Geluidsisolatie appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02 13:13
Beste mede-tweakers,

Ik zal eerst even mijn woonsituatie omschrijven;

Ik woon in een soort penthouse achtig appartement, dus heb geen buren aan de zijkanten maar wel onderburen. Bouwjaar is iets van 1994 en dus nog niet heel erg oud. Vloer is van beton en ik heb daar laminaat op liggen.

Als hobby DJ ik graag, en heb dus ook wel een redelijke geluidsinstallatie staan, niet heel extreem maar genoeg dat ik mijn onderburen behoorlijke overlast kan bezorgen. Ik probeer wel altijd op te letten dat het niet te hard staat, maar met wat vrienden op bezoek en een paar biertjes erin gaat het toch soms wat harder dan gepland. Tot nu toe nog nooit klachten gehad en altijd redelijk contact gehad met de onderburen.

Nu wil ik mijn onderburen niet tot last zijn met mijn hobby, dus zit me te oriënteren om de geluidsisolatie te verbeteren. Ik heb zelf al wat punten geïdentificeerd die verbeterd kunnen worden.

-Voordeur naar trappenhuis; ik merk dat geluid snel mijn woning verlaat en in het trappenhuis galmt dit snel door. De deur is van hout (niet massief) en is lichtelijk krom getrokken, aan de zijkant en onderkant zitten dus kieren. Ik wil dus deze deur gaan vervangen voor een massief houten deur, en daarnaast alles goed dichtmaken met tocht strips.
-Deuren van mijn woonkamer (waar DJ installatie staat) naar gang houden nauwelijks geluid tegen. Zijn hol van binnen, aan de onderkant een flinke kier en aan de bovenkant een stukje enkel glas. Deze wil ik ook gaan vervangen voor een massieve deur.
-Wand tussen woonkamer en gang houd nauwelijks geluid tegen. Is (denk ik) van hout, +- 7.5cm dik en oppervlakte van 6 vierkante meter. Echter weet ik niet zo goed wat ik hiermee aan moet, dus hopelijk kan iemand met ervaring wat tips geven.
-Op een paar plekken in mijn woning lijkt er geluid te lekken, althans daar kan ik bijna verstaan als mijn onderburen praten. Dit speelt vooral in mijn slaapkamer, maar kan er mijn vinger nog niet opleggen waar het precies vandaan komt. Heeft iemand tips om dit op te sporen?
-Isoleren vloer; vloer is van beton, met daarop laminaat en een standaard ondervloer. Isolatie waarde hiervan zal dus niet al te goed zijn. Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een materiaal wat onder het laminaat komt te liggen, wat goed isoleert en niet al te dik is ( < 1cm ). Vind het lastig om nou te bepalen welk materiaal ik exact nodig heb.

Waarom ik dit topic aanmaak;
-Zijn er mensen die een vergelijkbare verbouwing zijn aangegaan en hun ervaring willen delen?
-Zijn er zaken die ik wellicht over het hoofd zie of waar ik extra op moet letten?
-Welke materialen zijn geschikt voor geluidsisolatie vloer en wand?

Budget ben ik vrij flexibel in, zeg rond de 10.000 euro max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
kleiner dan 1 cm is moeilijk, meeste goede geluidsisolerende ondervloeren zijn 3 a 4 cm dik ;(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:53

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik vind het een erg net streven om op deze manier de overlast voor de buren te beperken/minimaliseren en zelf van je hobby te kunnen genieten. Ben je niet een klein beetje bang dat je na deze aanpassingen de volumeknop weer een tandje hoger zet? ;)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:05
Netjes dat je je buren niet tot last wilt zijn, en voor ze je isolatie wilt verbeteren. Heb je al eens gecheckt bij je buren of ze je nu überhaupt al horen? Of stel eens voor dat je samen met ze kijkt luistert tot hoe ver je kunt gaan, voordat ze er wat van merken of het teveel vinden worden. Wie weet kan je (een groot deel van) die €10.000 wel in je zak houden ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 100386

nvm

[ Voor 106% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 08-11-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Edwin__ Heb je ook een goede geluidswerende ondervloer van 10-15dBA ?
staan er verwarmingsbuizen in verbinding naar beneden ?
goede tochtstrip in je deurkozijn zal ook een stuk helpen, eo tussendeur dicht houden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:00
Eens vanuit een ander perspectief: is het een idee om een processor (EQ/limiter/crossover) tussen je draaitafels/laptop en je speakers te plaatsen? Op die manier kun je zelf een volume limiet instellen (en die kan je met een paar biertjes ook niet makkelijk overschrijden), de klank van je geluidsinstallatie aanpassen zodat de hinderlijkste frequenties minder doordringen in het appartement onder je.
Zo’n processor hoeft niet veel te kosten, je hebt ze al vanaf +/- 90 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
Anoniem: 100386 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:09:
@Edwin__

Ik heb lang geleden ook al eens een vergelijkbare topic en vraag gesteld op dit forum. Daarop kwamen vergelijkbare antwoorden die -laten we eerlijk zijn- niet echt hielpen.

