Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reactor070
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-12-2020
Laat ik beginnen door te zeggen dat de situatie waar ik nu inzit een domme fout van mijzelf is. Een hele slechte financiële situatie heeft mij radeloos gemaakt en ik heb daarom iets doms gedaan en niet goed opgelet.

In Maart dit jaar ben ik vertrokken bij mijn vorige werkgever na het verlopen van mijn jaarcontract. Contract werd met wederzijds akkoord niet verlengt omdat ik totaal geen goede band had met mijn manager (die achter mijn rug om vond dat ik hem deed denken aan een pestkop in zijn jeugd, maar heb nooit maar dan ook nooit iets negatiefs tegen hem gezegd). De reden was dat samenwerken (wat eerder constant pair programming was) niet voor mij was en ik was daarom toch geen match voor hen. Helemaal mee eens en heb afscheid genomen met een laatste borreltje en dus op goede voet afscheid genomen van mijn team en manager.

Precies in Maart krijgen we de coronacrisis en krijg ik veel moeite met het vinden van een baan. Na een tiental assignments te hebben gedaan voor sollicitaties die nergens naartoe gingen belde een recruiter mij. Schijnt het gewoon een ware prutser te zijn. Hij gebruikte het feit dat wij beide van Turkse afkomst zijn (wat mij totaal niet boeit, zie mezelf gewoon als Hollander maar oke) constant om mijn vertrouwen te krijgen en verzekerde mij dat door mijn afkomst hij mij verder zou helpen (positieve discriminatie I guess, lekker dan). Met mijn radeloze kop ga ik akkoord. Vervolgens stuur ik mijn CV in Word formaat en heeft meneer mijn laatste werkervaring aangepast. Het eindigde niet in Maart, maar in Augustus dit jaar. Dit deed hij zonder mijn toestemming en verzekerde mij dat het beter stond zo en me zou helpen. Maar ik dacht fuck it, ben al blut, heb allemaal incassobrieven in de bus die ik niet kan betalen, laten we het maar proberen.

Natuurlijk werd het niets en meneer stuurde mijn CV gewoon random rond naar iedereen, zonder mijn expliciete toestemming. Hij stuurde vervolgens mijn CV terug met aangepaste einddatum voor mijn laatste functie.

Nu heb ik per ongeluk die CV gestuurd naar een werkgever die al mij een contract heeft laten tekenen, want ik had zijn versie als definitieve versie opgeslagen en mijn originele CV vervangen, en vervolgens vergeten om weer aan te passen naar het origineel. Ik heb bij mijn nieuwe werkgever al mijn hardware preferences doorgegeven, contract ondertekend etc. Maar die gasten willen nu een screening doen bij Validata. Ik opende vandaag mijn CV om een double-check te doen en zie ineens dat ik de CV die dus die ene malloot recruiter heeft gemaakt heb gestuurd naar deze werkgever.

Ik heb nu dus die screening mail gekregen en heb mijn CV terug aangepast naar de waarheid, maar hoe nu verder? Moet ik dit melden bij mijn nieuwe werkgever? Als zij namelijk zien dat mijn dienstverband 6 maanden korter heeft geduurd dan op mijn CV staat krijg ik ook natuurlijk volledig terecht een twijfelende HR medewerker aan de lijn.

Ben erg bang dat deze domme fout alles nu verpest. Het gaat om een web developer rol en een ware droomfunctie. Maar ja, ben dom geweest en lijk nu zonder het te willen op een CV vervalser.

Alle reacties

Acties:
  • +60 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Eerlijkheid duurt het langst ................. shit happens, maar open boek met HR en leg het uit, wijzend naar de eenzijdige wijziging door de kneus recruter, wat jij over het hoofd hebt gezien en in goed vertrouwen doorgestuurd hebt.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:53
Ik neem aan dat je toch ook wel een gesprek gehad hebt bij je nieuwe werkgever. Dus deze weet toch al dat je sinds in maart al niet meer in dienst bent? Of ben je daarin niet eerlijk geweest? Als die het al weet kun je de gegevens in Validata gewoon aanpassen naar de werkelijkheid lijkt me.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:16
Eerlijkheid duurt het langst zoals @keur0000 al zegt. Meld het netjes, vertel er geen zielig verhaal bij maar dat je dat als tip van een eerdere recruiter hebt gekregen. Vertel erbij dat het niet netjes is dat je het hebt laten staan, grove fout en dat je hoopt dat ze het gesprek willen voortzetten aangezien je erg naar uitkijkt om als web developer aan de slag te gaan.

Fouten erkennen en verantwoordelijkheid nemen kan ook iets positiefs zijn voor je nieuwe werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
Ik zou inderdaad ook contact opnemen richting HR. Zij hebben duidelijk wel vertrouwen in jou en je kwaliteiten, maar dat als ze pas bij de screening erachter komen dat je CV deels niet klopt, dan gaat dat vertrouwen misschien wel verloren. Terwijl als je er zelf mee komt, je misschien juist extra eerlijk en betrouwbaar kunt overkomen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik neem aan dat je niet aangenomen bent op dat ene half jaartje ervaring. Zolang het enkel dat half jaartje ervaring is dat een beetje opgeleukt is en niet bijvoorbeeld een extra diploma of een complete opleiding ;) , zou ik gewoon aangeven dat het een foutje is, en doorrrr.

