Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-06 08:03
Goedenavond medetweakers,

Afgelopen week ben ik voor het eerst vader geworden. Nu vind ik het leuk om mooie foto's van de kleine te maken voor later(+evt een nieuwe hobby die is te combineren met wandelen met de kleine)

Ik heb 2 camera's op het oog, zie topictitel. Mijn grote vraag is: is het in mijn geval prijsverschil het waard om voor de 250D te gaan?

Doel camera:

- Leuke portretten maken van de kleine
- Eventueel uitbreiden naar wat buitenfoto's om te oefenen met fotografie
- Gebruiken als camera om overige hobby vast te leggen (Muziek/electronica/gaming modificaties)

Toelichting:

- Geen ervaring met fotograferen
- Heb een GoPro Hero Black 7 om filmpjes te schieten indien nodig
- Als telefoon een iPhone SE 2020. Maakt in mijn ogen al mooie foto's maar wil voor de toekomst toch hogere kwaliteit hebben.

Wie heeft een antwoord op mijn vraag? Of wie heeft er een veel beter alternatief tussen deze 2 opties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Gefeliciteerd met de kleine! :D

Verder: Lastige vraag, want iets als prijsverschil en of dat het voor jou waard is, is erg subjectief.

Wat zijn de verschillen tussen de twee camera's? En zie je daar een verschil bij waarvan je denkt: "goh dat is handig voor waar ik het voor wil gebruiken. Dat is het verschil wel waard!" Als je er zo naar kijkt is het makkelijker om die beslissing te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door guillaumemay op 21-12-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-06 13:19
RisingSun schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:52:
Goedenavond medetweakers,

Afgelopen week ben ik voor het eerst vader geworden. Nu vind ik het leuk om mooie foto's van de kleine te maken voor later(+evt een nieuwe hobby die is te combineren met wandelen met de kleine)

Ik heb 2 camera's op het oog, zie topictitel. Mijn grote vraag is: is het in mijn geval prijsverschil het waard om voor de 250D te gaan?

Doel camera:

- Leuke portretten maken van de kleine
- Eventueel uitbreiden naar wat buitenfoto's om te oefenen met fotografie
- Gebruiken als camera om overige hobby vast te leggen (Muziek/electronica/gaming modificaties)

Toelichting:

- Geen ervaring met fotograferen
- Heb een GoPro Hero Black 7 om filmpjes te schieten indien nodig
- Als telefoon een iPhone SE 2020. Maakt in mijn ogen al mooie foto's maar wil voor de toekomst toch hogere kwaliteit hebben.

Wie heeft een antwoord op mijn vraag? Of wie heeft er een veel beter alternatief tussen deze 2 opties?
toon volledige bericht
Wat is je reden om een camera met een spiegel (DSLR) uit te kiezen?
Ik kan je de Canon EOS 250D of EOS 2000D niet aanraden vanwege de spiegel die je totaal niet nodig hebt en de camera verzwaard.
Een betere keus is een systeem-camera zoals de Canon EOS M50. Mogelijk is een goede compact-camera ook een optie voor jou?

[ Voor 2% gewijzigd door JoStad op 21-12-2020 21:24 . Reden: textueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RisingSun
guillaumemay schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:35:
Gefeliciteerd met de kleine! :D

Verder: Lastige vraag, want iets als prijsverschil en of dat het voor jou waard is, is erg subjectief.

Wat zijn de verschillen tussen de twee camera's? En zie je daar een verschil bij waarvan je denkt: "goh dat is handig voor waar ik het voor wil gebruiken. Dat is het verschil wel waard!" Als je er zo naar kijkt is het makkelijker om die beslissing te maken.
Dank voor je reactie! :)
De verschillen zie ik zelf in het toekomstprooi zijn van een nieuwer model, ik vergelijk het stiekem met apple producten, voor 100+ heb je weer nieuwe optie's. De vraag is, zijn die opties de extra prijs wel waard.

in dit geval: exit focus punten, nieuwere processor, 4K video.
JoStad schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:22:
[...]

Wat is je reden om een camera met een spiegel (DSLR) uit te kiezen?
Ik kan je de Canon EOS 250D of EOS 2000D niet aanraden vanwege de spiegel die je totaal niet nodig hebt en de camera verzwaard.
Een betere keus is een systeem-camera zoals de Canon EOS M50. Mogelijk is een goede compact-camera ook een optie voor jou?
Ik koos voor DSLR omdat dat naar mijn idee de "betere camera's" zijn. Vroeger (2002/2005) wel de eerdere digitale cameras gehad, daar nooit echt mooi resultaat mee gehad.

