Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:48

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ik heb al jaren met tevredenheid een DeLonghi Ecam 23.210 in gebruik (sinds augustus 2011, dus ruim 9 jaar al). Nu was het al een tijd zo dat deze water lekte aan de zijkant, dit schijnt veel voor te komen bij deze apparaten.
Vanochtend nog twee kopjes gezet, niks aan de hand, maar nu is ergens blijkbaar iets helemaal stuk gegaan: de koffie komt niet via de pijpjes in m'n kopje terecht, maar het loopt er ergens binnen uit, deels in de opvangbak, deels op het aanrecht..
Nu gok ik dat er ergens een slangetje stuk is gegaan. Helaas krijg ik de machine niet open omdat deze met safety torx schroeven vast zit en ik heb alleen normale bitjes..
Los daarvan is natuurlijk de vraag of dit überhaupt (makkelijk) te repareren is, en of het zinvol is om dit eventueel te laten repareren. Een apparaat van ruim 9 jaar oud dat toen volgens mij iets van €450 kostte is economisch al helemaal afgeschreven.

Dus ik hoop op wat advies, terwijl ik intussen aan het rondvragen ben of iemand die torx bitjes heeft liggen ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhRiXoS
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-04 11:08

PhRiXoS

Þh®Iר§ / Φριξος

Apparaat is simpel open te maken met juiste gereedschap.
Ik zou eerst kijken of je hem kan repareren. Tenzij je een excuus zoekt om hem te vervangen natuurlijk ;)

Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:48
Doet hij alles zoals normaal, maar komt er alleen geen koffie uit ? Werkt het heet water nog wel ?
Heb je in de beschrijving al gekeken wat je zou kunnen proberen qua onderhoud en dergelijke ?

Zo ja, dan lijkt het op een probleem wat ik had bij mijn Philips machine (was nog wel binnen garantie).
Ze hebben toen het volgende onderdeel vervangen:
https://fixpart.nl/nl/product/view/0090115702?apl=2490428
(op die site vind je ook onderdelen van jou type apparaat)

Ik dacht ik plaats dit maar, wellicht helpt het al iets :)
Aangezien deze apparaten vaak wel wat op elkaar lijken...
Bij mijn Philips zie je dit onderdeel zitten als je de zetgroep eruit haalt.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 22-12-2020 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:16
Ik zou hem eens open maken en kijken als er een slangetje af ligt.
Op deze duitse site kun je handleidingen vinden hoe je hem los haalt.

https://komtra.de/delongh...-kaffeevollautomaten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Plenkske schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:47:
Doet hij alles zoals normaal, maar komt er alleen geen koffie uit ? Werkt het heet water nog wel ?
Heb je in de beschrijving al gekeken wat je zou kunnen proberen qua onderhoud en dergelijke ?
Ja alles werkt verder, spoelwater tijdens aan/uit zetten komt ook gewoon uit de juiste opening.
Dit specifieke probleem heb ik verder ook nog niet kunnen vinden op het internet.

Maar zo lang ik het apparaat nog niet open kan schroeven valt er verder nog niet zo veel over te zeggen denk ik. Service manual heb ik klaarliggen.

@Anoniem: 1441478 dat zal toch echt toeval zijn ;) Het infusietoestel kan je inderdaad loshalen en reinigen, dit doe ik ook regelmatig. Maar verder is daar niet zo veel aan te zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Haan op 22-12-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1441478

Ik heb zelf een ander koffiebonenapparaat, een Philips Saeco, ook uit 2011 (toevallig de jouwe ook gekocht bij faillissement It's? want wel erg toevallig dat de jouwe ook uit 2011 is :o ), daarvan kan ik de zijkant (soort deurtje) openklikken en de koffiemaalmechanisme losklikken en bijv reinigen onder de kraan. Is er ook zoiets bij jouw koffieapparaat?