[ Voor 41% gewijzigd door naitsoezn op 22-12-2020 09:15 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Contact opnemen met HR, zeggen dat het een fout is en dat je begrijpt wat daarvan de consequenties kunnen zijn, excuses aanbieden.... En succes met je nieuwe baan :)

Die paar maanden gaat niemand over vallen, tenzij ze toch al een stok zochten om mee te slaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:27
en een wijze les.. lieg niet op je CV.

Hoewel gepruts met data is minder erg is als gepruts over werkervaring of diploma's, heb je wel het vertrouwen geschonden. Die data zijn minder belangrijk dan je denkt; werkgevers willen wel weten waarom je bent weggegaan/gestuurd om een inschatting te maken of ze op je kunnen bouwen. Voor een baan waarbij vertrouwen erg belangrijk is (bijvoorbeeld als IT beheerder) heb je jezelf geen goed gedaan.

[ Voor 29% gewijzigd door burnedhardware op 22-12-2020 09:33 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:58
Ik heb op mijn cv niet eens precieze data staan, alleen jaartallen. Er is me nog nooit naar gevraagd dus ik vermoed dat er amper naar gekeken word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Tip voor de toekomst,- hou het bij jezelf (in de breedste zin van de zin)
Overigens wat ik me van mijn tijd in de ICT herinner is dat CV niet belangrijk zijn. Ken menig goede programmeur zonder relevante diploma's of certificaten.

En zou wel direct open kaart spelen met de hiring board.

[ Voor 12% gewijzigd door eL_Jay op 22-12-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Gewoon opbellen, uitleggen wat er gebeurd is, en dat de recruiter je CV heeft rondgestuurd zonder toestemming. Dat Validata ziet er ook professioneel uit, maar volgens mij vragen ze letterlijk de kandidaat weer om de gegevens te controleren...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:55
Eerlijk zijn naar het bedrijf, dat een recruiter jouw CV had aangepast/verbeterd en daarbij jouw werkervaring wat had opgeklopt en dat je bij het solliciteren per ongeluk die versie hebt gebruikt. Ik schat in dat het dan met een sisser af zal lopen, ze zien dat je verantwoordelijkheid neemt voor een fout (wat een pluspunt is), maar als ze er later achter komen dan kunnen de gevolgen veel erger zijn (tot ontslag op staande voet).
TerminalNL schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:03:
Ik heb op mijn cv niet eens precieze data staan, alleen jaartallen. Er is me nog nooit naar gevraagd dus ik vermoed dat er amper naar gekeken word.
Maar jij bent misschien al verder in je carrière dan TS, dan worden exacte jaartallen vanzelf minder relevant, dan gaat het vooral om waar je gezeten hebt, wat je daar gedaan hebt en of de boel een beetje doorloopt zonder onverklaarbare gaten. Bij TS schat ik in dat het zijn eerste baan was, en dan kunnen alleen jaartallen de boel behoorlijk scheef trekken, want met afronding kan het betekenen dat hij na een studie niet heeft thuis gezeten, maanden of zelfs 2 jaar thuis heeft gezeten, en voor werkervaring idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Transportman schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:49:
Eerlijk zijn naar het bedrijf, dat een recruiter jouw CV had aangepast/verbeterd en daarbij jouw werkervaring wat had opgeklopt en dat je bij het solliciteren per ongeluk die versie hebt gebruikt. Ik schat in dat het dan met een sisser af zal lopen, ze zien dat je verantwoordelijkheid neemt voor een fout (wat een pluspunt is), maar als ze er later achter komen dan kunnen de gevolgen veel erger zijn (tot ontslag op staande voet).

[...]

Maar jij bent misschien al verder in je carrière dan TS, dan worden exacte jaartallen vanzelf minder relevant, dan gaat het vooral om waar je gezeten hebt, wat je daar gedaan hebt en of de boel een beetje doorloopt zonder onverklaarbare gaten. Bij TS schat ik in dat het zijn eerste baan was, en dan kunnen alleen jaartallen de boel behoorlijk scheef trekken, want met afronding kan het betekenen dat hij na een studie niet heeft thuis gezeten, maanden of zelfs 2 jaar thuis heeft gezeten, en voor werkervaring idem.
Dat is het hele punt om alleen jaartallen te gebruiken. Het is een makkelijke manier om gaten in je CV te verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
Transportman schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:49:
[...]

Geen idee wat de leeftijd van TS is, maar ik doe dit al sinds mijn eerste sollicitatie vanaf school en we zijn nu 11jaar verder.
Uiteindelijk heeft het me ooit voordeel opgeleverd om een gat van 5maanden te vullen, maar dat is niet de intentie geweest. Helpt wel dat mijn kortste dienst verband op dat moment 3 jaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:19
Allereerst, geen fijne situatie waarin je zit. Dat geeft veel emoties bij je. Probeer dat nu even opzij te zetten. Zoals iedereen hier zegt, bel op en leg uit wat er is gebeurd. Je hebt een verhaal dat mits goed en eerlijk wordt uitgelegd, de uitkomst niet hoeft te beïnvloeden. Maar de potentiële werkgever kan ook het dubbeltje naar de andere kant doen vallen, wat ik betwijfel, maar goed, het kan. Als dat halfjaartje extra ervaring belangrijker voor hem is, of als men eerlijkheid het allerbelangrijkste vindt.

