Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Professionele journalistiek

Pagina: 1
Acties:

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hoi,

Misschien ben ik dom hoor, maar als ik: nieuws: ABN, ING en Rabobank melden problemen met bank-apps en iDeal lees, verwacht ik: hang aan de telefoon met de perswoordvoerders en pleeg hoor/wederhoor. Vermeld in het artikel: "geconfronteerd met het feit dat het wel heel toevallig is drie banken tegelijk etc...". Maar in het artikel bijkt nergens dat contact opgenomen met de banken door de redactie voor wederhoor? Dat noem ik geen journalistiek. En toch wordt zo'n artikel de wereld in geknald @WoutF

[ Voor 16% gewijzigd door CyberMania op 21-12-2020 23:06 ]

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Hoi @CyberMania

We schrijven natuurlijk regelmatig over bankstoringen en hebben daarvoor in de afgelopen jaren ook heel vaak contact voor opgenomen met de banken. In de praktijk blijk je daar niets wijzer van te worden. De communicatieafdelingen zijn vaak minder op de hoogte dan de webcare en in het beste geval wordt je naderhand teruggebeld met een vage opmerking dat 'de systemen er even uit lagen'. Het duurt even voordat ze iets kunnen zeggen dus vandaag lijkt me een goede dag eens contact met banken/Currence op te nemen.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-11 20:47

arnoudwokke

Redacteur
Als iemand die veel storingsnieuwtjes schrijft, wil ik daar nog wel iets aan toevoegen. Het is om te beginnen service-journalistiek. Iemand wil betalen via iDeal, merkt dat het niet werkt en kijkt op Tweakers om te kijken of er iets bekend is. Hetzelfde geldt voor netwerkstoringen, of storingen bij grote diensten als de Google-authenticatiestoring vorige week.

Dat vereist een dringende snelheid. De praktijk is daardoor om een bericht in kale vorm zo snel mogelijk online te brengen om mensen op de hoogte te stellen van het kale feit dat er storing is: dat gebeurt natuurlijk met ondersteuning van bronnen, liefst bij het bedrijf dat de storing heeft én een bron als AlleStoringen om de impact en grootte aan te geven.

Daarna pas volgen de vragen om uitleg en duiding. Meestal zijn het relatief kleine incidenten en de interesse neemt snel af: wie wil er nog lezen over een storing als hij al een tijdje af is? Je ziet bij veel storingsnieuwtjes wel updates achteraf met verklaringen van bedrijven. De afdelingen van banken zijn idd relatief slecht geïnformeerd over dit soort zaken, maar ook sommige andere bedrijven reageren laat en/of niet in antwoord op vragen.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
ah duidelijk, mijn complimenten (@Hayte )dat het hier wel is gebeurd: nieuws: AD: politie waarschuwt voor diefstal van laadkabels van elektrische a... . Hopelijk lukt het steeds vaker wel om wederhoor te doen.