Aangezien je verteld dat spoelen nog gewoon werkt zoals het hoort zou ik niet in de richting van de slangetjes/buizen enz zoeken maar richting de maalmechanisme die de koffie niet netjes in kopje krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 22-12-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Inmiddels de juiste torx bit geregeld en het apparaat open geschroefd. Geen duidelijke verdachte plek kunnen vinden, ik heb onderdelen verwijderd tot het punt dat ik nog genoeg vertrouwen had dat alles ook weer terug te plaatsen was ;)
Het gaat ergens mis hier onder het wittige plastic ding, maar dat vond ik te ingewikkeld om te ontmantelen. Ik heb een kopje koffie laten bereiden met alles open, daarbij kwamen er bruine spetters naar boven. Bij het bereiden van koffie komt het infusietoestel omhoog geschoven, over een geel soort buis (net een beetje te zien op de foto). Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik vermoed nu dat daar ergens een ring zit die de boel moet afsluiten en nu stuk is gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sBE2qH7T-_fxJEYwMJbfQonReE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OsnMPW2jorn7E4iP30a1XXQm.jpg?f=fotoalbum_large
Maar dan kom ik dus weer terug op de oorspronkelijke vraag of dat de moeite waard is om te laten repareren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

indien inderdaad een rubber ringetje scheelt dat aanzienlijk met een gloednieuwe koffieapparaat. Indien er toch een compleet deel besteld moet worden is dat weer een te dure grap voor een 9 jaar oud ding.

Ik denk dat je zeker moet weten wat de reparatiekosten gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuHa
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-04 21:12
Heb je de zetgroep al nagekeken of recent nog goed goed schoon gemaakt? Mogelijk dat daar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PuHa schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:18:
Heb je de zetgroep al nagekeken of recent nog goed goed schoon gemaakt? Mogelijk dat daar het probleem zit.
Hij noemt dat infusietoestel.
Haan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:51:
Het infusietoestel kan je inderdaad loshalen en reinigen, dit doe ik ook regelmatig. Maar verder is daar niet zo veel aan te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 22-12-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuHa
Anoniem: 1441478 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:33:
[...]

Hij noemt dat infusietoestel.

[...]
Oke, dat was mij niet duidelijk.

Bij de ECAM 22.110.B had ik exact hetzelfde probleem.

Daarom zou ik toch aanraden om de zetgroep goed na kijken op koffieresten door:
- De filter eraf schroeven en onderkant bekijken
- Eventueel de zetgroep zelf open maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 1441478 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:05:
Ik heb zelf een ander koffiebonenapparaat, een Philips Saeco, ook uit 2011 (toevallig de jouwe ook gekocht bij faillissement It's? want wel erg toevallig dat de jouwe ook uit 2011 is :o ), daarvan kan ik de zijkant (soort deurtje) openklikken en de koffiemaalmechanisme losklikken en bijv reinigen onder de kraan. Is er ook zoiets bij jouw koffieapparaat?

Aangezien je verteld dat spoelen nog gewoon werkt zoals het hoort zou ik niet in de richting van de slangetjes/buizen enz zoeken maar richting de maalmechanisme die de koffie niet netjes in kopje krijgt.
Bij een 'Saeco' apparaat gaat zelden iets écht stuk in 't hoge druk gedeelte (en dus ná de druk/zet-groep) op het moment dat je die machines regelmatig volledig reinigt volgens de handleiding. Ik heb hier ook al een jaar of 10 zo'n apparaat staan en 't enige wat ik ooit heb moeten vervangen is de waterbak doordat 't rubbertje in de aansluiting met 't apparaat zelf stuk was gegaan.... Is ook gewoon een design-fout IMHO, maar dat losse onderdeel waar dat rubbertje in zit is niet los verkrijgbaar dus kost 't je een compleet nieuw waterreservoir á ± 3 tientjes :?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
PuHa schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:50:
[...]

Oke, dat was mij niet duidelijk.

Bij de ECAM 22.110.B had ik exact hetzelfde probleem.