In mijn eigen functie heb ik te maken met recruiters, resources desks, uitzendbureaus en ik neem regelmatig mensen aan. Over het algemeen goede ervaringen met de grote recruiters die gewoon een goede business willen runnen maar ook erg slechte ervaringen gehad met recruiters die echt alleen uit eigen belang handelen. En juist bij deze recruiters zie je sollicitanten die in een of andere benarde positie zitten en kwetsbaar zijn, zoals jij. Ik kan alleen maar zeggen, pas daar voor op maar dat begrijp je ondertussen zelf ook.

Ikzelf zou je eerlijkheid juist waarderen en ik hoop dat je potentiële werkgever dat ook zo ziet. Hoe eerder je belt, hoe eerder je dit weer kan loslaten. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 16:51
Ik ben benieuwd naar hoe Validata te werk gaat. Welke bronnen worden geraadpleegd? Als je CV overeenkomt met je LinkedIn, je diploma's netjes staan geregistreerd, wat kan dan het probleem zijn?

Hoe kan Validata achterhalen dat jij eerder bent gestopt met werken dan wat er staat vermeld op je CV/LinkedIn? Of denk ik nu te simpel?

Net zoals @TerminalNL staan er op mijn cv slechts jaartallen in, er is nog nooit gevraagd naar de exacte data (daarvoor mogen ze op mijn LinkedIn kijken). Ook ik doe dit al sinds mijn eerste sollicitatie.

[ Voor 23% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 22-12-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
OnderDeMotorkap schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:48:
Ik ben benieuwd naar hoe Validata te werk gaat. Welke bronnen worden geraadpleegd? Als je CV overeenkomt met je LinkedIn, je diploma's netjes staan geregistreerd, wat kan dan het probleem zijn?

Hoe kan Validata achterhalen dat jij eerder bent gestopt met werken dan wat er staat vermeld op je CV/LinkedIn? Of denk ik nu te simpel?
Dan moet hij ook zijn LinkedIn gaan vervalsen. En hoe ze erachter komen is simpel: Belletje met vorige werkgever. Ben ook gecontroleerd voor mijn huidige baan door zo'n partij, en die hebben contact met mijn vorige werkgever opgenomen. (En die hebben weer aan mij gevraagd of ik wilde dat ze zouden bevestigen dat ik er gewerkt had voor die periode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
OnderDeMotorkap schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:48:

Bij Validata moet je afhankelijk van het type screening een referent opgeven die ze daadwerkelijk bellen. Er zit wel een gat in dat ze eigenlijk niet kunnen controleren of je die referent wel bij de organisatie die je noemt werkt (maar ze doen vast een LinkedIn crosscheck oid).

Zolang je naar Validata de goede datum doorgeeft én het kloppende CV instuurt verwacht ik niet dat ze dit ontdekken. Bij HR van nieuwe werkgever zou ik wel aangeven dat de datum niet klopt, dit is een kleine vertrouwensbreuk die je niet in proeftijd wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik doe dat ook met jaartallen. Datums zijn misschien interessant als je net begint. Tijdens het gesprek kunnen ze dan wel vragen naar datums, maar meestal is dat niet zo boeiend. Ik laat ook dingen weg uit mijn CV die me niet relevant lijken en mijn taakomschrijvingen kunnen per cv iets verschillen (het ligt er een beetje aan waar je op soliciteerd welke aspecten uit een baan je wilt benadrukken. Niet al mijn taken zijn voor elke werkgever interessant).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zou het niet bij HR melden maar bij de persoon die je heeft aangenomen. Neem aan dat het een manager/afdelingshoofd was? Leg het hem/haar uit ipv HR (of doe beide). Dan hoort hij/zij het uit eerste hand. Lijkt me verstandiger.

Afgaande op deze filmpjes moet je overigens ook zelf data inleveren bij Validata: https://validatagroup.com/en/i-am-being-screened/

Edit: het kan wel zo zijn dat je tijdens dat gesprek nog de vraag krijgt wat je sinds maart hebt gedaan. Ik zou voor de zekerheid hier een antwoord op voorbereiden. Natuurlijk is 'ik heb gesolliciteerd' een valide antwoord, maar het is sterk als je ook kan benadrukken dat je in de tussentijd niet stil hebt gezeten en je aan zelfstudie hebt gedaan. Bijvoorbeeld.

Succes in ieder geval. Komt vast goed. Fijn dat je weer een baan hebt gevonden!

[ Voor 29% gewijzigd door sOid op 22-12-2020 15:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
In elk geval sterkte, maar nog even een tip over je schulden, neem gelijk contact op met het GKB.
Het is geen schande om in de schulden te komen, en ze kunnen je goed helpen.
Dit zal nu in deze tijd van het jaar en de Covid 19 moeilijker gaan.
Maar zorg dat je dat zo snel mogelijk regelt, zodat indien er wel een deurwaarder komt je een contactpersoon hebt bij de GKB.
Dan laat je namelijk zien dat je dit netjes wil oplossen, dat is ook beter voor je gezondheid en rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:59
Idem. Vanaf mijn allereerste CV heb ik nooit enige datumvermelding behoudens geboortedatum op mijn CV gezet. Relevante opleiding, werkervaring, certificaten, publicaties, etc. allen op basis van jaartallen alleen.

