Op zoek naar geschikte kabel en afwerking.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-10 20:26
Mijn vraag
Enkele maanden geleden heb ik een goedkope cat6 buitenkabel van 30 meter van de meterkast langsbuiten naar mijn kamer gelegd. Maar vanmiddag deed hij het opeens niet meer, heb elke variabele die ik kon testen getest, maar ik blijf toch met de kabel zitten. Ervanuitgaande dat het definitief klaar is ben ik nu op zoek naar een kwalitatief alternatief.
Wat voor kabel moet ik hebben om te voorkomen dat ik hem over een paar maanden opnieuw kan vervangen?
Daarnaast moet ik een van de uiteindes eraf knippen om de kabel te leggen. Maar dan rest de vraag hoe ik dat af moet werken, van wat ik tot nu toe heb gelezen zegt de helft dat ik er gewoon een rj45 connector op moet doen en de andere helft dat ik er met een punch tool een wandcontactdoos aan moet maken. Er moet in ieder geval een andere kabel aan kunnen (momenteel gebruik ik daar een of andere goedkope connector voor die 2 rj45 kabels aan elkaar koppelt). Daarbij maakt het mij echt niet uit hoe mooi of compact het is, als het maar langdurig en stabiel werkt.

Beste antwoord (via MatthijsBoog op 22-12-2020 12:21)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een fatsoenlijke installatiekabel is een stugge kabel, en daar monteer je aan beide zijden een wandcontactdoosje of keystone.
Als je 30 meter pakt zou ik zeker zorgen dat je een kabel gebruikt van 100% koper, geen CCA spul dat je tegenwoordig veel ziet. Voor dit soort spul zou ik dan ook geen kabels kopen waar al connectors aanzitten, maar gewoon een losse kabel en zelf afmonteren.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een fatsoenlijke installatiekabel is een stugge kabel, en daar monteer je aan beide zijden een wandcontactdoosje of keystone.
Als je 30 meter pakt zou ik zeker zorgen dat je een kabel gebruikt van 100% koper, geen CCA spul dat je tegenwoordig veel ziet. Voor dit soort spul zou ik dan ook geen kabels kopen waar al connectors aanzitten, maar gewoon een losse kabel en zelf afmonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:32
Om je een buitenkabel van goede kwaliteit aan te bevelen; Belden 7965PE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Erwin schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:24:
Is er niks in een 'normale' webshop te krijgen hier in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
TERW_DAN schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:18:
Dank voor je uitleg, zijn er verder nog specifieke dingen waar ik naar moet kijken bij die keystone en de kabel? Heb momenteel inderdaad een CCA liggen. Die keystone is voor mij helemaal nieuw maar ziet er wel erg handig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:54
Erwin schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:24:
@MatthijsBoog Of kijk eens naar de Belden OSP6U outdoor kabel.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 23:27
https://tweakers.net/kabe...Vj3UFo47-oOR3DKugVjUiSil_

Op tweakers zijn ook genoeg kabels te vinden met bijbehorende shops.

Aan een kabel met vastekern, wel opletten dat je geen hele scherpen hoeken maakt. Keystone aansluiting is wel aan te bevelen. Een UTP connector mits de juiste tools zou kunnen maar wordt afgeraden.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso aan de buitenmuren ook even een nette buis met een doorsnee van 1cm monteren en daar de kabel doorheen trekken. Ligt de kabel een stuk stabieler en ziet voor het oog er ook een stuk netter uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MatthijsBoog schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 00:22:
[...]

Dank voor je uitleg, zijn er verder nog specifieke dingen waar ik naar moet kijken bij die keystone en de kabel? Heb momenteel inderdaad een CCA liggen. Die keystone is voor mij helemaal nieuw maar ziet er wel erg handig uit.
30meter en dan CCA is het niet heel vreemd dat je geen fatsoenlijk werkende kabel hebt, dat spul werkt hooguit voor korte afstanden en zelfs dan wil je het niet.

Specifieke dingen om verder op te letten is dat je een solid core pakt, maar dat heb je met buitenkabel eigenlijk altijd wel bij een beetje fatsoenlijke kabel. Keystones zijn niet heel spannend, als je zorgt dat ze CAT6 geschikt zijn en je een LSAtooltje hebt om ze te monteren komt 't goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:53

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:25:
Sowieso aan de buitenmuren ook even een nette buis met een doorsnee van 1cm monteren en daar de kabel doorheen trekken. Ligt de kabel een stuk stabieler en ziet voor het oog er ook een stuk netter uit.
Die buis heb ik al liggen. Maar weet niet of een van die bochten te scherp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
TERW_DAN schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:34:
[...]

30meter en dan CCA is het niet heel vreemd dat je geen fatsoenlijk werkende kabel hebt, dat spul werkt hooguit voor korte afstanden en zelfs dan wil je het niet.

