Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Volgens mij hoort dit zo. De eerste Dolby's waren volgens mij niet veel meer als een soort filter om hogere tonen (ruis) weg te filteren / te onderdrukken.
Dit kan pas gedaan worden nadat het signaal van het bandje is gelezen (lijkt me logisch)
Dit kan pas gedaan worden nadat het signaal van het bandje is gelezen (lijkt me logisch)
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
OKOp maandag 13 augustus 2001 08:21 schreef dennisdotcom het volgende:
Dan zou het wel handig zijn als je ff vertelt _welk_ apparaat je dan hebt...
Aiwa AD-S750
EDIT:
specs: http://www.dreeke.net/got/casspecs.jpg (trage server)
Verwijderd
Sterker nog, je moet het signaal er ook mee OPNEMEN, anders klinkt het helemaal verrot en wordt je ruisonderdrukking niet optimaal toegepast.
Ja ok dat weet ikOp maandag 13 augustus 2001 08:25 schreef Courage het volgende:
Sterker nog, je moet het signaal er ook mee OPNEMEN, anders klinkt het helemaal verrot en wordt je ruisonderdrukking niet optimaal toegepast.
Maar ik vond het een beetje een gek idee, omdat de ruis die ik hoor volgens mij ook door een deel veroorzaakt wordt door het draaien van de motor.
dolby op cassettedek werkt zoals ik ooit begrepen heb van een audiofanaat(corrigeer als ik iets verkeerd zeg):
Muziek die we kennen bestaat frequentiebereik van 20hz-20000hz(kijk maar naar de cd), dat wat men op een cassettebandje kan opnemen gaat hooguit tot 15000-17000(hogere kwaliteit bandjes).
Wat doet dolby hiermee om toch 20-20k op een bandje te kunnen opnemen.
Het frequentie bereik wordt compressed naar 20-15k, dit bereik wordt opgenomen(er is wat verlies ja, maar niet in de hoge tonen,dit verlies wordt verdeeld).
Op moment dat je bandje met dolby afspeelt wordt deze 20-15k weer decompressed naar 20-20k.
Dit verklaart ook als je een bandje afspeelt met de dolby aan, en is niet met dolby opgenomen dat dit zeer dof klinkt
(wordt decompressed maar), en ook om gekeerd
samengevat,
Op cd-kwaliteit: 20--20000hz
standaard cass.: 20--15000hz (minder hoge tonen)
dolby cass. : 20--15000hz (compressed 20-20000hz), bij afspelen bereik van 20-20000hz
ik weet niet wat verschil is tussen de dolby x-versies. misschien kan iemand hierop door?
Muziek die we kennen bestaat frequentiebereik van 20hz-20000hz(kijk maar naar de cd), dat wat men op een cassettebandje kan opnemen gaat hooguit tot 15000-17000(hogere kwaliteit bandjes).
Wat doet dolby hiermee om toch 20-20k op een bandje te kunnen opnemen.
Het frequentie bereik wordt compressed naar 20-15k, dit bereik wordt opgenomen(er is wat verlies ja, maar niet in de hoge tonen,dit verlies wordt verdeeld).
Op moment dat je bandje met dolby afspeelt wordt deze 20-15k weer decompressed naar 20-20k.
Dit verklaart ook als je een bandje afspeelt met de dolby aan, en is niet met dolby opgenomen dat dit zeer dof klinkt
(wordt decompressed maar), en ook om gekeerd
samengevat,
Op cd-kwaliteit: 20--20000hz
standaard cass.: 20--15000hz (minder hoge tonen)
dolby cass. : 20--15000hz (compressed 20-20000hz), bij afspelen bereik van 20-20000hz
ik weet niet wat verschil is tussen de dolby x-versies. misschien kan iemand hierop door?
als ik het me goed herinner werkt dolby b vanaf 15Khz met 10Db onderdrukking en dolby c vanaf 5Khz met tot 15/20db ruisonderdrukking
kan er wat naast zitten, is een beetje roestige kennis...
maar het grootste verschil is dus het freq. gebied waarover het werkt
en de mate van ruisonderdrukking.
dolby is is volgens mij later door sony of technics bedacht, weet niet hoe het daarmee zit
kan er wat naast zitten, is een beetje roestige kennis...
maar het grootste verschil is dus het freq. gebied waarover het werkt
en de mate van ruisonderdrukking.
dolby is is volgens mij later door sony of technics bedacht, weet niet hoe het daarmee zit
en nee, ik houd niet van voetbal... :)
Is een mooi verhaal alleen ben jij volgens mij in de war met HX-Pro, Dolby is en wordt uitgevonden door.... DolbyOp maandag 13 augustus 2001 10:29 schreef Willem2 het volgende:
Op bandjes heb je altijd een ruis. Vooral de hoge ruis is storend. Wanneer je nu de hoge tonen extra hard op de band zet, en later weer afzwakt met afspelen, filter je een boel van die hoge ruis eruit. Dat is Dolby B.
Dolby C: (Nu wordt 't een klok en klepel verhaal) Ik dacht dat dit een soort schakeling was met 3x Dolby B achter elkaar. Werkt dus agressiever, met als resultaat nog weer minder ruis.
Dolby S: Variant die ook dingen doet met lage(re) tonen, waardoor in dat gebied de ruis ook verminderd wordt.
HX-PRO is een vinding (jeetje.. hoe zat dat ook alweer
) die volgens mij de band analyseert. Afhankelijk van de kwaliteit van de band wordt 't signaal er op een bepaalde manier opgezet. Werkt dus alleen met opnemen.
Dat verhaal over compressen van frequenties (zie een paar posts hierboven) is niet waar. Maarja.. ik kom ook al niet met zo'n best verhaal..
Dolby C: (Nu wordt 't een klok en klepel verhaal) Ik dacht dat dit een soort schakeling was met 3x Dolby B achter elkaar. Werkt dus agressiever, met als resultaat nog weer minder ruis.
Dolby S: Variant die ook dingen doet met lage(re) tonen, waardoor in dat gebied de ruis ook verminderd wordt.
HX-PRO is een vinding (jeetje.. hoe zat dat ook alweer
Dat verhaal over compressen van frequenties (zie een paar posts hierboven) is niet waar. Maarja.. ik kom ook al niet met zo'n best verhaal..
Siditamentis astuentis pactum.
Bij mij heet dat "Data System".Op maandag 13 augustus 2001 12:41 schreef Varienaja het volgende:
HX-PRO is een vinding (jeetje.. hoe zat dat ook alweer) die volgens mij de band analyseert. Afhankelijk van de kwaliteit van de band wordt 't signaal er op een bepaalde manier opgezet. Werkt dus alleen met opnemen.
Dan neemt ie een paar tonen op op het bandje en speelt deze weer af en dan heb ik een hoorbaar betere opname.
Ik denk dat je voor wat meer informatie maar eens Hier moet gaan kijken.
Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...
Pagina: 1