Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhankou
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-10-2024
Mijn vraag
Ik heb mijn Xbox series S gekoppeld aan mijn nieuwe monitor.
De Acer Nitro XV240Y - 1080P - 144 Hz - Freesync en HDR 10.

De Xbox staat ingesteld op 1080p - 120 FPS
HDR wordt gedetecteerd.

Als ik een game opstart, bijv. Gears 5 of Immortal Fenyx Rising,
dan zien de games er op elke monitor modi (graphics, racing, enz) belabberd uit.

Schakel ik " HDR " in op de monitor als modi (auto), dan ziet het er allemaal spectaculair uit.
Alleen vind ik persoonlijk de brightness WAY TO MUCH.

Ik kan helaas de 100 brightness niet terugschroeven in deze modus.

Wat is jullie advies?

Moet ik HDR op de Xbox gewoon uitzetten, en vervolgens op de monitor gewoon een "standaard modi" inschakelen? Tips/Tricks?

Zelfs als de monitor niet op HDR modus staat, wordt hij door mijn Xbox wel zo gedetecteerd.
Alleen zoals ik al aangaf, het ziet er niet uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Je monitor heeft maar een helderheid van maximaal 250 Nits, als je dat al teveel vind moet je niet aan HDR beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhankou
Ja, maar dat klopt dus niet.
Ik heb ook een Ipad met 500 nits, en deze monitor met HDR instelling gaat daar ver overheen.

[ Voor 8% gewijzigd door Zhankou op 22-12-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
HDR10 geeft alleen maar aan dat de monitor een HDR-signaal begrijpt, maar verder kan hij er niets mee.

Daar heb je echt DisplayHDR 1000 of meer voor nodig. Dat betekent een monitor die 10 bit kleur aan kan en minimaal tientallen zones die apart aangestuurd kunnen worden qua helderheid.

Dat kan jouw monitor allemaal niet en het sturen van een HDR-signaal heeft dan ook helemaal geen zin. Het enige dat zal gebeuren is dat er gekloot wordt met het beeld en meestal is dat alles zo helder mogelijk.

HDR10 zonder de rest van de benodigdheden is gewoon marketing en je hebt er bijna niets aan. Lekker uitzetten dus.

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 22-12-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhankou
White Feather schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:52:
HDR10 geeft alleen maar aan dat de monitor een HDR-signaal begrijpt, maar verder kan hij er niets mee.

Daar heb je echt DisplayHDR 1000 of meer voor nodig. Dat betekent een monitor die 10 bit kleur aan kan en minimaal tientallen zones die apart aangestuurd kunnen worden qua helderheid.

Dat kan jouw monitor allemaal niet en het sturen van een HDR-signaal heeft dan ook helemaal geen zin. Het enige dat zal gebeuren is dat er gekloot wordt met het beeld en meestal is dat alles zo helder mogelijk.

HDR10 zonder de rest van de benodigdheden is gewoon marketing en je hebt er bijna niets aan. Lekker uitzetten dus.
Weet jij toevallig of deze monitor 8, 10 of 12 bit ondersteunt? Alle drie de instellingen worden ondersteund door de Xbox, maar weet niet wat het precies doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhankou
Ik probeer nu full RGB, dat ziet er erg goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
Het is zelfs maar een 6 bit paneel. Met Frame Rate Control kan het optisch een 8 bit paneel emuleren.

(Stel dat een paneel maar 2 kleuren aan kan, zwart en wit, dan kun je grijs maken door soms wit te laten zien en soms zwart.)

https://www.displayspecifications.com/en/model/05c01c9a

Het HDR10-logo hierop is echt lachwekkend omdat de monitor niet eens de hele kleurenpalet kan weergaven van 8 bit, dat moet al gefaked worden. Echte HDR is minimaal 8 bit met FRC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjantjuuh!
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-03-2021
Ik heb sinds vandaag precies dezelfde setup en verschrikkelijke ghosting bij Red Dead Redemption 2. Met de monitor op Graphics modus en de Xbox op 8-bits modus was dit probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhankou
Dan heb je geen HDR aan staan of wel? Ik hoor graag je verdere ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhankou
arjantjuuh! schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:39:
Ik heb sinds vandaag precies dezelfde setup en verschrikkelijke ghosting bij Red Dead Redemption 2. Met de monitor op Graphics modus en de Xbox op 8-bits modus was dit probleem opgelost.
HDR heb je dan uitstaan yes?
Pagina: 1