Geforce 8600GT klokt terug, denkt 120gr te zijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Mijn passief gekoelde nVidia Geforce 8600GT klokt zich terug omdat 'ie op de een of andere manier denkt 120gr te zijn :/

In deze PC (Pentium Dual-Core E5400, 3GB RAM, MX Linux 19.3) zat eerst een 8500GT, maar die is een paar dagen geleden spontaan stuk (crash met artifacts, daarna niet meer starten). In de kast lag nog deze 8600GT dus mooi erin gezet :)

Het begon me echter op een gegeven moment op te vallen dat ik de ene keer SuperTuxKart vloeiend kon spelen op medium settings maar een andere keer niet eens op lowest :o Ik besloot het nVidia control panel in te zien en zag dus dat de kaart was teruggeklokt en de temperatuur rond 120gr zat.

Ik heb de heatsink even gevoeld... hij is heet... langer dan een fractie v/e seconde kan hij niet aangeraakt worden. Maar hij lijkt echt geen 120gr.

De kaart zelf moet met de passieve koeling in principe prima kunnen draaien, hij is heel lang geleden van m'n zus geweest en zij speelde bijna dagelijks uren achter elkaar vrij zware games erop zonder problemen. Ik draai er nu maar 2-3x per week een half uurtje een licht spelletje op en hij klokt terug... dit klopt niet, lijkt mij :/

Zou de sensor stuk zijn of kan er iets anders aan de hand zijn? En mocht het de sensor zijn, hoe kan ik het terugklokken verhinderen?

Ik kan de kaart niet in een ander slot proberen, die ruimte is er fysiek niet, de kaart neemt ook 2 slots in.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jrO57rkl.png?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RetF691l.png?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ncQKhoLl.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

De 8xxx serie stond bekend om die artefacts en crashes :) Kwam door de loodvrije soldeer die werd gebruikt bij het BGA-solderen van de chip. Dat vormde door het constante opwarmen en afkoelen op een gegeven moment haarscheurtjes en daardoor maakte de chip geen goed contact meer.

Ik heb zelf ooit m'n 8800GTX opnieuw gevloeid door m in de oven te leggen :+ Hierna werkte hij weer, maar draaide hij wel constant op 100° onder load. Kan het zijn dat die van jou al eens gereflowed is? Kan je misschien je oude gpu fiksen door hem te reflowen? Zo iets: https://forums.guru3d.com...result-perfection.425688/

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Die kapotte 8500GT van enkele dagen geleden is helaas al weggegooid. Verklaart misschien wel dat jaren geleden een 8800GT ook met artifacts aan z'n einde was gekomen.

De "goede" 8600GT die er nu in zit is nooit gereflowed geweest, deze kaart heeft ook geen last van artifacts of crashes tot nu toe (en is een stuk sneller dan die 8500GT). Alleen klokt hij zich dus na een tijd terug omdat 'ie "denkt" 120gr te zijn en dan blijft er niks meer van de 3D-performance over :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 09:28
Je zou eens kunnen proberen om een fan toe te voegen. Het lijkt wel dat je heel weinig airflow hebt. De voeding zal wellicht aan de kant waar de kabels eruit komen wat ventilatie gaten hebben maar voor de rest lijkt er geen fan die er voor zorgt dat de warmte uit de kast wordt geblazen. Denk dat er onder de voeding een 80mm fan geplaatst kan worden en onder de hdd aan de voorkant wellicht een 120mm maar dat is lastig te zien nu.

En ja je zou zeggen dat een passief gekoelde gpu gemaakt is voor de warmte die die genereert maar dit ding is vermoedelijk 10+ jaar oud en dan kan ook de koelpasta minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:36

Nikeo

Jawelles

De meeste gpu's uit dat tijdperk zijn járen geleden al kapot gegaan om wat Helgie zegt. Afschrijven. Al ken ik andere hardwaretopics van je dus dat zal je wel niet doen ;)

Wat ik bedoel te zeggen is dat je het wel kan repareren maar dat hij dan over een week weer (en misschien definitief) stuk gaat. Die serie staat echt super slecht bekend.

[ Voor 33% gewijzigd door Nikeo op 22-12-2020 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 23:09
Passief, zonder enige vorm van airflow. Zelfs vanuit de voeding niet. Die kaart kan z'n hitte niet kwijt.
Dat het koelblok heet is, maar niet zo heet dat ie 120 graden voelt kan mogelijk uitgedroogde koelpasta zijn door de jaren heen. Voeg daar aan toe dat er geen enkele airflow aanwezig is om de hitte af te voeren van die heatsink, ja dan is het niet gek dat die kaart het zo warm heeft.

