Betere videokaart, slechtere performance

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalmaT2020
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-12-2020
Mijn vraag
Hallo! :) Ik heb al een paar maand een probleem, sinds ik mijn videokaart & ram heb laten upgraden en vervangen door een computer winkel merk ik helemaal geen verschil in performance terwijl ik eigenlijks wel verwacht dat ik bijvoorbeeld GTA 5 nu op max graphics zou kunnen spelen.
Mijn oude videokaart was een nvidia geforce GTX 960.
Mijn nieuwe videokaart is een ROG RTX 2070
eerst had ik 8gb ram, nu heb ik 16 (blijkbaar werkt ram niet op ramslot 1 & 3 of 2 & 4. de huidige 16gb ram zit in ramslot 1 & 2,, geen idee of dit uitmaakt.
op games waar ik voor de upgrade 45-50 FPS haalde, krijg ik nu het zelfde.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
cpu: Intel i7 6700k
gpu: ROG RTX 2070
moederbord: asus maximus ranger viii
voeding. CooMas B600 600W ATX23
ddr4: Corsair 16 GB DDR4-3000 Kit werkgeheugen

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
oude bestanden van mijn computer verwijderen
poging gedaan om oude drivers te verwijderen (geen idee of het gelukt is, ben geen expert)

...

[ Voor 5% gewijzigd door TalmaT2020 op 23-12-2020 20:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:30
eerst had ik 8gb ram, nu heb ik 16 (blijkbaar werkt ram niet op ramslot 1 & 3 of 2 & 4. de huidige 16gb ram zit in ramslot 1 & 2,, geen idee of dit uitmaakt.
Dit is al geen goed begin. Als je moederbord (die je niet noemt...) dual channel ondersteunt, dan maakt dit wel uit, en wil je waarschijnlijk je geheugen in slot 1 & 3 of in slot 2 & 4 zetten.

Test dus eerst eens zonder je extra geheugen. En benoem ook alle onderdelen van je computer, dus moederbord, voeding, etc.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalmaT2020
@Hahn gedaan :) sorry! mijn aller 1e post :P wist niet meer precies wat ik er bij moest zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:31
Merk en type van de voeding?

Oude drivers verwijderd met DDU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalmaT2020
@Uszka ik heb de merk/type van de voeding aangepast :) en oude drivers heb ik idd geprobeerd te verwijderen met DDU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:23

DukeBox

loves wheat smoothies

Welke resolutie speel je ? Wat is de load dan op cpu en gpu alsmede de temperaturen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-09 08:31
Je RAM zit sowieso in de verkeerde sloten.
Zie pagina 26 van het handboek van jouw moederbord: https://dlcdnets.asus.com...US_VIII_RANGER_UM_WEB.pdf

Daarnaast eens de drivers van je oude GPU grondig verwijderen met DDU en nieuwe drivers installeren.
Reeds gedaan lees ik hierboven.

[ Voor 26% gewijzigd door NightRaven88 op 23-12-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalmaT2020
@DukeBox Heyhey, ik speel op 1920x1080.
Hoe kan ik de load en temperatuur zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalmaT2020
ik heb ook nog even de ram erbij gezet!
Corsair 16 GB DDR4-3000 Kit werkgeheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Even een paar vragen:

- Heb je de monitor aangesloten op je videokaart of moederbord?
- Hoe lees je de fps uit, met fraps, steam of andere app?
- Speelde je misschien eerst op medium met 45-50 fps en heb je het nu veranderd in ultra dan is 45-50 fps op ultra natuurlijk best behoorlijk met jouw cpu. Sommige spellen veranderen automatisch al de grafische instellingen bij een andere videokaart detectie.
- Welk monitor heb je?
- Wat zegt Windows bij apparaatbeheer dat er voor videokaart in zit?

[ Voor 24% gewijzigd door CyberMania op 23-12-2020 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalmaT2020
@CyberMania
- monitor is aangesloten op videokaart
- Steam maar ook met de ingame fps meters van games
- Bij alle games speelde ik eerst op medium (sommige max) op 45-50, niks veranderd aan de settings en nu nog steeds 45-50. ultra dan is het nog erger
- monitor = Benq zowie RL2455
- er staat RTX 2070

@NightRaven88 ik ga vanavond nog proberen om mijn DDR's weer op A2 en B2 te zetten. voorheen werkte dat niet en bleef mijn computer constant restarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Test de videokaart eens met Unigine Superstition en vergelijk het resultaat met vergelijkbare kaarten.

Monitor met MSI Afterburner wat de belasting van de onderdelen is ingame.

Vervang de voeding want B600 is al slecht als die nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:52
Sowieso moet de RAM in de goede slots boor dual channel. Anders gebruik je maar de helft van de geheugen bandbreede. En ja dit kan in bepaalde games wwn negatief effect geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 01:06
Uszka schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:30:
Test de videokaart eens met Unigine Superstition en vergelijk het resultaat met vergelijkbare kaarten.

