Stekkerdoos achter een WCD in meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Goedenavond!

Wij hebben recentelijk onze nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen en we hebben in de meterkast een WCD met ruimte voor 2 stekkers. Dit vinden we eigenlijk te weinig en willen dit vergroten. Wat zijn de goede mogelijkheden? We kunnen de WCD vervangen door eentje met 4 vrije stekkers lijkt me, maar kunnen we ook simpelweg een stekkerdoos erachter plaatsen? Of mag dat niet en is dat gevaarlijk?

alvast bedankt!

Beste antwoord (via Castus op 22-12-2020 15:48)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:43

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Stekkerdoos erachter zetten kan prima. Wil je het netjes doen, dan kies je er eentje die je vast kan zetten. Zoiets: https://www.onlinekabelsh...KdN26jcsHNGBoCEAkQAvD_BwE

Alles kan stuk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-04 22:14
Het meest nette is wisselen voor een 4 stekker optie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:43

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Stekkerdoos erachter zetten kan prima. Wil je het netjes doen, dan kies je er eentje die je vast kan zetten. Zoiets: https://www.onlinekabelsh...KdN26jcsHNGBoCEAkQAvD_BwE

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:31

QuattroNL

It is I.

Een wcd in de meterkast is niet anders dan een wcd in je keuken of woonkamer.
Dus daar kan zonder meer een stekkerdoos op.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Ik ben geen elektricien, dus mijn kennis is beperkt.

Mijn elektricien heeft bij een uitbreiding van mijn groepen 2 opbouw-WCD's in de meterkast toegevoegd. Hij wist waarvoor ik dit ging gebruiken (router, access points, switches enz). Hij heeft op basis daarvan een groep gekozen waar de WCD's nu op aan gesloten zijn.

Misschien is dit ook een overweging om mee te nemen. Hoeveel stroom ga je verbruiken? Hoe erg is het als de groep uitvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

heb er hier ook stekkerdoos ingezet die je kan ophangen (met overspanningsbeveiliging). Intussen 7 apparaten in de meterkast, die had ik vooraf niet allemaal voorzien.
Switch,Nas, power inserter 2x, glasvezel modem, media converter voor glasvezel en apparaatje dat per fase stroom dmv ct klemmen meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 19:14

TAA

Liever IRC

Ik heb 2 opbouw WCD met ruimte voor 4 stekkers geplaatst; je kunt er stiekem best een paar nodig hebben! In mijn geval: modem (in bridge), router (wifi punt), switch (4 poorten van router is niet genoeg), printer, NAS, DECT station, HUE station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:39
Ik heb een 10" serverkast van 6U geplaatst in de meterkast.
Daarin zit o.a. een stekkerblok voor 4 stekkers en ruimte voor modem en switch

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-04 20:14

Metalfreak

Hoije woh!

Hier ook gewoon een stekkerblok met overspanningsbeveiliging tegen de achterwand geschroefd. Werkt prima.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
robertnld schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:32:
Ik ben geen elektricien, dus mijn kennis is beperkt.

Mijn elektricien heeft bij een uitbreiding van mijn groepen 2 opbouw-WCD's in de meterkast toegevoegd. Hij wist waarvoor ik dit ging gebruiken (router, access points, switches enz). Hij heeft op basis daarvan een groep gekozen waar de WCD's nu op aan gesloten zijn.

Misschien is dit ook een overweging om mee te nemen. Hoeveel stroom ga je verbruiken? Hoe erg is het als de groep uitvalt?
Same here,

Onlangs onderhoud/vervanging van onze oude meterkast gekregen ( huurwoning )
van de ouderwetse 'stoppen' naar moderne automatische :+

De monteur vroeg al gelijk of er computer-apparatuur was, en of we ook de overstap glasvezel gingen maken.
Hierop heeft hij van 3 groepen apart een WCD aangesloten, en deze netjes genummerd afgemonteerd.
weliswaar maar één contact per groep, maar de intentie was super
Zelfs aangegeven op de kaart op welke ik het modem zou moeten aansluiten, ivm dat doorslaan op 2 van de 3 groter zou kunnen zijn t/o de andere zijn

Binnenkort hier de boel eens opnieuw inrichten, en de WCD's aanpassen naar meer geschikte :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Castus
Bedankt allemaal! Voor de rest ziet de meterkast er super netjes uit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k7NYcMOtdWUTIAyZXvV01uH-Ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZP0YmjzIiU0g457LI8pfaCfx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:51
Castus schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:26:
Bedankt allemaal! Voor de rest ziet de meterkast er super netjes uit. [Afbeelding]
Zo te zien zit de bestaande contactdoos op dezelfde groep als de stopcontacten buiten (zie schakelaar). Dat lijkt me nou juist geen handige groep om te gebruiken. Iedere onverlaat kan buiten in de tuin een aardlek veroorzaken waarna de bijbehorende aardlekschakelaar tript en je netwerk / telefonie eruit ligt. Dus ook je eventuele IP camera's, telefonische doormelding van een alarmsysteem, ...

Ik zou even kijken of groep 3, 5 of 12 niet logischer zijn om te gebruiken. Daar zet je met 1 minuut werk zo'n zelfde deksel met 2 contactdozen op. Vanaf die doos van groep 5 kun je ook heel gemakkelijk een extra leiding naar beneden toe leggen en daar naar wens één of meerdere extra contactdozen monteren. Dan zit je meteen in de hoek waar je het nodig hebt (aangezien je glasvezelaansluiting, coax AOP en afgaande bekabeling het huis in ook allemaal daar zitten).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Oooh, mooie zwarte meter, mooi 2P aardlekschakelaars, mooi gladde buis, mooie dubbele kast.