Specifieke dingen om verder op te letten is dat je een solid core pakt, maar dat heb je met buitenkabel eigenlijk altijd wel bij een beetje fatsoenlijke kabel. Keystones zijn niet heel spannend, als je zorgt dat ze CAT6 geschikt zijn en je een LSAtooltje hebt om ze te monteren komt 't goed.
Hij heeft het toch zo'n 4 maanden gedaan :*)
Ik heb momenteel zo'n goedkope netwerk set met lsa tool erin, is dat voldoende? Want ik was toch niet echt van plan om later nog meer te gaan leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-10 15:53
CCA spul zoals hierboven genoemd wordt, is nog steeds 100% koper, echter is de buitenmantel niet van PVC maar gemaakt van halogeenvrije kunststoffen. Cat6 CCA kabel is alleen geschikt voor binnen, kan niet tegen vocht/water en andere weersinvloeden. Dat deze als buitenkabel wordt verkocht lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Deze kabel is tot 90m nog gewoon voor 1GBPS te certificeren, mits in de juiste omstandigheden aangelegd en afgewerkt is. Indien je het uiterste uit je Cat6 classificatie wilt halen dien je hem ook met Cat6 "keystones" af te werken, indien je zelf connectors op de uiteinden knijpt creëer je een Cat5 bottleneck.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Serpz0r schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:36:
CCA spul zoals hierboven genoemd wordt, is nog steeds 100% koper,
Nee, dat is het niet. CCA is aluminium met een laagje koper. Voor korte kabeltjes werkt dat, maar bij langere kabels loop je eerder tegen de hogere weerstand aan, waardoor je snelheid inkakt of er zelfs geen verbinding meer kan zijn.
MatthijsBoog schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:46:

Hij heeft het toch zo'n 4 maanden gedaan :*)
Ik heb momenteel zo'n goedkope netwerk set met lsa tool erin, is dat voldoende? Want ik was toch niet echt van plan om later nog meer te gaan leggen.
Ja, die LSA tooltjes zijn vrij simpel, kosten ook maar een paar euro. Als je iedere dag kabels aan het monteren bent dan zou ik de investering doen in een dure. Maar voor 2 keystones zou ik genoegen nemen met een simpel dingetje, ook al kost dat iets meer moeite.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-10 06:01
Serpz0r schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:36:
CCA spul zoals hierboven genoemd wordt, is nog steeds 100% koper
Copper-clad aluminium is 100% koper? Die snap ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capo1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 22:06
De verwarring zit in de brandklasse Cca welke volgens de CPR normering wordt bepaald. De vraag is of de TS Cca kabel heeft of cca aders. Dat is het verschil.
Voor buiten moet er altijd worden gekozen voor een kabel met PE mantel, deze is water bestendig. Alle overige kabels niet, deze zullen inderdaad na verloop van tijd ermee stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serpz0r
Capo1 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:03:
De verwarring zit in de brandklasse Cca welke volgens de CPR normering wordt bepaald. De vraag is of de TS Cca kabel heeft of cca aders. Dat is het verschil.
Voor buiten moet er altijd worden gekozen voor een kabel met PE mantel, deze is water bestendig. Alle overige kabels niet, deze zullen inderdaad na verloop van tijd ermee stoppen.
|:(
Dit is eigenlijk wat ik bedoelde, Ik werk eigenlijk alleen met brandklasse Cca (bijna overal verplicht in openbare gebouwen bijv.) Hier is inderdaad de verwarring onstaan, ik ben niet bekend met de goedkopere CCA aluminium variant, dit kan inderdaad zo slecht zijn als hierboven gezegd wordt. O-)

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serpz0r
BrtH schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:56:
[...]

Copper-clad aluminium is 100% koper? Die snap ik niet.
CPR normering Cca verward met CCA copperclad aluminium, excuus O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
https://www.allekabels.nl...l-voor-buitengebruik.html
Dit heb ik momenteel liggen, gisteravond deed hij het de hele avond niet. Maar ik heb mijn pc net weer aangezet en hij doet het weer gewoon...
Ondanks dat ga ik waarschijnlijk alsnog binnenkort een nieuwe fatsoenlijke kabel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
MatthijsBoog schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:16:
https://www.allekabels.nl...l-voor-buitengebruik.html
Dit heb ik momenteel liggen, gisteravond deed hij het de hele avond niet. Maar ik heb mijn pc net weer aangezet en hij doet het weer gewoon...
Ondanks dat ga ik waarschijnlijk alsnog binnenkort een nieuwe fatsoenlijke kabel halen.
Ik zie dat deze kabel ook in 70m wordt verkocht, lijkt me sterk dat de 30m versie dan slecht presteert.
Heb je zelf de connectors erop gezet, na aanleg van de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 23:49

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Goed spul in een normale webshop is dit:

https://www.netwerkkabel....-stug-100m-100-koper.html

Bij een maatje van mij heb ik deze kabel buitenom door pvc buis gelegd 3 jaar geleden en werkt ook nog perfect.

