Keukenkraan vervangen, maar geen ruimte in keukenkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:56

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Beste allemaal,

Onlangs hebben we onze nieuwe (bestaande) woning betrokken, waar een mooie keuken in zit, maar waar we graag de kraan van willen vervangen door een Quooker. Vol goede moed had ik vooraf snel in het keukenkastje gekeken, met de inschatting dat ik dit zelf zou kunnen installeren. De Quooker is inmiddels geleverd, en wil ik deze gaan installeren.

Nu we de sleutel hebben gekregen heb ik een betere blik geworpen op de inhoud van het kastje, maar kom er achter dat de bestaande keukenkraan wel heel goed weggewerkt zit. Als ik het zo inschat dan is bij de montage eerst het hele aanrechtblad voorzien van spoelbak en kraan, en daarna in zijn geheel op de kastjes gelegd, waarna e.e.a. is aangesloten in het kastje.
Zie onderstaande foto's:

Overzicht van het gedeelte van de keuken, met spoelbak.
Helemaal links: hoekkast met carrousel
Midden: onderkast met spoelbak
Rechts: Vaatwasser

Voor zover ik kan zien zit het middelste kastje aan de hoekkast vast met een schroef door de kastjes heen. Ik vermoed daardoor dat de kast waar de vaatwasser in zit aan de middelste kast vast zit, maar dat kan ik niet zien doordat de vaatwasser er in zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E368hCnvLWMV07VOSL3uomtWzLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkfMA5MxnP9uKHf7okLzXjg8.jpg?f=fotoalbum_large

Detail van de spoelbak in het aanrecht, met daarachter de kraan (foto gemaakt door de camera op de kop onder de spoelbak te steken, links in beeld de kraan achter de t
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ip2v_xfInlcAQ0bXGJ8K8R9d2ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFK8I6GIDv4go2vMfWgVNKG2.jpg?f=fotoalbum_large

In het keukenkastje zitten de aansluitingen, weggewerkt door gaten in de achterwand. De volgende aansluitingen zitten hier in:
- Koud water hoekstopkraan
- Warm water hoekstopkraan (met extra aftakking met leiding welke weer de muur in gaat, geen idee waar naar toe)
- Afvoer
- Wandcontactdoos
- Extra koudwaterkraan voor vaatwasser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLIpyangSuL_zV4Bv5IPL-Ud_l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97ghmoxLyvLOYW3BEXnuIAeT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wPhi_SnaxHsKl6l7SCEsDYTG2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUGdlMuszPfbJQ5lC1zzJSXk.jpg?f=fotoalbum_large

Nu het probleem:
De ruimte tussen de spoelbak en de achterwant is errug krap, ik denk een centimeter of 3-4. Daarbij zit de moer van de kraan ook half verstopt achter de achterwand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STp3oMy1xFffy-QknBwo9s9qnZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PgA9eg0bzhvwnOiS0jGqWDv.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag is nu dus, hoe kom ik hier in vredesnaam bij om de bestaande kraan te demonteren, en de nieuwe kraan te kunnen installeren? Ik weet niet zo goed wat de opties hier zijn, en ben benieuwd naar ideeën hoe de geoefende hobbyist of professional dit aan zou pakken :) .

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
Kijk eens of een wastafelmoersleutel je verder kan helpen. Ongetwijfeld bij de bouwmarkt te bestellen en af te halen voor een ~€15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mooi gevalletje van "f*ck the next guy!".