En dan nog steeds een kookgroep, lool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:38:
[...]

Zo te zien zit de bestaande contactdoos op dezelfde groep als de stopcontacten buiten (zie schakelaar). Dat lijkt me nou juist geen handige groep om te gebruiken. Iedere onverlaat kan buiten in de tuin een aardlek veroorzaken waarna de bijbehorende aardlekschakelaar tript en je netwerk / telefonie eruit ligt. Dus ook je eventuele IP camera's, telefonische doormelding van een alarmsysteem, ...

Ik zou even kijken of groep 3, 5 of 12 niet logischer zijn om te gebruiken. Daar zet je met 1 minuut werk zo'n zelfde deksel met 2 contactdozen op. Vanaf die doos van groep 5 kun je ook heel gemakkelijk een extra leiding naar beneden toe leggen en daar naar wens één of meerdere extra contactdozen monteren. Dan zit je meteen in de hoek waar je het nodig hebt (aangezien je glasvezelaansluiting, coax AOP en afgaande bekabeling het huis in ook allemaal daar zitten).
Nja, die wcd buiten moet je natuurlijk ook gewoon uit houden. Maar het is geen handige combi inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castus
kabeltjekabel schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:57:
Oooh, mooie zwarte meter, mooi 2P aardlekschakelaars, mooi gladde buis, mooie dubbele kast.

Is het raar dat er een kookgroep is dan? Bij ons is dat volgens mij gedaan omdat dat gedeelte zoveel stroom gaat vragen.

wel ook netjes 5x COAX door het hele huis + 5x UTP. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:51
kabeltjekabel schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:57:

Die kookgroep zit dan weer wel achter een 4-polige aardlekschakelaar hè. Misschien wel verdeeld over 2 fasen.
kabeltjekabel schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:58:
Nja, die wcd buiten moet je natuurlijk ook gewoon uit houden. Maar het is geen handige combi inderdaad.
En dan hopen dat het een dubbelpolige schakelaar is? ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Xander op 22-12-2020 11:03 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-04 16:58

menonv

Beunhazerij?

@Castus
Als de elektro dude nog in de buurt is / of te contacteren is, raad ik je aan om een groep bij te laten zetten, of minimaal een aftakking te laten maken op een groep, die NIET is aangesloten op de Aardlek waar stopcontacten op zitten die Buitenshuis zijn.

Inbrekers tegenwoordig misbruiken een "aardlektester" om je groep uit te laten knallen, waarbij bij de meeste huizen met huidig elektra plan de camera's, netwerkrommel, etc uitvallen, en je dus ook geen melding meer krijgt omdat je modem spanningsloos valt zoals eerder al werd vermeld.

Belangrijk dus.
Nieuwe groep die dus achter aardlekschakelaar zonder de buitenverlichting, buitenstopcontacten, garage, etc. hangt.

[ Voor 3% gewijzigd door menonv op 22-12-2020 15:08 ]

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Castus schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:01:
[...]

Is het raar dat er een kookgroep is dan? Bij ons is dat volgens mij gedaan omdat dat gedeelte zoveel stroom gaat vragen.

wel ook netjes 5x COAX door het hele huis + 5x UTP. :)
Voor 10 euro meer heb je een volwaardige 3-fase groep en ben je af van die limiet van 7,x kW, heb je ook geen gedonder met kookplaten met enkele nulgeleider. Tevens kun je dan 11 kW platen aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Castus
De plaat die we krijgen past in de huidige situatie. Dus vind dat zo wel even best.

Ik koop een nieuwbouw huis en zit niet zo into dit hele gebeuren als de meesten hier ;) dus vergeef me als ik alles niet 100% heb zoals jullie thuis wel zouden doen. Maar als het al 80% goed is, vind ik het nu even prima. Mochten zaken ooit anders moeten, dan regelen we dat tzt wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
menonv schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:07:
@Castus
Inbrekers tegenwoordig misbruiken een "aardlektester" om je groep uit te laten knallen, waarbij bij de meeste huizen met huidig elektra plan de camera's, netwerkrommel, etc uitvallen, en je dus ook geen melding meer krijgt omdat je modem spanningsloos valt zoals eerder al werd vermeld.
Gewoon een dubbelpolige schakelaar op alle buitenstopcontacten, dan ben je helemaal van dergelijk gedonder af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:56
menonv schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:07:
@Castus
Als de elektro dude nog in de buurt is / of te contacteren is, raad ik je aan om een groep bij te laten zetten, of minimaal een aftakking te laten maken op een groep, die NIET is aangesloten op de Aardlek waar stopcontacten op zitten die Buitenshuis zijn.

Belangrijk dus.
Nieuwe groep die dus achter aardlekschakelaar zonder de buitenverlichting, buitenstopcontacten, garage, etc. hangt.
Of gewoon een UPS, ik heb hier alles qua netwerk en camera’s achter een vrij simpele UPS hangen en red het daar een ruim uur mee zonder spanning. De investering viel mee, maar krijg nu direct een melding bij een stroomstoring vanuit de NAS. Ook handig voor de vriezer en koelkast als je een weekend weg bent :P
Pagina: 1