En bij ons weet ik dat die CV's echt wel bekeken worden, maar waarom zou het interessant zijn om te weten of iemand nu tot bijvoorbeeld april of tot september in een bepaald jaar gewerkt heeft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:56
Buiten alle bovengenoemde voortaan je CV in pdf-formaat versturen. De handige Harry kan dat vast wel aanpassen en anders is er nog Photoshop, maar Roelof de Recruiter neemt die moeite niet.
Als je dan toch bezig bent zet je je naam, datum vandaag én het bedrijf waarvoor de CV bedoeld is in de kop- en voettekst. Voeg daaraan nog het woord 'vertrouwelijk' toe, en je weet met deze redelijke unieke inhoud gelijk wie er loopt te zwerven met jouw CV.

En zoals gezegd, nooit liegen op je CV. Een leugen is genoeg reden om per direct afscheid te mogen nemen. Gelukkig heb je een goed excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03:48
reactor070 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:57:
Maar ik dacht fuck it, ben al blut, heb allemaal incassobrieven in de bus die ik niet kan betalen, laten we het maar proberen.
Ik had mezelf altijd ingebeeld dat ik een in magazijn zou werken of zoiets als ik in zo'n situatie terecht zou komen. In elk geval dat dacht ik. Net voor Corona was ik heel druk en gestrest en zag ik het financieel somber in (voor mij doen dan, ie nog maar een paar maanden uit kunnen zingen). Stress doet rare dingen met mensen. Incasso betekent toch vaak extra kosten?

Veel succes. Bellen, duidelijk zijn en zeggen dat je graag wilt beginnen. (en hopen dat de inhurende mensen in een goede bui zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:55
geekeep schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:11:
En zoals gezegd, nooit liegen op je CV. Een leugen is genoeg reden om per direct afscheid te mogen nemen.
Daar ga je wel iets te kort door de bocht, het kan reden genoeg zijn, maar dan moet de leugen wel iets groter zijn. Dan gaat het echt om jaren werkervaring of diploma's erbij verzinnen, niet om dit soort gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Transportman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:27:
[...]

Daar ga je wel iets te kort door de bocht, het kan reden genoeg zijn, maar dan moet de leugen wel iets groter zijn. Dan gaat het echt om jaren werkervaring of diploma's erbij verzinnen, niet om dit soort gevallen.
Tuurlijk. Er zit een enorm grijs gebied tussen een vergissing en een leugen. Maar als men op iets formeels als een CV bepaalde zaken verbloemt is dat vaak een signaal dat het op andere gebieden ook niet OK zit. Beetje vergelijkbaar met hoe iemand serveersters, schoonmakers en dieren behandelt ten opzichte van iemands persoonlijkheid. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik zou het gemakkelijk houden, gewoon zeggen dat die recruiter fouten in je CV heeft gemaakt en deze had jij niet gezien in zijn laatste opmaak.

Iedereen maakt fouten, soms moet je ze accepteren en gewoon doorgaan. Business is business, net alsof dat allemaal 100% volgens de regels gebeurt.

Je ziet zelf ook wel in dat je dit in de toekomst niet meer doet, het is dan ook jammer dat hier 100 keer herhaald word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geekeep schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:24:
Maar als men op iets formeels als een CV bepaalde zaken verbloemt is dat vaak een signaal dat het op andere gebieden ook niet OK zit. Beetje vergelijkbaar met hoe iemand serveersters, schoonmakers en dieren behandelt ten opzichte van iemands persoonlijkheid. ;)
Ja, ik ben ook altijd zéér terughoudend als iemand op een forum een onzekere starter er op wijst dat een onopgemerkt foutje op z'n CV ontslag op staande voet betekenen kan.

Maar misschien kan @reactor070 ons een update geven hoe het gegaan is, het zou voor hem mooi zijn om met een nieuwe baan het nieuwe jaar in te gaan!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:46

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Los ervan dat je gewoon die fout moet proberen eerlijk te rectificeren, zou ik wel aanraden het verhaaltje zoals in de OP staat daarvoor _niet_ te gebruiken...

het staat vol met een heleboel niet relevante informatie die hooguit een negatief beeld scheppen en twijfels over je eigen motieven scheppen (specifiek dat stukje waarbij je stelt dat "hij dit zonder je toestemming gedaan hebt" en vervolgens stelt dat je "een hoop incassobrieven had en toen dacht 'fuck it'".. daarmee maak je het juist impliciet _wel_ je eigen bewuste beslissing dat CV te gebruiken).

allereerst:
Own je eigen fout... maak duidelijk dat je zelf verantwoordelijk bent en dat jij dus een fout gemaakt hebt...
als uitleg kun je aangeven _hoe_ dit tot stand gekomen is, dat dit oorspronkelijk een aanpassing was die een recruiter gedaan had en dat je dat CV van hem was blijven gebruiken, maar dat je realiseert dat dit jouw fout was.
maak duidelijk dat je niet poogt de verantwoordelijkheid af te schuiven op die recruiter. (dat is een prettige eigenschap bij potentiele werknemers, dat ze verantwoordelijkheid durven te nemen, ook als het 'onprettig'voelt)

Beperk een eventuele uitleg enkel tot werkelijk relevante informatie. vermeld alle randzaken en 'dingen-die-toevallig-ook-ooit-ergens-speelden' niet.