Je kunt proberen om de kraan vanaf de bovenkant (met enig gepast geweld) in zijn geheel zodanig te draaien dat het "halvemaantje" met de montagemoer beter bereikbaar is. Daarna zo'n speciale moersleutel voor kranen lenen/huren/kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Erwin schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:11:
Kijk eens of een wastafelmoersleutel je verder kan helpen. Ongetwijfeld bij de bouwmarkt te bestellen en af te halen voor een ~€15.
Ja, zo ver was ik al, maar het punt is dat ik niet bij de plek kan waar die sleutel opgezet kan worden, want die valt dus ook achter de achterwand :)
TMDC schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:12:

Je kunt proberen om de kraan vanaf de bovenkant (met enig gepast geweld) in zijn geheel zodanig te draaien dat het "halvemaantje" met de montagemoer beter bereikbaar is. Daarna zo'n speciale moersleutel voor kranen lenen/huren/kopen.
Ja hier was ik al bang voor. Zo'n sleutel zijn de kosten niet, dus dat is prima, maar ik ben bang dat als ik nu niet bij de plek kan om die moer los te draaien, ik ook nooit bij de plek kom om de nieuwe kraan weer vast te zetten...

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 13:53
Dit moet gewoon passen, elke kraan heeft vrwijel zelfde montage systeem. Als er ringen tussen zitten nu, moet je de even bewaren, die moeten er weer tussen.

@TMDC ja en nee, je hebt simpelweg het goede gereedschap nodig. dit maakt het wat lastiger. Ik gebruik hiervoor een ratel met een lange/diepe dop 13 (even de moer meten eerst) met een extra verlengstuk, kijk of je die ergens kan lenen uit iemands doppenset.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 22-12-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je kunt kijken of je de spoelbak er simpel uit kunt pakken. Heb ik hier laatst ook gemoeten vanwege een lekkende keramische sluiting in de keukenkraan waarbij dat ding dus in z'n geheel vervangen moest worden.

Zijn vaak maar een paar beugeltjes aan de onderkant van de bak / het blad waar je hopelijk wél goed bij kunt komen. Bij het terug zetten van de spoelbak wél nieuwe kit gebruiken!!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Will_M schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:17:
Je kunt kijken of je de spoelbak er simpel uit kunt pakken. Heb ik hier laatst ook gemoeten vanwege een lekkende keramische sluiting in de keukenkraan waarbij dat ding dus in z'n geheel vervangen moest worden.

Zijn vaak maar een paar beugeltjes aan de onderkant van de bak / het blad war je hopelijk wél goed bij komt. Bij het terug zetten van de spoelbak wél nieuwe kit gebruiken!!
Is vaak wel gekit, goed opletten anders trek je dat ook nog los.

Dit heb je nodig, en dan lang genoeg, met de passende, lange dop. Lang want het draadeind komt er zeker een eind uit.

Afbeeldingslocatie: https://www.wonkeedonkeetools.co.uk/media/wysiwyg/04SSS-Socket-Sets-Ben/04SSS27/04S_SS_27-5.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 22-12-2020 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Zijn vaak maar een paar beugeltjes aan de onderkant van de bak / het blad waar je hopelijk wél goed bij kunt komen. Bij het terug zetten van de spoelbak wél nieuwe kit gebruiken!!
Dat zou ik echt in geen enkel geval doen, zeker bij zo'n stenen werkblad. Spoelbak zorgt hier ook voor stevigheid, kans is groot dat je bij de kraan of aan de voorkant het blad breekt als je zonder speolbak gaat klussen.

Zoals gezegd, kwestie van het juiste gereedschap. Als het echt niet lukt zou ik de achterwand uit het kastje halen, dat is simpel te herstellen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik gok dat de kraan van bovenaf bevestigd is.
Je kan even kijken of er aan de zijkanten of de achterkant van de kraan een plastic dopje zit.

Hier zit dan vaak een imbusboutje achter als je die loshaalt kan de kraan ietsjes omhoog.
Maak dan de slangen los en til de kraan er uit.

Vaak kan je dan 2 schroeven eruit draaien en komt de ring die aan de onderkant van het blad zit los. Bij de luxere kranen kan je die ring op schanierpunten dubbelvouwen en dan aan de bovenkant eruit nemen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@pennywiser & @evilution Dat aanrechtblad van de TS ziet er niet uit als zijnde een natuurstenen blad doordat er géén naad lijkt te lopen in / naar de hoek (tenzij 't uit een écht groot stuk natuursteen gezaagd is maar dat is vrijwel onbetaalbaar met een hoekkeuken).

