Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebrdewit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-11-2023
Beste tweakers

Jarenlang heb ik een tevreden opstelling van mijn thuisnetwerk gehad met een Ziggo Ubee modem in bridgemodus, daarchter een Netgear Nighthawk R7000 die daarna via een patchpanel 4 CAT6 aansluitingen (nog 4 vrij) in het huis aanstuurde met daarbij een 2.4 en 5 Ghz Wifi netwerk. Deze opstelling begon echter de laatste tijd toch wat te haperen door zwaardere vraag naar bandbreedte.
Ondertussen is ook het Ziggo Ubee modem vervangen voor de connectbox welke weer gewoon in router modus staat en de Netgear R7000 er tussen uit is gehaald. Misschien wel tegen beter weten in hoopte ik dat de nieuwe connectbox beter was dan mijn oude Netgear R7000, dat blijkt dus absoluut niet het geval. Als tussen oplossing heb ik de Netgear R7000 er nu weer tussen gezet als accesspoint om het wifi ook op zolder te krijgen.
Mijn vraag is nu om wat te doen om er weer jarenlang van te kunnen genieten. Ik zit nu te denken aan de Netgear Orbi RBK852. Maar wat is dan een goede opstelling?
1 * de orbi RBK850 router als vervanging van de connectbox en de connectbox weer in bridgemodus zetten en 1 RBK850 satelite op de eerste verdieping
of
2* de orbi RBK850 router bedraad aansluiting op 1 van de netwerkaansluitingen die aangestuurd worden door de connectbox. en op de connectbox het Wifi signaal uitzetten.
of
3 ??? juist iets totaal anders.

Uitgangspunt voor mij is wel dat het weer jarenlang meegaat en er ook niet wat uit te breiden is met misschien nog een NAS en etc...
Ik hoor graag wat jullie als ideale opstelling denken te zien of hebben.

Mijn opstelling tot voor kort:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuw4ijpUCxogEQtNaXqnVSL0fi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlbzGOVPDCvxik8tBFsphR60.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Ebrdewit op 23-12-2020 20:30)

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-07 18:25
Als ik dit zo lees zie ik de volgende mogelijkheden (en daarmee vat ik jezelf en anderen samen):

Je hebt een probleem met je Wifi dekking in je huis. Dat kun je op de volgende manieren oplossen:
  • Als je gebruik wil blijven maken van je R7000 als router, verplaats hem naar de eerste verdieping zodat hij door het hele huis een betere Wifi dekking heeft. Moet je ook je kabels aanpassen zodat die nu naar de eerste verdieping lopen in plaats van je voorraadkast.
  • Ook is het mogelijk je connectbox weer als Wifi router te gebruiken en Ziggo er op aan te spreken als hij dat niet goed doet. Dan kan je je R7000 naar zolder verhuizen en als access point gebruiken. Bovendien heb je dan wat extra poorten op zolder zonder extra kabels te hoeven trekken. Iets vergelijkbaars heeft hier ook een poos gedraaid.
  • Je kan kijken of je grootverbruikers aan een kabel kan hangen. Alhoewel ik een laptop heb zit ik altijd op dezelfde plek en heeft mijn docking station een netwerkaansluiting. Dit betekent een extra kabel maar “nooit meer” problemen.
  • Met extra apparatuur zou je kunnen kijken naar een bedraad access point. Nadeel: een (extra) kabel. Voordeel: geen mesh-zooi. Eventueel kan je kijken of je een access point kan vinden met ingebouwde switch. Dan hoef je geen kabels te trekken. KPN had in het verleden zo’n ding (pricewatch: KPN WiFi Versterker DualBand (Arcadyan)).
  • De de-luxe oplossing is een router/firewall achter je connectbox, één of meerdere (POE) switches (afhankelijk van hoeveel poorten je waar in je huis wilt hebben en hoeveel kabels je wilt trekken) en één of meerdere strategisch geplaatste access points. Dan ben je wel een flink aantal euro’s verder.
Succes!

