Ten einde raad: Windows 10 Crasht en blijft rebooten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPJonkman
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-01-2021
Beste Tweakers, ik weet niet of ik dit in het goede subforum plaats, bij voorbaad mijn excuses als dit topic in het verkeerde onderdeel geplaatst is.

Vorige maand heb ik een nieuwe computer aangeschaft bij Alternate en heb ik de onderdelen los naar mij laten versturen. Vervolgens heb ik de computer zelf geassembleerd. 2 weken lang heb ik na de assemblatie probleemloos met de computer kunnen werken. Op een gegeven moment begon het OS (Windows 10 64 Bit Home versie) vast te lopen (freeze) en moest ik de computer handmatig opnieuw opstarten. Vervolgens bleef de computer bevriezen op willekeurige momenten, gevolgd door een automatische (niet manueel) herstart. Vanaf dit moment werd elke freeze opgevolgd door een automatische herstart. Het herstarten gebeurt zonder melding, na het bevriezen wordt het scherm zwart en start de pc opnieuw op.

Ik heb de computer vervolgens langsgebracht bij een computerwinkel. Bij die compputerwinkel konden ze het probleem niet opsporen. De PC is daar wel bevroren.

Vervolgens heb ik de computer langsgebracht bij een tweede computerwinkel. Daar is de pc niet één keer bevroren. Daar hebben ze ook de hardware gecheckt en dat was volgens hun allemaal goed. Eenmaal weer in het bezit van mijn PC deed het probleem zich weer voor.

Als laatst heb ik de computer terug gestuurt naar Alternate. Daar is de hardware opnieuw geassembleerd en volgens hun was het geen hardwarematig probleem. Ook bij Alternate bevroor de pc. Ze hebben toen een interne test versie van Windows geïnstalleerd en toen deed bij hun het probleem zich niet meer voor. Die versie hebben zij vervolgens weer verwijdert en de PC teruggestuurd.

Toen heb ik opnieuw Windows geïnstalleerd (W10 64B Home) en toen deed het probleem zich weer voor. Ik heb toen alleen Windows geinstalleerd, de drivers zijn automatisch door Windows geinstalleerd en ik heb drivers geinstalleerd van RME BabyFace (externe geluidskaart). Vervolgens heb ik de drivers weer verwijdert van BabyFace en toen heeft zich later hetzelfde probleem weer voorgedaan. Ik heb ook Windows opnieuw geinstalleerd en de drivers van BabyFace helemaal niet geinstalleerd en ook toen bevroor de PC.

De Windows versie die ik in het bezit heb, heb ik aangeschaft via de Windows Website en daarvan heb ik een bootable USB gemaakt met de Media Creation Tool (Windows, laatste versie).

Ik heb eerder ook getest met een andere Windows USB (verouderde versie) die met Rufus was gemaakt. Ook bij deze versie ontstonden de crashes.

Ik heb ook een SFC scan uitgevoerd en corrupte bestanden laten repareren maar ook dit helpt niet.

In de Reliability Monitor kan ik zien op welke momenten de computer bevroren is. Als ik de details open dan staat er het volgende:

Summary: Windows was not propperly shut down
Description: The previous system shutdown at 16:34:31 on ‎20/‎12/‎2020 was unexpected.

Als ik in de Event Viewer kijk dan zie ik op het tijdstip 16:41:51 een error staan met de volgende informatie:

General: The previous system shutdown at 16:34:31 on ‎20/‎12/‎2020 was unexpected.
Event id: 6008
Logged: 20/12/2020 16:41:51

Ook zag ik in de Event Viewer het volgende staan:

Critical
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
Event id: 41

En vervolgens staat er een event (4 seconden later)

Error
The previous system shutdown at 14:39:20 on ‎21/‎12/‎2020 was unexpected.
Event id: 6008

Ik heb geprobeerd om alle drivers die in de veilige modus uit staan, uit te schakelen in de gewone modus om te testen of de computer dan nog steeds bevriest. Dat is helaas wel het geval.

Mijn hardware specs zijn:

Intel Core i9-9900K 3600 1151V2 BOX*
Asus PRIME Z390-P Z390
CooMas Hyper 212 Black Edition
D432GB 2666-16 Vengeance LPX bk K2 COR
SSD 1TB 2.5/3.4G 970 EVO PCIe M.2 SAM NVMe
Sharkoon TG4 Blue ATX
Asus4GB D5 GTX 1050TI PH
Corsair RM650 650W ATX24

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het oplossen van dit probleem, ik kom er zelf namelijk niet meer uit en ik zie geen oplossing meer. Bij voorbaad dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 19:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Volgens MS is het toch echt een hardware relatedissue wat zorgt voor een shutdown: https://answers.microsoft...cd-4bfe-8202-a3d0c08c49ea

Als het goed is heb je nog garantie. Terugsturen en iets anders uitzoeken. Anders kom je niet van het probleem af.

[ Voor 20% gewijzigd door Spacecowboy op 21-12-2020 15:36 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuur.Pruim
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Doe eens gek en sluit de PC alleen op een monitor aan dwz. geen muis/toetsenord of wat dan ook. Laat hem een tijdje draaien, sluit dan je TB/M aan en controleer of hij niet is vastgelopen of gecrasht.

Zo'n crash bij een nieuwe PC kan een sluiting op de USB rail zijn. Kan ook defecte CPU/geheugen zijn maar zo ver wil ik nog niet gaan.
Zitten de geheugenmodules in de juiste slots?

