Fiber een optie tussen server met alleen SFP+ en Switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-10 18:56

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Hi,

Ik heb een NAS in m'n kelder hangen, op een meter of 35 van mijn switch. Een Netgear gigabit switch (pricewatch: Netgear GS418TPP-100EUS).

Die NAS server (is een 1u) heeft alleen 4 SFP+ 10G poorten. De controller is een Intel® X552 Dual Ports 10Gb SFP+.

Dus ik sta voor de keuze om:
- Een SFP+ RJ45 module te kopen voor m'n Nas (bijv https://www.fs.com/products/89577.html) a 49 euro en dan in normale poort in de Switch.
- Een SFP+ in de nas (https://www.fs.com/products/71385.html) (15 EUR) en een SFP in de switch https://www.fs.com/products/13282.html ( 8,30 EUR)

Kabel is dan cat6a vs Fiber. Fiber iets voordeliger.

Voordelen voor Fiber:
- Volgens mij goedkoper als ik het bekijk qua modules
- Minder latency
- Minder energieconsumptie (lees ik)
- Minder warmte (lees ik).
- 10G is makkelijk te halen (in de toekomst bij switch upgrade)
- Klinkt cool om te hebben ;-)

Nadelen
- Onbekend voor mij
- Connector moet door een standaard buis naar de kelder. (16mm) Ow jee..
- Toekomst zal een nieuwe SFP Module nodig zijn aan de switch kant.

Belangrijkste vraag.
Gaat een 10GB SFP+ module aan 1 kant samen werken met de SFP 1GB module aan de switch kant? Bij Rj45 gaat dat namelijk zeker wel goed.

Extra info
Ik lees dit : https://www.reddit.com/r/...one_end_sfp_on_the_other/
Dus dat ik beter aan de NAS kant ook een 1GB SFP kan kopen.

Of ik neem deze : https://www.fs.com/products/36431.html Die ondersteunt zowel 10G als 1G. (15 eur)

Lees ook al met aandacht dit topic : Glasvezel in huis ipv. UTP
Makes sense dat Ethernet net zo goed is. En dat connectoren door een 16mm trekken wel eens ellende kan betekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Chielos op 21-12-2020 22:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Enige voordeel van fiber is om in de toekomst makkelijker 10Gb te kunnen halen. Verder doet fiber juist méér latency vanwege het converteren van de signalen van en naar licht, hetzij verwaarloosbaar. Verder zijn de zaken zoals energiegebruik en warmte erg afhankelijk van de specifieke optie, net als gelijktijdige 1Gb/10Gb ondersteuning. 1Gb optics zijn erg goedkoop, dus het is waarschijnlijk niet de moeite waard om specifiek een module te zoeken die tegelijk 10/1Gb doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-10 17:33
Niet alle SFP+ poorten hebben ondersteuning voor koper 10Gbit, hier is namelijk een hoger electrisch vermogen voor benodigt wat niet door de eerste generatiess 10Gb asics ondersteund word. De 10Gbit UTP optie is namelijk later uitgebracht.

Dus als er geen native ondersteuning van de fabrikant op dit type SFP+ modules bestaat begeef je je op glad ijs. In dat geval zijn optische SPF+ als zijn de 10Gbase-SR een veel veiligere optie.

[ Voor 6% gewijzigd door mash_man02 op 22-12-2020 10:32 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:49
Altijd een lastige kwestie, voornamelijk omdat elke fabrikant maar wat doet, goed inlezen is de boodschap! De readme file van de Intel X552 driver bijvoorbeeld:
SFP+ devices based on the Intel(R) Ethernet Connection X552 do not support the following features:
* Speed and duplex auto-negotiation.
* Wake on LAN
* 1000BASE-T SFP Modules
Link: https://www.google.be/url...Vaw37vb2Rj7cqx7mYhNUM2E9t

Weet niet of dit de laatste versie is maar zo zie je maar dat het niet simpel is om een werkende match te vinden. Een 1gbit SFP module naar RJ-45 zal dus al niet werken volgens deze readme.

