Plug in hybride auto's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:44
Ik ben aan het kijken om een nieuwe plug in hybride auto aan te schaffen.

Weliswaar een tweedehands model van volvo een v60 plug in hybride.

Nu vroeg ik mij af is het ook mogelijk om de hybride te rijden zonder deze continue op te laden en dus eigenlijk meerendeels enkel op diesel zal rijden of is dit slecht voor de batterij/motor ?

Misschien niet verkeerd om dit eerst te checken alvorens ik effectief een hybride zal aankopen.

Ik heb dit jaar ook zonnepanelen laten plaatsen op ons dak echter is berekend op het verbruik zonder een hybride auto.

Meer panelen plaatsen is voorlopig ook geen optie vanwege het financiele aspect (en ik heb misschien wel een mogelijkheid om deze op het werk op te laden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-07 10:54
Merendeel diesel zou zonde zijn. Je betaalt immers voor een hybride en je zeult het gewicht van de accu mee. Daarnaast is op stroom rijden goedkoper. Waarom zou je niet thuis laden? Je hebt dan geen overschot meer, maar al koop je alle stroom, dan nog is het goedkoper dan enkel diesel rijden met een hybride auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Tuurlijk is dit zonde.

En opladen zou ik zeker thuis doen.

Heb ongeveer een 1000kwh extra op overschot.

Moet zien te berekenen hoeveel het opladen op jaarbasis van een plug in hybride aan stroom zal kosten ook maar weet niet hoe dit berekend word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShogNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-05 09:24
Ik zou eerst de overweging maken of diesel voor je uit kan. In verbruik en motorrijtuigenbelasting.
Een V60 plug-in is een fijne beest van een auto, maar (zonder stekkeren) zelfs voor een diesel niet echt zuinig. Daarbij heeft de V60 ook een verhoogde kofferbak bodem. Waardoor de kofferbak behoorlijk kleiner is.

Als je een plug-in niet stekkert rij je gewoon als een normale hybride. Alleen zeul je dan wel een aantal kWh / KG mee voor nop. MRB is nu nog half tarief, maar voor een zware V60 toch best nog vors.

Ik heb zelf nu een aantal maanden een VW Passat GTE uit 2015. Deze bevalt ook heel goed. Is ruimer dan een V60, goedkoper in MRB, en goedkoper in de verzekering gezien de catalogus prijs lager ligt.

1000 kWh overschot is toch zo'n 160 keer mijn Passat opladen. En 160 laden maal +-30 km toch zo'n 4800km "gratis".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
ShogNL schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:58:
Ik zou eerst de overweging maken of diesel voor je uit kan. In verbruik en motorrijtuigenbelasting.
Een V60 plug-in is een fijne beest van een auto, maar (zonder stekkeren) zelfs voor een diesel niet echt zuinig. Daarbij heeft de V60 ook een verhoogde kofferbak bodem. Waardoor de kofferbak behoorlijk kleiner is.

Als je een plug-in niet stekkert rij je gewoon als een normale hybride. Alleen zeul je dan wel een aantal kWh / KG mee voor nop. MRB is nu nog half tarief, maar voor een zware V60 toch best nog vors.

Ik heb zelf nu een aantal maanden een VW Passat GTE uit 2015. Deze bevalt ook heel goed. Is ruimer dan een V60, goedkoper in MRB, en goedkoper in de verzekering gezien de catalogus prijs lager ligt.

1000 kWh overschot is toch zo'n 160 keer mijn Passat opladen. En 160 laden maal +-30 km toch zo'n 4800km "gratis".
diesel is zowiezo de beste koop (woon in belgie en is nog altijd een nobrainer om diesel te rijden aangezien deze meer kilometers maken en aan de pomp de diesel ook nog steeds goedkoper is dan benzine).

volledig elecktrisch rijden zie ik niet zitten vandaar de keuze voor een plug in hybride.

mijn schoonvader had ook een v60 dus ben bekend met de mindere kanten zoals kleine koffer/ grote draaicirkel van de auto, maar deze auto rijdt heerlijk en voor relatief (weinig geld tweedehands) een full option auto dat kan ik zeker niet zeggen over een volkswagen.