Edit:typo’s

[ Voor 5% gewijzigd door noostenb op 23-12-2020 08:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerste stap: gebruik wat je hebt. Je hebt twee 3x3 MIMO apparaten. Gebruik alsnog de Connectbox (welke?) voor begane grond, sluit de R7000 aan in AP-modus ergens boven.

Dat zou al veel moeten schelen. Als dat alsnog onvoldoende is weet je ook beter waar je uitdagingen liggen en wat je als vervanging kunt nemen

Zorg iig dat je SSID, PSK en security identiek instelt zodat je apparaten weten dat het een netwerk is en dus kunnen roamen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
Vraag: je geeft aan dat je een zwaardere vraag naar bandbreedte hebt gekregen. Waar zit die vraag? Tussen specifieke apparaten? Tussen een specifiek apparaat en je Internetaansluiting? Want dan kan je kijken waar een bottleneck zit en hoe je die specifieke verbinding kan verbeteren.

Ik zie de volgende mogelijkheden voor bottlenecks:
- je hebt of had een probleem om snel verkeer tussen twee bedrade machines te krijgen => problemen met de bekabeling en/of de R7000
- dat is geen probleem maar je hebt of had een probleem om snel verkeer tussen een bedrade machine en een WiFi apparaat te krijgen => zoek het in het access point deel van je connectbox of je R7000. Hoe is de dekking van je WiFi over het huis? Mogelijk helpt het om zowel je connectbox als je R7000 als access point te gebruiken op verschillende verdiepingen. Het kan ook dat je R7000 aan het overlijden is. Ik heb hetzelfde gehad met een Netgear DGND3300 waarvan het WiFi deel het langzaam begaf. Deed het een dag goed en moest dan een half uur afkoelen.
- dat is geen probleem maar je hebt of had een probleem om bekabeld snel te kunnen internetten => connectbox of R7000 heeft niet genoeg routercapaciteit of staat niet goed geconfigureerd. In het meest extreme geval kan je zelfs gaan kijken of er iets met de Internetverbinding aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:35

Nox

Noxiuz

dion_b schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:17:
Eerste stap: gebruik wat je hebt. Je hebt twee 3x3 MIMO apparaten. Gebruik alsnog de Connectbox (welke?) voor begane grond, sluit de R7000 aan in AP-modus ergens boven.

Dat zou al veel moeten schelen. Als dat alsnog onvoldoende is weet je ook beter waar je uitdagingen liggen en wat je als vervanging kunt nemen

Zorg iig dat je SSID, PSK en security identiek instelt zodat je apparaten weten dat het een netwerk is en dus kunnen roamen.
Ben ik stiekem toch benieuwd welke devices 3x3 zijn :p

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:45
Denk dat het ook een beetje te optimistisch is om te denken dat je op drie woonlagen met een enkel AP vanuit de meterkast drie woonlagen kunt bedienen.
Ik zou zeggen plaats een AP op zolder kijk hoe dat uitpakt en indien niet voldoende plaats er een bij op de eerste verdieping.

Je hebt kabels dus niet aan mesh dingen beginnen.

Zoals @dion_b al zei begin met die netgear als AP op zolder te plaatsen.
Als router heeft hij toch nauwelijks toegevoegde waarde ten opzichte van die Connectbox.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Aangezien je overal UTP kabels hebt liggen, zou ik juist kijken naar een mooi Mesh systeem met een bekabelde backhaul :)
Elke verdieping een eigen mesh AP, heb je geen problemen meer met het signaal wat niet tot zolder komt en traag is op de 1ste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nox schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:22:
[...]

Ben ik stiekem toch benieuwd welke devices 3x3 zijn :p
De meeste Connectboxen met WiFi en die R7000.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bart_GR schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:52:
Aangezien je overal UTP kabels hebt liggen, zou ik juist kijken naar een mooi Mesh systeem met een bekabelde backhaul :)
Elke verdieping een eigen mesh AP, heb je geen problemen meer met het signaal wat niet tot zolder komt en traag is op de 1ste verdieping.
Zodra je het bekabeld aansluit, is het geen mesh meer. "Mesh" is niet meer of minder dan de wireless backhaul zelf. Hou je over: een stel AP's met beperkte management-opties, meestal via gare app.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

dion_b schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:17:
[...]

