Reclame via zakelijk mailadres icm LinkedIn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan26
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-10 15:51
Via mijn zakelijk mailadres heb ik een mail ontvangen van een storage-leverancier. Het bedrijf waar ik werk doet geen zaken met deze leverancier dus werd ik nieuwsgierig hoe zij aan mijn zakelijk mailadres komen. Nu blijkt dat ze afzender van deze mail mij heeft gevonden via mijn LinkedIn profiel aangezien een medewerker van de storage-leverancier mijn profiel heeft bezocht, zichtbaar met naam en bedrijf waar deze persoon voor werkt.
Mijn zakelijke mailadres staat overigens niet vermeld op mijn LinkedIn profiel dus heeft deze medewerker mijn mailadres goed gegokt.

Nu is mijn vraag:
Mag er op deze manier mailings verstuurd worden naar bedrijven door het gokken van het mailadres?
Tevens kan ik me niet afmelden voor de mailing, dus het is echt een persoonlijk gericht bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een persoonlijk 1op1 bericht zal niet onder spamwetgeving vallen denk ik. Althans niet onder Tw art. 11.7.
Valt wel onder de AVG. Je kunt ze a) vragen op welke grond ze je mailen. En na ontvangst van een antwoord b) vragen dat ze alle persoonsgegevens die ze van je hebben vernietigen.

Al kunnen ze dan per definitie niet meer weten dat je geen mails wilt, dus kan je ze een week later weer krijgen dus misschien kan je beter 'je spamt dus je staat op de zwarte lijst, verwacht van ons nooit handel' mailen en het er bij laten :P

Is vast ook tegen de Linkedin-voorwaarden al heb ik geen idee wat de consequenties er van zijn / of klagen zin heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 22-12-2020 11:57 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:08
F_J_K schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:57:
Een persoonlijk 1op1 bericht zal niet onder spamwetgeving vallen denk ik. Althans niet onder Tw art. 11.7.
Valt wel onder de AVG. Je kunt ze a) vragen op welke grond ze je mailen. En na ontvangst van een antwoord b) vragen dat ze alle persoonsgegevens die ze van je hebben vernietigen.
Werkt dat zo voor zakelijke mail? Als individu kan je dit inderdaad eisen, maar net zoals een zakelijk telefoonnummer zal het denk ik ook werken voor zakelijke emailadressen: je bent dan een rechtspersoon en dan vallen dat soort gegevens niet onder AVG en marketingregelgeving etc.

Uiteraard kan je altijd vriendelijk verzoeken je emailadres van eventuele lijsten af te halen, maar een verplichting is het volgens mij niet in dit soort gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

MicGlou schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:03:
[...]
je bent dan een rechtspersoon en dan vallen dat soort gegevens niet onder AVG en marketingregelgeving etc.
Sales@bedrijf inderdaad meestal niet, maar JanSmit@bedrijf wel. Het is te herleiden naar 1 persoon dus het is een persoonsgegeven onder de AVG.

Edit: maar onder de AVG zijn er natuurlijk wel grondslagen waaronder zonder toestemming gebruik mag worden gemaakt van de gegevens. maar dat mag de spammer zelf vertellen :P

[ Voor 19% gewijzigd door F_J_K op 22-12-2020 12:10 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan26
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-10 15:51
Bedankt voor jullie reacties.
De verzender van de mail heb ik gevraagd op welk grond ik gemaild ben. Zoals verwacht blijft de reactie tot op heden uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 11:30

kodak

FP ProMod
Stefan26 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:39:
Bedankt voor jullie reacties.
De verzender van de mail heb ik gevraagd op welk grond ik gemaild ben. Zoals verwacht blijft de reactie tot op heden uit.
Ik zou niet op een reactie wachten en contact opnemen met de bedrijfsverantwoordelijke voor het naleven van de privacywetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 08:22

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Ik had een soortgelijk iets, een soort reclame mail op mijn zakelijk adres. Hierin stond onder meer "You are receiving this message from (bedrijf) because your business details are freely available to the public."
Ik was er van overtuigd dat dat een leugen was, en heb gevraagd mij van de lijst te halen. Tot mijn verbazing reageerden ze vandaag toch nog: "To answer your last question about the source of your contact information, we inform you that our corporation as collected them from LinkedIn Sales Navigator."

Ik heb mijn Linkedin instellingen gecontroleerd en daar had ik mijn zakelijk adres inderdaad als secundair adres opgegeven, al is dat niet zichtbaar op mijn profiel. Mogelijk is er bij iets vergelijkbaars gebeurd. Nu alleen nog even uitzoeken hoe ik kan voorkomen dat mensen mij kunnen mailen met behulp van die Sales Navigator tool.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Je kunt LI misschien aanspreken op het verkopen van je info.

Hun uitleg/ excuus er over:
When members join LinkedIn, they expressly agree to our terms, which include agreeing to receiving promotional and other messages from us and our partners. Section 2.3 of our Privacy Policy informs LinkedIn members that they may receive messages "about how to use the Services, network updates, reminders, job suggestions and promotional messages from us and our partners." In addition, following the member's initial consent to receive promotional messages (provided at the time of account creation), LinkedIn again confirms that the member consents to LinkedIn sending promotional messages to him/her. Specifically, the message we send to verify the member's email address asks them again to confirm their consent to receive promotional and other messages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Is die toestemming echt zover op te rekken dat bedrijven die via een commerciële tool van LinkedIn jou rechtstreeks mailen (en daarmee feitelijk jouw mailadres hebben) worden gezien als ‘partners’?

- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Bij mijn weten niet zomaar nee.

Al weet ik niet of ik het zou kunnen van het blik juristen dat LI kan opentrekken :P Makkelijkste is met de voeten stemmen en weg bij LI. Iets moeilijker is bezwaar aantekenen bij LI en aangeven dat je _alleen_ de toestemming voor het doorgeven van je contacts intrekt voor ' job suggestions and promotional messages from your partners'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Dank voor je uitleg. Ik wil toch eens kijken of ik hier iets tegen kan doen. Gelukkig gebeurt het zelden. Maar AVG technisch gezien mag zo’n partner volgens mij mijn gegevens niet opslaan, ook niet wanneer ze ervoor hebben betaald.

- Soulseek rulez -

Pagina: 1