Wasmachine en wasdroger in badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Momenteel hebben wij in onze badkamer een wasmachine staan. Het is een badkamer met alleen een een ventilator, er zit dus geen raam. Tijdens het douchen hangt er dus altijd stoom in de badkamer en dat verdwijnt langzaam na het douchen door de ventilator naar buiten.

Nu zouden we graag een wasdroger willen aanschaffen. Deze zou op de wasmachine komen te staan. Alleen hebben we maar 1 stopcontact.

Ik vraag mij af hoe dat op een veilige manier kan worden aangesloten. Het liefst zou ik niet telkens de stekker willen wisselen. Sowieso zou ik het dan laten aansluiten door een elektricien. Graag zou ik wat advies willen hebben van iemand die er meer verstand van heeft.

Beste antwoord (via darkdesign op 23-12-2020 15:16)

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:16

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

https://www.hornbach.nl/s...reme/4116766/artikel.html

[ Voor 117% gewijzigd door Bart ® op 22-12-2020 16:56 ]

Cunning linguist.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

https://www.hornbach.nl/s...reme/4116766/artikel.html

[ Voor 117% gewijzigd door Bart ® op 22-12-2020 16:56 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Gewoon zo een stekkerdoos die gerate is voor vochtige ruimtes?

https://www.bol.com/nl/p/...JNlw_0_29.39.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-06 00:04
Zou de tip van @Bart ® iets serieuzer nemen. Tenzij je de stoppen er graag uit ziet vliegen (als je beiden tegelijk aanzet per ongeluk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 11:16
Wij hebben dit in gebruik:
https://www.praxis.nl/ger...e/droger/boiler-./5360532

Zorgt ervoor dat de wasmachine altijd werkt, en de droger uitgeschakeld wordt als de wasmachine teveel vraagt.

Hierdoor kunnen wij steeds gewoon drogen terwijl wasmachine met de volgende was bezig is.

Och, je hebt 1 stopcontact nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 13:17
Zou eerst even kijken of je groep het aankan om zowel de wasmachine en de droger tegelijk aan te hebben.
Gebaseerd op dit onderzoek kan je kiezen of je Lelletjes keuze neemt of die van k995.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:10
Lelletje schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:05:
Wij hebben dit in gebruik:
https://www.praxis.nl/ger...e/droger/boiler-./5360532

Zorgt ervoor dat de wasmachine altijd werkt, en de droger uitgeschakeld wordt als de wasmachine teveel vraagt.

Hierdoor kunnen wij steeds gewoon drogen terwijl wasmachine met de volgende was bezig is.

Och, je hebt 1 stopcontact nodig :)
Wat bij deze oplossing wel handig is, is dat je een droger uitzoekt die automatisch verder gaat met zijn programma na spanningsuitval, zonder dat je zelf op start hoeft te drukken.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:51
Die schakelaar van Lelletje zal wel niet werken. Zelfs mijn domme afvoerdroger start niet meer vanzelf op, als de spanning er een keer af is.
Een condens- of wp-droger zal dat dus helemaal niet doen, is mijn verwachting.

Maar die kan waarschijnlijk wel samen op 1 groep met de wasmachine, want het stroomverbruik is niet zo groot.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Dat ziet eruit als de beste oplossing. Is het aan te raden om het bestaande stopcontact te vervangen door zo'n combinatieschakelaar? Of zou die schakelaar boven het bestaande stopcontact te plaatsen zijn?
Ik lees op sommige websites dat een stekkerdoos in een vochtige ruimte afgeraden wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door darkdesign op 23-12-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

darkdesign schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:05:
[...]

Dat ziet eruit als de beste oplossing. Is het aan te raden om het bestaande stopcontact te vervangen door zo'n combinatieschakelaar? Of zou die schakelaar boven het bestaande stopcontact te plaatsen zijn?
Vervangen. Bedrading die de wcd voedde kun je dan rechtstreeks op de schakelaar aansluiten.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Bart ® schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:13:
[...]

Vervangen. Bedrading die de wcd voedde kun je dan rechtstreeks op de schakelaar aansluiten.
Oké, dat lijkt mij inderdaad het handigst. Het zou wel mooi zijn als er in de bestaande wcd een inbouw combinatietrekschakelaar kan komen, maar dat zal misschien teveel gevraagd zijn. Ik kan namelijk geen inbouw combinatietrekschakelaar vinden ;)

Ik zal eens een berichtje sturen naar de elektricien.