Zodra je het bekabeld aansluit, is het geen mesh meer. "Mesh" is niet meer of minder dan de wireless backhaul zelf. Hou je over: een stel AP's met beperkte management-opties, meestal via gare app.
Dit inderdaad, het is een beetje vreemd spul waar je als tweaker nou net niks mee kan. Voor hetzelfde geld of minder haal je semi-pro accesspoints waar je echt wat mee kan.
dion_b schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:15:
[...]

De meeste Connectboxen met WiFi en die R7000.
Ah ik dacht dat je het over clients had :P

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebrdewit
dion_b schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:17:

Bedankt voor uw antwoord .
Op dit moment is bovenstaand mijn opstelling en alles is goed ingesteld, Gebruik wat je heb leek voor mij niet echt toekomst gericht maar misschien wel een optie. Op dit moment gaat deze opstelling goed. De opstelling van het schema was mijn opstelling en daar kreeg ik telkens meer last van het uitvallen van de verbinding en een mindere kwaliteit op zolder. De router opnieuw opstarten was wel de oplossing maar het ging telkens vaker (dagelijks) gebeuren. Vandaar dat ik op zoek ga naar een toekomstgerichte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebrdewit
noostenb schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:37:
Vraag: je geeft aan dat je een zwaardere vraag naar bandbreedte hebt gekregen. Waar zit die vraag? Tussen specifieke apparaten? Tussen een specifiek apparaat en je Internetaansluiting? Want dan kan je kijken waar een bottleneck zit en hoe je die specifieke verbinding kan verbeteren.

Ik zie de volgende mogelijkheden voor bottlenecks:
- je hebt of had een probleem om snel verkeer tussen twee bedrade machines te krijgen => problemen met de bekabeling en/of de R7000
- dat is geen probleem maar je hebt of had een probleem om snel verkeer tussen een bedrade machine en een WiFi apparaat te krijgen => zoek het in het access point deel van je connectbox of je R7000. Hoe is de dekking van je WiFi over het huis? Mogelijk helpt het om zowel je connectbox als je R7000 als access point te gebruiken op verschillende verdiepingen. Het kan ook dat je R7000 aan het overlijden is. Ik heb hetzelfde gehad met een Netgear DGND3300 waarvan het WiFi deel het langzaam begaf. Deed het een dag goed en moest dan een half uur afkoelen.
- dat is geen probleem maar je hebt of had een probleem om bekabeld snel te kunnen internetten => connectbox of R7000 heeft niet genoeg routercapaciteit of staat niet goed geconfigureerd. In het meest extreme geval kan je zelfs gaan kijken of er iets met de Internetverbinding aan de hand is.
Bedank voor uw antwoord
Bedrade verbindingen zijn geen probleem ,deze lopen vlekkeloos.
Net als de rest van de wereld heb ik hier te maken met 2 /3 mensen die steeds vaker thuis werken en aan het vergaderen zijn, kinderen die gamen en meerdere zaken tegelijk doen, De verbinding viel telkens vaker weg en dagelijks werd het router wel weer opnieuw opgestart. Ik denk dan ook dat de R7000 aan het overlijden is. Op dit moment is de R7000 als AP op de eerste verdieping ingesteld en tot op het heden gaat het ook goed zonder dat er telkens opnieuw opgestart dient te worden.
Ik wil eigenlijk weer een beetje terug naar de oude opstelling waarbij het ziggo-modem in bridgemodus staat en er weer een eigen router achter staat en daarbij een mesh wifi signaal over het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Elektronische apparatuur is maar heel zelfden aan het overlijden, dat werkt of is dood en bijna nooit iets er tussen in.
Die Netgear heeft echter brakke software (memory leaks) aan boord en daarom loopt hij als router vaak vast, als je hem enkel als AP gebruikt zul je daar vermoedelijk geen last van hebben.