+ het aanbod van volkswagen GTE's is ook een stuk kleiner.
neemt niet af dat deze auto ook mooi is of niet goed rijd (heb hiervoor ook een passat van 2006 gehad waar ik super tevreden over was)

omdat een hybride in belgie een uitstoot minder dan 50Gr uistoot heeft hoeft deze geen wegenbelasting te betalen TOV mijn opel insignia wat ik nu heb bespaard me dit 650 euro op jaarbasis.

alsook heeft mijn insignia nu een tankinhoud van een 65/70 liter volle tank is 1.25 cent per liter x70 is 87.5 euro aan de pomp waar ik dan maar 840 kilometer mee kan rijden, en de volvo heeft een tankinhoud van 45 liter x 1.25 cent per liter is 56.25 cent voor een volle tank waar ik dan alsnog door het hybride gedeelte een gok ik 1000 km kan rijden. het blijft hoe dan ook voordeliger dan de situatie wat ik nu heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:47
@Philtjens juist voor belgie is diesel niet de logische keuze. Veel steden mag je niet meer in, dieselprijs wordt steeds hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
99ruud99 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:54:
@Philtjens juist voor belgie is diesel niet de logische keuze. Veel steden mag je niet meer in, dieselprijs wordt steeds hoger.
Plug in hybride is geen diesel dus die mogen er wel nog in.

+ Mijn vriendin heeft ook nog een benzine waar wel daar wel nog kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Mijn 745Le (hybrid dus) rij ik momenteel alleen op benzine ivm verhuizing en geen oplaad mogelijkheid; dat is echt geen enkel probleem. Nou zitten BMWs wel iets anders in elkaar dan Volvo's.

Edit;

Dit is hoe bij BMW bijv. beide samenwerken. Bij Volvo zit er een electro motor los op de achterwielen, maar zou imho niet een ander slijtage beeld moeten geven.
Afbeeldingslocatie: https://www.bmwgroup.com/content/dam/grpw/websites/bmwgroup_com/innovation/elektromobilitaet/technologie/083_Storyline-Modul_2560x896_technologie_ueberbick_PHEV.jpg.grp-transform/xlarge/083_Storyline-Modul_2560x896_technologie_ueberbick_PHEV.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door graceful op 22-12-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShogNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-05 09:24
Philtjens schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:51:
[...]

diesel is zowiezo de beste koop (woon in belgie en is nog altijd een nobrainer om diesel te rijden aangezien deze meer kilometers maken en aan de pomp de diesel ook nog steeds goedkoper is dan benzine).

volledig elecktrisch rijden zie ik niet zitten vandaar de keuze voor een plug in hybride.

mijn schoonvader had ook een v60 dus ben bekend met de mindere kanten zoals kleine koffer/ grote draaicirkel van de auto, maar deze auto rijdt heerlijk en voor relatief (weinig geld tweedehands) een full option auto dat kan ik zeker niet zeggen over een volkswagen.

+ het aanbod van volkswagen GTE's is ook een stuk kleiner.
neemt niet af dat deze auto ook mooi is of niet goed rijd (heb hiervoor ook een passat van 2006 gehad waar ik super tevreden over was)

omdat een hybride in belgie een uitstoot minder dan 50Gr uistoot heeft hoeft deze geen wegenbelasting te betalen TOV mijn opel insignia wat ik nu heb bespaard me dit 650 euro op jaarbasis.

alsook heeft mijn insignia nu een tankinhoud van een 65/70 liter volle tank is 1.25 cent per liter x70 is 87.5 euro aan de pomp waar ik dan maar 840 kilometer mee kan rijden, en de volvo heeft een tankinhoud van 45 liter x 1.25 cent per liter is 56.25 cent voor een volle tank waar ik dan alsnog door het hybride gedeelte een gok ik 1000 km kan rijden. het blijft hoe dan ook voordeliger dan de situatie wat ik nu heb. :)
toon volledige bericht
Ah duidelijk, had niet begrepen dat je woonachtig bent in België.
Daar zijn de regels idd anders dan in Nederland qua belastingen.
Meende mij te herinneren dat diesel gelijk aan of duurder was dan benzine in België? Maar goed dan praat ik over 2 jaar geleden.