Daarom zou ik toch aanraden om de zetgroep goed na kijken op koffieresten door:
- De filter eraf schroeven en onderkant bekijken
- Eventueel de zetgroep zelf open maken
Met zetgroep bedoel je het onderdeel dat je aan de zijkant uit de machine kan klikken? Handleiding noemt dat infusietoestel, vandaar dat ik dat ook deed ;) Maar die spoel ik regelmatig schoon en vandaag nog twee keer extra gedaan. Ik zal nog eens kijken of het ding ook open te schroeven is, maar ik zou niet weten welk nut dat kan hebben. Het ding is schoon en kan ook prima op en neer bewegen.

Als jij hetzelfde probleem hebt ben ik natuurlijk wel erg benieuwd of/hoe je dat hebt opgelost? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:10:
[...]

Met zetgroep bedoel je het onderdeel dat je aan de zijkant uit de machine kan klikken? Handleiding noemt dat infusietoestel, vandaar dat ik dat ook deed ;) Maar die spoel ik regelmatig schoon en vandaag nog twee keer extra gedaan. Ik zal nog eens kijken of het ding ook open te schroeven is, maar ik zou niet weten welk nut dat kan hebben. Het ding is schoon en kan ook prima op en neer bewegen.

Als jij hetzelfde probleem hebt ben ik natuurlijk wel erg benieuwd of/hoe je dat hebt opgelost? :)
Ik zou de zetgroep niet zomaar uit elkaar schroeven, eerst de ringen controleren. Bij mij is het rubber ring in mijn zetgroep/infusietoestel goed zichtbaar. Echter zag ik bij een YT filmpje dat jouw rubber ring achter een soort klikplaatje zit, deze moet je ff eraf klikken en dan zou je hem moeten kunnen zien. Even kijken of ik hem nog kan vinden.

(overigens toen ik ging googelen op infusietoestel kwam ik vooral DeLonghi tegen, en op zetgroep kwam ik juist vooral algemene uitleg tegen. Lijkt mij dat DeLonghi een sjieke naam aan hun zetgroep hebben willen geven?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan hem niet vinden maar zag zojuist een YT filmpje van jouw apparaat, je infusietoestel ziet er wel heel erg gesloten uit vergeleken bij mij, Denk dat jouw zetgroep toch wel uit elkaar zal moeten.

Maar hoe zeker ben jij ervan dat het NIET je zetgroep is die problemen veroorzaakt?

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 22-12-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuHa
Haan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:10:
[...]

Ik heb er een nieuwe zetgroep in gezet, omdat ik anders zowel de filter als de O ringen moest vervangen. Bij mij leek het ook schoon te zijn, maar bij demonteren bleek er toch overal koffie 'prut' te zitten.
Anoniem: 1441478 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:29:
Kan hem niet vinden maar zag zojuist een YT filmpje van jouw apparaat, je infusietoestel ziet er wel heel erg gesloten uit vergeleken bij mij, Denk dat jouw zetgroep toch wel uit elkaar zal moeten.

Maar hoe zeker ben jij ervan dat het NIET je zetgroep is die problemen veroorzaakt?
Deze zetgroep is inderdaad gesloten.

[ Voor 27% gewijzigd door PuHa op 22-12-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Inmiddels is er een nieuw probleem bij gekomen, lampje van de koffiedikbak brandt, wat normaal gesproken betekent dat deze niet (goed) geplaatst is. Maar deze is wel gewoon goed geplaatst. Zonder de lekbak er onder kan je het bakje een beetje op en neer bewegen, dan hoor je duidelijk geklik van een schakelaar. Maar het hele apparaat doet nu dus niets meer |:(

Ik ga denk ik toch maar op zoek naar een nieuwe..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Vandaag het apparaat nog eens aangezet, nu deed ie het opeens wel weer dus kon ik de zetgroep verwijderen. Deze kan inderdaad open, was best vies vanbinnen.. Alles schoongemaakt, en toen weer dicht maken, dat ging wat lastiger dan uitelkaar halen 8)7 Maar gelukt, mede dankzij dit filmpje.
Helaas nog steeds geen druppel koffie uit de juiste opening..
Dankzij het filmpje heb ik opzich wel vertrouwen dat het ook moet lukken om de brouw unit te verwijderen, schoon te maken en O-ringen te vervangen. Dus die ga ik bestellen (ook voor in de zetgroep) en dat wordt dan de laatste poging tot reparatie.