Fouten maakt iedereen, maak duidelijk dat je wel leert van je fouten en dat je oorzaken kunt analyseren en deze poogt te corrigeren..
het afschuiven de schuld hoort daartoe niet en wekt enkel een verkeerde indruk

[ Voor 13% gewijzigd door RM-rf op 23-12-2020 23:06 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Heb zelf een keer bij een sollicitatie genoemd dat 3 jaar bij werkgever x had gewerkt maar dat was eigenlijk 2 jaar en 10 maanden. Matchte niet wat op mijn CV stond, daar stonden de exacte maanden wel. Daar werd even bij stilgestaan en that's it. Ging meer in grote lijnen van hoeveel ervaring heb je ongeveer. Als ik jouw verhaal zo hoor dan zou het voor mij geen deal breaker zijn. Zolang je maar betrouwbaar over komt.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:58:
[...]

Ja, ik ben ook altijd zéér terughoudend als iemand op een forum een onzekere starter er op wijst dat een onopgemerkt foutje op z'n CV ontslag op staande voet betekenen kan.

Maar misschien kan @reactor070 ons een update geven hoe het gegaan is, het zou voor hem mooi zijn om met een nieuwe baan het nieuwe jaar in te gaan!
Vergissing vs leugen.
geekeep schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:24:
[...]

(..) grijs gebied tussen een vergissing en een leugen. (..)
Maar ja, je kunt het wel bagatelliseren maar heb liever dat mensen snappen dat sommige dingen gewoon serieus genomen moeten worden i.p.v. iedere keer maar oeps-foutje-bedankt roepen. :o

Enfin, wat @reactor070 betreft het een lullige vergissing (verkeerde CV sturen) en is hij weer een levensles wijzer, zowel qua recruiters als CV's versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09 18:10
Je moet inderdaad op je CV alleen jaartallen gebruiken. Ik vind dit niet een dermate ernstige fout dat je er niet mee zou kunnen wegkomen. Heel veel mensen rommelen op CV's en vooral op LinkedIn: soms staat er maanden later nog dat ze ergens werken terwijl dit al lang niet meer zo is.
[edit] Ik vind trouwens de reacties van de leden hier disproportioneel, van iets kleins wordt zelfs gezegd dat iemand bijna een misdadiger is.

[ Voor 20% gewijzigd door stormbreaker op 23-12-2020 17:58 ]

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:02
Als je vers uit de schoolbanken komt maakt misschien het aantal maanden nog uit maar als je bijvoorbeeld al 10 jaar hetzelfde werkt doet gaat niemand omkijken naar een maand meer of minder. Als het een foutje was en ze doen daar moeilijk over zou mij dat verbazen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• reactor070
@update: Ik heb met de corporate recruiter gebeld en de situatie uitgelegd. Zijn reactie was "Ohh nou dat moet geen probleem zijn hoor". Ik heb toen zelf voorgesteld of ik mijn correcte CV moet opsturen en dat heb ik gedaan. Vervolgens de screening doorlopen op het online platform en nu wachten op het resultaat.

Hopen dat ze niet gaan spieken in mijn financiële situatie, want daar schaam ik me kapot voor na negen maanden werkloosheid en financiële problemen. Maar buiten dat ziet alles er voor nu goed uit voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reactor070
TheUninvited schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:17:
Als je vers uit de schoolbanken komt maakt misschien het aantal maanden nog uit maar als je bijvoorbeeld al 10 jaar hetzelfde werkt doet gaat niemand omkijken naar een maand meer of minder. Als het een foutje was en ze doen daar moeilijk over zou mij dat verbazen.
Zit inmiddels al zes jaar in de business waarvan twee jaar als freelancer en vier jaar in vast dienstverband, dus zou inderdaad geen groot probleem moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reactor070
RM-rf schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:04:
Los ervan dat je gewoon die fout moet proberen eerlijk te rectificeren, zou ik wel aanraden het verhaaltje zoals in de OP staat daarvoor _niet_ te gebruiken...

het staat vol met een heleboel niet relevante informatie die hooguit een negatief beeld scheppen en twijfels over je eigen motieven scheppen (specifiek dat stukje waarbij je stelt dat "hij dit zonder je toestemming gedaan hebt" en vervolgens stelt dat je "een hoop incassobrieven had en toen dacht 'fuck it'".. daarmee maak je het juist impliciet _wel_ je eigen bewuste beslissing dat CV te gebruiken).

allereerst:
Own je eigen fout... maak duidelijk dat je zelf verantwoordelijk bent en dat jij dus een fout gemaakt hebt...
als uitleg kun je aangeven _hoe_ dit tot stand gekomen is, dat dit oorspronkelijk een aanpassing was die een recruiter gedaan had en dat je dat CV van hem was blijven gebruiken, maar dat je realiseert dat dit jouw fout was.
maak duidelijk dat je niet poogt de verantwoordelijkheid af te schuiven op die recruiter. (dat is een prettige eigenschap bij potentiele werknemers, dat ze verantwoordelijkheid durven te nemen, ook als het 'onprettig'voelt)

Beperk een eventuele uitleg enkel tot werkelijk relevante informatie. vermeld alle randzaken en 'dingen-die-toevallig-ook-ooit-ergens-speelden' niet.