Monitor met MSI Afterburner wat de belasting van de onderdelen is ingame.

Vervang de voeding want B600 is al slecht als die nieuw is.
Superposition*, anders kan je lang zoeken denk ik. :)

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-10 17:56
Wat zegt de computer winkel?
Ik neem aan dat je garantie hebt op een correcte installatie?
Lijkt me namelijk als je zelf gaat klooien zonder daar al teveel verstand van te hebben dat de winkel het ook nog daarop gaat gooien en extra geld gaat vragen, want is immers niet zoals zij dat hebben afgeleverd.

[ Voor 53% gewijzigd door donnie1992 op 23-12-2020 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Royeboi schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:36:
[...]

Superposition*, anders kan je lang zoeken denk ik. :)
Die ja 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalmaT2020
@donnie1992 Ik heb die computerwinkel 4x een kans gegeven om het op te lossen, elke keer komen ze er niet uit of merken ze niks. maar ik denk dat ze soms ook gewoon stagiaires hebben laten kijken naar mijn computer. heb er zelf nog niet aan gerotzooid.. woon nu ook ergens anders dus ik kan daar niet meer heen

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 12:57

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

DukeBox schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:00:
Welke resolutie speel je ? Wat is de load dan op cpu en gpu alsmede de temperaturen.
@TalmaT2020 Beantwoord deze vraag eens.

Verwijderd

Het draaien van 3DMark is ook een goed idee. Dan krijg je een prestatiescore en kan je vergelijken met andere computers.

Zo kom je er snel achter of het goed presteert en je probleem in de game(s) of in je setup zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 19:54
1. Controleren of de nieuwe videokaart in het bovenste PCI-E slot zit op je mobo, in plaats van op de onderste.
2. RAM in slot 2 & 4 doen. XMP profiel aanzetten in de bios.
3. Kast openmaken en kijken of het wel echt een 2070 is, en niet een Aliexpress 1050 (o.i.d.) met een 2070 driver ID.
4. Oude kaart er weer instoppen, benchmark draaien, score noteren.
5. Nieuwe kaart er in stoppen, benchmark draaien, score vergelijken.

Ik zou de benchmark met je eigen hardware doen. Dus geen resultaten van anderen vergelijken. Misschien wordt er iets te heet in je kast, of is er iets anders aan de hand waar de boel door throttled.

3DMark kost geld. Draai deze: https://benchmark.unigine.com/superposition

Die 600watt Cooler Master voeding zou genoeg moeten zijn voor je 2070, dus dat lijkt mij prima. Er wordt 550-600watt geadviseerd voor die GPU.

Heb je het ook met andere games geprobeerd? GTA5 is redelijk CPU-heavy, dus het kan een CPU bottleneck zijn. Dan maakt het niet uit welke kaart je erin propt, want je CPU kan maar maximaal dat aantal frames voor je toveren.

Je bent niet de enige trouwens, lijkt het. Google "upgraded to 2070 same fps as before". Uiteenlopende oorzaken. Misschien zit er eentje tussen die je op jouw situatie kunt toepassen.

[ Voor 65% gewijzigd door Negakinu op 24-12-2020 12:56 ]

too old, too cold

Verwijderd

Negakinu schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:36:
1. Controleren of de nieuwe videokaart in het bovenste PCI-E slot zit op je mobo, in plaats van op de onderste.
2. RAM in slot 2 & 4 doen. XMP profiel aanzetten in de bios.
3. Kast openmaken en kijken of het wel echt een 2070 is, en niet een Aliexpress 1050 (o.i.d.) met een 2070 driver ID.
4. Oude kaart er weer instoppen, benchmark draaien, score noteren.
5. Nieuwe kaart er in stoppen, benchmark draaien, score vergelijken.

Ik zou de benchmark met je eigen hardware doen. Dus geen resultaten van anderen vergelijken. Misschien wordt er iets te heet in je kast, of is er iets anders aan de hand waar de boel door throttled.

3DMark kost geld. Draai deze: https://benchmark.unigine.com/superposition

Die 600watt Cooler Master voeding zou genoeg moeten zijn voor je 2070, dus dat lijkt mij prima. Er wordt 550-600watt geadviseerd voor die GPU.

Heb je het ook met andere games geprobeerd? GTA5 is redelijk CPU-heavy, dus het kan een CPU bottleneck zijn. Dan maakt het niet uit welke kaart je erin propt, want je CPU kan maar maximaal dat aantal frames voor je toveren.

Je bent niet de enige trouwens, lijkt het. Google "upgraded to 2070 same fps as before". Uiteenlopende oorzaken. Misschien zit er eentje tussen die je op jouw situatie kunt toepassen.
3dmark PRO kost geld. 3dmark free is prima voor benchmarks
Pagina: 1