Gigabit over wifi.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:47
Goedemiddag,

Ik heb volgende week 1000mbit internet.
En ben op zoek naar een accespoint, en dit stapsgewijs uitbreiden naar 3.

Nu viel mij op dat de geadverteerde snelheden bij AC hoger zijn dan bij AX.
Waarom zou ik dan voor AX / wifi6 gaan?

Unifi 6 lite

802.11ac (Wi-Fi 5) 6.5 Mbps to 866.7 Mbps (MCS0 - MCS9 NSS1/2, VHT 20/40/80)
802.11ax (Wi-Fi 6) 6.3 Mbps to 1.2 Gbps (MCS0 - MCS11 NSS1/2, HE 20/40/80)

Unifi nanoHD

2.4 GHz Radio Rate 300 Mbps
5 GHz Radio Rate 1733 Mbps

Unifi AC pro

802.11n 6.5 Mbps to 450 Mbps (MCS0 - MCS23, HT 20/40)
6.5 Mbps to 1300 Mbps (MCS0 - MCS9 NSS1/2/3, VHT 20/40/80)

Hieruit haal ik dat de Nano de snelste is, met daar opvolgend de AC pro.
De wifi6 standaard zou toch zo veelbelovend zijn?

Zijn er ervaringen met de AC pro van mensen met gigabit, of je deze snelheid ook daadwerkelijk haalt?

Mijn beide laptops zijn voorzien van de Intel® Wireless-AC 9560 (2x2 antenne 1.73 Gbps op 5Ghz)
Maar deze module is natuurlijk vervangbaar voor een wifi 6 variant.

Vanaf volgende week dus 1000mbit van t-mobile op de glasvezel.
Ik krijg de Zyxel-T50.

Nu komt die in de meterkast, waar mijn oude router (C3150 v2) in de woonkamer staat.
De experiabox is nog onuitgepakt :D
Maar mijn Tp-link C3150 is stuk, 5Ghz kun je niet mee verbinden, interface tergend langzaam etc..
Dus ga eerst de T50 gebruiken.

Hierop wil ik een POE switch aansluiten (4 poorten is zat) en daarop in eerste instantie een accespoint bij de eettafel in de buurt.

Overige bedrade devices zijn:

Marantz Sr7008
Synology DS416play (hierop draait al docker met de unifi controller)
Synology DS212J
PS4pro
PS3
Tv Philips 55oled903 (met ingebouwde chromecast / netflix etc)
Computer in de schuur

Voorbedraad heb ik in 4 slaapkamers een netwerkaansluiting, en in de woonkamer/keuken 4.
Deze hoeven niet meteen in een switch, omdat hier geen devices aan hangen.
Maar mogelijk kan ik deze wel voor een accespoint gebruiken.

Van het voorjaar wil ik dan nog een accespoint erbij kopen voor de overkapping/schuur en tuin.

Als vervanging van de T50 wil ik wachten op de dream machine SE
Onder andere vanwege de glasvezelaansluiting.

Heb ik een Ubiquiti switch nodig?
Ik heb nog een tweetal TP-link SG108e switches.

Welk accespoint is aan te raden?
Zelf neig ik naar de AC pro omdat deze prijstechnisch interessanter is dan de nano en wifi6 niks toe lijkt te voegen. Maar mogelijk is wifi6 toekomstbestendiger.

Neem eigenlijk ook maar even aan dat deze ook onder de overkapping kan.
Daar hangt nu ook al 10 jaar een "binnen" accespoint en een tv.

Controller draait al op de synology nas, dan heb ik geen losse controller nodig toch?
Wil dit later in de dream machine onderbrengen.

Mvg,

Frank

Beste antwoord (via FRANQ op 23-12-2020 12:09)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voordat we richting technische oplossingen gaan een reality check:

Waarom denk je Gigabit snelheden over WiFi nodig te hebben? Welke toepassingen ben je van plan die ook maar in de buurt komen van die eisen?

Naast de haalbaarheid in het algemeen vraag ik dit ook omdat een van de belangrijkste manieren om hoge performance over WiFi mogelijk te maken is om te zorgen dat alles wat *niet* over WiFi hoeft ook niet over WiFi maar bedrade verbindingen gaat. Als je hebt over 1Gbps, klinkt het alsof je zware videobewerking oid doet. Dat soort ding wil je op een vaste workstation met een vaste bedrade verbinding doen. Garandeert niet alleen dat je de Gb daar haalt, maar houdt die enorme bult aan verkeer uit de lucht zodat de rest ook sneller kan.