Foto op de PC even ingezoomd: Er loopt wel degelijk een naad.... Maar dan nog geldt onderstaande:

Zal waarschijnlijk wel een kunststof / formica variant zijn en dat spul kun je redelijk vertrouwen zonder spoelbak. Je kunt er voor de zekerheid natuurlijk ook nog een paar stutten onder zetten tijdens de werkzaamheden.

Als 't zónder de spoelbak te verwijderen kán dan heeft dat natuurlijk AL-TIJD de voorkeur!!! Hier ging 't helaas even écht niet anders :'(

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 22-12-2020 14:34 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Will_M schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:29:
@pennywiser & @evilution Dat aanrechtblad van de TS ziet er niet uit als zijnde een natuurstenen blad doordat er géén naad lijkt te lopen in / naar de hoek (tenzij 't uit een écht groot stuk natuursteen gezaagd is maar dat is vrijwel onbetaalbaar).

Zal waarschijnlijk wel een kunststof / formica variant zijn en dat spul kun je redelijk vertrouwen zonder spoelbak. Je kunt er voor de zekerheid natuurlijk ook nog een paar stutten onder zetten tijdens de werkzaamheden.
Ik snap wat je bedoelt, maar het is mi. niet nodig, en ook best een risico op oa. meerwerk en -kosten als iemand dat moet komen oplossen of inderdaad breuk.
Regel een goede dopsleutel met verlengstuk dan kun je er normaal bij is het in 10 minuten aangesloten. Water kun je dichtzetten bij de kraan zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
pennywiser schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:16:
Dit moet gewoon passen, elke kraan heeft vrwijel zelfde montage systeem. Als er ringen tussen zitten nu, moet je de even bewaren, die moeten er weer tussen.

@TMDC ja en nee, je hebt simpelweg het goede gereedschap nodig. dit maakt het wat lastiger. Ik gebruik hiervoor een ratel met een lange/diepe dop 13 (even de moer meten eerst) met een extra verlengstuk, kijk of je die ergens kan lenen uit iemands doppenset.
Dank voor je reactie!
Ik denk dat ik niet bij de moer kan om de sleutel op te zetten, omdat deze ook half achter de achterwand verstopt zit. Zie hierbij een foto van de andere kant van de kraan (warmwaterslang naar de kraan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeB8rXSe4WYVn8gsbquLvTU0E3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejdbqODPU9mI3l3tDoBvrLWl.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is niet te doen, het is een onderbouwspoelbak welke gekit is, en waar de houten balkjes van de foto's ook weer overheen zetten. Dit is niet zonder hak- en breekwerk te doen.
pennywiser schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:20:
[...]

Is vaak wel gekit, goed opletten anders trek je dat ook nog los.

Dit heb je nodig, en dan lang genoeg, met de passende, lange dop. Lang want het draadeind komt er zeker een eind uit.

[Afbeelding]
Zo'n lange ratel heb ik niet. De spoelbak is vrij groot en diep, dus dat zal dan een heeeeeel lange dop moeten worden. Dan nog, ik weet niet waar ik die dop op moet zetten, omdat ik niet bij de moer kan.
evilution schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:22:
[...]

Dat zou ik echt in geen enkel geval doen, zeker bij zo'n stenen werkblad. Spoelbak zorgt hier ook voor stevigheid, kans is groot dat je bij de kraan of aan de voorkant het blad breekt als je zonder speolbak gaat klussen.

Zoals gezegd, kwestie van het juiste gereedschap. Als het echt niet lukt zou ik de achterwand uit het kastje halen, dat is simpel te herstellen.
Goede tip, dat is ook een optie waar ik aan zat te denken. Vervolgvraag is dan: Hoe krijg ik de achterwand er netjes uit, en belangrijker: hoe krijg ik die later weer vast? :)
mjvdzwet schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:26:
Je kan even kijken of er aan de zijkanten of de achterkant van de kraan een plastic dopje zit.