Ik zou er gewoon alles uithalen wat mogelijk is, een 10GBASE-T SFP+ adapter voor je NAS (maar dan wel eentje die verder kan dan 30m zoals in je link), een cat6a kabel en een nieuwe switch die ook SFP+ heeft met een adapter naar RJ-45. SFP naar SFP+ heb ik nog nooit zien werken en zou het ook niet proberen gezien de readme al aangeeft dat 1000base-t sfp niet ondersteund is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je switch kan zo te zien in elk geval helemaal geen 10Gb/s aan, die heeft enkel 2 gigabit SFP sloten. Daarmee is alles wat met 10Gb/s te maken heeft dus geen optie. Je kunt namelijk niet een gigabit SFP in de switch duwen en een 10Gb/s SFP+ module in de NAS, dat gaat nooit praten met elkaar.

Of die specifieke netwerkkaart in de NAS ook met 1Gb/s SFP's werkt kan ik zo snel niet vinden. Maar als dat ook niet werkt is het simpelweg onmogelijk om deze switch en NAS met elkaar te verbinden. Je moet dan of de switch of de netwerkkaart vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
en dus ook als ik een Rj45 SFP+ module gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 15:21
Chielos schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:37:
en dus ook als ik een Rj45 SFP+ module gebruik?
Nope, dan zal ie nog op 1Gbit connecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
maar das niet erg. Dus een RJ45 SFP+ aan nas kant, en ethernet aan de switch.
En dan is 1Gbit voldoende voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Dubbelcheck wel of je 10gbit SFP wel op 1gbit kan draaien (en ook of de adapter dat ondersteund).
In onze Cisco Nexus switches gebruik ik 1gbit SFP's, maar die kan ik niet op 100mbit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:21
https://www.intel.com/con...-o/ethernet-products.html

Die intels kunnen idd dual-rate aan. Wel hebben die Intel kaarten vendor locking: Ze willen dus een intel SFP hebben, een 3rd party werkt niet. De gelinkte SFP bij FS is Intel-coded, dus die zal werken, maar niet elke SFP werkt zomaar.

Alleen waarom geen koper? Je switch kan geen 10Gbit aan, dus naar mijn mening is het onnodig ingewikkeld om die Intel kaart te willen gebruiken. Heeft die NAS geen normale 1G koper poort?

Alternatief is om dat intel kaartje te wisselen voor een normale 1G koper kaart. Geen idee welke NAS het is, maar grote kans dat dat de makkelijkste optie is.

Als ik het zo snel zie dan ondersteunt die switch ook LACP. Als je perse >1Gbit wilt kunnen halen dan kun je ook nog dat ding met 2 koperpoortjes trunken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:47

Nox

Noxiuz

SFP+ is doorgaans prima compatible met normale SFPs dus je kan een normale SFP in je NAS duwen. Waarom SFP+ pakken als je switch het niet ondersteunt?

Anderzijds: cat6a heeft vrij strenge eisen om op 10GE te werken, die connectors zijn vrij log. Persoonlijk zou ik voor fiber gaan als het even mogelijk is. Nog goedkoper ook en makkelijker te upgraden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Ik ga eens wat expermenteren denk ik.

Om DJSmiley te beantwoorden. Nee er zijn dus alleen 4 SFP+ poorten (2 intels, en 2 Mellanox). 2 onboard en 2 op een soort van pcie board, maar lijkt geen standaard te zijn.

Kan wel ff foto maken. Maar het gaat over een QuantaGrid SD1Q. https://www.qct.io/produc...rver/QuantaGrid-SD1Q-1ULH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
https://www.qct.io/produc...-SD1Q-1ULH#specifications

Default Configuration
(1) OCP Mezz 1Gb/10Gb SFP+/10GBaseT

Optional NIC
QCT Intel® I350 dual-port OCP mezzanine

En dat is een 2x 1g kaartje. https://www.qct.io/produc...e-For-Server/ON-1GbE-i350

Maar goed, de kaartjes lijken dus dualspeed te zijn. Dan kan je het idd met 1Gbit glas doen. Maar misschien is een 1GbaseT SFP makkelijker ( https://www.fs.com/products/75324.html )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Chielos schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:42:
Ik ga eens wat expermenteren denk ik.