Voeg in iedergeval een ventilator als outtake toe en vervang de koelpasta, dan zal het ineens stukken beter gaan.

Wel rekening houden met het feit dat deze kaarten nou eenmaal heethoofden zijn en dat het niet meer de nieuwste is. Maar als je met een goedkope fix de boel wat kan rekken, waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dat het een oude kaart is betekent toch niet dat 'ie dan maar warm moet worden? :? Een oude CPU wordt ook niet plots warmer dan toen 'ie nog nieuw was :o

Ik ga eens kijken of ik het koelblok los kan krijgen zonder dat het kapot gaat en nieuwe koelpasta aanbrengen.

En er kan inderdaad nog 1 fan bij aan de achterkant onder de voeding. Aan de voorkant zijn geen montagepunten ervoor. Een extra fan betekent wel extra veel stof... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 23:09
Het is een opstapeling van.

- Kaart is sowieso een heethoofd
- Koelpasta is mogelijk uitgedroogd, waardoor de chip zijn hitte niet goed kwijt kan naar het koelblok
- Je hebt geen fans die lucht af- of aanvoeren, dus de hitte van het koelblok stapelt zich op en kan het uiteindelijk niet meer koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Josefien schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:11:
Dat het een oude kaart is betekent toch niet dat 'ie dan maar warm moet worden? :? Een oude CPU wordt ook niet plots warmer dan toen 'ie nog nieuw was :o

Ik ga eens kijken of ik het koelblok los kan krijgen zonder dat het kapot gaat en nieuwe koelpasta aanbrengen.

En er kan inderdaad nog 1 fan bij aan de achterkant onder de voeding. Aan de voorkant zijn geen montagepunten ervoor. Een extra fan betekent wel extra veel stof... :/
Behalve dat die koelpasta vervangen moet worden, een passieve kaart in een kast met letterlijk 0 airflow gaat natuurlijk geen success worden.

De hitte moet wel ergens heen en in dit geval gebeurd dat niet. Je hebt geen intake fan EN geen outtake fan. Alleen CPU & voeding, die zijn lucht ook nog eens van helemaal boven haalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:56
Een fan die lucht aanlevert op het koelblok gaat sowieso wonderen doen.
Het koelblok zit namelijk ook nog eens onderste boven, dat is dus sowieso al niet ideaal en heeft ook nog eens amper de ruimte.
Probeer anders eens een kamer ventilator op je kast te zetten terwijl je het zijpaneel eruit hebt.
Ik denk dat dit ook al enorm scheelt.
Dan weet je meteen of een extra casefan zal helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhonniedj
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-09 00:01
Ik heb er nog 3 liggen, voor een appel en een ei mag je ze hebben.
Al vraag ik me af of het nog zin heeft om er moeite en tijd in te steken;
ik ben bang dat de verzendkosten al redelijk zonde zijn voor zo'n "oude kaart"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gawbL157fcPgxdhPtgxztq2Vlbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0bTukQhM6zTTAwVmFD6ljjP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:31

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Zet er een nieuwe koelpasta op en een fan en hou de temperaturen in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Oh, die 3 kaarten zijn precies dezelfde als die ik hier heb :P Maar ze zullen vast wel hetzelfde "probleem" hebben als het inderdaad het gebrek aan airflow is.

Ik heb er inmiddels nieuwe koelpasta (wel oude tube Artic Silver 5 die ongeveer even oud is als de kaart, maar nog vloeibaar) erop gedaan... hij lijkt iets koeler na een uurtje SuperTuxKart aanlaten... zo'n 115gr :/ Daarmee klokt hij niet maximaal terug, maar vanaf 102gr of zo al een eerste stap waardoor het aantal fps bijna halveert. Eigenlijk nog niet tevreden :)

Een casefan... ik heb maar eentje in het gewenste formaat en die maakt teveel herrie, er zit geen snelheidsregeling op het moederbord voor anders dan de CPU-fan :P Vanavond misschien er een molex aan solderen zodat 'ie op 5v of 7v gaat draaien :D

Een tafelventilator is niet voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:36

Cheezus

Luiaard

Kun je die bracket met seriële poort(?) niet verwijderden en die onderste kaart in het x1 slot plaatsen? Dan heeft je videokaart iets meer ademruimte. Passieve koeling werkt niet helemaal passief maar heeft altijd wat airflow nodig, als de kaart helemaal dichtgebouwt zit werkt dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Die onderste kaart is een PCI-kaart, dus kan niet in een PCI-e slot.

• Josefien
De casefan (op 7v :P ) lijkt het 'm te doen, de kaart heeft heel even de 90gr aangetikt maar blijft verder tussen de 75-85gr tot nu toe :D
Pagina: 1