Geluidsisolatie is eigenlijk een kwestie van kierafdichting, kierafdichting, kierafdichting en pas daarna absorberen/isoleren door massa toe te voegen.

In bijna alle gevallen zijn geluidlekken namelijk luchtverbindingen. Al die lekken moet je opsporen en dichten. PUR schuim werkt prima. Geen speciale variant nodig. Maar ik adviseer wel een PUR pistool. Dat doseert beter.

Voor het opsporen van luchtlekken moet je waarschijnlijk her en der je constructie open maken. Haal bijvoorbeeld sierlatten/afdeklatten rondom kozijnen weg. Daar zitten bijna altijd grote gaten/kieren achter. Zo onderzoek je eigenlijk stukje bij beetje je huis.

Opsporen kan ook prima met je oren. Naarmate je meer kieren afdicht, weet je de andere lekken steeds beter te lokaliseren.

Pas na alle kieren / luchtverbindingen kan je isolerende maatregelen nemen. Vuistregel daarbij is dat de geluisisolerende werking van materialen alleen maar beter wordt bij hogere massa's.
Dus Rockwool ipv glaswol. Of beter nog geperst vlokkenschuim / polypress, dat kan je tot 300kg per kuub best gebruiken.

Wij hebben geisoleerd om vliegtuiggeluid buiten te houden. De dakkapel nu uitgevoerd met polypress/vlokkenschuim 160 kg/m3 en gips. We slapen nu gewoon elke nacht weer door ondanks de zogenaamde nachtperiode die schijnbaar om 4:30 eindigt .....

Polypress 300 kg/m3 of 240 kg/m3 onder je laminaat is sowieso de beste isolatie die je kunt vinden (warmte en geluid). Hoe hoger het gewicht van polypress hoe "harder" het is / minder veerkrachtig het is. Je laminaat moet niet gaan veren. Vraag even na welke dichtheid het beste past.

Je voordeur: Ik zou eerder op zoek gaan naar een "vlakke voordeur" met schuimvulling, die gemaakt is om verkeersgeluid te weren. Een massieve voordeur van hout isoleert minder. Zon deur heeft een valdorpel voor de kier onder de deur, en goede rubbers langs de randen (geen tochtstrippen, die werken tegen tocht, niet geluid!). Je van en type nemen met een "verjongd profiel" om dikte en massa te winnen.

Binnendeuren zijn minder belangrijk. Massieve deuren hebben ook wel weer meer massa dus vervangen kan helpen. Maar toch is hier ook eerder belangrijk de kieren dicht te krijgen. Er zijn kierafdichters voor onder binnendeuren. Deze zijn voor tocht, niet voor geluid. Maar dan toch onderbreekt het een luchtverbinding.

Je binnenwand zou je opnieuw kunnen maken met bv. metal stud constructie met 12,5 mm gipsplaten en dan vullen met 40mm polypress / vlokkenschuim van 160kg / kuub. Gips isoleert geluid prima ivm massa, en vlokkenschuim -dat heb ik al gezegd- is top.

Jouw budget is top. Zaken als voordeuren etc. zijn duur. PUR, gipsplaten en polypress daarentegen weer niet.

Tenslotte als je alle kieren hebt dichtgezet, kom je wel uit bij een andere uitdaging: Voldoende ventilatie. Want je hebt dan uiteindelijk een zogenaamd luchtdicht gebouwd huis. Goed voor de warmtetransitie, maar kan ook ongezond zijn natuurlijk ;)

Ik kan daar wel op terugkomen als je wilt. Wij hebben dat hier in huis ook mooi opgelost.
Dank voor de uitgebreide reactie! Hier kan ik zeker wat mee.

Ik heb inmiddels al de eerste kieren gevonden. In mijn meterkast (die dus op zelfde verdieping in de woning is) zie ik de kieren zitten. Ook gaan daar een paar leidingen de muur in, waarvan ik verwacht dat daar achter een holle ruimte zit. Praten van de onderburen is bijna te verstaan in die ruimte, dus verwacht dat het andersom ook wel het geval is. Dit wil ik dus als eerste gaan oppakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:42

