Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44
Oke, ik heb mijn zinnen gezet op een nieuwe project, maar kom er nog niet helemaal uit.

Het gewenste resultaat:
Muziek van bijv. Spotify streamen vanaf mijn telefoon naar mijn Logitech Z5500.

Een stukje achtergrond:
Ik heb al meer dan 15 jaar naar volle tevredenheid een pricewatch: Logitech Z-5500 Digital. Deze zit via S/PDIF aangesloten op mijn HTPC, en als we film gaan kijken via Kodi hebben we leuk geluid :) Nu wil ik ook wel eens muziek luisteren. Ik heb de Spotify add-on op Kodi staan, dus kan op die manier muziek luisteren. Maar het is te omslachtig. HTPC moet aan, TV moet aan, Kodi starten, Spotify add-on starten en dan met toetsenbord naar je gewenste nummer zoeken. En dat gaat allemaal niet zo smooth dan als ik het op de telefoon via de Spotify app doe. Helemaal als ik alleen even een half uurtje muziek wilt luisteren tijdens het koken. Dus dat moet beter kunnen.

Ik kwam laatst dit project tegen van Balena (die van het programma Etcher om je SD card te flashen):
Turn your old speakers or Hi-Fi into Bluetooth, Airplay and Spotify receivers with a Raspberry Pi and this step-by-step guide
Een prima tutorial om mbv een RPi naar een oude Hi-Fi set te kunnen streamen. Dat wil ik ook! *O* Alleen... hierbij wordt gesproken van een AUX ingang, en dat heeft de Z5500 niet... -O-
(want het is eigenlijk een PC speakerset)

De Z5500 heeft de volgende Inputs / Outputs:
Inputs/Outputs
SoundTouch™ digital control center inputs:
• (1) Digital S/PDIF optical connection: For DVD or CD players, PlayStation®2, Xbox™*, or PC sound cards (requires optical cable, sold separately): black Toslink jack
• (1) Digital S/PDIF coax connection: For DVD or CD players or PC sound cards (requires coaxial cable, sold separately): black RCA jack
• (1) 6 channel direct (3 stereo-mini 3.5mm stereo jacks w/ lime (front satellite inputs), black (rear satellite inputs), and orange (subwoofer and center channel inputs): For 2, 4, or 6 channel PC sound card analog connections OR
• (3) Stereo inputs (Stereo 1, Stereo 2, Stereo 3 (3 stereo-mini 3.5mm stereo jacks w/ lime (Stereo 1 input), black (Stereo 2 input), and orange (Stereo 3 input): For 3 stereo analog mini audio sources, like CD and DVD players, PlayStation®2, Xbox™, or 2 channel PC sound cards (some devices may require stereo mini to dual RCA adapter, sold separately)
• (1) Analog stereo-mini (on side panel of control pod): For portable CD, MP3, or MiniDisc® players
Afbeeldingslocatie: https://pclab.pl/zdjecia/artykuly/pila/creative-s750_vs_logitech-z5500/logitech-z5500/soundtouch-tyl.jpg

Kan ik hier iets mee om dit toch te bewerkstelligen?
De Balena tutorial spreekt als optie ook over een audio hat voor de RPi. Kiwi Electronics heeft er genoeg. Maar wat moet ik hebben? Moment wordt de S/PDIF (optical) dus gebruikt, en eigenlijk wil ik die liever niet steeds hoeven te wisselen met de RPi (maar als het wel kan / beste optie is, dan zij het zo). Kan ik de coax gebruiken of werkt dat niet? Of de 3 stereo-jacks links? Wat voor kabel / verloop heb ik dan nodig?

Kortom, is dit mogelijk zonder AUX ingang?
Of is er wellicht een totaal andere manier om dit aan te vliegen, waar ik nog niet aan gedacht hebt? :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Beste antwoord (via Pazo op 22-12-2020 21:18)

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23
Z-5500, legende in wording!

Heel simpel eigenlijk, je hebt een HAT nodig met een COAX aansluiting.