[ Voor 9% gewijzigd door Zuur.Pruim op 21-12-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:24
TPJonkman schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:29:
Ik heb geprobeerd om alle drivers die in de veilige modus uit staan, uit te schakelen in de gewone modus om te testen of de computer dan nog steeds bevriest. Dat is helaas wel het geval.
Ook wel even handig om te vermelden: bevriest 'ie in de veilige modus ook ?

Met met meneer Pruim hierboven: sluit om te troubleshooten zo weinig mogelijk hardware aan. Regel desnoods een PS2 toetsenbord/muis (ja, dan moet je wel even bij de antiquair langs misschien). Test eens zonder je videokaart, je moederbord heeft ook een onboard videokaart immers. Laat die externe geluidskaart eens weg. Net zo ver terugslopen tot je stabiel bent. En dan weer langzaam dingen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@TPJonkman Dit hoort natuurlijk niet in V&A feedback dus even een schop naar het juiste forum :)

[ Voor 9% gewijzigd door Zeehond op 21-12-2020 17:30 ]

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 10:49
Is er een nieuwere versie van de firmware/bios beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Intel chipset drivers geïnstalleerd, de Nvidia driver vanaf de Nvidia site geïnstalleerd?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:09
Je pc sluit hangt dus spontaan, en er kan niet naar het logboek worden geschreven of een geheugendump worden gemaakt.
Ik zou eens een andere SSD proberen.

Maar voordat je een andere probeert, draai memtest eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Probeer ook eens een Linux met KDE (live versie).
Die is ook best zwaar om alles goed te testen

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spacecowboy schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:34:
Volgens MS is het toch echt een hardware relatedissue wat zorgt voor een shutdown: https://answers.microsoft...cd-4bfe-8202-a3d0c08c49ea

Als het goed is heb je nog garantie. Terugsturen en iets anders uitzoeken. Anders kom je niet van het probleem af.
Daar wordt over een thermal event gesproken. Die zie ik niet terug.

Neemt niet weg dat de kans dat dit aan de hardware ligt, vrij groot is, gezien de omschrijving van de problemen.

Check ook of je powersupply wel goed werkt TS. Die kan ook voor rare freezes/crashes zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 10:29
Zoals Jeroen3 ook al aangeeft, probeer eens een andere SSD. Een brakke SSD/HDD zorgt ook voor dit soort klachten, met name het vastlopen en niet reageren gebeurd vaak bij schijven die aan het eind van hun latijn zijn.

Alternate zal een SMART test hebben uitgevoerd voor het checken van de SSD / HDD, maar in de praktijk blijkt dat deze SMART tests niet altijd de juiste status doorgeven. Ze zijn redelijk betrouwbaar, maar niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik zou alle aansluitingen nog eens herchecken. En ook de SSD/HDD gezondheids situatie bekijken.Ook zou ik eerst een eenvoudige setup proberen als dat mogelijk is dus bijvoorbeeld geen twee aangesloten harde schijven..alles wat niet noodzakelijk is even niet gebruiken. En een ''clean boot'' proberen.

Aangezien verkoper stelt dat alles ''in orde'' is zou ik alles terugsturen nadat je hebt geprobeerd te fixen en het zaakje ergens anders kopen.

https://support.microsoft...m-a-clean-boot-in-windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPJonkman
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-01-2021
Inmiddels een maand verder. Super bedankt voor jullie tips en tricks! Ik heb mn pc voor de tweede keer naar Alternate retour gestuurd en zij kwamen nogmaals tot de conclusie dat het geen hardware probleem was. Sterker nog, ze beweerden dat er helemaal geen probleem was. Het product werd niet defect bevonden en dus weer teruggestuurd naar mij. Toen ik mijn pc eenmaal terug heb gekregen kwam het probleem direct weer naar voren en ben ik aan mn lot overgelaten. Uiteindelijk heb ik mijn GTX 1050 Ti uit de pc verwijderd en tot mijn verbazing is het probleem tot op heden niet meer teruggekomen. Kennelijk is er toch iets mis met de videokaart, maar ik ben blij dat ik de oorzaak wel weet nu.

Wat betreft Alternate, ze ontkennen dat er problemen zijn geweest en zijn niet bereid te helpen, dus bij deze wil ik jullie waarschuwen voor de zeer slechte service die zij bieden als je een zelfbouwsysteem hebt gekocht dat problemen heeft.

Groet!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
TPJonkman schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:40:

Wat betreft Alternate, ze ontkennen dat er problemen zijn geweest en zijn niet bereid te helpen, dus bij deze wil ik jullie waarschuwen voor de zeer slechte service die zij bieden als je een zelfbouwsysteem hebt gekocht dat problemen heeft.
Lijkt mij iets voor een shop review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:43
NoahAmber schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:59:
[...]

Lijkt mij iets voor een shop review.
dat sowieso. Maar Alternate staat ook wel bekend om de slechte service hoor. Het was jarenlang mijn favoriete winkel.. tot de service de laatste jaren bijzonder hard achteruit holde. Heb er al een tijdje ook niets meer besteld. Ik betaal elders liever wat meer voor eenzelfde product als ik weet dat de service
daar beter is.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TPJonkman schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:40:
Uiteindelijk heb ik mijn GTX 1050 Ti uit de pc verwijderd en tot mijn verbazing is het probleem tot op heden niet meer teruggekomen. Kennelijk is er toch iets mis met de videokaart, maar ik ben blij dat ik de oorzaak wel weet nu.
Je kaart hoeft helemaal niet defekt te zijn. Misschien is je voeding niet toereikend genoeg. Misschien is er een andere reden en zal je graka prima werken in een andere pc. Ik lees dat je windows je graka hebt laten installeren, heb je daarna zelf bij nvidia.com gekeken voor de allernieuwste stuurprogramma?
Pagina: 1