Fouten maakt iedereen, maak duidelijk dat je wel leert van je fouten en dat je oorzaken kunt analyseren en deze poogt te corrigeren..
het afschuiven de schuld hoort daartoe niet en wekt enkel een verkeerde indruk
Ja, ik heb absoluut niets verteld over de zielige kant van het verhaal. Gewoon de waarheid: "Een recruiter ging mijn CV opleuken en heeft daarnaast de maanden door elkaar gehaald en ik heb dat per ongeluk naar jullie gestuurd". Ik mix ook graag niet persoonlijke problemen met een professioneel proces als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reactor070
burnedhardware schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:32:
en een wijze les.. lieg niet op je CV.

Hoewel gepruts met data is minder erg is als gepruts over werkervaring of diploma's, heb je wel het vertrouwen geschonden. Die data zijn minder belangrijk dan je denkt; werkgevers willen wel weten waarom je bent weggegaan/gestuurd om een inschatting te maken of ze op je kunnen bouwen. Voor een baan waarbij vertrouwen erg belangrijk is (bijvoorbeeld als IT beheerder) heb je jezelf geen goed gedaan.
Hier kan ik me in vinden. Ik vertrok bij een "topwerkgever" omdat ze aan overdreven pair programming deden en ik niet letterlijke elk uur van de dag met een senior wil zitten die over mijn schouder kijkt terwijl ik geconcentreerd probeer te werken. Teamwork is ideaal en leuk, constant iemand achter me hebben zitten alsof ik een beginnende kassière bij de AH bent na een halfjaar werken stond me niet aan. Dat vonden ze een prima reden bij mijn nieuwe werkgever en ook begrijpelijk dat na mijn irritatie daarover mijn jaarcontract niet is verlengd (reden: slecht in teamwork :? ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Nooit van Pair Programming gehoord maar het lijkt me inderdaad verschrikkelijk.

Geen zorgen over je financiële status hoor, banken geven daar NOOIT inzicht in behalve als ze gedwongen worden (bijvoorbeeld door een gerechtelijk bevel )..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49

Blokker_1999

Full steam ahead

eL_Jay schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:20:
Tip voor de toekomst,- hou het bij jezelf (in de breedste zin van de zin)
Overigens wat ik me van mijn tijd in de ICT herinner is dat CV niet belangrijk zijn. Ken menig goede programmeur zonder relevante diploma's of certificaten.

En zou wel direct open kaart spelen met de hiring board.
De CV op zich is een eerste screening instrument waarin men een snel overzicht krijgt over opgedane ervaring en dus wel belangrijk in het aanwervingsprocess. Zonder CV (of een overzicht in andere vorm zoals een linked in pagina) kom je nergens.

Wel klopt het dat diplomas en certificering voor vele functies minder belangrijk zijn. Daar is het vooral tonen dat je de nodige kennis hebt en de juiste mentaliteit.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:22
Het lijkt erop dat het zo werkt:
- werkgever voer gegevens in van de kandidaat, incl werkervaring etc. Na zoeken op LinkedIn etc.
- kandidaat doet hetzelfde
- systeem kijkt of de gegevens overeenkomen
- systeem doet een controle op civielrechtelijke zaken (openbare info), vog, etc. Mogelijk kunnen ze ook diploma’s op die manier opvragen, volgens mij ondersteunt de Duo dat ook.

Hele procedure van validata staat met filmpje op https://validatagroup.com/employment-screening/

Heb iig niet het idee dat ze aktief werkgevers opbellen (en dat mogen ze ook niet zonder toestemming)

[ Voor 9% gewijzigd door SunnieNL op 26-12-2020 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

FreakNL schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 06:58:
Het is een soort van extreme programming dat heel goed werkt om vooral je junior mensen heel snel heel veel te leren.
Het werkt wel heel goed, mits je het een beetje kan vinden met je collega.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reactor070
FreakNL schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 06:58:

Geen zorgen over je financiële status hoor, banken geven daar NOOIT inzicht in behalve als ze gedwongen worden (bijvoorbeeld door een gerechtelijk bevel )..
Hoe het werkt is bijvoorbeeld dat er een task staat op Jira oid. Ik neem die task op me door mijn naam op de sticky te plakken op de Scrum board. Vervolgens bij standup stelt mijn team lead voor dat ik hem of een andere senior meeneem in die task. Dus voordat ik begin geef ik hem/haar een seintje en dan komt diegene bij me zitten. Meestal krijg je vervolgens met een van deze twee twee scenario’s te maken:

- De senior kijkt mee en corrigeert elke super kleine ‘fout’, want je bent nog niet eens klaar met type en hij begint al te roepen wat je moet type
- De senior die het gewoon totaal niet boeit en uitbundig met zijn vrouw gaat lopen appen terwijl hij/zij af en toe even een check doet of je alles wel goed doet.