Om dan langzaam richting techniek te gaan: wat is exact je KPI?

- Een link rate van >=1Gbps uitleesbaar (maar niet effectief haalbaar) onder perfecte omstandigheden?
- Een daadwerkelijke nettothroughput van >=1Gbps onder perfecte omstandigheden (lees: met uitgekiende high-end client een paar meter naast je AP)?
- Onder normale omstandigheden bij normaal gebruik van je netwerk op elke plek op ieder willekeurig moment 1Gbps daar bovenop te kunnen halen met een enigszins acceptabele client?

Moge duidelik zijn dat er flink verschil zit tussen de eisen, met name tussen de laatste twee. Sterker nog, die allerlaatste is zo goed als onhaalbaar - nouja, als je budget echt onbeperkt is zeg ik: challenge accepted, maar bereid je dan voor op trekken van Cat6(A) naar plafond van iedere kamer in je huis, en een paar honderd EUR aan AP per kamer te hangen. Oh, en erg selectief zijn in welke clients je neemt.

Even uitgaande van tweede eis (1Gbps netto door de lucht is haalbaar, maar niet overal en niet met iedere client), dan kan ik alvast een paar houvasten geven. Ik ga nadrukkelijk nog niet in op specifieke oplossingen omdat de eisen en budget nog niet helder zijn.

Om te beginnen: je kijkt naar de opgegeven link rates van AP's, maar ontleedt dat niet in capabilities, en relateert dat niet aan je clients, terwijl die net zo kritiek zijn als AP als je dit soort snelheid wil halen.

Sleutelbegrip is MIMO, het aantal parallelle radioketens die een WiFi station in kan zetten. In WiFi-ac haal je per keten met 80MHz kanaalbreedte 433Mbps. Dus als iets 866Mbps opgeeft, heeft het twee ketens, als het 1733 opgeeft, heeft het vier ketens. Leuk, maar om de meerwaarde daarvan te halen moet je client dat ook hebben. Overgroot deel van clients heeft een of twee ketens, aantal WiFi-ac apparaten met drie ketens kun je op vingers van een hand tellen (denk: MacBook Pro 2014-2016, alleen topmodel -2019, en sinds 2020 geen enkele :o ), en voor vier ketens kom je uit bij een enkele PCIe kaart met externe antennes die dus niet in een laptop/tablet zit. Dus voor een 'normale' laptop of tablet kom je uit bij twee streams, oftewel 866Mbps. Dat is geen nettothroughput maar link rate, netto haal je max 2/3 daarvan. Dus ~550Mbps max. Moge duidelijk zijn dat je daarmee nooit 1Gbps gaat halen, ongeacht of je voor de 866Mbps of 1733Mbps AP gaat.
Je NIC doet met WiFi-ac 1733Mbps, maar doet dat met 2x2 160MHz kanaalbreedte. Allereerst ondersteunen de UniFi AP's dat niet, ten tweede is 160MHz met WiFi-ac alleen in labsituatie sneller dan 80MHz, in het echt stort je performance in door halvering signaalsterkte (zelfde zendvermogen moet namelijk over 2x bandbreedte uitgesmeerd worden), verlaging SNR met 3dB en verdubbeling hoeveelheid ruis dat je vangt.

WiFi-ax kan op papier veel sneller, maar dan moet je wel volle spec ondersteunen. Als ik het goed zie ondersteunt de UniFi-6 Lite max 80MHz kanaalbreedte. Dan doe je per stream max 600Mbps, met twee 1.2Gbps. Daarmee haal je definitie 1 (">=1Gbps link rate uitleesbaar"), maar in praktijk is 800Mbps absolute max. Ook hier heb je niets aan een 2x2 ax NIC die 160MHz aan kan want AP doet dat niet. In WiFi-ax heb je wel 3dB extra SNR, dus mogelijk is het 160MHz (iets) bruikbaarder dan bij ac, maar ik zou er nog niet op rekenen.

Nee, enige manier om 1Gbps te halen met 80MHz kanaalbreedte in WiFi-ax is minimaal 3x3 MIMO te nemen, dus zowel andere laptops (je huidige hebben maar twee antennes, dus 3x3 kaart kopen heeft bij voorbaat geen zin) als andere AP's. En dan nog haal je het met de hakken over de sloot als je alle andere verkeer stillegt en op een meter of twee van je AP gaat zitten. IMHO niet zinnig nastrevenswaardig.

