Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treris
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-05 11:12
Mijn vraag
Op mijn werklaptop merk ik sinds de installatie van firefox 84 dat het downloaden van, wat .docx bestanden zouden moeten zijn, resulteert in het downloaden van .xml bestanden.

Ik heb al het nodige geprobeerd in de instellingen en zelfs al even gekeken op een andere werkcomputer of het probleem zich daar ook voor doet. Initieel leek het van niet, totdat ook op die computer firefox 84 werd geïnstalleerd en sindsdien heeft ook die computer hetzelfde probleem.

Het probleem lijkt dan ook aan firefox 84 te liggen, maar ik lijk de enige te zijn die er last van heeft aangezien ik verder nog geen vermeldingen ervan kan vinden via duckduckgo/google/twitter en op mozilla forums.

Zijn er hier toevallig meer mensen met hetzelfde probleem?

Relevante software en hardware die ik gebruik
W10 en een webapplicatie van m'n werk (sorry mag ik niet naar linken)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb Firefox al 'opgefrist', maar kan het hele profiel niet verwijderen omdat ik niet op de C: schijf kan komen van deze laptop (geen admin rechten helaas).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Gebeurt het alleen als je een .docx download uit die webapplicatie van je werk?

Kun je het eens proberen uit een andere bron? Bijvoorbeeld een webmailclient?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treris
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-05 11:12
Hi Xander,

Dank voor de snelle reactie, ja het zijn alleen de .docx bestanden vanuit die ene bron voor zover ik het nu kan zien, andere bronnen (sharepoint, nas, webmail) leveren geen problemen op. Heel bijzonder omdat het alleen gebeurt bij versie 84 van Firefox en ook niet bij andere browsers (bijv. Chrome).

Heb ook al even gecheckt of het niet toevallig ligt aan de adblocker (weet niet precies waarom het daaraan zou liggen, maar gewoon voor de volledigheid gecheckt).

Er lijkt tussen firefox 83 en 84 iets veranderd te zijn, maar ik kan nog niet achterhalen wat en of het aan te passen is via bijv. about:config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is handig om te kijken wat voor bestandstype die webapplicatie serveert. Want een .docx is in feite ook een XML bestand (al is het ingepakt). Als er geen bestandstype wordt meegestuurd als je het bestand wilt downloaden, is het wellicht mogelijk dat Firefox het probeert te raden door naar het eerste stukje van het bestand te kijken. Het ziet hier dan XML staan en behandelt het dan als XML.

Als ik bij een .xlsx bestand kijk, zie ik in plain-text dit er in staan:
[Content_Types].xml
Dat zal bij een .docx dan niet veel anders zijn.

Wat gebeurt er trouwens als je met de rechtermuisknop op de link naar het bestand klikt en kiest voor 'Doel opslaan als...'?

Commandline FTW | Tweakt met mate