Dat was wat pair programming inhield bij mijn vorige werkgever, en dat is totaal niet waar pair programming voor bedoeld is. Maar omdat zij pair programming meer zagen als een soort van manier om een oogje in het zeil te houden ipv een echte samenwerking tussen twee developers werd ik het zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejón
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-12-2022
Dit lijkt me nog niet zo'n grote uitdaging. Gewoon even contact opnemen en het verhaal uitleggen. Eerlijkheid duurt het langst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fouten maken is menselijk. Uiteindelijk gaat het erom wat je doet om ze recht te zetten. Door open kaart te spelen heb je toch iets positiefs uit de fout gehaald.

Ben een poosje terug nog door de screening mangel van een financial (incl. VOG) gehaald. Klinkt allemaal heel heftig, maar je weet eigenlijk vooraf al wat er mogelijk boven komt. Daar was ik met financiële problemen overigens niet zomaar doorgekomen. Maar dat lijkt hier niet van toepassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Goed dat het nu geregeld is.

Ik zou je wel willen adviseren om betalingsregelingen te treffen met alle bedrijven waar je aanmaningen van ontvangt. Of hulp te zoeken bij schuldhulpverlening.
Anders groeien de incassokosten je binnen de kortste keren boven het hoofd, en is het een kwestie van tijd voordat een schuldeiser loonbeslag aanvraagt en je werkgever er op die manier achter komt dat je financiële problemen hebt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
reactor070 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:53:
[...]

Hoe het werkt is bijvoorbeeld dat er een task staat op Jira oid. Ik neem die task op me door mijn naam op de sticky te plakken op de Scrum board. Vervolgens bij standup stelt mijn team lead voor dat ik hem of een andere senior meeneem in die task. Dus voordat ik begin geef ik hem/haar een seintje en dan komt diegene bij me zitten. Meestal krijg je vervolgens met een van deze twee twee scenario’s te maken:

- De senior kijkt mee en corrigeert elke super kleine ‘fout’, want je bent nog niet eens klaar met type en hij begint al te roepen wat je moet type
- De senior die het gewoon totaal niet boeit en uitbundig met zijn vrouw gaat lopen appen terwijl hij/zij af en toe even een check doet of je alles wel goed doet.

Dat was wat pair programming inhield bij mijn vorige werkgever, en dat is totaal niet waar pair programming voor bedoeld is. Maar omdat zij pair programming meer zagen als een soort van manier om een oogje in het zeil te houden ipv een echte samenwerking tussen twee developers werd ik het zat.
Interessant. Je verteld waar pair programming niet voor bedoeld is, maar zou je kunnen vertellen hoe jij dat dan wel voor je ziet? Puur uit interesse en totaal off-topic; mijn excuses op voorhand.

De beschrijving die je geeft, komt aardig overeen met mijn persoonlijke ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:45
Zou ik niet te makkelijk over denken. Bij mijn vorige werkgever was einde dienstverband (in proefperiode) toen er bij iemand bij screening van cv door extern biro onwaarheden werden ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
newtastyland schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:26:
[...]

Zou ik niet te makkelijk over denken. Bij mijn vorige werkgever was einde dienstverband (in proefperiode) toen er bij iemand bij screening van cv door extern biro onwaarheden werden ontdekt.
Er staan onwaarheden in toch? Bij vragen kun je altijd nog de precieze datums benoemen, maar zoals gezegd heb ik er nog nooit vragen om gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:10
Wegwezen bij die recruiter... en gewoon even bellen en melden dat er per abuis een fout in is geslopen. Het zou in principe ook een typefout geweest kunnen zijn toch?.. ik zou me er in ieder geval totaal niet druk over maken... Een half jaar of paar maanden werkervaring meer of minder maken op een verder goed CV ook echt niks uit. Daarbij heb je al een getekend contract begrijp ik? Who cares dan nog verder...?!
Je bent overigens ook totaal niet verplicht om elke werkervaring op je CV te vermelden. Je mag in je CV in feite gewoon alles weglaten wat (jou) niet goed uitkomt en er is ook geen wet die je verplicht alle ex werkgevers/werkervaring of opleidingen op je CV te zetten.
Andersom is wat anders, zoals in jou geval. Je mag natuurlijk geen dingen er opzetten die onwaar zijn, maar zoals al aangegeven hier hoef je zeker geen exacte datums te gebruiken, gewoon afronden op hele jaren. Mochten ze er dan specifieker naar vragen kan je gewoon antwoorden toch?
Oh en sowieso natuurlijk gewoon als PDF versturen in het vervolg. Niet dat dit 100% waterdicht is, maar een word bestand is echt niet handig. Maar het gebeurt... Ik ontvang zo nog wel eens offertes in word formaat... Zeker niet professioneel.
Een CV is persoonlijk en geen officieel document. Juridisch heeft het 0,0 waarde mocht je je daar druk over maken.
Er zijn zat mensen die een heel CV letterlijk bij elkaar verzinnen incl. Fictieve diploma's en werkervaring.. en er nog mee scoren ook. Zat bedrijven die niks checken. Ik keur dit overigens absoluut niet goed... Maar het gebeurt vaker dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik weet zeker dat je deze casus ooit tijdens een sollicitatiegesprek kunt gebruik als gevraagd wordt hoe je handelt als je per ongeluk een foutje maakt.
Fouten maakt iedereen (eenmalig). Uiteindelijk gaat het erom hoe je degelijke fouten oplost. Op een forum (of bij collega's) vragen is doorgaans niet hetgeen recruiters willen horen.. (tenzij je het zelf niet kunt oplossen natuurlijk, maar dit geval had je zelf in kunnen schatten imo ;))

In jouw geval zonder check doorsturen = slordig, je zult straks ook werken met vertrouwelijke documenten. Dus maak er een leermoment van en zorg dat het de laatste keer is dat iets onbedoeld naar buiten gaat.