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
De O-ringen zijn vervangen, die van de brouw unit bleek gebroken te zijn. Nu lekt het inderdaad niet meer, goed nieuws zou je zeggen, maar.. De koffie is nu hardstikke slap, de 'koekjes' die je normaal gesproken overhoudt zijn ook meer een hoopje prut dan een stevig geheel.
Iemand een idee wat hier nou weer de oorzaak van zou kunnen zijn?

• PuHa
Haan schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:23:
De O-ringen zijn vervangen, die van de brouw unit bleek gebroken te zijn. Nu lekt het inderdaad niet meer, goed nieuws zou je zeggen, maar.. De koffie is nu hardstikke slap, de 'koekjes' die je normaal gesproken overhoudt zijn ook meer een hoopje prut dan een stevig geheel.
Ook dit is wat ik had (waterige koffie residu in plaats van ronde plakken) voor vervangen van de zetgroep. Ik vermoed nog steeds dat de koffie niet goed door je zetgroep kan.

Ik zie nog niet terug of de filter nog goed is of vervangen. Anders kun je overwegen om toch een nieuwe zetgroep te plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door PuHa op 31-12-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
PuHa schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:02:
[...]

Ook dit is wat ik had (waterige koffie residu in plaats van ronde plakken) voor vervangen van de zetgroep. Ik vermoed nog steeds dat de koffie niet goed door je zetgroep kan.

Ik zie nog niet terug of de filter nog goed is of vervangen. Anders kun je overwegen om toch een nieuwe zetgroep te plaatsen.
Ik heb de twee o-ringen en het filter van de zetgroep vervangen dus je zou zeggen dat dat nu goed zou moeten zijn. Het ding loopt als een zonnetje, maar misschien toch maar proberen of een volledig nieuwe zetgroep toch het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Helaas niet, met een nieuwe zetgroep nog steeds hetzelfde probleem. Iemand anders nog suggesties wat het dan wel zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haan schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:23:
En dit bleef je houden met je spiksplinter nieuwe zetgroep? Wat raar?! Is er een afzonderlijke maalmechenisme die de bonen vermaalt en dan in de zetgroep doet of heb ik een verkeerd beeld hoe een espressomachine werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
@Anoniem: 1441478 Ja zo werkt het inderdaad. De bonen worden gemalen en de gemalen koffie valt in de zetgroep. Die schuift dan naar boven en perst het door het tegen het filter, waarna er, als alles goed werkt, zo'n koekje, of puck, of hoe je het noemen wilt overblijft. Maar bij mij werkt dat dus niet meer goed, zou het dan kunnen dat er te weinig koffie gemalen wordt? Er wordt wel flink gemalen, ik heb niet de indruk dat daar iets veranderd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuHa
Had ik niet verwacht.

Wellicht nog even kijken / proberen op een andere maalgraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:31:
@Anoniem: 1441478 Ja zo werkt het inderdaad. De bonen worden gemalen en de gemalen koffie valt in de zetgroep. Die schuift dan naar boven en perst het door het tegen het filter, waarna er, als alles goed werkt, zo'n koekje, of puck, of hoe je het noemen wilt overblijft. Maar bij mij werkt dat dus niet meer goed, zou het dan kunnen dat er te weinig koffie gemalen wordt? Er wordt wel flink gemalen, ik heb niet de indruk dat daar iets veranderd is
Waarom kijk je niet naar de maalmechanisme? Als de "puck" te papperig is lijkt het mij dat er te weinig koffiebonen in de zetgroep is gekomen? (te weinig bonen icm water=papperig?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Het punt is wel dat daar nooit een probleem mee geweest is. Het oorspronkelijke probleem van de lekkage is verholpen door een gebroken o-ring te vervangen, dus het is niet heel logisch dat er opeens iets mis zou zijn met het maalmechanisme. Daar heb ik met het (de)monteren ook helemaal niet aangezeten.
Wat het meest voor de hand ligt is dat ik iets verkeerd heb gedaan bij het opnieuw in elkaar zetten van het apparaat, er moest best een hoop los voor ik bij het defecte onderdeel kon komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:16
Is er geen testmodus?
Ik heb op mijn Delonghi 23.460 een testmodus zitten waarmee je het maal mechanisme naar beneden en omhoog kunt sturen en het maalwerk apart aan kunt sturen.
Die van mij had toen wat een bijgeluid en ik heb toen het waterreservoir eruit gehaald en de schakelaar met een mes of iets dergelijks overbrugd. Moet je alleen niet de verwarmingsfunctie gaan testen ivm geen water.
Daardoor kon ik het gehele maalmechanisme zien bewegen en daardoor volgens mij ook de maling bekijken.

