Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-07 15:06
In februari begin ik weer met studeren en de colleges zullen volledig online plaatsvinden.
Een snelle netwerkverbinding is een must vanwege de vele horrorverhalen die ik heb meegekregen vanwege een verbrekende verbinding bij een online toets met proctoring. Ik heb bovendien het geluk dat er glasvezel van Caiway is. Hierdoor heb ik een verbinding van 700 Mbit/s (dit is een abonnement dat alleen voor oude klanten beschikbaar is).

Gezien de WiFi prestaties van mijn Intel NUC7i5BNH niet al te best waren, heb ik de Devolo Magic 2 LAN powerline adapter gekocht. De Wi-Fi komt via de Netgear Nighthawk R7800 router binnen.
Voorheen gebruikte ik altijd de 5GHz Wi-Fi en vaak had ik (volgens Fast.com) rond de 25Mbps down en up. Met de Devolo powerline heb ik volgens Fast.com 76Mbps down en 55Mbps up met 6ms latency. Met speedtest.net heb ik 76Mpbs up, 68Mbps en 5ms latency.

Hoewel dit een verdriedubbeling is van de netwerksnelheid, is dit niet de snelheid die ik had verwacht. Ik verwachtte namelijk minimaal 100Mbps vanwege de stabiele glasvezelverbinding en de snelle powerline-adapter. Beiden stopcontacten zijn geaard en het huis is redelijk nieuw (in 2005 klaar met de bouw). Mijn stekkerdoos in de slaapkamer (waar mijn NUC, monitor, speakers, etc. zijn aangesloten) is ingeplugd in de powerline-adapter en niet in de stekker boven de powerline-adapter.
Volgens de Devolo cockpit-software is de snelheid van de powerline-adapter in de meterkast naar de powerline-adapter in mijn slaapkamer 535 Mbit/s (dus 67 Mbps).

Mijn vraag aan jullie is als volgt:
Is er een manier om de snelheid van de powerline-adapter nog verder te verbeteren (Ondanks dat ik alles volgens de instructies heb aangesloten)?

Overigens heb ik met mijn iPad Pro 11'' wel hoge snelheden via de 5GHz-WiFi, maar op mijn iPhone X weer niet (360Mbps down/140Mbps up met 4 ms latency versus 33Mbps down/9.3Mbps up en 5ms latency).

Beste antwoord (via VirinR op 23-12-2020 20:54)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ritueel verbranden zodat niemand anders met deze troep geconfronteerd gaat worden bedoel je....denk ik.... Mesh mag ook op de zelfde stapel

Kabels en access points is the way to go, zoals reeds boven vermeld.
Geen gezeur, geen gezeik, geen onbetrouwbaar systeem meer.
Volle snelheid, stabiel

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 23-12-2020 11:16 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-07 19:01
powerline en stabiel gaan naar mijn , en vele tweakers hier, niet samen.. (vast ook niet alle)

dat je qua snelheid niet de cijfers op de doos haalt vind ik zelfs puur bedrog dus ik raad niemand powerlines aan , je komt altijd van een koude kermis thuis als je ervanuit ging dat je dat ging halen...

terugsturen en kabel + vast accespoint aanleggen ..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ritueel verbranden zodat niemand anders met deze troep geconfronteerd gaat worden bedoel je....denk ik.... Mesh mag ook op de zelfde stapel

Volle snelheid, stabiel

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 23-12-2020 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-07 15:06
jack zomer schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:16:
[...]

Volle snelheid, stabiel
Duidelijk, alleen kan ik geen kabels aanleggen naar de eerste verdieping (waar mijn NUC staat).
De router zit vlakbij de meterkast op de begane grond en alle bekabelde apparatuur (NAS, Apple TV, PS5)
staan ook op de begane grond.
Ik hou het bij de powerline adapter ondanks dat ik niet 100Mbps haal; het blijft immers een verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Heb je geen reeds gelegde kabels die je kan vervangen..
Coax bv.. of langs een radiator pijp.. of door een koof...

Als echt, echt, echt, echt, echt,echt niet anders kan dan moet je.
Misschien even kijken of je in de meterkast een extra stopcontact kan maken op de zelfde groep als waar dat 2de rotding op zit..