Ondanks dat de eerste direct burry kabel is... zou ik hem toch ook door een pvc buis leggen en die afdoppen / kitten tegen regenwater vorst.....

[ Voor 18% gewijzigd door lSltAlKeR op 22-12-2020 12:31 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Serpz0r schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:26:
[...]

Ik zie dat deze kabel ook in 70m wordt verkocht, lijkt me sterk dat de 30m versie dan slecht presteert.
Heb je zelf de connectors erop gezet, na aanleg van de kabel?
een van de 2 heb ik zelf erop gedaan ja, maar daarvan weet ik zeker dat hij goed zit, alle kabeltjes zitten tegen het einde aan en de volgorde is ook identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Kan ik gewoon een flexibele, pvc elektrabuis van de praxis/gamma halen en daar de kabel doorheen halen of heb ik voor buiten iets anders nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
MatthijsBoog schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:33:
[...]

een van de 2 heb ik zelf erop gedaan ja, maar daarvan weet ik zeker dat hij goed zit, alle kabeltjes zitten tegen het einde aan en de volgorde is ook identiek.
Lijkt me dat je dan wat meer geld uit moet geven voor een buitenkabel met 100% koper, cat6 en afwerken met keystones aan allebei de zijdes.

Is er echt geen mogelijkheid om een kabel binnenlangs te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
MatthijsBoog schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:52:
Kan ik gewoon een flexibele, pvc elektrabuis van de praxis/gamma halen en daar de kabel doorheen halen of heb ik voor buiten iets anders nodig?
in principe is buitenkabel alleen al voldoende, maar om deze netjes (waarschijnlijk in het zicht) te monteren oogt het netter als er een rechte buis omheen zit, gewoon PVC is goed. Maar je zult ook zien dat met de jaren door de weersinvloeden deze ook slechter gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
MatthijsBoog schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:33:
[...]

Zitten de pinnen ook recht naar binnen geduwd door je tang? zal niet de eerste keer zijn dat een (budget) tang de boel scheef naar binnen duwt waardoor je contacten meer in de mantel van de ader zitten dan in de koperen kern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
rdfeij schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:57:
[...]

Zitten de pinnen ook recht naar binnen geduwd door je tang? zal niet de eerste keer zijn dat een (budget) tang de boel scheef naar binnen duwt waardoor je contacten meer in de mantel van de ader zitten dan in de koperen kern.
het ziet er allemaal recht uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb lang geleden al geleerd dat alle kabel waar je niet makkelijke bij kan verdomt goed moet zijn. Natuurlijk zijn er veel merken maar denk dat de meeste netwerkmensen hier het er wel over eens zijn dat je met Belden niet fout kan gaan. Kost wat maar ik heb er in 20 jaar nog nooit een probleem mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:55:
Ik heb lang geleden al geleerd dat alle kabel waar je niet makkelijke bij kan verdomt goed moet zijn. Natuurlijk zijn er veel merken maar denk dat de meeste netwerkmensen hier het er wel over eens zijn dat je met Belden niet fout kan gaan. Kost wat maar ik heb er in 20 jaar nog nooit een probleem mee gehad.
tja, dit is mijn eerste kabel, dus ik weet er net niks van. enige wat ik wist is dat deze spotgoedkoop was en dat het cat6 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Serpz0r schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:09:
[...]

CPR normering Cca verward met CCA copperclad aluminium, excuus O-)
Ah, dan hebben we het over 2 verschillende dingen :P Verklaart een boel. Ik vond het al vaag dat iemand alu als koper probeerde aan te merken. En ik wist dan weer niet dat er ook nog een Cca normering was.
Serpz0r schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:55:
[...]

Lijkt me dat je dan wat meer geld uit moet geven voor een buitenkabel met 100% koper, cat6 en afwerken met keystones aan allebei de zijdes.
En nog een tip, pak keystones met LSA dingetjes erop, niet die toolless dingen, die lijken handig, maar je vervloekt jezelf.
* TERW_DAN heeft het net maar opgegeven met die dingen op een stugge kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
TERW_DAN schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:35:
[...]

Ah, dan hebben we het over 2 verschillende dingen :P Verklaart een boel. Ik vond het al vaag dat iemand alu als koper probeerde aan te merken. En ik wist dan weer niet dat er ook nog een Cca normering was.

[...]

En nog een tip, pak keystones met LSA dingetjes erop, niet die toolless dingen, die lijken handig, maar je vervloekt jezelf.
* TERW_DAN heeft het net maar opgegeven met die dingen op een stugge kabel
Ik heb per ongeluk toch toolless keystones gehaald (vrij zeker dat dat toen nog niet in die beschrijving stond, of ik heb per ongeluk toch andere besteld dan ik dacht), maar in nog geen 5 minuten zaten ze er allebei op.
Pagina: 1