Waarom die Connectbox toch altijd in bridge mode.
Dat is een prima router met prima (3x3) wifi.

Het is enkel zinvol om dat ding te vervangen door een eigen router als je meer functionaliteit nodig hebt, maar bijna niemand heeft dat.
En dan vervangen door consumentspul als Asus of Netgear ga je er enkel op achteruit.

Plus als het vastloopt of niet werkt bel je gewoon Ziggo en bij een consumenten router mag je het zelf oplossen.
Misschien realiseer je je dat niet maar voor die service betaal je of je er nu wel of niet gebruik van maakt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebrdewit
Ben(V) schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:56:
Denk dat het ook een beetje te optimistisch is om te denken dat je op drie woonlagen met een enkel AP vanuit de meterkast drie woonlagen kunt bedienen.
Ik zou zeggen plaats een AP op zolder kijk hoe dat uitpakt en indien niet voldoende plaats er een bij op de eerste verdieping.

Als router heeft hij toch nauwelijks toegevoegde waarde ten opzichte van die Connectbox.
Ben(V) schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:56:

Dank voor uw antwoord.
Tot dit jaar waren er echter geen problemen. Het router staat ook niet in een meterkast maar in een voorraadkast, dat is bij de verbouwing goed aangepast om signaalproblemen te voorkomen. Dat werkte 7 jaar prima.. Het Netgear router bracht ook meer signaal naar zolder dan de nieuwe connectbox, vandaar dat de R7000 er nu weer als AP tussen zit op de eerste verdieping. Hierdoor is er ook weer goed signaal op zolder.
Ik snap de opmerking over "die mesh dingen "niet, zijn die niet goed dan? Een Wifi6 Mesh systeem lijkt mij stabiel en is toekomstgericht aangezien er vast ook bij ons in huis straks meer apparaten komen die met dat signaal om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebrdewit
Ben(V) schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:48:
Elektronische apparatuur is maar heel zelfden aan het overlijden, dat werkt of is dood en bijna nooit iets er tussen in.
Die Netgear heeft echter brakke software (memory leaks) aan boord en daarom loopt hij als router vaak vast, als je hem enkel als AP gebruikt zul je daar vermoedelijk geen last van hebben.

Het is enkel zinvol om dat ding te vervangen door een eigen router als je meer functionaliteit nodig hebt, maar bijna niemand heeft dat.
En dan vervangen door consumentspul als Asus of Netgear ga je er enkel op achteruit.

Plus als het vastloopt of niet werkt bel je gewoon Ziggo en bij een consumenten router mag je het zelf oplossen.
Misschien realiseer je je dat niet maar voor die service betaal je of je er nu wel of niet gebruik van maakt.
Ik snap je verhaal wel en inderdaad voor die service betalen wij allen. Ik heb ze echter nooit nodig en ik vind het ook leuk om dingen uit te zoeken ,aan te passen en op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ben(V) schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:48:

Die Netgear heeft echter brakke software (memory leaks) aan boord en daarom loopt hij als router vaak vast.
Grappig dat
Ik een precies omgekeerde ervaring heb, mijn Netgear WNDR3700 heeft krap 5 jaar zonder reboot gedraaid en in mijn nieuwe huis kreeg ik een connectbox, na 2 dagen al aan ziggo gevraagt om de box in bridge te zetten want de wifi mocht dan wel sneller zijn het was zon onbetrouwbaar als de pest. En dan had ik nog maar 2 appraten verbonden..

Het internet was zelfs zo slecht dat ik via mn mobiel de nummers van ziggo moest opzoeken..

Ik zou als TS beneden de netgear neerzetten achter de bridge connectbox en boven op zolder een accespoint ophangen. Eventueel eentje van Ubiquiti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:07:
[...]

Grappig dat

[...]