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Edwin__ schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:30:
-Op een paar plekken in mijn woning lijkt er geluid te lekken, althans daar kan ik bijna verstaan als mijn onderburen praten. Dit speelt vooral in mijn slaapkamer, maar kan er mijn vinger nog niet opleggen waar het precies vandaan komt. Heeft iemand tips om dit op te sporen?
Ik zou zeker eens je oor te horen leggen bij de WCD's (wandcontactdozen) in je slaapkamer.
In ons vorige appartement kon je bij de WCD soms letterlijk gesprekken van de buren naaste volgen. Die zaten dan naast een WCD in hun appartement te praten en vermoedelijk is bij de aanleg van die WCD's in beide gevallen iets in de muur losgeschoten waardoor er flink geluid kon lekken tussen appartementen. :P

Oplossing mocht er inderdaad e.e.a. loszitten rond de inbouwdoos: voorzichtig en gedoseerd PUR (al dan niet brandwerend) rondom spuiten. Met de nadruk op voorzichtig, want dat spul zet na spuiten nog ca. 2-3x uit in volume.
Verder eens met de tips van @Anoniem: 100386. Zeker die van het PUR-pistool is een goeie. En vergeet geen PUR-reiniger mee te bestellen. Kan je na het purren meteen je pistool mee schoonmaken (met PUR-reiniger kan je tegelijkertijd de pur uit het pistool spuiten en deze reinigen). Zo'n pistool heb je al voor 15e, reiniger voor ca. 7e de bus.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Is het niet heel onrealistisch? In appartement met buren kun je niet de DJ uithangen? Voorzetwanden en Rockwool sandwich kun je naar kijken. Realistisch gezien zou ik mijn verwachtingen wat bijstellen.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
Hackus schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:14:
@Edwin__ Heb je ook een goede geluidswerende ondervloer van 10-15dBA ?
staan er verwarmingsbuizen in verbinding naar beneden ?
goede tochtstrip in je deurkozijn zal ook een stuk helpen, eo tussendeur dicht houden
Kan de ondervloer een beetje slecht zien, maar het lijkt er niet op. Het materiaal ziet eruit als kleine transparante bubbeltjes, zeg maar bubbeltjes folie maar dan erg kleine bubbels.

Verwarmingsbuizen lopen door de vloer heen. Elke woning heeft een eigen ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWSteal
pizzacabonara schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:52:
Is het niet heel onrealistisch? In appartement met buren kun je niet de DJ uithangen? Voorzetwanden en Rockwool sandwich kun je naar kijken. Realistisch gezien zou ik mijn verwachtingen wat bijstellen.
Ik woon in een penthouse, ik heb dus alleen rekening te houden met onderburen. Ik ben het er mee eens dat ik altijd wel moet rekening houden qua geluidsoverlast, dus vol volume de soundsystem kunnen aanzetten is ook niet wat ik verwacht.

Echter vind ik het wel belangrijk dat ik eventueel overlast beperk, terwijl ik toch nog van mijn hobby kan genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Edwin__ schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:13:
[...]

Kan de ondervloer een beetje slecht zien, maar het lijkt er niet op. Het materiaal ziet eruit als kleine transparante bubbeltjes, zeg maar bubbeltjes folie maar dan erg kleine bubbels.

Verwarmingsbuizen lopen door de vloer heen. Elke woning heeft een eigen ketel.
Dat is vaak gebruikt voor bovenverdieping in woning. isoleert iets, maar amper dBA verlagend(5dB)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Edwin__ schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:23:
[...]

Ik woon in een penthouse, ik heb dus alleen rekening te houden met onderburen. Ik ben het er mee eens dat ik altijd wel moet rekening houden qua geluidsoverlast, dus vol volume de soundsystem kunnen aanzetten is ook niet wat ik verwacht.

Echter vind ik het wel belangrijk dat ik eventueel overlast beperk, terwijl ik toch nog van mijn hobby kan genieten.
Poeh Edwin dat maakt het iets makkelijker. Ik zou kijken in hoeverre de vloer te isoleren is, vooral massa en isolatie toevoegen.

Poah dikke Massey.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik denk dat het een utopie is in een appartement. Volgens mij is de enige optie vrijstaand wonen, of rijwoning met apart geluiddicht schuurtje voor de hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-04 19:56
Gordijnen/doeken/geluidsabsorberende kan ook helpen. Als jij een lege woonkamer hebt met alleen je dj-set kan de hele wijk makelijk meegenieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:27
De ondervloer van liminaat is meestal om het contactgeluid te verminderen (binnen de ruimte of naar onder), niet zozeer om DJ geluid te verminderen. Voor het dempen van geluid moet je vooral massa toevoegen. Zoek op Youtube maar eens op "building a soundproof room".

Verder kun je qua midden en hoge tonen best hard gaan, maar wat betreft bastonen niet. Daarom zou ik ook kijken naar het ontkoppelen van je luidsprekers.

[ Voor 22% gewijzigd door TacoTaco op 28-12-2020 13:14 ]

Pagina: 1