Je zou ook nog de 1 kops functie kunnen proberen door er gewoon zelf koffie in te gooien.
Daarmee zou mogelijk ook wat uit kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:36:
Het punt is wel dat daar nooit een probleem mee geweest is. Het oorspronkelijke probleem van de lekkage is verholpen door een gebroken o-ring te vervangen, dus het is niet heel logisch dat er opeens iets mis zou zijn met het maalmechanisme. Daar heb ik met het (de)monteren ook helemaal niet aangezeten.
Wat het meest voor de hand ligt is dat ik iets verkeerd heb gedaan bij het opnieuw in elkaar zetten van het apparaat, er moest best een hoop los voor ik bij het defecte onderdeel kon komen.
Nou, ik heb verder geen idee. Vrees dat ik niet veel meer kan bijdragen aan een eventuele oplossing mbt je koffieapparaat. Succes met de reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ik ga vanavond testen wat er gebeurt met voorgemalen koffie, dat heb ik natuurlijk niet in huis, dus even een paar schepjes ophalen bij m'n ouders vanmiddag ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Het werkt weer! De slappe koffie werd inderdaad veroorzaakt door te groffe maling. Nu weer goed ingesteld (half pak bonen verder ;)), waarschijnlijk is bij het demonteren iets met de afstelling van de molen gebeurd.

Ook merk ik nu dat de machine geen water hoort te lekken, ik was gewend dat er veel water in de lekbak kwam en al langere tijd ook lekte er ook water onder het apparaat (bekend probleem), maar dat is nu helemaal verholpen, alles blijft kurkdroog :*)
Ik vermoed dat er door het lekken geleidelijk steeds minder water in de kopjes koffie kwam, waardoor ik gewend ben geraakt aan sterkere koffie dan eigenlijk zou horen, klinkt dat aannemelijk?

In ieder geval bedankt iedereen voor de hulp en het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:48
Haan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:54:
Het werkt weer! De slappe koffie werd inderdaad veroorzaakt door te groffe maling. Nu weer goed ingesteld (half pak bonen verder ;)), waarschijnlijk is bij het demonteren iets met de afstelling van de molen gebeurd.

Ook merk ik nu dat de machine geen water hoort te lekken, ik was gewend dat er veel water in de lekbak kwam en al langere tijd ook lekte er ook water onder het apparaat (bekend probleem), maar dat is nu helemaal verholpen, alles blijft kurkdroog :*)
Ik vermoed dat er door het lekken geleidelijk steeds minder water in de kopjes koffie kwam, waardoor ik gewend ben geraakt aan sterkere koffie dan eigenlijk zou horen, klinkt dat aannemelijk?

In ieder geval bedankt iedereen voor de hulp en het meedenken!
Fijn dat het weer werkt !
Dat je sterkere koffie gewend bent geraakt zou kunnen, maar er moet wel degelijk een soort puck aan gemalen koffie in de opvangbak terecht komen. Ik denk dat als dit niet stevig is het ook niet goed tegen het filter gedrukt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ik ben bang dat nu toch echt het eind is aangebroken, vandaag nog prima koffie gedronken, maar vanmiddag gaf het apparaat geen enkel teken van leven meer. Enige dat ik daarover kan vinden is een defecte printplaat, dat is dus einde verhaal voor een apparaat van bij 12 jaar oud.

Pagina: 1