Hier zit dan vaak een imbusboutje achter als je die loshaalt kan de kraan ietsjes omhoog.

Vaak kan je dan 2 schroeven eruit draaien en komt de ring die aan de onderkant van het blad zit los. Bij de luxere kranen kan je die ring op schanierpunten dubbelvouwen en dan aan de bovenkant eruit nemen,
Heyy daar had ik nog niet aan gedacht! Eens kijken of ik online wat documentatie kan vinden van deze kraan (Franke). Daarna maar eens kijken hoe ik de Quooker vastgezet krijg...
Will_M schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:29:
@pennywiser & @evilution Dat aanrechtblad van de TS ziet er niet uit als zijnde een natuurstenen blad doordat er géén naad lijkt te lopen in / naar de hoek (tenzij 't uit een écht groot stuk natuursteen gezaagd is maar dat is vrijwel onbetaalbaar met een hoekkeuken).

Als 't zónder de spoelbak te verwijderen kán dan heeft dat natuurlijk AL-TIJD de voorkeur!!! Hier ging 't helaas even écht niet anders :'(
Geen idee wat voor materiaal het is, maar spoelbak losmaken van het blad is wel echt last resort... :)

Thanks voor de reacties allemaal!

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
Waarom zou je niet gewoon die achterwand eruit rossen. Een rand van +- 3cm overhouden rondom, zodat je naderhand een nieuwe achterwand daarop kan kitten. Niet moeders mooiste oplossing, maar wel rete praktisch, en ik heb nog nooit van een gootsteenkast-achterwand-schoonheidswestrijd gehoord, dus dat scheelt weer. pfoei.

Ik zie dat dit al is geopperd. Antwoord op de vragen: eruit met recipro, erin met kit.

[ Voor 12% gewijzigd door rbaidjoe op 22-12-2020 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Die achterwand met beleid naar achteren duwen of tijdelijk verwijderen.

Maar ik denk eigenlijk dat dit een telefoontje naar de loodgieter wordt als ik het zo lees :)

Die kraan kan niet van bovenaf gedemonteerd worden, je kan er sws al niet achter komen met een imbus ivm de steenstrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Overigens is de volgende vraag... is het kraangat wat in het blad zit groot genoeg voor de nieuwe kraan.
Want zoals altijd... zijn er verschillende gat maten voor kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
mjvdzwet schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:42:
Overigens is de volgende vraag... is het kraangat wat in het blad zit groot genoeg voor de nieuwe kraan.
Normaal gaan er alleen 2 slangen en het draadeind door het gat, met een Quooker denk ik ook, maar zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
pennywiser schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:36:
Die achterwand met beleid naar achteren duwen of tijdelijk verwijderen.

Maar ik denk eigenlijk dat dit een telefoontje naar de loodgieter wordt als ik het zo lees :)

Die kraan kan niet van bovenaf gedemonteerd worden, je kan er sws al niet achter komen met een imbus ivm de steenstrip.
Eens kijken of dat lukt, hopelijk zit ie niet vastgeschroefd maar alleen met spijkertjes vast.. En dan kijken of ik m vastgeplakt krijg als ik klaar ben met het werk.
@rbaidjoe er uit met de zaag zie ik niet zo zitten, dat wordt denk ik niet netjes.
pennywiser schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:36:
[...]
[...]
Maar wat gaat de loodgieter dan doen? Die loopt denk ik vast op hetzelfde probleem..
mjvdzwet schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:42:
Ja, kraangat is denk ik groot genoeg, Quooker moet passen in een 'standaard' kraangat.

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
Res-q schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:03:
[...]