Dus je hebt twee leermomenten te pakken.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2020 21:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
SunnieNL schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:19:
Het lijkt erop dat het zo werkt:
- werkgever voer gegevens in van de kandidaat, incl werkervaring etc. Na zoeken op LinkedIn etc.
- kandidaat doet hetzelfde
- systeem kijkt of de gegevens overeenkomen
- systeem doet een controle op civielrechtelijke zaken (openbare info), vog, etc. Mogelijk kunnen ze ook diploma’s op die manier opvragen, volgens mij ondersteunt de Duo dat ook.

Hele procedure van validata staat met filmpje op https://validatagroup.com/employment-screening/

Heb iig niet het idee dat ze aktief werkgevers opbellen (en dat mogen ze ook niet zonder toestemming)
Je tekent bij Validata een akkoordverklaring voor de screening, jij voert je werkverleden in inclusief contactgegevens (en een hoop meer afhankelijk van het aangevraagde profiel). Er gaan dan automatische mails de deur uit waarmee de voormalig werkgever dit kan "bevestigen" en een opmerking kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:45
GeeEs schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:55:
Wegwezen bij die recruiter... en gewoon even bellen en melden dat er per abuis een fout in is geslopen. Het zou in principe ook een typefout geweest kunnen zijn toch?.. ik zou me er in ieder geval totaal niet druk over maken... Een half jaar of paar maanden werkervaring meer of minder maken op een verder goed CV ook echt niks uit. Daarbij heb je al een getekend contract begrijp ik? Who cares dan nog verder...?!
Je bent overigens ook totaal niet verplicht om elke werkervaring op je CV te vermelden. Je mag in je CV in feite gewoon alles weglaten wat (jou) niet goed uitkomt en er is ook geen wet die je verplicht alle ex werkgevers/werkervaring of opleidingen op je CV te zetten.
Andersom is wat anders, zoals in jou geval. Je mag natuurlijk geen dingen er opzetten die onwaar zijn, maar zoals al aangegeven hier hoef je zeker geen exacte datums te gebruiken, gewoon afronden op hele jaren. Mochten ze er dan specifieker naar vragen kan je gewoon antwoorden toch?
Oh en sowieso natuurlijk gewoon als PDF versturen in het vervolg. Niet dat dit 100% waterdicht is, maar een word bestand is echt niet handig. Maar het gebeurt... Ik ontvang zo nog wel eens offertes in word formaat... Zeker niet professioneel.
Een CV is persoonlijk en geen officieel document. Juridisch heeft het 0,0 waarde mocht je je daar druk over maken.
Er zijn zat mensen die een heel CV letterlijk bij elkaar verzinnen incl. Fictieve diploma's en werkervaring.. en er nog mee scoren ook. Zat bedrijven die niks checken. Ik keur dit overigens absoluut niet goed... Maar het gebeurt vaker dan je denkt.
Vergeet het maar, je verhaal klopt niet en is tegenstrijdig. In sommige branches kun je het mss maken om te liegen op je cv, in andere is het reden voor ontslag. Dat kan in proefperiode, staat gewoon in het getekend contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:10
Ik had al de indruk dat dit in jou branche veel stress oplevert ja. Gezien je vraag in de TS over die datum.
Zoals je zelf aangeeft is dat in andere branches niet altijd een ding. Maakt mijn verhaal daarom niet tegenstrijdig volgens mij. Jij hebt gewoon een werkgever gekozen die blijkbaar enorm streng screent. In mijn werkveld hoef je vaak niet eens een CV te overleggen. En ze gaan het al helemaal niet screenen...
Het is niet mijn bedoeling om onwaarheden te verkondigen. Volgens mij doe ik dat ook niet. Ik zeg alleen maar dat er genoeg mensen zijn die dus liegen op hun CV /zaken die niet relevant zijn weglaten is niet liegen overigens.
Zaken erbij verzinnen of anders weergeven dan de werkelijkheid is wat anders!

Om een voorbeeld te geven, je hoeft werkervaring niet op je CV te zetten als dit niet relevant is voor de job waar je op solliciteert. Sterker nog, dit kan zelfs tegenwerken. Heel extreem, stel je hebt bv. in de prostitutie gewerkt... Dit gaat je hoogstwaarschijnlijk niet helpen als je ergens gaat solliciteren in een andere branche. Een te hoge opleiding kan zelfs tegen je werken, hoe gek dit ook klinkt. In zo'n geval laat je dat dus weg.

[ Voor 49% gewijzigd door GeeEs op 27-12-2020 13:16 ]

Pagina: 1