Game modus - behoudt beeldkwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-10 09:18
Ik ben opzoek naar een 65" tv en heb mij er al aardig in verdiept. Nu loop ik tegen het volgende aan. Bij de Q80t, om de latency zo laag mogelijk te houden, word het beeldkwaliteit terug geschroefd in 'game modus'.

Ik schrok best wel de resultaat hiervan.
YouTube: Samsung Q80T vs Q70T: QLED Smart TVs 4K HDR - HDMI 2.1, VRR, 120Hz, ...

De Q70t die minder is, is in game modus superieur aan de Q80t/Q90t. Zie filmpje. Dan zou ik nog beter voor de Q70t kunnen gaan die een veel betere contrast heeft. Scheelt ook bijna €400,-. Helaas wel edge lit, ga je dit erg merken. Of krijg ik hier later spijt van ( blooming aan zijkanten? )

De Q80t game modus schijnt met een firmware update deels te zijn opgelost. Kan iemand dit verifiëren?

Mijn budget is trouwens €1000-1300. X900h is ook een optie alleen het design staat mij niet aan met de zilveren rand rondom.

[ Voor 15% gewijzigd door rutgergron op 21-12-2020 16:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
Bij game modus is er niet zozeer sprake van dat de beeldkwaliteit wordt teruggeschroefd. Er worden wel allerlei "beeldverbeteraars" uitgeschakeld om de input lag zo laag mogelijk te krijgen. Die beeldverbeteraars wil je meestal sowieso niet aan hebben, omdat die het beeld meestal niet beter maken.

Op basis van 1 youtube filmpje zou ik niet willen concluderen dat de Q80t een slechte game modus heeft en minder presteert dan een Q70t. Zijn hier meer signalen van? Dat filmpje komt op mij over als confirmation bias. Ik gebruik de game modus op mijn OLED niet en merk geen input lag. Ik ben hier ook vrij ongevoelig voor. De vraag of je die game modus wel echt nodig hebt.

Anyway. Ik zou een FALD LCD nooit inruilen voor een edge lit tv. Gaming op een tv is één ding, maar ik ga er van uit dat je er ook films op gaat kijken. De Q80t en X900H zijn met een FALD scherm superieur aan een edge lit LCD.

De tv's kun je op rtings.com nog eens goed vergelijk. Zijn beiden uitvoerig gereviewd en lijken erg gelijkwaardig. Zelf zou ik de voorkeur geven aan een Sony LCD boven een Samsung LCD. Dat heeft er meer mee te maken dat ik de marketing van Samsung omtrent QLED niet wil sponsoren.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 21-12-2020 16:44 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-10 09:18
Een andere optie zou zijn een 55 inch OLED door een stap lager te gaan in formaat heb ik veel meer keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak2k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-08 12:19
Hulleman schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:43:
Bij game modus is er niet zozeer sprake van dat de beeldkwaliteit wordt teruggeschroefd. Er worden wel allerlei "beeldverbeteraars" uitgeschakeld om de input lag zo laag mogelijk te krijgen. Die beeldverbeteraars wil je meestal sowieso niet aan hebben, omdat die het beeld meestal niet beter maken.
Naast uitschakelen van "beeldverbeteraars" word bij fald televisies in game modus vaak de local dimming uitgeschakeld of beperkt om de latency laag te houden. Dat heeft wel effect op de beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:28
rutgergron schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:49:
Een andere optie zou zijn een 55 inch OLED door een stap lager te gaan in formaat heb ik veel meer keuze.
Dat zou het probleem zeker oplossen
kies dan voor Sony of Philips.

Je kan een Qled wat gewoon een normale led is met een Q (software van samsung) ook niet vergelijken met OLED wat echt een andere techniek is