@rbaidjoe er uit met de zaag zie ik niet zo zitten, dat wordt denk ik niet netjes.
eens,
rbaidjoe schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:36:
maar wel rete praktisch, en ik heb nog nooit van een gootsteenkast-achterwand-schoonheidswestrijd gehoord, dus dat scheelt weer. pfoei.
Ik bedoel daar natuurlijk mee dat je daar straks niets meer van ziet met de deuren dicht. Zelfs met de deuren open moet je straks flink je best doen om langs alle troep heen te kijken en de lelijke zaag / kitrand te zien.

Overigens moet het deel dat je eruit zaagt weg gegooid worden, en moet je van een nieuw hardboardpaneel oid een nieuw stuk uitzagen dat een paar cm rondom groter is dan het verwijderde deel. Met een cirkelzaag kan je dat prima netjes zagen. Opzich is dat dus relatief netjes te herstellen.

[ Voor 35% gewijzigd door rbaidjoe op 22-12-2020 15:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

Maar wat gaat de loodgieter dan doen? Die loopt denk ik vast op hetzelfde probleem..
Zich niet laten tegenhouden door een 3mm spaanplaat achterwandje en de boel in 30 minuten monteren.

Als je niet het juiste gereedschap hebt krijg je de kraan er niet af en op. Ring/steeksleutels waterpomptang kan je rustig vergeten, je komt er niet goed bij en beschadigt de boel alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Ik zou ook de achterwand eruit breken. Je zit als het klaar is toch niet met je hoofd in het kastje zoals je nu doet. Met een waterpomptang kun je bij de gezaagde ronde openingen wel wat hapjes eruit breken, net zolang tot de plaat zwakker is en je hem met je handen in 3-4 stukken uit kunt breken. Het is idd maar 3mm spaanplaat, dus dat heb je zo gebroken.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 22-12-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:05

Tijntje

Hello?!

Nu gaan we er hier ook allemaal vanuit dat de bevestiging met een moer en een draadeind is.
Bij ons was het helaas het type van een schroef ring om de kraan heen. Die kan je dus niet met een moersleutel vastzetten.
Moest een stuk uit de achterwand zagen en daarna iedere keer de kraan en ring weer een kwartslag je draaien om het vast te zetten.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theredone51
  • Laatst online: 21:36
[...]

Multi-tool to the rescue! Veel makkelijker dan een (recipro)zaag, invallend zagen, minder kans om per ongeluk iets anders door te zagen, etc.

Bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/p/...essoires/9300000001631089

Of 1 van de vele andere merken :)

Bijkomend: even de afvoer demonteren, inclusief overloop, als je begint met de kraan. Dan heb je meer ruimte om er fatsoenlijk bij te kunnen. Spoel meteen je sifon een keer uit / maak hem schoon, die keukensifons kunnen wel eens smerig worden na wat jaren gebruik :X

[ Voor 34% gewijzigd door theredone51 op 22-12-2020 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Tijntje schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:35:
Nu gaan we er hier ook allemaal vanuit dat de bevestiging met een moer en een draadeind is.
Bij ons was het helaas het type van een schroef ring om de kraan heen. Die kan je dus niet met een moersleutel vastzetten.
Moest een stuk uit de achterwand zagen en daarna iedere keer de kraan en ring weer een kwartslag je draaien om het vast te zetten.
Dat bestaat ook. Deze heeft een koperen deel, deze kan je zien zitten en dit zit altijd met een moertje vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Goed mikken dan, gezien beschikbare ruimte achter het doelwit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

pennywiser schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:13:
[...]

Zich niet laten tegenhouden door een 3mm spaanplaat achterwandje en de boel in 30 minuten monteren.

Als je niet het juiste gereedschap hebt krijg je de kraan er niet af en op. Ring/steeksleutels waterpomptang kan je rustig vergeten, je komt er niet goed bij en beschadigt de boel alleen maar.
Juist, fein erin en gaan.
Is het ook, je ziet een half maantje, dat zit vast met 1 of 2 moeren.
(en als je geluk hebt is het een ....maatje 9 of 12 kan je weer zoeken naar de juiste dop)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:56

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

pennywiser schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:48:
[...]

