Domeinextensie als onderdeel van een bedrijfsnaam

Pagina: 1
Acties:
  • 1.000 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taas2006
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-11-2023
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd hoe Google reageert op een domeinnaam (Nederlands woord) waarbij de extensie de laatste letters van het woord is. Dus bijvoorbeeld vis.net. Maar ook bijvoorbeeld watergl.as (zelfs nog beschikbaar ook).

Het verschil in bovenstaande voorbeelden is dat bij het éne domein er wel een voorwaardig woord voor de punt staat en bij het tweede voorbeeld dit niet het geval is. Het woord wordt daar als het ware opgesplitst.

Ik ben aan het overwegen een domein te claimen met de opbouw zoals het tweede voorbeeld. Zou dit positief/negatief kunnen uitpakken voor de indexering/zoekresultaten?

Ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Groet Dirk

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Áls het al verschil maakt is het verwaarloosbaar. Er zijn zó veel factoren (content = king!) die meetellen dat één zo'n detail je écht niet gaat nekken.

Wat je overigens bedoelt met "domeinextensie" is een TLD (top level domain).

[ Voor 49% gewijzigd door RobIII op 22-12-2020 20:58 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
Interessant stukje leesvoer: https://www.semrush.com/b...fect-your-seo-negatively/

Denk dus ook aan het menselijke stukje van het verhaal - het was ooit vrij makkelijk voordelig tot gratis een .tk domein te krijgen, waardoor dat soort sites vooral troep waren. Die jeugdherinnering zal me nog steeds een zoekresultaat voor een .tk website laten overslaan :p
Maar verder zal de rest van de inhoud van de site veel belangrijker zijn dan de daadwerkelijke domeinnaam, zeker als je een beetje op de SEO let

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:01
Google doet het zelf ook: youtu.be

[ Voor 70% gewijzigd door Dacuuu op 22-12-2020 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:33
Ik zou het hooguit als extra domeinnaam doen.
Om in jouw voorbeeld te blijven: registreer dan zowel waterglas.nl als watergl.as en gebruik een van de twee puur als redirect naar de ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Toevallig vorig jaar bij een bedrijf gewerkt dat een naamswijziging had gedaan, met een . in de naam (volledig domeinnaam). Aan de ene kant logisch (meer bedrijven in dezelfde sector die dat deden), aan de andere kant zat er ook nog een spatie in de naam voor de punt... dus zeker op social met autolink/autocomplete van urls ging dat mis.

Maar goed, doe vooral de afweging of het nuttig/handig is, vergelijken bij een regulier domein zoals een .com of .nl. Het kan ook averechts werken dat niemand het 'snapt' of kan intikken namelijk.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de gebruiker is het natuurlijk totaal niet handig, die gaan vergeten wat het was, die gaan waterglas.nl intikken of water.glas oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacuuu schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:18:
Google doet het zelf ook: youtu.be
Googles scoring regels gelden natuurlijk niet voor hun eigen producten 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
Dit noemen ze een Domain hack, het is leuk als youtu.be en vroeger had ik zelf va.catur.es.
Maar ik raad doorgaans niet aan om het te doen.

In mijn voorbeeld met .es is het zo dat Google het domein target op Spanje, ook al heb je Nederlandse content en kan het ranken in Nederland je merkt wel dat het complexer wordt.
Aanvullend communiceert het niet lekker, "ga naar va punt catur met een c punt ee es" even als meteen slecht voorbeeld.
Youtu.be doet het zelf als gimmick voor een korter domein (handig voor Twitter bijvoorbeeld), dan is het doel ook iets anders.

Ik raad het dus niet aan, hoe leuk het ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietarz1337
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13-09-2021
Domein is niet super belangrijk je kan beter focussen op quality content (lang en in-depth) veel backlinks van goede (DA) domain authority websites en zorgen dat je goede site speed hebt desktop en mobile. *snip* spam

Ik gebruik https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
en ubersuggest (voor je concurrenten SEO onderzoek)

[ Voor 28% gewijzigd door RobIII op 13-09-2021 23:13 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.