MacBook opstartschijf problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:44
Hi allen,

Als ik mijn MacBook opstart krijg ik een koffertje met een knipperend vraagteken te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kNXaS8q7FXCqiT5hv66UhfUbQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Paml0PIIEKNHrF1VAi4tUfKe.jpg?f=fotoalbum_large

Nu las ik op Apple support dat het de opstartschijf is die problemen veroorzaakt. Als ik de opstartschijf selecteer en schijf EHBO doe staat er dat alles ok is binnen enkele sec.

Volgens Apple moet ik dan in het menu installeren van macOS selecteren. Als ik dan doorklik krijg ik het volgende te zien; ik kan geen schijf selecteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EX2CVK46QCzKYTE8Q6Io-NPxPwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MDzR7MysbwnXVKcGLlLd0mY.jpg?f=fotoalbum_large

Het rare van de opstartschijf is dat de laptop het soms wel doet als ik ‘m opstart. Dan functioneert ie ook gewoon goed. Maar 97 van de 100 keer kom ik bij het knipperende vraag tekentje terecht.

Mochten jullie tips hebben, graag! Veel dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Laat me raden. Je hebt een MacBook Pro 2012 model? In dat geval is de kans heel groot dat je SATA kabel verrot is. Makkelijk uit te sluiten door de harde schijf er uit te halen, in een USB-behuizing te doen en daarvan proberen op te starten met de ALT-toets ingedrukt.

Mocht je een andere MacBook hebben dan is het raadzaam om te vermelden om welk type/jaartal etc. het gaat.

Ow, en dat koffertje is geen koffertje maar een map zoals dat op macOS wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
Dank voor je snelle reactie, dit zijn de gegevens van de MacBook:

Nice Name: Apple MacBook Core m3 1.2 12 (Mid-2017)
Machine Model: MacBook10,1
Family name: A1534
Group1: MacBook
Group2: Retina
Generation:
EMC number: 3099
CPU speed: 1.2GHz
CMIzapper for Mac repair tools.
Screen size: 12 inch
Screen resolution: 2304x1440 pixels
Colour: Space Gray
Production year : 2017
Production week : 44 (November)
Model introduced: 2017
Capacity: 256GB
Motherboard number: 820-00687
Memory - flavour: Soldered
Memory - maximum total: 8GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
This model has 256 GB of PCIe-based flash storage soldered onboard. It cannot be upgraded at all, whether at the time of purchase or otherwise.
Kortom, je zit nu met een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
Kun je dit uitleggen, ik ben nogal een leek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:10
Dit soort meldingen zijn vaak een teken dat je schijf aan het stuk gaan is.
Check deze link dit is wat sypie bedoelde:

https://everymac.com/syst....2-12-mid-2017-specs.html

Er staat bij storage dat de ssd gesoldeerd is op je moederboard. Apple doet dit dus met meerdere apparaten (helaas). Ik zou meteen naar de officiële apple store gaan (uhm bellen / mailen ivm Corona). Je machine is slechts 3 jaar oud. Flink klagen kijken wat ze nog voor je kunnen betekenen.

Er van uitgaande dat je ssd stuk gaat / is zullen ze waarschijnlijke onderstaande gaan doen:
Apple is not going to "unsolder" and then replace a component part.
They'll replace the entire motherboard, and charge you for it.
Duur grapje... vrees ik.

Hier nog een artikel met meer uitleg over embeded ssd's in apple hardware:
https://www.ontrack.com/e...macbook-pros-embedded-ssd

[ Voor 52% gewijzigd door Riptide op 23-12-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Hopelijk heb je een backup gemaakt. Wanneer Apple het logic board gaat wisselen ben je al je data kwijt. Zoals hierboven gezegd: Apple gaat écht geen chipjes van het bord solderen om op een ander bord te zetten omdat jij geen backup hebt gemaakt. Is ook niet hun probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
Ok. Blijft bizar na 3 jaar.. heb hem heeeel weinig gebruikt.
Ben benieuwd wat dit geintje gaat kosten, ga hem morgen wegbrengen. Boven de 500 aan kosten flikker ik 'm in de sloot denk ik.. onee dat is slecht voor het milieu.

Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:51
tcc90 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:56:
Ok. Blijft bizar na 3 jaar.. heb hem heeeel weinig gebruikt.
Ben benieuwd wat dit geintje gaat kosten, ga hem morgen wegbrengen. Boven de 500 aan kosten flikker ik 'm in de sloot denk ik.. onee dat is slecht voor het milieu.

Dank voor jullie hulp!
Ga maar vast een sloot zoeken dan. Zal wel rond de 800-1200 euro zijn

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
Haha prachtig, voor een apparaat van 3 jaartjes oud en weinig gebruik.

Apple bedankt. Hopelijk kunnen ze nog iets van coulance fixen.. zal wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
Nou ik zou het gewoon zakelijk en relaxed vragen wat er mogelijk is maar wel door blijven pushen. Dikke kans dat ze het standaard riddeltje gaan opsommen. Daar ga je natuurlijk niet mee akkoord. Als je de machine nieuw hebt gekocht dan zal het aankoop bedrag niet weinig zijn geweest dus daar moet minimaal een x aantal jaren zonder problemen tegen over staan, los van de garantie.

Zie deze link:
https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie
Het loont om je even goed in te lezen vwbt je rechten.
Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland hebben we geen wettelijke garantietermijn van 2 jaar. In plaats daarvan staat in de Nederlandse wet dat een product zo lang moet meegaan als u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog wettelijke garantie.

[ Voor 7% gewijzigd door Riptide op 23-12-2020 23:37 ]

• tcc90
Opstartschijf inderdaad kapot.
Reparatie €689,-.

Apple doet niets, zeggen ga naar aankooppunt -> BCC.
BCC zegt sorry wij doen ook niets, op z'n lijstje staat dat zo'n laptop slechts 3 jaar hoort mee te gaan. Zij betalen alleen mee aan reparatie als je bijv. op 3 van de 5 jaar zit, dan betalen ze 2/5e mee.

Nu maar een mail gestuurd naar BCC en anders een klacht indienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
Hmm vervelend. Echt belachelijk...je kan bij Apple en BBC vragen naar een manager, nog een keer je situatie uitleggen en vertellen dat het onacceptabel en dat je machine veel langer mee moet gaan gezien de aankoopsom. Misschien krijg je alsnog korting op de reparatie. Als dat allemaal niet helpt zeker een klacht indienen...

[ Voor 14% gewijzigd door Riptide op 26-12-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:24
Kans is groter dat het je logic board is. De aansturing van je SSD zit op de plek waar het vocht in geval van waterschade naar toe loopt. Het komt ontzettend vaak voor bij deze modellen (2016 & 2017) als er een kop koffie of iets overheen is gegaan. Typerend is het geval dat ie het soms wel doet en soms niet.

Hier is voorbeeld reparatievideo, wellicht dat er een tweaker te vinden is met de apple schematics die dit fixt voor je zonder dat je 700 euro hoeft te lappen.

YouTube: Soldered on Macbook SSD not showing up? How to diagnose & repair it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:05
De tweaker @rvanpruissen hier volgens mij een no cure no pay reparatie service aan. Hier komt hij denk ik ook wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Kingston schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:01:
De tweaker @rvanpruissen hier volgens mij een no cure no pay reparatie service aan. Hier komt hij denk ik ook wel uit.
Dank voor de mention, maar hier kan ik weinig mee. Dit betreft een 12 inch (a1534) MacBook welke vrijwel allemaal sterven aan een defecte CPU/PCH. Omdat de SSD controller hier ingebakken zit, is dit een teken dat ook dit exemplaar stervende is. Apple had hier jaren geleden al een recall voor moeten doen, maar dat is niet gebeurd.
Zelf zou ik hier een punt van maken bij BCC met desnoods rechtsbijstand, al is 3,5 jaar levensduur voor een laptop een beetje op het randje juridisch gezien denk ik, maar ik ben verre van expert op dit vlak :)
__fred__ schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:43:
...De aansturing van je SSD zit op de plek waar het vocht in geval van waterschade naar toe loopt. Het komt ontzettend vaak voor bij deze modellen (2016 & 2017) ...
Dit betreft een ander model. Je kunt niet alle modellen in een modeljaar over een kam scheren.

