Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Draadloze schakelaar toevoegen aan bestaande hotelschakeling

Pagina: 1
Acties:

• DieterVand
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-02-2021
Hoe meer ik over de verschillende mogelijkheden lees (vooral richting Home Automation in dat geval), hoe minder ik er van begrijp. Mijn doel is om een simpele oplossing te vinden die altijd perfect werkt (of toch zoveel mogelijk).

Ik heb een ouder huis waarin slijpen niet mogelijk is.

In de hal hangen er 3 lampen bij elkaar die als groep geschakeld worden (ze worden samen in/uit geschakeld). Dit moet hetzelfde blijven, dus 3 aparte lampen die eigenlijk als 1 lamp geschakeld worden.

In de gang hangen op 3 verschillende plekken een schakelaar (1 wisselschakelaar beneden, 1 kruisschakelaar beneden en 1 wisselschakelaar boven).

In de hal beneden wil ik een extra draadloze schakelaar plaatsen, met behoud van de andere schakelaars.

Nu is de vraag, wat is de beste manier om dit te doen (met ook een focus op hoe dit praktisch zou werken)?
- Is het best om van de 3 bestaande schakelaars slimme schakelaars te maken (bv dmv een Shelly), een extra draadloze slimme schakelaar te hangen en de 3 lampen ook door slimme lampen te vervangen?
- Kan ik gewoon een ontvanger tussen de 3 schakelaars hangen die wordt aangestuurd door de draadloze schakelaar?
- Een andere optie?

Optie 2 heeft mijn voorkeur (omdat dit het gemakkelijkste is, ik heb geen nood aan verdere Home Automation functionaliteit) maar hierbij zie ik niet direct welke componenten ik er voor nodig heb.

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
volgens mij heeft robbshop wel een digitale kruisschakelaar.
dan kan je de schakelaar vervangen door een blindplaat en heb je nog twee plekken met een fysieke schakelaar.
slimme lamp is dan onzin.

andere optie is de digitale kruisschakelaar achter de fysieke kruisschakelaar zetten maar dan is de vraag of je dat wel kwijt kan..

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Ookal zijn er 3 schakelaars en 3 lampen, er is uiteindelijk maar 1 schakeldraad die naar de eerste lamp gaat. Hier hang je de shelly tussen. Dus de schakeldraad op de sw input en de lamp op de o (output).

Voor de extra schakelaar kan je een shelly i3 gebruiken (als er stroom aanwezig is) of een shelly button1 tegen de muur plakken (batterij). De i3 of button kan dan de shelly1 rechtstreeks (over wifi) schakelen.
Dit is de goedkoopste optie, dan ben je rond de €30 klaar.

Als er geen stroomvoorziening is en je wil wel een 'echte' extra schakelaar, zijn er ook wel systemen met kinetische schakelaars enzo, maar dan ben je denk ik een veelvoud kwijt.

• DieterVand
jorgenv schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:47:
Ookal zijn er 3 schakelaars en 3 lampen, er is uiteindelijk maar 1 schakeldraad die naar de eerste lamp gaat. Hier hang je de shelly tussen. Dus de schakeldraad op de sw input en de lamp op de o (output).

Voor de extra schakelaar kan je een shelly i3 gebruiken (als er stroom aanwezig is) of een shelly button1 tegen de muur plakken (batterij). De i3 of button kan dan de shelly1 rechtstreeks (over wifi) schakelen.

Als er geen stroomvoorziening is en je wil wel een 'echte' extra schakelaar, zijn er ook wel systemen met kinetische schakelaars enzo, maar dan ben je denk ik een veelvoud kwijt.
Dit lijkt me exact te voldoen aan de vereisten 'simpel en onderhoudsvriendelijk', top!
Langs de praktische kant, hoe koppel ik de shelly button aan de shelly1? Is dat dan rechtstreeks een command naar de URL endpoint van de shelly1?

• jorgenv
DieterVand schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:33:
[...]

Dit lijkt me exact te voldoen aan de vereisten 'simpel en onderhoudsvriendelijk', top!
Langs de praktische kant, hoe koppel ik de shelly button aan de shelly1? Is dat dan rechtstreeks een command naar de URL endpoint van de shelly1?
Ja, voorbeeld: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d87J7PoubJOa4FFyT5F8X5p0o8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFh8rFgzjLEg3hH5JRHVt1SS.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dan de webinterface van de i3/button1. En het ip adres dat je ziet is van een shelly dimmer.