EV-database had mooie cijfers van de V60 D6 en GTE alleen kan ik die niet weer vinden.
Heb zelf begin dit jaar een berekening gemaakt voor een V60. Dacht dat het verbruik rond de 1l op 16km lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb zelf een tijd een Passat GTE gereden, dat kan prima op alleen benzine. Let wel dat als hij in de modus staat waarbij je je batterij oplaad je ongeveer 1 op 7 rijdt! Bijladen is dus erg gunstig en kan zelfs vrij snel met een 220v stekker bij de GTE mocht je geen laadpaal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
graceful schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:11:
Mijn 745Le (hybrid dus) rij ik momenteel alleen op benzine ivm verhuizing en geen oplaad mogelijkheid; dat is echt geen enkel probleem. Nou zitten BMWs wel iets anders in elkaar dan Volvo's.

Edit;

Dit is hoe bij BMW bijv. beide samenwerken. Bij Volvo zit er een electro motor los op de achterwielen, maar zou imho niet een ander slijtage beeld moeten geven.
[Afbeelding]
geen idee van BMW heb ik ook gereden maar geen hybride :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
ShogNL schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:26:
[...]

Ah duidelijk, had niet begrepen dat je woonachtig bent in België.
Daar zijn de regels idd anders dan in Nederland qua belastingen.
Meende mij te herinneren dat diesel gelijk aan of duurder was dan benzine in België? Maar goed dan praat ik over 2 jaar geleden.

EV-database had mooie cijfers van de V60 D6 en GTE alleen kan ik die niet weer vinden.
Heb zelf begin dit jaar een berekening gemaakt voor een V60. Dacht dat het verbruik rond de 1l op 16km lag.
geen probleem had ik beter erbij moeten vermelden.
ivm de betaling weet ik inderdaad dat nederland een stuk duurder is en dat wij in belgie wat meer geluk hebben op dat vlak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
FiXeR.nl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:28:
Ik heb zelf een tijd een Passat GTE gereden, dat kan prima op alleen benzine. Let wel dat als hij in de modus staat waarbij je je batterij oplaad je ongeveer 1 op 7 rijdt! Bijladen is dus erg gunstig en kan zelfs vrij snel met een 220v stekker bij de GTE mocht je geen laadpaal hebben.
goed om te horen echter ga ik een volvo v60 halen en geen passat GTE.

nu weet ik wel dat ik niet noodzakelijk moet opladen wat ik wel van plan ben, maar in geval van nood dat ik ook enkel diesel kan rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Philtjens schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:09:
Ik ben aan het kijken om een nieuwe plug in hybride auto aan te schaffen.

Weliswaar een tweedehands model van volvo een v60 plug in hybride.

Nu vroeg ik mij af is het ook mogelijk om de hybride te rijden zonder deze continue op te laden en dus eigenlijk meerendeels enkel op diesel zal rijden of is dit slecht voor de batterij/motor ?

Misschien niet verkeerd om dit eerst te checken alvorens ik effectief een hybride zal aankopen.

Ik heb dit jaar ook zonnepanelen laten plaatsen op ons dak echter is berekend op het verbruik zonder een hybride auto.

Meer panelen plaatsen is voorlopig ook geen optie vanwege het financiele aspect (en ik heb misschien wel een mogelijkheid om deze op het werk op te laden)
Ik heb de V60 D6 een tijdje gereden.

Heerlijke rijders auto, echt een autobahn cruiser.
Maar direct het nadeel: zuinig is hij niet. Vooral niet zonder laden.

De mijne was Polestar tuned 308pk en 700nm (!) koppel.
R-design met soort onderstel en 19” reed relatief sportief, waar de standaard uitvoering in de bochten minder stabiel leek te zijn, vond ik dat bij die van mij heel erg meevallen.

Met volle accu kon ik zeker 40km elektrisch rijden, maar op de snelweg had hij er eigenlijk te weinig vermogen voor.

Ik reed mijn woon werk verkeer 40km binnen de bebouwde kom en 60 en 80km wegen en dan is het goed te doen.

Met 69pk en 200nm koppel is hij absoluut geen strepen trekker op elektrische modus, maar hij kwam prima met het verkeer mee.

Elektrische motor op de achterwielen en 5 cilinder diesel op de voorwielen. En die D6 (of 5) roffel, was voor een diesel heerlijk.

Met tuning ging hij in 5,9 sec naar de 100. Meer dan genoeg!

Vooral op hoge autobahn snelheden van 220+ bleef hij als een huis op de weg liggen.

Ik rijd nu een Model 3, maar er zijn best nog momenten dat ik de V60 -en zijn stoelen- mis. Die automaat vond ik ook zeer prettig.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
BlakHawk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:45:
[...]

