend issue, maar LG doet er niks aan...)

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de Sonos ARC geen DTS licentie heeft en dus alleen ongecomprimeerde audio (LPCM, dat zul je het meeste in games gebruiken) kan afspelen of Dolby-formaten (DD, DD+, TrueHD, Atmos) kan decoderen. Dit kan alleen een probleem zijn als je bijvoorbeeld blurays afspeelt met enkel een DTS-HD track en je speler het geluid niet voor je kan decoderen (kleine kans).

[ Voor 6% gewijzigd door --MeAngry-- op 23-12-2020 18:29 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beat The Best
Ik heb geen eens de mogelijkheid tot het afspelen van bluerays op mijn pc. Dus dat zal wel meevallen. 🤣
Pagina: 1