Maar goed, geef eens aan wat je daadwerkelijk wilt en wat je ervoor over hebt, dan kunnen we haalbaarheid daarvan beoordelen en suggesties geven hoe het te bereiken indien wel haalbaar.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
In het geval van de verschillende UniFi-modellen is het vooral het resultaat van antennes tellen. De duurdere modellen hebben 3x3 of 4x4 MIMO, de Lite in het algemeen 2x2.

Bijna alle clients hebben echter hooguit 2x2 antennes en kunnen dus niet op meer dan 867 Mbps (op .11ac) verbinden.

De geadverteerde maximale bandbreedtes zijn bovendien over 160 MHz spectrum, iets wat je in de praktijk niet altijd zult kunnen vinden in verband met je buren, met buienradar, met vliegtuigradars en dergelijke.

Alle WiFi-snelheden zijn sowieso theoretisch, in de praktijk haal je hooguit de helft.

AX brengt vooral verbeteringen bij veel clients, voor een enkele client is er in de praktijk weinig verschil. Maar de standaard is er en de AP's zijn er, dus als je de extra Ethernetpoort in de Pro niet nodig hebt zou ik zelf nu voor de U6-Lite gaan.

De UAP-AC-Pro kan officieel 'buiten' (beschut) hangen maar ook onder een overhang zal er wind, regen en mist in kunnen komen. De UAP-AC-M is de beste optie voor buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 23:41
FRANQ schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:25:
[knip]
De wifi6 standaard zou toch zo veelbelovend zijn?
Ja, dat is ie zeker. In een omgeving met VEEL draadloze apparaten maakt het een significant verschil! Denk daarbij aan een schoolgebouw met volle klaslokalen, een aula of conferentie centrum enz. Plekken waar duizend+ mensen tegelijk gebruik maken van Wifi.
Zijn er ervaringen met de AC pro van mensen met gigabit, of je deze snelheid ook daadwerkelijk haalt?
Hier moet je je verwachtingen even bijstellen: Wifi is half duplex terwijl je internetlijn full duplex is. Ik denk dat je vraag is: Kun je via Wifi je internetlijn volledig benutten op één apparaat?
Het antwoord daarop is: "Nee, dat kun je niet."
[knip]
Heb ik een Ubiquiti switch nodig?
Ik heb nog een tweetal TP-link SG108e switches.
Nee, je hebt niet perse een Ubiquiti switch nodig. Elke willekeurige PoE gigabit switch met voldoende poorten en voldoende stroom voldoet.
Als je graag alles in één interface wilt bedienen (hoe vaak verander je je VLAN instellingen op switchpoorten?) is het grappig om een Ubiquiti switch te halen. Zelf raak ik een switch bijna nooit aan zolang hij het doet dus het zou mij de extra euro's niet waard zijn.
Welk accespoint is aan te raden?
[knip]
Controller draait al op de synology nas, dan heb ik geen losse controller nodig toch?
Wil dit later in de dream machine onderbrengen.
[knip]

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voordat we richting technische oplossingen gaan een reality check:

Waarom denk je Gigabit snelheden over WiFi nodig te hebben? Welke toepassingen ben je van plan die ook maar in de buurt komen van die eisen?

Naast de haalbaarheid in het algemeen vraag ik dit ook omdat een van de belangrijkste manieren om hoge performance over WiFi mogelijk te maken is om te zorgen dat alles wat *niet* over WiFi hoeft ook niet over WiFi maar bedrade verbindingen gaat. Als je hebt over 1Gbps, klinkt het alsof je zware videobewerking oid doet. Dat soort ding wil je op een vaste workstation met een vaste bedrade verbinding doen. Garandeert niet alleen dat je de Gb daar haalt, maar houdt die enorme bult aan verkeer uit de lucht zodat de rest ook sneller kan.

Om dan langzaam richting techniek te gaan: wat is exact je KPI?

- Een link rate van >=1Gbps uitleesbaar (maar niet effectief haalbaar) onder perfecte omstandigheden?
- Een daadwerkelijke nettothroughput van >=1Gbps onder perfecte omstandigheden (lees: met uitgekiende high-end client een paar meter naast je AP)?
- Onder normale omstandigheden bij normaal gebruik van je netwerk op elke plek op ieder willekeurig moment 1Gbps daar bovenop te kunnen halen met een enigszins acceptabele client?