[ Voor 5% gewijzigd door darkdesign op 23-12-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-06 10:01
Ik heb een warmtepompdroger. Die trekt veel minder stroom dan een normale condensdroger en dat gaat goed samen met de wasmachine op 1 groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@darkdesign Bekijk eerst op welke groep het deel zit, en of je beide samen kunt of wilt gebruiken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:41:
@darkdesign Bekijk eerst op welke groep het deel zit, en of je beide samen kunt of wilt gebruiken.
Op het overzichtje in de meterkast staat het volgende geschreven:

"groep 2: enkele WCD inb + RA badkamer bij kraan/afvoer Aparte groep +BV wasautomaat"

Dan heeft elke groep behalve de zonnepanelen een eigen 'stop' (zo'n rond ding wat je erin kan draaien) en daar staat bij:
"Pasco + zekering 16 ampère"

Verder zijn er nog 2 aardlekschakelaars. Groep 2 (die ik hierboven heb beschreven) zit samen met groep 3 op 1 aardlekschakelaar.

Dus groep 2&3 zitten op ALS2 en groep 4&5 zitten op ALS1.

[ Voor 6% gewijzigd door darkdesign op 23-12-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat is wel apart, dat ze de WM groep gedeeld hebben met het stopcontact bij de wastafel. Maar qua vereffening wel weer een stukje eenvoudiger.

Er zijn tegenwoordig ook gewoon wasmachines van 2,4 kW en drogers van 1 kW. Gaat prima samen op dezelfde groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:52:
Dat is wel apart, dat ze de WM groep gedeeld hebben met het stopcontact bij de wastafel. Maar qua vereffening wel weer een stukje eenvoudiger.

Er zijn tegenwoordig ook gewoon wasmachines van 2,4 kW en drogers van 1 kW. Gaat prima samen op dezelfde groep.
Is dat apart ja? Ik heb er geen verstand van. :) Hoe zou dat normaal aangesloten moeten zijn?

Opzich hoeven de wasmachine en droger niet tegelijkertijd aan. Het is handig als dat kan, maar als het niet kan is dat ook niet erg. Het gaat mij vooral om de aansluiting zelf. Ik heb een elektricien gebeld, die zei dat ik gewoon een verdeeldoos achter de wasmachine moest leggen en dat dat helemaal veilig was. Nu wil ik dat best geloven, maar ik vind dat niet echt een prettig idee. Hij zei dat trekschakelaars zelden nog gebruikt worden. Toch lijkt mij dat wel een goede manier van aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door darkdesign op 26-12-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Gewoon dubbel stopcontact halfbouw monteren en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:51
Als je er geen verstand van hebt, geen elektricien wil inschakelen om het op de goede manier te willen aansluiten en het niet nodig is om droger en wasmachine tegelijkertijd te laten draaien dan is er maar 1 oplossing: gewoon de stekkers verwisselen, al naar gelang er welke machine moet draaien.
En dan was dit topic totaal overbodig.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:56:
Gewoon dubbel stopcontact halfbouw monteren en klaar.
Dat is ook nog een optie inderdaad. Kan dat gewoon op de plek van het bestaande inbouw stopcontact zonder te 'breken'? En moet er dan een extra draad getrokken worden?
JukeboxBill schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 23:03:
Als je er geen verstand van hebt, geen elektricien wil inschakelen om het op de goede manier te willen aansluiten en het niet nodig is om droger en wasmachine tegelijkertijd te laten draaien dan is er maar 1 oplossing: gewoon de stekkers verwisselen, al naar gelang er welke machine moet draaien.
En dan was dit topic totaal overbodig.
Als je de OP leest, dan zie je dat ik het door een elektricien wil laten aansluiten. En vervolgens lees je dat ik al een elektricien gebeld heb die zegt dat een verdeeldoos achter de wasmachine volstaat. Dat vind ik echter geen fijn idee. Nu ga ik na de feestdagen een andere elektricien bellen, maar dan is het handig om te weten wat er allemaal zou kunnen, dat praat wat makkelijker. En over dat stekker wisselen, dat ik daar niet aan gedacht heb. 8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:39
[quote]darkdesign schreef op zondag 27 december 2020 @ 07:39:
[...]

Dat is ook nog een optie inderdaad. Kan dat gewoon op de plek van het bestaande inbouw stopcontact zonder te 'breken'? En moet er dan een extra draad getrokken worden?

[...]

Ja, je kan de huidige inbouw vervangen door ene dubbele, deze past aan de achterkant in 1 wand doos, maar heeft 2 stekker gaten.
Krijg je zo iets:
https://www.elektramat.nl...P_Wn-xfCXNdBoC9QMQAvD_BwE

Qua groep: 230 volt 16 ampère is 3680 watt. Als het totaal verbruik van alles op de groep dus onder de 3600 watt blijft, kan je alles gelijk aanzetten en hoef je niet zo'n schakelaar te installeren.

Zo'n stopcontact is overigens heel makkelijk te plaatsen. Stop uit, wandcontactdoos openschroeven, 3 draden loshalen, overzetten in nieuwe doos en vastschroeven. Een 15 minuten werk...
Geen extra draden nodig nee.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
darkdesign schreef op zondag 27 december 2020 @ 07:39:
[...]

Geen extra draad en 2x wcd RA half opbouw past op/in een enkele inbouwdoos. Even er vanuitgaande dat je nu wel een inbouw hebt natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-12-2020 12:02 ]

Pagina: 1