Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numeo
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-06 22:20
Gegroet!

Ik heb pas geleden mijn PC opgewaardeerd (MOBO, Ram en CPU) alles verliep redelijk goed, totdat ik mijn 4x 8gb corsair vengeance pro rgb wilde overclocken naar hun aangegeven snelheid (3600mhz) windows wilde niet meer opstarten en kreeg ik de windows herstel scherm met de melding:

"De controlesom van de header voor dit bestand komt niet overeen met de berekende controlesom.

Bestand \windows\system32\winload.exe
Foutcode 0xc0000221"

Toen ik in de bios de docp weghaalde was alles weer normaal en kon ik weer in windows. het lukt me trouwens WEL om alleen 2x8gb aan te sluiten en overclocken naar 3600mhz (wat ik nu al 2 dagen gebruik). maar op de een of andere manier wilde het niet lukken met 4x8gb

kan iemand mij aub helpen?

...
AMD 5900X
Asus strix x570 e-gaming
corsair vengeance pro rgb 32gb (16gb stabiel)
geforce 980TI
windows 10pro
...

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 12:12
@Numeo Zou je via "Koppel onderwerp" de RAM latten kunnen koppelen?
Dat zoekt iets makkelijker naar de specs.

Verder een tipje van een Threadripper (3rd gen) gebruiker: 3200Mhz op 4 latten werkt prima stabiel. Die optie al geprobeerd?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numeo
D_Jeff schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:17:
@Numeo Zou je via "Koppel onderwerp" de RAM latten kunnen koppelen?
Dat zoekt iets makkelijker naar de specs.

Verder een tipje van een Threadripper (3rd gen) gebruiker: 3200Mhz op 4 laten werkt prima stabiel. Die optie al geprobeerd?
net gedaan :)

alhoewel ik de pc zelf heb gebouwd ben ik er toch redelijk nieuw in hehe, nee ik heb dat niet geprobeerd. is dat gewoon 3200mhz selecteren? of moet ik ook iets doen met de voltage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Numeo Welke snelheid krijg je zonder aanpassing? 2400 Mhz?

Indien het 2400 Mhz is:
Totaal geen ramp - Mijn HyperX Fury setje start ook daarop
Kan inderdaad aangepast worden in de (Asus) Bios door deze op 3200 Mhz te selecteren en op te slaan.
Voltage kan je overslaan voor 3200 Mhz -- De errors geven aan dat 3600 Mhz niet samengaan met de standaard voltages (advies: als 3200 Mhz werkt, hou het daar en blijf er vanaf)

Bonus: Kijk even op welke bios versie je zit en of er eventueel een bios update beschikbaar is.
Windows 10 2004 / 20H2 kunnen dit ook vanuit Windows update (klein blauw regeltje: Optionele Updates)

Voor je aan zo'n update begint: Zorg dat alle usb storage losgekoppeld zijn -- het kan soms nog wel eens misgaan daardoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numeo
D_Jeff schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:31:
@Numeo Welke snelheid krijg je zonder aanpassing? 2400 Mhz?

Indien het 2400 Mhz is:
Totaal geen ramp - Mijn HyperX Fury setje start ook daarop
Kan inderdaad aangepast worden in de (Asus) Bios door deze op 3200 Mhz te selecteren en op te slaan.
Voltage kan je overslaan voor 3200 Mhz -- De errors geven aan dat 3600 Mhz niet samengaan met de standaard voltages (advies: als 3200 Mhz werkt, hou het daar en blijf er vanaf)

Bonus: Kijk even op welke bios versie je zit en of er eventueel een bios update beschikbaar is.
Windows 10 2004 / 20H2 kunnen dit ook vanuit Windows update (klein blauw regeltje: Optionele Updates)

Voor je aan zo'n update begint: Zorg dat alle usb storage losgekoppeld zijn -- het kan soms nog wel eens misgaan daardoor ;)
Standaard stonden ze op 2133mhz.

Ik zal 3200mhz proberen, ff kijken of dat wel werkt, vind ik ook een prima snelheid.

Ik heb de nieuwste bios via qflash gedaan voordat ik de pc bouwde (vanwege de nieuwe we cpu) dus de nieuwste heb ik al.

Bedankt voor de hulp in iedergeval! Zal het morgen ochtend proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:14
Dat ram is dual rank en Corsair dat niet is geoptimaliseerd voor Ryzen. Daarmee ga je geen 3600 halen met 4 modules. Die kans is met pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3600C18 een stuk groter want is 'Ryzen optimized'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numeo
Uszka schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:13:
Dat ram is dual rank en Corsair dat niet is geoptimaliseerd voor Ryzen. Daarmee ga je geen 3600 halen met 4 modules. Die kans is met pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3600C18 een stuk groter want is 'Ryzen optimized'.
Ik had gehoord over ryzen optimized corsair ram maar ik had niet verwacht dat het iets zou uitmaken.. hmm
Ik kan 1 set van 2 nog omruilen. Maar ik zal kijken of 3200 wel gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numeo
hmm, blijkt dat ik beide sets nog kan terugsturen, denk dat ik dat maar ga doen voor de ryzen optimized versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Altijd hetzelfde type ram lat kopen als je hoger wil. (kit of 4x los dezelfde)

Mixed kan werken, maar gaat dan wel terug naar timings en snelheden die elke ram lat snapt: In jou geval dus 2133 en ik gok 10-10-10

• SerSam1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:11

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Heeft toch te maken dat ramslot A1 + B1 maar tot 3200 is ofso? En A2 + B2 kan hoger i.v.m. daisy chain. Mijn ram wilde alleen in slot A2 + B2 boven de 3200 op een B550F gaming.
Pagina: 1