[ Voor 19% gewijzigd door rvanpruissen op 27-12-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
__fred__ schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:43:
Kans is groter dat het je logic board is. De aansturing van je SSD zit op de plek waar het vocht in geval van waterschade naar toe loopt. Het komt ontzettend vaak voor bij deze modellen (2016 & 2017) als er een kop koffie of iets overheen is gegaan. Typerend is het geval dat ie het soms wel doet en soms niet.

Hier is voorbeeld reparatievideo, wellicht dat er een tweaker te vinden is met de apple schematics die dit fixt voor je zonder dat je 700 euro hoeft te lappen.

YouTube: Soldered on Macbook SSD not showing up? How to diagnose & repair it!
Dank voor alle reacties.

Het bijzondere is dat er echt geen enkel spatje vocht bij de laptop is gekomen.. Daarom kan ik het ook zo moeilijk begrijpen dat zo'n dure laptop zo snel kapot is.

Ik wacht even de reactie van BCC af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:24
rvanpruissen schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:45:
[...]

Dank voor de mention, maar hier kan ik weinig mee. Dit betreft een 12 inch (a1534) MacBook welke vrijwel allemaal sterven aan een defecte CPU/PCH. Omdat de SSD controller hier ingebakken zit, is dit een teken dat ook dit exemplaar stervende is. Apple had hier jaren geleden al een recall voor moeten doen, maar dat is niet gebeurd.
Zelf zou ik hier een punt van maken bij BCC met desnoods rechtsbijstand, al is 3,5 jaar levensduur voor een laptop een beetje op het randje juridisch gezien denk ik, maar ik ben verre van expert op dit vlak :)
Na aanleiding van de analyse van @rvanpruissen blijkt er inderdaad een figuur te zijn die dit oplost door de CPU opnieuw te reflowen: YouTube: How to fix Macbook 12inch A1534 that doesn’t detect SSD.

Mocht je wat gedaan krijgen bij BCC/apple zou ik daarna als de wiedeweerga het ding verkopen, want dit is natuurlijk iets wat blijft gebeuren anders. Overigens is er een applicatie die turbo boost uit kan zetten, en daarmee blijft je laptop 60 graden ipv steeds tussen 60 en 90 throttlen en daarmee de soldeerverbindingen slopen: http://tbswitcher.rugarciap.com/.

Kost je wel wat prestatie om dat te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
Dank voor de info. Ik heb destijds wel echt een super aankoop gedaan lees ik na al jullie bevindingen. Not :) Haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
Ik kan mij goed voorstellen dat u niet blij wordt van een reparatie van bijna 700 euro.

Wij moeten ons echter houden aan de spelregels. Helaas is de afschrijving op laptops en computers een heel stuk groter dan bij bijvoorbeeld een wasmachine.

BCC is aangesloten bij Techniek Nederland, voorheen Uneto/vni.

Wij hanteren de regels welke door Techniek Nederland zijn opgesteld.
Ik heb hierbij de link waar u dit kunt nalezen. https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting

LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
Ok :) Heb even snel het tabelletje bekeken. Er staat notebooks >300 Max 3 jaar. Gaat een lastig verhaal worden ben bang dat het lappen wordt en dan zo snel mogelijk de mac verkopen. Dit levert uiteindelijk denk ik meer op dan gewoon weggooien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ebzdAJyGLKFwYkftDsomqdhyRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tzs8ikXhsQhI9dA2phNqGffZ.png?f=fotoalbum_large

Laatste linkje en verder weet ik het dan ook niet meer. Gaat om het 4 stappen plan via de consumentenbond onderin de pagina.
https://www.consumentenbo...ie-buiten-garantietermijn
Moet je zin in hebben maar ergens ook wel een sport om te kijken hoever je kan komen.

[ Voor 34% gewijzigd door Riptide op 29-12-2020 23:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcc90
Beste Tweakers leden,

Dank voor jullie adviezen.

Het heeft wat uitzoekwerk gekost, maar ik heb uiteindelijk mijn verhaal gedaan bij de geschillencommissie op advies van de consumentenbond. Dit heeft zin gehad. Ik heb bericht gekregen van BCC dat mijn laptop alsnog kosteloos wordt gerapereerd.

Geweldig nieuws en dit voelt toch wel als gerechtigheid.

Nogmaals dank.
Pagina: 1