Bijv: https://www.kiwi-electron...khePrcFalj_xoCVX4QAvD_BwE

Je zou in het geval van stereo je pi 3.5 jack in de groene input kunnen stoppen. Weet even niet of die dan in zijn geheel de sub overslaat. Muziek op alle speakers wil je vaak toch niet. Stereo is voldoende bij 99,999% van de muziek die beschikbaar is op Spotify.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
Z-5500, legende in wording!

Je zou in het geval van stereo je pi 3.5 jack in de groene input kunnen stoppen. Weet even niet of die dan in zijn geheel de sub overslaat. Muziek op alle speakers wil je vaak toch niet. Stereo is voldoende bij 99,999% van de muziek die beschikbaar is op Spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ja, ik heb een tweede set als reserve op zolder staan, tijdje geleden voor een paar tientjes gekocht van een mede-tweaker. Just in case :)
mr.DJ95 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:44:

Oke, maar deze heeft dan S/PDIF. Of is die witte aansluiting de coax? Staat er niet bij namelijk. S/PDIF kan evt ook wel, alleen moet ik dan alsnog steeds de kabel wisselen als ik wil luisteren.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Naar het schijnt is de analoge uitgang van de RPi niet zo best en gebruik je het best een los uitbreidingsprintje met DAC als je een analoge uitgang nodig hebt.
mr.DJ95 in "Muziek streamen naar Z5500 mbv RPi"
Weet even niet of die dan in zijn geheel de sub overslaat.
De subwoofer blijft meedoen, omdat die het laag weergeeft dat de satellieten niet kunnen weergeven.

Ik meen me te herinneren dat de Z5500 zelf wel een stereokanaal kan upmixen om geluid over alle luidsprekers weer te geven, indien dit gewenst is.

[ Voor 62% gewijzigd door TBTL op 22-12-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Pazo schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:56:
[...]

Ja, ik heb een tweede set als reserve op zolder staan, tijdje geleden voor een paar tientjes gekocht van een mede-tweaker. Just in case :)

[...]

Oke, maar deze heeft dan S/PDIF. Of is die witte aansluiting de coax? Staat er niet bij namelijk. S/PDIF kan evt ook wel, alleen moet ik dan alsnog steeds de kabel wisselen als ik wil luisteren.
Dat is inderdaad COAX. Je hebt dus keuze :9
TBTL schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:00:
[...]

De subwoofer blijft meedoen, omdat die het laag weergeeft dat de satellieten niet kunnen weergeven.

Ik meen me te herinneren dat de Z5500 zelf wel een stereokanaal kan upmixen om geluid over alle luidsprekers weer te geven, indien dit gewenst is.
Jup, drama, janken die 3.5mm output. Eerder genoemde Pi-hat is een mooie verbetering i.c.m. fatsoenlijke voeding voor de pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Nou, dan lijkt het eigenlijk best simpel :) Mede omdat de HAT die jij (@mr.DJ95 ) aankaart zowel S/PDIF als COAX heeft, kan ik het met beide proberen. Ga ik denk ik eerst voor de COAX, want dan kan de S/PDIF naar de HTPC gewoon blijven zitten. Dus binnenkort maar eens wat onderdelen bestellen.
Bedankt zover, zal binnenkort het resultaat laten weten.

EDIT:
Ik zou evt ook toch voor S/PDIF kunnen gaan, en dan gebruik maken van een optische schakelaar. Dan kan ik zowel de HTPC als de RPi via de schakelaar aansluiten op de Z5500.

[ Voor 77% gewijzigd door Pazo op 22-12-2020 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Het is gelukt hoor!

Vandaag een RPi4, een S/PDIF + COAX HAT, en een bijbehorende case binnen gekregen.
Stappenplan van Balena Sound gevolgd, Pi aangesloten via S/PDIF en bam, ik kan nu Spotify vanaf mijn telefoon naar de Z5500 streamen! *O*

Ik heb nu ook nog een S/PDIF schakelaar / splitter besteld, zodat zowel de kabel van de HTPC als van de RPi beide kan laten zitten aan de Z5500, en dan met 1 knopje de boel kan omschakelen :)

Pagina: 1