Ik een precies omgekeerde ervaring heb, mijn Netgear WNDR3700 heeft krap 5 jaar zonder reboot gedraaid en in mijn nieuwe huis kreeg ik een connectbox, na 2 dagen al aan ziggo gevraagt om de box in bridge te zetten want de wifi mocht dan wel sneller zijn het was zon onbetrouwbaar als de pest. En dan had ik nog maar 2 appraten verbonden..

Het internet was zelfs zo slecht dat ik via mn mobiel de nummers van ziggo moest opzoeken..

Ik zou als TS beneden de netgear neerzetten achter de bridge connectbox en boven op zolder een accespoint ophangen. Eventueel eentje van Ubiquiti
WNDR3700 != R7000

Waar @Ben(V) het over heeft is een specifiek stel issues met de R7000. Die zijn op gegeven moment (iirc rond november 2018, maar pin me daar niet op vast) bij firmware update ontstaan, sindsdien hebben veel mensen de problemen die hij beschrijft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Precies en Netgear fixed (net als veel fabrikanten van consumentenspul) geen firmware van oude modellen.
Ik heb hier een 14 jaar oude Draytek router draaien die nog steeds security patches krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-07 22:10
dion_b schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:17:
[...]

Vergeet ook niet vele mensen kopen mesh omdat ze juist geen kabels willen trekken en aangezien vele van deze setjes geen poe ondersteunen moet je zelfs 2 kabels trekken met backhaul. Ga je met ethernet backhaul werken is de kans groot dat je ze op de verkeerde locatie plaatst iv.m. stopcontact of met verlengsnoeren mag gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Arthion-nl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:54:
[...]

Vergeet ook niet vele mensen kopen mesh omdat ze juist geen kabels willen trekken en aangezien vele van deze setjes geen poe ondersteunen moet je zelfs 2 kabels trekken met backhaul. Ga je met ethernet backhaul werken is de kans groot dat je ze op de verkeerde locatie plaatst iv.m. stopcontact of met verlengsnoeren mag gaan werken.
TS heeft het letterlijk over al kabels hebben, degene die "mesh" aanraadde ook.

Sowieso, gevoeligheid voor verkeerde plaatsing en risico erop is juist bedraad veel lager. Bedraad is het simpel: plaats AP op plek met slechtste dekking. Dekt het nog niet genoeg, dan heb je nog een AP nodig, verdeel beide over plekken met minste signaal. Is eenvoudig en intuitief. Meestal zijn dat ook de plekken waar kabels naartoe gaan.

Met wireless backhaul is het veel minder intuitief. Je moet juist nooit een node plaatsen op plek met slechtste dekking. Je moet de nodes die je hebt verdelen over het pad erheen zodat iedere link bij benaderin zelfde kwaliteit heeft. Dat is essentieel, want je performance wordt door de slechtste schakel bepaald (en bij single/dualband deel je dat ook nog door het aantal hops). Een verkeerde plaatsing kan je zo je halve snelheid kosten. Komt bij: ideale plekken zitten vrijwel altijd in trapgat. Laat het nou uitermate zeldzaam zijn dat mensen daar stopcontacten hebben....

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-07 22:10
@dion_b Dit was mijn punt ook in je laagste regel en ik was niet helemaal duidelijk. Als je ethernet backhaul gaat gebruikt los je de snelheid op je vaste netwerk op maar heb je een nieuw probleem dat je maar moet zien hoe je er weer stroom daar krijgt. Dit is ook iets wat je niet vaak terug leest op het forum dat je dit probleem nog hebt.
Dat kan resulteren dat je je AP op minder goede locatie plaatst waardoor het effect van roaming soms ook minder is.
In TS geval doet ie er beter aan om een AP met Poe te gebruiken als hij later geld wil investeren i.p.v. mesh + ethernet backhaul.

