Bedrading inbouwspots LED

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:38
Ik ben zelf een lamp aan het maken.
Al een keer eerder gedaan, uit een stuk hout (stronk/wortel) en daar dan 2 hangde fittingen aan.

Nu heb een vlakker stuk hout, en wil daar 3 inbouwspots in verwerken.
Deze LED spots heb ik besteld bij ome Ali, de afmeting die ik nodig had (wilde hebben...) was verder niet echt te krijgen.
De spots worden geleverd met een driver.

Tot zo ver allemaal mooi.

Echter, aan de 220v kant van de driver, zit een stukje kabel met 2x0.3m2 draad.
Dit lijkt mij iets aan de dunne kant, naar mijn idee wordt er over het algemeen 0.75m2 gebruikt.
Dit zal er uiteraard mee te maken dat ze uit China komen, en er toch op de kosten geled moet worden.
Is het verstandig om de 220v kant te vervangen voor 0.75 of is dat totaal niet nodig?

Live from Denmark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:36
Als je de kosten van een stukje tweelingsnoer wegzet tegen je gemoesdsrust, is de keus dan nog moeilijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 12:19
Die extra dikte is niet echt nodig. Het vermogen van die inbouwspots is maar heel klein, dus dat kan makkelijk door 0.3mm^2, 0.75mm^2 is geschikt voor ongeveer 2300W. Jouw inbouwspots zijn maar een minimale fractie van dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En niet alleen de dikte van het koper (als het al koper is ;) ) is belangrijk, maar ook de dikte/kwaliteit van het gebruikte isolatiemateriaal...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:38
Ja, daar heb je groot gelijk in. Heb genoeg tweelingsnoer liggen in een dikkere uitvoering.

Ik heb gisteravond een tijd via google gezocht, maar kon helemaal niks vinden of het normaal is dat er 0.3 op b.v. inbouwspots gebruikt wordt. De qualiteit ziet er wel goed uit van het snoer, dacht in eerste instantie ook dat het 0.75 was.

Live from Denmark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Volgens de nen1010 mogen kabels dunner dan 0.75mm2 vanwege mechanische redenen niet tenzij ze aan een toestel vast zitten en voor dat toestel andere normen gelden.

Binnen een apparaat of als er geen mechanische sterke uit te draad komt mag het wel dunner zijn.
Dus als je lamp een gesloten systeem is mag de interne bedrading prima dunner zijn, maar de kabel eruit mag niet dunner dan 0.75mm2 zijn.

Voor laagspanningssystemen gelden andere eisen, dit is voor netspanning.

Ook een move naar Wonen & Verbouwen, daar past dit beter denk ik.
Pagina: 1