Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Samsung EVO 970 PCIe gen 1.0 ipv PCIe gen 3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• haoz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-10 13:19
Mijn vraag
Ik heb een raar probleem met de PCIe interface van mijn Samsung EVO 970 NVMe SSD. Deze maakt standaard gebruik van een PCIe Gen. 1.0 x4 interface. Enkel wanneer ik het XMP profiel van mijn geheugen activeer maakt deze gebruikt van een PCIe Gen 3.0 x4 interface. Verder geen opties in BIOS om een bepaalde PCIe interface voor het m2 slot te kiezen. Iemand bekend met dit issue of een geheugen bottleneck?

Probleem is dat het systeem niet stabiel is op XMP profiel. Over het algemeen start het systeem slecht/niet op wanneer ik de spanning op het geheugen verhoog.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ryzen 3600
Samsung EVO 970
MSI B550 Tomahawk
Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4WL RGB 3200 MHz DDR4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bios update
Samsung NVMe driver geinstalleerd

[ Voor 11% gewijzigd door haoz op 22-12-2020 23:50 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:15
welke m.2 slot heb je gebruikt? Weet je zeker dat hij ook de snelheid heeft van 1.0?

• haoz
99ruud99 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:36:
welke m.2 slot heb je gebruikt? Weet je zeker dat hij ook de snelheid heeft van 1.0?
Ik heb het bovenste M.2 slot gebruikt, welke tot PCIe gen 4.0 support heeft. Snelheid ook getest, en deze is gecapped op 900 mb/s

Standaard draait het geheugen op een spannin van 1.20 Volt. Wanneer ik de spanning verhoog naar bijvoorbeel 1.25 of 1.30 volt veranderd de interface naar PCIe gen 2.0.

[ Voor 5% gewijzigd door haoz op 22-12-2020 23:49 ]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zit je ram in de juiste slots op het mobo? Bij AMD is dat bij gebruik van 2 bankjes (heel logisch...) 2 en 4, niet 1 en 3. Check je mobo manual.

Dat is vaak een reden waarom XMP niet stabiel is.

• haoz
Vandaag probleem "opgelost".

RAM zat wel in juiste sloten (2 en 4). Memtest86 gedraaid en geheugen op XMP geen issues mee bekend. Ook met 1 geheugen reep geprobeerd en dezelfde problemen.

Het DDR Voltage bleek te bepalen welke PCIe gen interface gebruikt werd. Echter was geheugen enkel stabiel tot 1.3Volt. Tussen 1.31 volt en 1.34 herkende het moederbord de SSD in het M.2 slot niet en tussen 1.35 en 1.38 volt bootte het systeem wel maar liep het steeds vast wanneer ik de SSD benchmarkte of de CPU stresste.

Aangezien er twee M.2 slots op het moederbord zaten en het onderste slot via de PCIe lanes van de chipset loopt en de bovenste via de PCIe lanes van de CPU, heb ik de NVMe in het onderste slot geinstalleerd (Chipset lanes). Na boot systeem volledig stabiel en bovendien ook stabiel op XMP settings!

Ik kan niet goed uitleggen wat de reden hiervan is, maar blijkbaar heeft de memory controller problemen met zowel het aansturen van de NVMe als het geheugen.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het komt niet vaak voor maar het kan mogelijk een defecte cpu zijn.

Heb dat ook ooit gehad met een Xeon die af en toe op pci 2.0 x4 liep ipv de gevraagde pcie 3.0 x8. Was een dell server, alles vervangen maar niets hielp, zelfs het mobo niet. Toen de cpu gedaan en het was opgelost. Server werkte verder wel prima.
Pagina: 1