Netwerkproblemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caryntjen
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-06 16:58
Ik zit momenteel bij Telenet met speedboost die 1 Gb in theorie beloofd. Dus ongeveer 125MB per seconde omdat ik wel een grootverbruiker ben.

Nu heb ik al enige tijd wat problemen met wifi/internet signaal die wegvalt en is er reeds al een aantal maanden onderzoek geweest door Telenet, maar zij beweren niets van buitenaf te zien. Dus het probleem zou 1 van de toestellen zijn die de lijn zou plattrekken.

Nu wil ik graag het toestel achterhalen, dus 1 van de methodes zou manueel toestellen uitschakelen en niet verbinden en zien of ik na enkele dagen nog het probleem heb en dus zou het netwerk langzaam uitbreiden. Of in omgekeerde beweging het netwerk verkleinen.

Ben redelijk ten einde raad. Iets waar ik al op heb gelet is dat ik waar ik kan de download snelheid throttle. Zorg dat sommige toestellen niet op standby kunnen downloaden, etc...

Tips, tricks, applicaties, toestel waarmee ik kan monitoren zijn zeker welkom. Wil gerust wat investeren om hieruit te geraken want stabiel netwerk is wel nodig aangezien ik van thuis uit werk.

Het probleem is vooral merkbaar wanneer ik constant online ben met bellen of gamen. En doet zich voor op verschillende toestellen, wifi of kabel. Discord, whatsapp, ... klaagt soms over slechte netwerkkwaliteit, wegvallen in online matches, gewoon geen internet connectie vinden, ... Soms geen problemen voor een enkele dagen, andere dagen meerdere keren bedag.

Wie o wie kan me helpen? _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10 22:29
een slimme switch die traffiek bijhoud ? (alleen de modem wifi zelf kan hij offc niet meten)

of natuurlijk nog "dommer"... welke lampjes flikkeren alsof het roze maandag is ? een voor een uittrekken tot het weer grijze woensdag is :)

[ Voor 43% gewijzigd door ijske op 22-12-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caryntjen
ijske schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:13:
een slimme switch die traffiek bijhoud ? (alleen de modem wifi zelf kan hij offc niet meten)

of natuurlijk nog "dommer"... welke lampjes flikkeren alsof het roze maandag is ? een voor een uittrekken tot het weer grijze woensdag is :)
Als het netwerk plat gaat hebben alle toestellen er last van, geen internet op bekabelde laptop, geen wifi op gsm... Awel das de domme methode die ik ook dacht, maar het probleem doet zich niet consistent voor, dus kan soms enkele dagen duren, dus zou beginnen met een kleine groep en die uitbreiden. En als ik zie wat er allemaal geconnecteerd is, ben ik wel effe bezig, dus hoop op een snellere oplossing die kan monitoren en eventueel de snelheid kan throttlen.

Verder een switch die je aanraadt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

Als het probleem optreedt zou ik als eerste eens de WiFi uitzetten en kijken of het probleem dan verdwijnt. Dan weet je tenminste in welk deel van je infrastructuur de bron zit: het bekabelde of het draadloze deel.

Bezit je modem/router geen network capture software? Fritzboxen bv. hebben daarvoor wireshark compatible capture software aan boord.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Caryntjen schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:18:
[...]

Verder een switch die je aanraadt?
mijn hp 1820 doet niet aan statistieken behalve pakketjes tellen... niet sexy dus , en dus niet mijne nemen als je graag tabelletjes en statistiekjes ziet

een ubiquiti bv ? hier zie je de traffiek klasses, maar geloof dat je evengoed de users kan kijken qua traffiek (ik geloof niet dat je daar dan ook de router van ubiquiti dient te hebben)

Afbeeldingslocatie: https://scotthelme.co.uk/content/images/2016/11/traffic-stats.png

[ Voor 8% gewijzigd door ijske op 22-12-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:47

Nox

Noxiuz

Enige apparaat wat een gigabit kan trekken is een bekabeld apparaat. Daar hebben mensen vaak niet heel veel van, dit maakt het zoeken makkelijk. Simpele tip: zet je apparaten eens op 100/100 mbps, velen werken dan nog prima. Stopt het probleem dan heb je mogelijk de oorzaak al gevonden. Je kan ook op apparaten zelf e.e.a. zien, met control + shift + escape en dan naar netwerk zie je het verbruik realtime op de windows apparaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 22-12-2020 22:51 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caryntjen
EXX schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:29:
Als het probleem optreedt zou ik als eerste eens de WiFi uitzetten en kijken of het probleem dan verdwijnt. Dan weet je tenminste in welk deel van je infrastructuur de bron zit: het bekabelde of het draadloze deel.

Bezit je modem/router geen network capture software? Fritzboxen bv. hebben daarvoor wireshark compatible capture software aan boord.
Merci,

Ja ga er denk ik een modem tussenplaatsen die dat wel bevat. Telenet geeft niet zoveel vrij. Ze hebben zelf testen gedaan met een rasberry pi die ze aansloten op de modem, maar zelf heb ik daar geen data van en zagen ze niets...

Probleem is soms na 1 min al weg, maar denk dat ik dan mijn strategie gebruik met toestellen gewoon niet meer connectieer.
ijske schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:39:
[...]

mijn hp 1820 doet niet aan statistieken behalve pakketjes tellen... niet sexy dus , en dus niet mijne nemen als je graag tabelletjes en statistiekjes ziet

een ubiquiti bv ? hier zie je de traffiek klasses, maar geloof dat je evengoed de users kan kijken qua traffiek (ik geloof niet dat je daar dan ook de router van ubiquiti dient te hebben)

[Afbeelding]
Denk dat ik hiermee enkel traffic op mijn pc kan zien, wil traffic van alle andere toestellen monitoren.
Nox schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:50:
Enige apparaat wat een gigabit kan trekken is een bekabeld apparaat. Daar hebben mensen vaak niet heel veel van, dit maakt het zoeken makkelijk. Simpele tip: zet je apparaten eens op 100/100 mbps, velen werken dan nog prima. Stopt het probleem dan heb je mogelijk de oorzaak al gevonden. Je kan ook op apparaten zelf e.e.a. zien, met control + shift + escape en dan naar netwerk zie je het verbruik realtime op de windows apparaten.
Ja de vermelding van de gigabit was mss wat overbodig, wou beetje aangeven dat ik gewoon geen kleine bescheiden internetverbinding heb.

[ Voor 45% gewijzigd door Caryntjen op 23-12-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
[quote][b]Caryntjen in "Netwerkproblemen"Caryntjen schreef op woensdag 23 december 2020 @

[...]
Denk dat ik hiermee enkel traffic op mijn pc kan zien, wil traffic van alle andere toestellen monitoren.
[...]

nee, hij laat wel traffiek van alle poorten individueel zien :)
Pagina: 1