Om DJSmiley te beantwoorden. Nee er zijn dus alleen 4 SFP+ poorten (2 intels, en 2 Mellanox). 2 onboard en 2 op een soort van pcie board, maar lijkt geen standaard te zijn.

Kan wel ff foto maken. Maar het gaat over een QuantaGrid SD1Q. https://www.qct.io/produc...rver/QuantaGrid-SD1Q-1ULH
Houd er rekening mee dat je enkel je Mellanox kan gebruiken:
Intel® X552 Dual Ports 10Gb SFP+. (Support DAC cable only)

DAC kabels van 30 meter zijn er volgens mij niet.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Nox schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:27:
[...]

Houd er rekening mee dat je enkel je Mellanox kan gebruiken:
Intel® X552 Dual Ports 10Gb SFP+. (Support DAC cable only)

DAC kabels van 30 meter zijn er volgens mij niet.
A crap! Good one!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik zie overigens dat die server een ipmi heeft voor remote management, ik weet niet hoe veel je er mee doet en of je er makkelijk bij kan komen met een keyboard en monitor en/of je er vaak bij moet, maar allicht is het handig om er toch een switch tussen te zetten of een 2e kabel mee te trekken. Ik vind het altijd fijn als ik onderhouds- en storingstaken vanuit mijn stoel kan doen ipv een oncomfortabele houding ervoor :+

[ Voor 17% gewijzigd door Nox op 23-12-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Deze kaart zit er in als Mezz:
https://www.amazon.com/Qu...3JF03MA00D0/dp/B00SZ5EU30

Dus geen Mellanox. Maar toch ook Intel vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Nox schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:43:
Ik zie overigens dat die server een ipmi heeft voor remote management, ik weet niet hoe veel je er mee doet en of je er makkelijk bij kan komen met een keyboard en monitor en/of je er vaak bij moet, maar allicht is het handig om er toch een switch tussen te zetten of een 2e kabel mee te trekken. Ik vind het altijd fijn als ik onderhouds- en storingstaken vanuit mijn stoel kan doen ipv een oncomfortabele houding ervoor :+
Klopt, dus misschien toch een switch met een Dac Cable er vlak naast. Good one!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
pricewatch: MikroTik Cloud Smart Switch 610-8G-2S+IN

Met een DAC kabel naar dat ding en dan met 1 of 2 of 4x 1gbit koper (LACP) naar de Netgear, net wat je nodig hebt.
En je kan ook je ipmi poortje op koper aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

En in de toekomst als je met 10G naar die NAS wil pak je de 2e SFP+ en duw je daar een SFP in met fiber of koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Thanks allemaal, geen idee wat nu het beste antwoord is :)

Ik heb in ieder geval nu een USB to Ethernet thingy eraan hangen. Dat lijkt in ieder geval te werken for the moment op linux.
Ik ga proberen met een simpele SFP intel supported 1000base T transceiver en kijken of ik 1Gbit aan de praat krijg.
En misschien ga ik gewoon wat geld besteden aan Fiber, gewoon omdat ik het leuk vind om dat te proberen :). En als het dan mislukt, dan zie ik dat wel weer.

En anders ga ik naar een extra switch naast de Nas zoals @DJSmiley voorstelt! en daarna wat @Nox zegt :)

Thanks allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Je kan voorgemonteerde fibers kopen met trekkoord, maar of die eenvoudig door 16mm buis passen weet ik niet. Evt. met 2 losse fibers en LC connectors, een fiber gaat sowieso wel passen. 19mm heb ik eerder gedaan en dat ging wel goed met duplex LC. Fiber is ook wat toekomstvaster, als je later eens naar 40G wil gaan is dat ook mogelijk.

Pagina: 1