Normaal gaan er alleen 2 slangen en het draadeind door het gat, met een Quooker denk ik ook, maar zeker weten doe ik het niet.
Quooker heeft er 3 + kabel. Warm en koud, en een kokende leiding. Kabel is een simpele Jack kabel die impuls geeft aan het vat om kokend te geven .

(Dacht ik :P )

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 06:27
mjvdzwet schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:26:

Ik wil graag deze nog even quoten. Hier is het ook boven aansluiting. Geen gezeur onder het blad nodig geweest. Enkel het een ringetje plakken.

Check even of je de kraan dus niet via boven los kan krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Inderdaad het achterwandje eruit halen en daarna een nieuw achterwandje tussen het sifon en de kraan monteren dmv twee raggeltjes aan de zijkant van het keukenkastje met 4 witte trespaschroeven.

Kun je het vervolg er knap bij en ben je de figuurlijke spekkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Dank voor alle reacties! Waardeer het echt heel erg!

Denk dat (een stukje van) de achterwand verwijderen de beste optie is. Met een dremel kan ik daar wel netjes een stukje uit halen, dat ik later met wat extra latjes weer terug kan plaatsen. Volgende uitdaging is wel waar ik nu zoiets vandaan kan halen, maar daar komen we wel uit.

Betreffende het kraangat:
Voor zowel de Quooker als de bestaande kraan (van Franke) is het kraangat 35mm, dus dat moet wel passen dan.
Binnenkort krijg ik nieuwe wastafelkranen geleverd, en daar zit een tool voor de moeren bij. Met een beetje geluk past deze ook op de moeren van de bestaande en nieuwe kraan, anders even een passende sleutel halen :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:50

Felyrion

goodgoan!

Bij een andere Franke kraan ziet het er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pf3WkimIVCGk5dTmBcfnzp9Olc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1GgZNWw5jVtgcsHRYxDWlZxM.png?f=user_large

Dat lijkt erg op de foto die je als laatste stuurde, dus ik ga er voorzichtig vanuit dat het niet veel afwijkt van de jouwe.
Aan de hand daarvan zou ik zeggen dat, zoals eerder aangegeven, met een lange ratel met de juiste dop maat (en een beetje toegang van onder :P) je dit prima moet kunnen verwijderen.
Lijkt erop dat aan beide kanten één moer of bout zit, en dat daarmee de kraan los komt.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

TMDC schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:12:

Het is niet goed op de foto te zien, maar onder de kraan lijkt een u-vormige uitsparing te zitten in de achterwand. Dan is ^^dit^^ voor je gaat slopen een goede suggestie. Probeer de kraan -nadat je de leidingen hebt losgekoppeld- een halve slag te draaien en demonteer hem dan met een passende sleutel.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Laatst online: 09-05 15:32
Achterwand er uit halen, evt , volledig langs de zijkant los zagen, kan ook geen kwaad want daar zit bijna zeker geen leiding. Mooiste zou zijn om inderdaad bovengenoemde Multitool te gebruiken.
Achterwand dan ook inzagen rondom je leidingen.
Met een pijp sleutel, denk 12/13 of 14/15 de oude los draaien.(dopsleutel gaat niet werken).
Bestaande kraan is zeker niet van bovenaf er opgezet.
Ook is deze niet met 2 boutjes.
Quooker kraan past gewoon , maak je daar niet druk om.
Weet dan ook niet of je een flex hebt , zo ja moet je zeker de volle achterwand weg halen.
Dan een board plaatje bij een bouwmarkt bestellen, of wachten tot na de Lock down en dan halen, terug zetten waar kan.
Fijn he die turbo keuken stellers. 8)7 :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Laatst online: 09-05 15:32
Even nog een tip.
Als je de hoekstop kraantjes dicht hebt, met afhalen van de slangen, draai dan even aan de voorzijde de dop er uit (rechte schroevendraaier) daarachter zit een filtertje ,gaas. Haal die er uit en spoel deze schoon, draai het er weer in , dan is dat weer goed.
Vraag, heb je een combi, of een enkele Quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:53
Geen idee welke variant je huidige kraan is, maar dit is in ieder geval het systeem waarmee je een quooker monteert, dus die ruimte heb je uiteindelijk toch wel nodig.