Moge duidelik zijn dat er flink verschil zit tussen de eisen, met name tussen de laatste twee. Sterker nog, die allerlaatste is zo goed als onhaalbaar - nouja, als je budget echt onbeperkt is zeg ik: challenge accepted, maar bereid je dan voor op trekken van Cat6(A) naar plafond van iedere kamer in je huis, en een paar honderd EUR aan AP per kamer te hangen. Oh, en erg selectief zijn in welke clients je neemt.

Even uitgaande van tweede eis (1Gbps netto door de lucht is haalbaar, maar niet overal en niet met iedere client), dan kan ik alvast een paar houvasten geven. Ik ga nadrukkelijk nog niet in op specifieke oplossingen omdat de eisen en budget nog niet helder zijn.

Om te beginnen: je kijkt naar de opgegeven link rates van AP's, maar ontleedt dat niet in capabilities, en relateert dat niet aan je clients, terwijl die net zo kritiek zijn als AP als je dit soort snelheid wil halen.

Sleutelbegrip is MIMO, het aantal parallelle radioketens die een WiFi station in kan zetten. In WiFi-ac haal je per keten met 80MHz kanaalbreedte 433Mbps. Dus als iets 866Mbps opgeeft, heeft het twee ketens, als het 1733 opgeeft, heeft het vier ketens. Leuk, maar om de meerwaarde daarvan te halen moet je client dat ook hebben. Overgroot deel van clients heeft een of twee ketens, aantal WiFi-ac apparaten met drie ketens kun je op vingers van een hand tellen (denk: MacBook Pro 2014-2016, alleen topmodel -2019, en sinds 2020 geen enkele :o ), en voor vier ketens kom je uit bij een enkele PCIe kaart met externe antennes die dus niet in een laptop/tablet zit. Dus voor een 'normale' laptop of tablet kom je uit bij twee streams, oftewel 866Mbps. Dat is geen nettothroughput maar link rate, netto haal je max 2/3 daarvan. Dus ~550Mbps max. Moge duidelijk zijn dat je daarmee nooit 1Gbps gaat halen, ongeacht of je voor de 866Mbps of 1733Mbps AP gaat.
Je NIC doet met WiFi-ac 1733Mbps, maar doet dat met 2x2 160MHz kanaalbreedte. Allereerst ondersteunen de UniFi AP's dat niet, ten tweede is 160MHz met WiFi-ac alleen in labsituatie sneller dan 80MHz, in het echt stort je performance in door halvering signaalsterkte (zelfde zendvermogen moet namelijk over 2x bandbreedte uitgesmeerd worden), verlaging SNR met 3dB en verdubbeling hoeveelheid ruis dat je vangt.

WiFi-ax kan op papier veel sneller, maar dan moet je wel volle spec ondersteunen. Als ik het goed zie ondersteunt de UniFi-6 Lite max 80MHz kanaalbreedte. Dan doe je per stream max 600Mbps, met twee 1.2Gbps. Daarmee haal je definitie 1 (">=1Gbps link rate uitleesbaar"), maar in praktijk is 800Mbps absolute max. Ook hier heb je niets aan een 2x2 ax NIC die 160MHz aan kan want AP doet dat niet. In WiFi-ax heb je wel 3dB extra SNR, dus mogelijk is het 160MHz (iets) bruikbaarder dan bij ac, maar ik zou er nog niet op rekenen.

Nee, enige manier om 1Gbps te halen met 80MHz kanaalbreedte in WiFi-ax is minimaal 3x3 MIMO te nemen, dus zowel andere laptops (je huidige hebben maar twee antennes, dus 3x3 kaart kopen heeft bij voorbaat geen zin) als andere AP's. En dan nog haal je het met de hakken over de sloot als je alle andere verkeer stillegt en op een meter of twee van je AP gaat zitten. IMHO niet zinnig nastrevenswaardig.

Maar goed, geef eens aan wat je daadwerkelijk wilt en wat je ervoor over hebt, dan kunnen we haalbaarheid daarvan beoordelen en suggesties geven hoe het te bereiken indien wel haalbaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:08

BCC

Ik haal met de UniFi pro 400 mbit als ik binnen 2 meter afstand van dat ding sta, maar wat heb je aan 400 mbit op je telefoon idd?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:47
Bedankt voor de zeer uitgebreide reacties _/-\o_

Het is me nu wel duidelijk dat gigabit over wifi nooit gehaald gaat worden voor een acceptabel bedrag.