Ik heb de V60 D6 een tijdje gereden.

Heerlijke rijders auto, echt een autobahn cruiser.
Maar direct het nadeel: zuinig is hij niet. Vooral niet zonder laden.

De mijne was Polestar tuned 308pk en 700nm (!) koppel.
R-design met soort onderstel en 19” reed relatief sportief, waar de standaard uitvoering in de bochten minder stabiel leek te zijn, vond ik dat bij die van mij heel erg meevallen.

Met volle accu kon ik zeker 40km elektrisch rijden, maar op de snelweg had hij er eigenlijk te weinig vermogen voor.

Ik reed mijn woon werk verkeer 40km binnen de bebouwde kom en 60 en 80km wegen en dan is het goed te doen.

Met 69pk en 200nm koppel is hij absoluut geen strepen trekker op elektrische modus, maar hij kwam prima met het verkeer mee.

Elektrische motor op de achterwielen en 5 cilinder diesel op de voorwielen. En die D6 (of 5) roffel, was voor een diesel heerlijk.

Met tuning ging hij in 5,9 sec naar de 100. Meer dan genoeg!

Vooral op hoge autobahn snelheden van 220+ bleef hij als een huis op de weg liggen.

Ik rijd nu een Model 3, maar er zijn best nog momenten dat ik de V60 -en zijn stoelen- mis. Die automaat vond ik ook zeer prettig.
toon volledige bericht
de stoelen en automaat zijn idd goddelijk >:) ik herinner mij de eerste rit nog in de v60 was direct verkocht het totaal plaatje klopte volledig :)

het enige nadeel vond ik de wegligging in bochten helt de auto redelijk fel over helt mede door het zware gewicht van de batterij, maar eenmaal het gaspedaal induwen op een recht stuk word dit allemaal vergeten :9

ik rij ook vooral woon werk verkeer en nooit snelweg heb hooguit een grote verbindingsweg waar ik 90 mag rijden.

op zich kijk ik niet zozeer naar het verbruik van een auto echter is het verbruik mijn huidige insignia vind ik het wel extreem hoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Philtjens schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:24:
[...]

de stoelen en automaat zijn idd goddelijk >:) ik herinner mij de eerste rit nog in de v60 was direct verkocht het totaal plaatje klopte volledig :)

het enige nadeel vond ik de wegligging in bochten helt de auto redelijk fel over helt mede door het zware gewicht van de batterij, maar eenmaal het gaspedaal induwen op een recht stuk word dit allemaal vergeten :9

ik rij ook vooral woon werk verkeer en nooit snelweg heb hooguit een grote verbindingsweg waar ik 90 mag rijden.

op zich kijk ik niet zozeer naar het verbruik van een auto echter is het verbruik mijn huidige insignia vind ik het wel extreem hoog :)
Dan moet je toch eens een r-design proberen, liefst met 19”.

Weinig ruimte in de wielkasten om over te kunnen hellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvLhtptU8FJQCb5Q5G979B4QQy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q46xkZJGSM6bZsAYRst21oy0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
BlakHawk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:43:
[...]

Dan moet je toch eens een r-design proberen, liefst met 19”.

Weinig ruimte in de wielkasten om over te kunnen hellen:

[Afbeelding]
Auto waar ik naar ga kijken morgen heeft R design pakket zou dus heel goed kunnen dat deze er ook op zitten al lijken ze op de foto wel niet direct 19 inch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JosEV
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:31
Hi Philtjes,

Hier ook een zeer tevreden Volvo V60D6 bezitter.
De Volvo is een echte aanrader, zoals hier al beschreven en comfortable auto, snelle auto die ook nog relatief zuinig is mits je veel oplaadt.

Verder zou ik echt een Dealer onderhouden auto gaan ivm de aircopomp (deze wordt nog steeds onder garantie vervangen mits dealer onderhouden)

Kijk ook even op het Volvo-Forum daar is heel veel info te vinden over de D6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JosEV schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:08:
Hi Philtjes,

De Volvo is een echte aanrader, zoals hier al beschreven en comfortable auto, snelle auto die ook nog relatief zuinig is mits je veel oplaadt.

Verder zou ik echt een Dealer onderhouden auto gaan ivm de aircopomp (deze wordt nog steeds onder garantie vervangen mits dealer onderhouden)

Ja echt bizar, mijn laatste airco pomp is bij 185.000km gratis vervangen. Puur omdat Volvo nog niet achter de kwaliteit van hun product kan staan (gaat te vaak kapot).