Tip voor je achterwand: Als je de oude eruit zaagt ->Niet direct nadat je de kraan gemonteerd hebt een nieuwe erin: Al die Quookers geven nogal een kabelspaghetti, zeker de combi+. Met een beetje geluk kan je een deel daarvan tegen de echte achtermuur zetten ipv het achterwandje van het keukenkastje. En idem met het reservoir: Ik heb eerst alles gemonteerd op de achterwand er er vervolgens een schaamschotje van gelamineerd hardboard voor gezet, met uitsparingen voor alles wat er door stak. En een uitsparing voor het reservoir, zodat die nog een centimeter of wat naar achteren kon. Wordt je blij van wanneer je ooit weer wat nuttigs met dat kastje wil doen, bij mij paste er daardoor net wél een vuilnisbak-uitschuifgeval bij, op de millimeter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:05

Tijntje

Hello?!

onkl schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:14:
[...]

Geen idee welke variant je huidige kraan is, maar dit is in ieder geval het systeem waarmee je een quooker monteert, dus die ruimte heb je uiteindelijk toch wel nodig.

Tip voor je achterwand: Als je de oude eruit zaagt ->Niet direct nadat je de kraan gemonteerd hebt een nieuwe erin: Al die Quookers geven nogal een kabelspaghetti, zeker de combi+. Met een beetje geluk kan je een deel daarvan tegen de echte achtermuur zetten ipv het achterwandje van het keukenkastje. En idem met het reservoir: Ik heb eerst alles gemonteerd op de achterwand er er vervolgens een schaamschotje van gelamineerd hardboard voor gezet, met uitsparingen voor alles wat er door stak. En een uitsparing voor het reservoir, zodat die nog een centimeter of wat naar achteren kon. Wordt je blij van wanneer je ooit weer wat nuttigs met dat kastje wil doen, bij mij paste er daardoor net wél een vuilnisbak-uitschuifgeval bij, op de millimeter. :)
Inderdaad, al lijkt hier nog wel een handigheidje in te zitten zodat je hem vast kan zetten met schroeven. Dat was bij mijn Grohe kraan niet zo :'(
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BQkzCnw.png

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-04 07:55
Idd, achterwand eruit, hatsa! Die ruimte ga je ook nodig hebben om je quooker aan te kunnen sluiten. Maak je daarna op maat een nieuwe achterwand. Oppassen dat je niet achter je wandje een leiding raakt wanneer je gaat zagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Update:
Inmiddels zit de Quooker er in! Het was even wat werk (een keukenmonteur die hier was heeft er ook even naar gekeken, en zei: "achterwandje er uit, twee uurtjes en dan zit ie er in").
Gesteund door de berichten hier en de monteur aan de slag gegaan, met het losmaken van de achterwand. Met een multitool de bestaande achterwand losgemaakt rondom, aan de bovenkant de nietjes waarmee deze vast zat los getikt.

Aansluiten viel nog niet mee, gezien de hoekstopkranen die er op zaten. Hierop heb ik de Quooker gemonteerd, en heeft me menig ritje naar Warmteservice en Toolstation gekost om weer een verloopje, hoekje, bochtstuk te kopen. Na in totaal 1,5 dag oid zit ie er dan eindelijk in. Als je weet hoe het zit en een bus vol verloopstukjes hebt een fluitje van een cent, dus de volgende wordt een makkie :)

en zo is het voorspeld!

Pagina: 1