• DieterVand
jorgenv schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:28:
[...]

Ja, voorbeeld: [Afbeelding]

Dit is dan de webinterface van de i3/button1. En het ip adres dat je ziet is van een shelly dimmer.
Bedankt, ik ga dat deze vakantie eens in orde maken!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

jorgenv schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:47:

Vraagje, ik begrijp dat die shelly het licht kan in/uitschakelen .......... maar hoe schakel je die weer in
als het licht uit is door de stand van de wissel/kruis/wissel combo, de schakeldraad die de shelly
in gaat is dan spanningsloos, heeft dat ding een eigen 230v voeding?

• jorgenv
Ja er moet wel een apparte L naar de shelly, maar die zit normaal ook wel bij de schakelaar of bij de lamp.

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

jorgenv schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:49:
Ja er moet wel een apparte L naar de shelly, maar die zit normaal ook wel bij de schakelaar of bij de lamp.
Ts heeft het over een wat ouder huis, kan zijn dat het daar een systeem is zonder centraaldozen
dan heb je enkel maar op een van de twee wisselschakelaars een L/fase draad
Als al die lampen via een centraaldoos in het plafond zijn aangesloten is het zeker geen probleem.

• DieterVand
PClop schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:02:
[...]

Ts heeft het over een wat ouder huis, kan zijn dat het daar een systeem is zonder centraaldozen
dan heb je enkel maar op een van de twee wisselschakelaars een L/fase draad
Als al die lampen via een centraaldoos in het plafond zijn aangesloten is het zeker geen probleem.
Hoe die lampen zijn aangesloten heb ik dus geen flauw idee van, daar kan ik ook niet aan.

Als ik het goed begrijp vormt dit niet per se een probleem, maar kan het zijn dat de shelly maar op 1 van de 2 wisselschakelaars werkt? Dus gewoon proberen en kijken welke het doet?

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Dan wordt jou Home Automation project wel een uitdaging als je al aangeeft dat je niet
weet hoe eea bij jou thuis is aangesloten, doe dan maar eerst een snelcursus huisinstallatie-elektro.
Is goed bedoeld. ;)
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

• DieterVand
PClop schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:52:
Dan wordt jou Home Automation project wel een uitdaging als je al aangeeft dat je niet
weet hoe eea bij jou thuis is aangesloten, doe dan maar eerst een snelcursus huisinstallatie-elektro.
Is goed bedoeld. ;)
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Vandaar dat ik de simpele set-up wou die je kan aansluiten en vergeten, dat was met reden ;)

Een bestaand oud huis is altijd een uitdaging om te leren hoe alles is aangesloten, zeker als kleurconventies voor draden niet altijd gebruikt worden, het plafond in de gang een paar meter hoog is (waardoor je niet snel even kan kijken) en je geen werken aan de elektriciteit zelf hebt moeten uitvoeren. En om eerlijk te zijn, de basiskennis elektriciteit is ook maar gewoon de laatste jaren gekomen door wat bij te lezen en op veilige manier te proberen.

Maar even serieus terug, klopt deze assumptie?
Als ik het goed begrijp vormt dit niet per se een probleem, maar kan het zijn dat de shelly maar op 1 van de 2 wisselschakelaars werkt? Dus gewoon proberen en kijken welke het doet?

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

DieterVand schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:00:
[...]

Vandaar dat ik de simpele set-up wou die je kan aansluiten en vergeten, dat was met reden ;)

Een bestaand oud huis is altijd een uitdaging om te leren hoe alles is aangesloten, zeker als kleurconventies voor draden niet altijd gebruikt worden, het plafond in de gang een paar meter hoog is (waardoor je niet snel even kan kijken) en je geen werken aan de elektriciteit zelf hebt moeten uitvoeren. En om eerlijk te zijn, de basiskennis elektriciteit is ook maar gewoon de laatste jaren gekomen door wat bij te lezen en op veilige manier te proberen.

Maar even serieus terug, klopt deze assumptie?
Ga je gang, als je erop aan durft, en op eigen verantwoording. :Y

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/253891/files/313500286/shelly-shelly-1-wifi-inbouw-schakelaar.jpg

https://cdn.webshopapp.co...ifi-inbouw-schakelaar.jpg

• jorgenv
Als je de bestaande wissel en kruisschakelaars vervangt door pulsdrukkers, kan je 1 van de 2 schakeldraden gebruiken als L voor de shelly, als je geen centraaldoos of L in de juiste doos hebt.
Pagina: 1