Zoals je weet is mesh bedoeld als plug en play zonder ethernet kabels te trekken en ik zie een Poe feature ook niet zo zitten ondanks dit best potentie heeft. Zul je net zien draaien ze net de injector verkeerd om of kopen ze de verkeerde switch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Arthion-nl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:42:
@dion_b Dit was mijn punt ook in je laagste regel en ik was niet helemaal duidelijk. Als je ethernet backhaul gaat gebruikt los je de snelheid op je vaste netwerk op maar heb je een nieuw probleem dat je maar moet zien hoe je er weer stroom daar krijgt. Dit is ook iets wat je niet vaak terug leest op het forum dat je dit probleem nog hebt.
Dat kan resulteren dat je je AP op minder goede locatie plaatst waardoor het effect van roaming soms ook minder is.
In TS geval doet ie er beter aan om een AP met Poe te gebruiken als hij later geld wil investeren i.p.v. mesh + ethernet backhaul.

Zoals je weet is mesh bedoeld als plug en play zonder ethernet kabels te trekken en ik zie een Poe feature ook niet zo zitten ondanks dit best potentie heeft. Zul je net zien draaien ze net de injector verkeerd om of kopen ze de verkeerde switch...
Ook zonder PoE kan je je router/ap/device met PoE voeden. Er zijn speciale adapters verkrijgbaar die van je PoE of PoE+ een 12v 1,5A of 3A kunnen maken bijvoorbeeld. Zoek even op PoE splitter.

Edit:

Het is dan wel noodzaak om een poe switch of injector te kopen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 22-12-2020 22:26 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
Als ik dit zo lees zie ik de volgende mogelijkheden (en daarmee vat ik jezelf en anderen samen):

Je hebt een probleem met je Wifi dekking in je huis. Dat kun je op de volgende manieren oplossen:
  • Als je gebruik wil blijven maken van je R7000 als router, verplaats hem naar de eerste verdieping zodat hij door het hele huis een betere Wifi dekking heeft. Moet je ook je kabels aanpassen zodat die nu naar de eerste verdieping lopen in plaats van je voorraadkast.
  • Ook is het mogelijk je connectbox weer als Wifi router te gebruiken en Ziggo er op aan te spreken als hij dat niet goed doet. Dan kan je je R7000 naar zolder verhuizen en als access point gebruiken. Bovendien heb je dan wat extra poorten op zolder zonder extra kabels te hoeven trekken. Iets vergelijkbaars heeft hier ook een poos gedraaid.
  • Je kan kijken of je grootverbruikers aan een kabel kan hangen. Alhoewel ik een laptop heb zit ik altijd op dezelfde plek en heeft mijn docking station een netwerkaansluiting. Dit betekent een extra kabel maar “nooit meer” problemen.
  • Met extra apparatuur zou je kunnen kijken naar een bedraad access point. Nadeel: een (extra) kabel. Voordeel: geen mesh-zooi. Eventueel kan je kijken of je een access point kan vinden met ingebouwde switch. Dan hoef je geen kabels te trekken. KPN had in het verleden zo’n ding (pricewatch: KPN WiFi Versterker DualBand (Arcadyan)).
  • De de-luxe oplossing is een router/firewall achter je connectbox, één of meerdere (POE) switches (afhankelijk van hoeveel poorten je waar in je huis wilt hebben en hoeveel kabels je wilt trekken) en één of meerdere strategisch geplaatste access points. Dan ben je wel een flink aantal euro’s verder.
Succes!

Edit:typo’s

[ Voor 5% gewijzigd door noostenb op 23-12-2020 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

noostenb schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:02:

Vrijwel iedere degelijke router voldoet hiervoor. Geef het ding een vast IP, schakel dhcp uit en sluit hem via de switchpoort aan. Heb je 3 extra aansluitingen over :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
Nox schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:32:
Vrijwel iedere degelijke router voldoet hiervoor. Geef het ding een vast IP, schakel dhcp uit en sluit hem via de switchpoort aan. Heb je 3 extra aansluitingen over :9
Absoluut! Maar dat is puntje twee in mijn betoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebrdewit
Thnx allen,
Zoals jullie al gelezen hebben staat de R7000 al als AP ingesteld en nog steeds geen klachten.
Misschien dat er nog een extra AP op zolder komt zodat ik daar de extra poorten kan inzetten. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Ebrdewit op 23-12-2020 20:37 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1