Installateur kiest voor opbouw in plaats van inbouw

Pagina: 1
Acties:

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:09
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Er is bij mij een lichtinstallatie geplaatst, in plaats van de oude. Ik huur een woning uit het jaar 2004. Met bij de deuren een lichtschakelaar, de draden lopen via buizen naar lichtpunten. Een dubbele lichtknop in de woonkamer, en een enkele in studeerkamer en slaapkamer. Nu ben ik verbaasd over de keuze die gemaakt is om voor opbouw te kiezen. Dus nu heb ik dus een inbouwschakelaar dat nergens verbonden is. Met tien centimeter opbouwdimmer, waarbij dus op mijn muur een kabelgoot is gemonteerd naar ongeveer hetzelfde lichtpunt. Het kan heel goed zijn dat er voor de dimmer een extra kabel nodig is.

Nu wil ik een e-mail schrijven naar de installateur. Met als insteek vragen stellen waarom er voor deze oplossing gekozen is (in plaats van de huidige pvc-buizen te gebruiken). En of het geen optie om eerst met mij te overleggen. Dus twee doelen, ik wil de zaak voor mezelf duidelijk hebben, en als het inderdaad de enige realistische oplossing is, dan leg ik me er bij neer. En de vragen moeten "to the point" zijn. Dus als er een goede reden is dan is het zo, en als er geen goede reden is dan moet dat uit de antwoorden blijken.

Extra informatie.
-Het is via de WMO gegaan. Dus ik ben niet de opdrachtgever.
-Zelf ben ik slechtziend.

Onderstaande heb ik pas ontdekt nadat ik bovenstaande schreef:

-Ik denk dat ik vier aders voel in de slaapkamer (een zou best wel eens paars kunnen zijn) klopt dat? Het kan er ook drie zijn. Zijn vier adres te trekken? Hoeveel gaan er normaal gesproken van een aan/uit schakelaar naar lichtpunt?

-In de woonkamer denk ik dat ik meer aders voel bij een dimmer (is ook met meerdere armaturen verbonden) klopt dat? Volgens mij kan of mag je deze hoeveelheid niet door een buis trekken. Dus dan is opbouw is dan logisch, of was een andere oplossing mogelijk?

Laat me gerust weten als je vindt dat ik me aanstel.

Dus kan iemand mij uitleggen waarom voor deze oplossing is gekozen?
En/of kan iemand helpen met openstaande vragen te formuleren, zodat helder wordt of de oplossing goed is.

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ken de situatie natuurlijk niet maar weet wel zal de WMO voorziening de goedkoopst adequate voorziening zal opleveren. Ik kan me voorstellen dat het sneller en goedkoper is om het zo te doen. Overigens zou ik zeker even in gesprek gaan, dat zou met de installateur maar ook met de gemeente kunnen zijn. (en bel gewoon even, heb je sneller een reactie)

Overigens is het mij niet duidelijk of je vraag nu over de slaapkamer of woonkamer gaat.
Mbt het aantal aders zou ik daar voor nu even niets over roepen richting gemeente/installateur, tenzij je je zorgen maakt mbt de veiligheid natuurlijk, al volg ik dan niet helemaal waarom je een installateur dit werk heb laten doen als je zelf nu gaat zitten rommelen (als je hier melding van maakt zou je zomaar ineens zelf verantwoordelijk kunnen zijn)

Nothing to see here

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-01 13:01
Wat een hectisch geschreven stukje :P
zou je een foto of wat kunnen plaatsen van het geheel? dat zegt denk ik meer dan je verhaal hier boven.

Paarse draad, nee ;-)
Normaal twee kabels een schakeldraad (zwart) en een blauwe (nul).

Verwijderd

volgens mij is de WMO (weet niet wat dat is) de partij waar je moet zijn, die betaalt de installateur en heeft de opdracht gegeven en kan jou wellicht toelichten waarom de opdracht op deze manier is gegeven of de installateur benaderen als eea niet conform opdracht is uitgevoerd.
Ik verwacht dat de installateur je ook naar WMO zal verwijzen als je de installateur direct benadert.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:50
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:57:
volgens mij is de WMO (weet niet wat dat is) de partij waar je moet zijn, die betaalt de installateur en heeft de opdracht gegeven en kan jou wellicht toelichten waarom de opdracht op deze manier is gegeven of de installateur benaderen als eea niet conform opdracht is uitgevoerd.
Ik verwacht dat de installateur je ook naar WMO zal verwijzen als je de installateur direct benadert.
Misschien had je even moeten googlen als je geen idee hebt wat het is. De WMO is de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, ik denk niet dat die een telefoonnummer heeft en terug praat. Ik ken in ieder geval geen enkele wet die kan praten.

@TheMak Ik vind het (ook) niet fraai als er een opbouwsysteem wordt gekozen ipv inbouw, maar als je het vergoed krijgt via de WMO heb je waarschijnlijk wat minder te vinden dan als je het zelf betaalt. Ik schat in dat er gekozen is voor de goedkoopste adequate oplossing. Hoe mooi iets eruit ziet is dan bijzaak. Waarom bel je de installateur niet even? Die kan het je misschien zo uitleggen. Je kan ook de gemeente bellen, die zal immers als opdrachtgever hebben gefungeerd. De gemeenten moet het je zeker kunnen uitleggen.

Verwijderd

ah ik dacht een vorm van woningstichting. wetten kunnen inderdaadniet praten, de instanties die zorg dragen voor uitvoering ook niet, medewerkers die daar werken gelukkig wel.
Boodschap blijft t zelfde . Installateur gaat naar verwachting alleen lopen voor de opdrachtverstrekkende en betalende partij.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
WMO figuur van de gemeente tegen installateur: Wil je een lampje ophangen? Het mag X kosten
Installateur: Voor dat geld kan ik alleen de goedkoopste opbouwmeuk leveren en laat ik de bestaande spullen zitten.
Gemeente: Prima, als het mooi moet bellen ze zelf maar een installateur.

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-01 23:04
Goedemiddag, toevallig werk ik voor de Wmo. De waarschijnlijke reden voor het kiezen voor opbouw is idd wat @cryptapix zegt. De minimaal noodzakelijk oplossing, iets met de afweging tussen maatschappelijk geld uitgeven en de zorgplicht die gemeenten hebben naar hun inwoners. Vaak zijn keuzes voor in of opbouw ook vastgelegd in de aanbesteding die de installateur heeft met de gemeente.

Het zou ook kunnen dat de desbetreffende monteur dit een makkelijkere oplossing vindt. Ik zou idd eerst bellen met mijn collega's van jouw gemeente (tip bel 14 + jouw netnummer van de gemeente) en voor de inhoudelijke vragen even bellen met de installateur.

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-01 00:24
Zoals hierboven aangegeven WMO kiest voor de meest goedkope manier. Dat het geen porum is is bijzaak.

Zoals ook reeds gevraagd (weet niet of je het kan las slechtziend) post enkele foto's. Verder is het misschien een idee om de dichtstbijzijnde stad te posten. Via WMO is het namelijk opgelost. Ga je waarschijnlijk niets meer los krijgen. Mooiere oplossingen dien je zelf voor te zorgen. Heb zelf komende week vakantie en een te lege agenda, kan me voorstellen dat er meer tweakers met soortgelijk probleem zitten...
Pagina: 1