vintage wekkerradio staat/gaat altijd aan...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davince72
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-09 10:44
Ik ben de trotse eigenaar van mijn eigen wekkerradio toen ik circa 12 jaar oud was.
Het is een YOKO, en bevat een Sanyo LM6560 chip (https://pdf1.alldatasheet...iew/96826/UTC/LM8560.html ; Deze pdf is vele male scherper dan die van sanyo, maar chip is identiek)
De radio staat op de kamer van mijn zoon en dient als vintage klok en staat (mbt alarm) op standje uit*. Een paar dagen geleden hoorde ik plot de wekkerradio !??! En ik kreeg hem met geen mogelijkheid meer uit.
De radio heeft een schakelaar met 4 standen (AAN, UIT*, AUTO, BUZZ)
Eerste 2 spreken voor zich gok ik, AUTO is standje dat radio op ingestelde tijd van alarm af gaat met radio, standje BUZZ is identiek maar dan met zoem geluid ipv radio.

Ik krijg de radio dus met geen mogelijkheid uit....zodra de stekker erin gaat (los van stand schakelaar) de radio gaat aan!
Wat heb ik al geprobeerd?....ik heb niet veel verstand van eletronica...:
- Schakelaar schoon gemaakt met IPA / alcohol....en flink heen en weer geschakeld....geen effect
- Alle snoertjes van de schakelaar er 1 voor 1 af gesoldereerd.....en ook eens allles eraf gesoldeerd...geen effect.

Iemand een idee wat ik kan proberen? Weer iemand of de chip verantwoordelijk is voor aan/uit zetten van de radio....of gebeurd dat buiten de chip om?

[ Voor 0% gewijzigd door davince72 op 22-12-2020 14:58 . Reden: Duidelijk maken wat ik al heb geprobeerd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davince72
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6bWhyyyISSo-T_wb_I8FPffaTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gE6av27mZ9nTIY0OgZtTWL7v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b05VeBjTD2YSJlYZYZ82eXc5fd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUnEDiGBf0CBKN3q2UK7DPLa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:12
davince72 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:59:
[...]
Weer iemand of de chip verantwoordelijk is voor aan/uit zetten van de radio....of gebeurd dat buiten de chip om?
Puur op basis van een snelle blik in die datasheet zou ik zeggen dat dat buiten de chip om gebeurd. Die chip heeft geen input voor die schuifknop en ook geen output specifiek om de radio aan/uit te zetten.
*Alarm Operation and Alarm Output :
The alarm signal outputs when alarm content matches the content of current time. When not rest by
either snooze input or alarm off input, output continues after 1 hour and 59 minutes. This output signal
consists of 900Hz 2Hz intermittent (50% duty) modulation signals, When the need arises , a filter can be
applied to after the alarm signal to a DC signal.
Vanaf deze pin zou een lijn naar een circuit moeten lopen wat uiteindelijk de buzzer laat gaan OF de radio aanzet (afhankelijk van de stand van de schakelaar).

Mijn eerste reactie zou denk ik geweest zijn om wat contactspray in die schuifknop te spuiten. Draden lossolderen maakt ze 'zwevend'. Voor het zelfde geld vereist het circuit dat ze hoog of laag getrokken moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davince72
Bedankt voor meedenken @NESFreak , maar de contactspray bood geen soelaas.
Wat bedoel je met draden lossolderen maakt ze zwevend? Bedoel je dat het afhankelijk is van hoog/laag trekken of je reactie kan/mag verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Speaker los solderen :?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als de schakelaar op buzzer staat, hoor je die dan ook?

Zo niet dan is het puur de aansturing van de FM radio.

https://www.uploadarchief...load/atmel%20tda-1083.pdf

Pin 13 is de spanning, dat lijntje even volgen en kom je vast bij een transistor uit die dan kapot is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davince72
@memphis ja, alleen bij buzzer hoor ik buzzer ipv radio. Dus je hoort altijd wat; in 3 standen de radio en in buzzer stand de buzzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als de buzzer ook blijft zoemen dan moet je inderdaad de uitgang van de chip meten en die volgen als er nog een transistor is die de boel schakelt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davince72
@memphis ah cool, ik zie nu pas de tda-1083 chip op mijn eigen foto😊 ik ga hem morgen volgen👍 Thanks !

• davince72
uiteindelijk heb ik het zo maar opgelost..beetje onder protest ;) , maar kwam er niet uit anders.
Verbruik zit op een 0,5 watt.....dus dat kan er net mee door ;)

Allen dank die hebben meegedacht!
Pagina: 1