Daar kan een merk als Tesla zo veel van leren, die proberen voor mijn gevoel zo veel mogelijk buiten garantie te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
JosEV schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:08:
Hi Philtjes,

Zijn er speciale dingen waar ik rekening mee moet houden qua gekende veel voorkomende problemen ?

Morgen ga ik bezichtigen dan kan ik daar alvast rekening mee houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Philtjens schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:09:
[...]

Zijn er speciale dingen waar ik rekening mee moet houden qua gekende veel voorkomende problemen ?

Morgen ga ik bezichtigen dan kan ik daar alvast rekening mee houden
Vooral die aircopomp gaat vaak kapot, maar daar kun je niets aan doen.

Kosten worden door Volvo Nederland op zich genomen, dealer regelt dat zelf met Volvo Nederland.

Verder heb ik geen gekke dingen meegemaakt.

Kijk even of je hem tot 100% kan opladen, dan zou er 50km in het display moeten staan in volledig elektrische mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosEV
Zijn niet heel veel problemen, ik heb zelf geen problemen en de teller staat nu op 280.000

bekende problemen:
Keyless entry
12V accu problemen met VOC app
Airco pomp (is nu wel een oplossing van volvo NL)

Waar op letten
- distributieriem bij 180.000
- ISG riem vervangen?
- Gecupte banden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
JosEV schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:20:
Zijn niet heel veel problemen, ik heb zelf geen problemen en de teller staat nu op 280.000

bekende problemen:
Keyless entry
12V accu problemen met VOC app
Airco pomp (is nu wel een oplossing van volvo NL)

Waar op letten
- distributieriem bij 180.000
- ISG riem vervangen?
- Gecupte banden
de v60 heeft een halve maand geleden groot onderhoud gehad en een maand geleden 4 nieuwe banden dus dat zit wel goed denk ik allemaal :)
km stand nu is 213.000 dus distributieriem/waterpomp zou al zeker vervangen moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosEV
Perfect!
Zit er ACC op de auto? vind ik zelf echt een heerlijke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
JosEV schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:45:
Perfect!
Zit er ACC op de auto? vind ik zelf echt een heerlijke optie.
Volgens de verkoper wel maar ik denk het zelf niet want ik kan nergens in de front grill het "schermpje" zien zitten wat de afstand moet lezen dus denk het zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Philtjens schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:47:
[...]

Volgens de verkoper wel maar ik denk het zelf niet want ik kan nergens in de front grill het "schermpje" zien zitten wat de afstand moet lezen dus denk het zelf niet.
Foto’s! Fotos! Foto’s! Fotos!
😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
BlakHawk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:10:
[...]

Foto’s! Fotos! Foto’s! Fotos!
😎
Ik heb hem nog niet maar hier alvast een enkele foto.
Eigenlijk niet echt speciaal alles zwart maar dit vind ik persoonlijk het mooiste.
Maar goed heb hem nog niet gekocht ga morgen bezichtigen en dan zien we wel verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IV0R86w8hG5Jf58fQ6TEy0xDCU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wi5SLBtqAwNYPPb8dvhoqgb0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9NGhkhFSUNUTUzlsVfR35h8CXg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BVV3zRAaSJGzuPOQsDDcsMq3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaZOAUs5glz0rNX_D53lj9DGrBg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ttYlFOKM9mH1x1x9am8YyWVu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VzjAtzy6kNY0aemmKNK8SpXRTM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1C8o8dSDifwbW1sksVQHJ0SM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
vandaag gaan kijken zo proper dat de auto eruit zag op de foto's zo vettig was hij toen we aankwamen.
overal kruimels en etens resten
gebruikte mondkapjes overal met lege flessen en ik weet niet wat nog allemaal.

goed de testrit beviel verder wel prima, was ook het model met R design en onderstel ( dit rijdt trouwens super strak en is zeker een meerwaarde)

uiteindelijk toch niet gekozen om ervoor te gaan vanwege volledig verkeerd ingevuld zoekertje met verkeerde informatie over opties aanvinken wat er helemaal niet op zitten.

alsook is de wet aangepast en worden deze auto's fiscaal ook weer belast dus geen idee of het dan nog loont om hybride te rijden, dat ga ik nog even uitzoeken.
Pagina: 1