Ik zie nergens het voordeel van een systeem camera t.o.v een DSLR (op het gewicht na).
Voordeel van DSLR vind ik het wisselen van lensen als ik er een hobby op naast ga houden.

Misschien een "makkelijke" manier van mij om te vragen, wat is het verschil tussen de M50 en de DSLR? Wat is een groot voor of nadeel?

Al met al ben ik al 4 nachten aan het surfen naar waar ik goed aan doe, ik raak maar niet overtuigd. Altijd kom ik met genoeg lezen vanzelf tot een juist en logisch besluit, ik krijg het met een camera alleen niet op een rijtje (En met de kleine afgelopen nacht ook niet... :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RisingSun
Foutje, aangepast

[ Voor 98% gewijzigd door RisingSun op 21-12-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-06 13:19
RisingSun schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:41:
[...]

Dank voor je reactie! :)
De verschillen zie ik zelf in het toekomstprooi zijn van een nieuwer model, ik vergelijk het stiekem met apple producten, voor 100+ heb je weer nieuwe optie's. De vraag is, zijn die opties de extra prijs wel waard.

in dit geval: exit focus punten, nieuwere processor, 4K video.

[...]

Ik koos voor DSLR omdat dat naar mijn idee de "betere camera's" zijn. Vroeger (2002/2005) wel de eerdere digitale cameras gehad, daar nooit echt mooi resultaat mee gehad.

Ik zie nergens het voordeel van een systeem camera t.o.v een DSLR (op het gewicht na).
Voordeel van DSLR vind ik het wisselen van lensen als ik er een hobby op naast ga houden.

Misschien een "makkelijke" manier van mij om te vragen, wat is het verschil tussen de M50 en de DSLR? Wat is een groot voor of nadeel?

Al met al ben ik al 4 nachten aan het surfen naar waar ik goed aan doe, ik raak maar niet overtuigd. Altijd kom ik met genoeg lezen vanzelf tot een juist en logisch besluit, ik krijg het met een camera alleen niet op een rijtje (En met de kleine afgelopen nacht ook niet... :X )
toon volledige bericht
Zowel met systeem-camera's als met spiegelreflex camera's kun je lenzen verwisselen.
De fotokwaliteit wordt niet bepaald door de aanwezigheid van een spiegel.
De M50 is een medium formaat lichtgewicht camera zie bijvoorbeeld:
https://www.frankwandelt....r-vloggen-en-fotograferen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Weinig, behalve dat de M lijn van Canon een EF-M mount heeft. Beperkt aantal lenzen maar wel klein. Met een EF adapter kun je gelukkig wel de héle reeks van Canon lenzen gebruiken, naast EF-M dus ook EF-S (Crop DSLR zoals de 2000D en 250D) en EF (fullframe zoals de 5D IV).

Een DSLR als een 2000D of 250D is iets groter en heeft een EF-S mount waarop je zonder adapter naast EF-S glas (wat voor crop sensoren gemaakt is) ook EF glas kan gebruiken (wat voor fullframe gemaakt is). Er bestaat geen adapter om EF-M glas te gebruiken op een DSLR.

Met de M serie kun je niet echt groeien. De M50 is een prachtige camera en het zal een beste tijd duren voordat je die écht onder de knie hebt en een camera je tegen gaat houden. Het zal eerder het stemmetje in je hoofd zijn dat zegt "maar een nieuwe camera is beter" ;)

Met een DSLR kun je wat makkelijker groeien maar is ook de kans op dat stemmetje een stuk groter. Je zeult wel sneller een groter gewicht mee en duurder spul wordt dan ook wel echt snel duurder.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RisingSun
Bedankt voor beide reacties! Blijft lastig om dan een keuze te maken, ik denk dat ik vooral als beginner voor de budget optie zal gaan (EOS 2000d). Als dit doorzet als hobby kan ik dan altijd doorsparen voor een duurdere camera. Tot die tijd heb ik dan een prima camera voor foto's van het gezin!

Nogmaals beide erg bedankt voor de reacties's! Van 3d printer, videokaart,telefoon tot beeldscherm vind ik een goede camera wel het beste voorbeeld van: door de bomen het bos niet meer zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsje536
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-03 15:38
In het begin zul je voornamelijk binnen foto's maken. Kijk vooral naar een lichtsterke lens. Toen ik 9 jaar geleden vader was geworden heb ik nikon gekozen in dezelfde klasse. Van alle bodies d3100 / d5200 / d7200 en nu z6 ii heb ik het meeste plezier gehad met mijn nikon 35 1.8 lens. Als ik nu moest kiezen had ik minder bodies en beter lichtsterk glas gekocht.
Pagina: 1