Voor telefoons is het allemaal niet zo heel interessant, maar op de laptops vind ik het wel fijn als het kopiëren van bestanden tussen laptop en nas vlot gaat.

Ik heb in de woonkamer en keuken nu ook al een utp kabel liggen voor als ik grote bestanden aan het overzetten ben. Dus dat blijft dan.

De switchpoorten kom ik nooit meer aan als het werkt.
Dus eenmalig instellen en afblijven.

Ik was vooral nogal de weg kwijt voor de keuze in accespoint door het vele aanbod en er te weinig van te snappen.

Misschien is dat dan ook het euvel van de niet wekende 5Ghz op de huidige router, dat de laptops een 160Mhz kaart hebben in plaats van 80Mhz.

Aan het verhaal van @dion_b concludeer ik eigenlijk dat ik gewoon voor die 6-lite moet gaan.
Gigabit was niet een must, was alleen leuk geweest :P

Moet dan even 2 kaartjes kopen voor de laptops.
Alhoewel zie ik in de specs alleen 160Mhz genoemd worden...
https://www.intel.com/con...series/wi-fi-6-ax201.html

Ik ga nog even puzzelen, en meld me later nog :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:12
FRANQ schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:58:
Het is me nu wel duidelijk dat gigabit over wifi nooit gehaald gaat worden voor een acceptabel bedrag.
Binnenkort met wifi6e (niet te verwarren met wifi6) die een extra band (6ghz) in het spel smijt, maar als je niet kan wachten:

https://www.tomshardware....-6e-capable-wireless-card

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FRANQ schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:58:
[...]

Aan het verhaal van @dion_b concludeer ik eigenlijk dat ik gewoon voor die 6-lite moet gaan.
Gigabit was niet een must, was alleen leuk geweest :P
Lijkt me op dit moment ws beste keuze ja. Eentje per verdieping zo ver mogelijk bij trapgat vandaan is doorgaans beste binnen. Is dat geen optie, dan eentje op begane grond (bijv in woonkamer), en nog eentje bovenin trapgat.

Buiten hangt af van je glas/isolatie. Indien HR++ dan moet je inderdaad met een draad door de muur.
Moet dan even 2 kaartjes kopen voor de laptops.
Alhoewel zie ik in de specs alleen 160Mhz genoemd worden...
https://www.intel.com/con...series/wi-fi-6-ax201.html
160MHz NICs kunnen prima verbinden op 80MHz hoor ;)

Je haalt er alleen de helft van de opgegeven performance mee. Ik tik dit trouwens op een laptop met een AX200, waar ik nul problemen mee heb. Hoefde niet eens een driver te installeren, Intel's gebruikt dezelfde driver voor alle recente cards, dus de driver voor de oude 8260 pakte gelijk de AX200. Let wel dat sommige laptops ranzige BIOS whitelists hanteren. Dat is iets om te checken voor je geld uitgeeft voor andere NIC.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tha Render_2 schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:09:
[...]

Binnenkort met wifi6e (niet te verwarren met wifi6) die een extra band (6ghz) in het spel smijt, maar als je niet kan wachten:

https://www.tomshardware....-6e-capable-wireless-card
160MHz kan ook in de 5GHz, als je APhet ondersteunt. Neemt niet weg dat de enorme extra bandbreedte in 6GHz die ook nog eens gegarandeerd legacy-free is een game-changer kan zijn.

Maar nu al iets kopen ervoor...
1) best-case zal ETSI over een jaar het spectrum vrijgeven. Tot die tijd ben je potentieel strafbaar als je het gebruikt.
2) betaald beta-tester laat je best aan anderen over. In zo'n vroeg stadium (WiFi-6 zelf is nog niet eens formeel vastgelegd 8)7 ) zullen hard- en software nog vol onvolkomenheden zitten. Denk aan de eerste generatie WiFi-ac Wave 2 chips die 4x4 MIMO en MU-MIMO beloofden. Die werkten uiteindelijk alleen op 4x4:3 (oftewel je hebt alsnog niets aan die vierde radioketen) en MU-MIMO deed het nooit. Ik zou pas kopen als standaard vast ligt en anderen bevestigd hebben dat het bug-vrij en conform spec werkt. Oh, en pas een client kopen als je een AP hebt die het ook kan ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1