Laptop voor Video editten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaise
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-09 13:28
Beste mede Tweakers

Voor mijn werk (video creative) ben ik opzoek naar een Windows laptop. Op het moment gebruik in de Dell XPS 15. Mooie laptop om te zien en goede specificaties,zie linkje. Die ik momenteel gebruik heeft alleen 32GB RAM, 4K scherm en 1TB SSD.

Een heel groot nadeel is dat deze laptop gigantisch throttled, de temperaturen lopen op tot de 95 graden en daar is niet heel veel voor nodig. Dell heeft meerdere keren hiernaar gekeken en reparaties uitgevoerd: april 2020 nieuw moederbord, begin december 2020 een nieuwe heatsink. Beide keren ook genoeg koelpasta aangebracht.

Nu ben ik dus opzoek naar een nieuwe laptop die nìet throttled.
Ik heb mijn ogen nu op de Lenovo X1 Extreme. Lees hier wel postieve verhalen over maar lees ook hier en daar dat deze ook geen held is met het afvoeren van warmte.
Verder zie ik dat MSI een creators line heeft maar kan daar niet heel veel over vinden.

Wat ga je met je laptop doen?
Video en fotobewerken met programma's als Adobe Premiere, After Effects, Lightroom en Photoshop

Wat is je budget?
Rond de €2500,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nu met thuiswerken minder, maar in de toekomst wordt de laptop weer van huis naar kantoor en shoots gesleept

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vanuit de zaak hebben we Lenovo als voorkeur maar hier zitten we niet aan vast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-10 10:54
Ik heb zelf de x1 extreme met i9, maar als je die langdurig hard laat werken (zoals bij videoediting) dan heeft die ook last van throttling.

Ik zou eerder kijken naar de wat dikkere workstations, omdat die over het algemeen daar minder gevoelig voor zijn. Als je een voorkeur hebt voor een normale/Gaming videokaart dan zou je ook nog kunnen kijken naar gaming laptops met een goed scherm. Anders kom je uit op bijvoorbeeld de P serie van thinkpad of de zbook van HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:15
Mag ik vragen waarom het persé een windows machine moet zijn? Apple is geen optie?

• Chaise
@dennisdennis12 Thanks voor je reactie. Wat versta jij onder langdurig hard werken? De XPS 15 die is binnen 3 minuten editten al op 85 graden..

@Riptide Vanuit het bedrijf willen ze alleen maar Windows machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evert1982
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-02 14:15
Bijna alle laptops throttelen als je deze flink aan het werk zet. De laptops worden steeds dunner en hebben moeite om de warmte af te voeren.

Het is misschien ook interessant om zelf een laptop samen te stellen. Zie:

https://laptopparts4less.frl/

of:

https://laptopzelfsamenstellen.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:12
Als je goede prestaties zonder throttling wilt moet je zoals hierboven genoemd inderdaad naar de dikkere workstations kijken.

Lenovo ThinkPad P53
HP ZBook 15 G7
Dell Precision 7540/7550

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

De Asus ProArt notebook zal niet snel throttlen, maar je betaalt er wel een prijskaartje voor:
YouTube: This $10,000 laptop ISN'T overpriced...
Gemaakt met content creators in het achterhoofd, maar wel 4x je budget.
Andere notebooks zullen throttlen als het te warm wordt.

Dit is meer om je een idee te geven dat je niet te kieskeurig moet zijn of een andere oplossing zoeken.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:32
Throttlen zal je alleen last van hebben bij het renderen? dat doe je volgens mij ook niet constant en alleen als je project klaar is (snel renderen is dan wel lekker).
Zou GPU rendering enig voordeel geven?

• Chaise
De HP Zbook heb ik met een ouder model (ondertussen 5 jaar geleden) ook mindere ervaringen mee.
Ik sprak vandaag een collega die veel met autocad werkt en die heeft de genoemde Thinkpad P53 en die is daar wel tevreden mee. Dus misschien daar maar eens naar kijken.

@SniperGuy Als ik begint met editten in Premiere Pro dan schiet de temperatuur richting de 85 graden. Zodra er gerenderd wordt is het dik in de 90..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlj4aytVJSSV2Z1HiDB4Go-SaDE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D1CqTkVeLRUSxIbrCbDy5Vov.png?f=user_large

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-10 10:54
De HPZbook, Thinkpad P serie (p1 en x1 extreme zijn eigenlijk dezelfde laptop, alleen de p1 heeft Quadro i.p.v. geforce en ISV certificering) en Dell precision zijn eigenlijk de standaard op het gebied van workstations.

als draagbaarheid minder belangrijk is, dan is het misschien ook nog interessant om te kijken naar een vaste pc om het echte renderen te doen. Dan kun je mobiel gewoon blijven werken op de Dell XPS, maar laat je het zware renderen doen door een vaste pc.

Als het vooral de GPU is die erg warm wordt dan zou je ook nog kunnen kijken naar een laptop met een externe videokaart via Thunderbolt, dan heb je namelijk minder warmteontwikkeling in de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:32
Chaise schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:23:
De HP Zbook heb ik met een ouder model (ondertussen 5 jaar geleden) ook mindere ervaringen mee.
Ik sprak vandaag een collega die veel met autocad werkt en die heeft de genoemde Thinkpad P53 en die is daar wel tevreden mee. Dus misschien daar maar eens naar kijken.

@SniperGuy Als ik begint met editten in Premiere Pro dan schiet de temperatuur richting de 85 graden. Zodra er gerenderd wordt is het dik in de 90..
[Afbeelding]
Hmmm, Adobe is nu niet echt lichtvoetige/geoptimaliseerde software. Om die reden ben ik jaren geleden over gestapt op Sony Vegas.
Mijn CPU (Intel Core i7-6700HQ) staat bij editen uit z'n neus te boren en pas bij previewen of renderen gaat de temp wat omhoog, maar nooit boven de 60 graden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-10 23:41
De x1 carbon is een leuke pc voor de baas die videobelt en wat powerpoint presentaties doet.
Maar Adobe Premiere, After Effects, Lightroom en Photoshop, gaat het echt niet worden.

Een Dell xps15 kan dit ook niet aan, ik heb dezelfde met 32 gb geheugen. Moest een drama zijn geweest :P
Pagina: 1