Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• JWmail
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-11 12:28
Hallo, Ik denk er over na om de slimme thermostaat en radiatorknoppen van tado te gaan installeren in huis.

Huidige Situatie:
Beneden:
Woonkamer
- Honeywell Chronotherm IV
- 3 radiatoren met open/dicht knop
- Open keuken met infrarood panel aan het plafond

Gang: radiator
Garage: radiator
1e verdieping
- Slaap/werkkamers met radiatoren

2e verdieping
- slaapkamers met radiatoren
- Vaillant VHR 35/4C ketel met als ik het goed heb 2 verwarmingszones? Maar aangezien ik alleen in de woonkamer een thermostaat heb, zullen deze nu niet apart aangestuurd worden?

Toekomstige situatie:

In de woonkamer worden alle radiatoren weggehaald en vervangen door infrarood panelen aan het plafond.

Op de gang, garage en 1e verdieping (3 kamers en badkamer) wil ik alle radiatoren voorzien van slimme radiatorknoppen.
Op de 2e verdieping komen airco’s voor zowel koeling als verwarming en gaan we de radiatoren uitzetten/verwijderen.

Mijn vraag is nu het volgende:

Aangezien er in de woonkamer geen radiatoren meer bevinden, en op de 2e verdieping zo wel koeling als verwarming met airco’s gedaan word, en er dus maar een klein aantal kamers zal zijn die met CV/radiatoren verwarmd worden, heeft het dan zin om:
1) Een slimme thermostaat en slimme radiatorknoppen (Tado) te nemen en
2) de thermostaat in de woonkamer te houden aangezien daar geen radiatoren meer staan en de kamer verwarmd wordt door infrarood. Ik neem aan van niet maar waar kan ik die dan het best plaatsen? In 1 van de slaapkamers? Of in de gang ( waar het meestal kouder is vanwege deur die open en dicht gaat.

Of toch in de woonkamer als in voorbeeld B op https://intercom.help/tad...aar-in-een-kamer-wijzigen

Ik snap dat Tado in zijn geheel los staat van de infrarood panelen en dat die dus niet via Tado aan te sturen zijn. Ik begreep dat er voor Airco's wel integratie mogelijk is.

Hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen.

Bij voorbaat dank,

JW

Alle reacties

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-11 14:23
Ik hoor een hoop akelige verhalen over infrarood panelen, qua stroomverbruik en gebrek aan convectie warmte in het huis. Waarom zou je niet voor het veel energiezuinigere vloerverwarming kiezen? Vloerverwarming werkt op een lage temperatuur (35 C)? (conventionele radiatoren op 60-80'C)

Ik ben ook in het bezit van Tado en gebruik het vooral om er gericht specifieke kamers er mee te verwarmen, wat erg goed werkt. De kamers welke niet in gebruik zijn worden dan niet onnodig verwarmd.
Als je de radiatorkraan in de gang/garage toch al open hebt gedurende de dag dan zie ik niet zo snel het grote voordeel om dat op afstand te willen besturen.

[ Voor 4% gewijzigd door el polini op 21-12-2020 14:30 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:59
@JWmail
Kan je wat meer vertellen over je doelstellingen en gebruik van de verschillende ruimtes?

in het algemeen is infraroodverwarming vooral geschikt voor plekken waar je kort warmte wil hebben. B.v. 2 uur lang op je werkkamer warmte op/rond je bureau.

Als je veel uren per dag een ruimte warm wil hebben (een woonkamer waar je met meerdere mensen bent) is radiatoren of vloerverwarming effectiever (icm. een L/W warmtepomp) of een L/L warmtepomp ("airco")

Daarnaast is een redelijk tot goed geisoleerd huis eerder passend bij het tweede en slecht geisoleerd (b.v. oude kerk waar 2 uur op zondag warmte nodig is) voor het eerste.
zie ook 12ambachten.nl

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• JWmail
el polini schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:28:
Ik hoor een hoop akelige verhalen over infrarood panelen, qua stroomverbruik en gebrek aan convectie warmte in het huis. Waarom zou je niet voor het veel energiezuinigere vloerverwarming kiezen? Vloerverwarming werkt op een lage temperatuur (35 C)? (conventionele radiatoren op 60-80'C)

Ik ben ook in het bezit van Tado en gebruik het vooral om er gericht specifieke kamers er mee te verwarmen, wat erg goed werkt. De kamers welke niet in gebruik zijn worden dan niet onnodig verwarmd.
Als je de radiatorkraan in de gang/garage toch al open hebt gedurende de dag dan zie ik niet zo snel het grote voordeel om dat op afstand te willen besturen.
Helaas is vloerverwarming geen optie. Tot nu toe heb ik goede ervaringen met het infrarood paneel in de (open)keuken.

Het op afstand besturen is 1 ding. Voor mij is de belangrijkste reden om op slimme radiatoren/tado over te gaan, de mogelijkheid om makkelijk per ruimte de temperatuur te kunnen instellen. Nu gaat dat allemaal op basis van de thermostaat in de woonkamer waardoor soms een heel huis verwarmd wordt terwijl alleen mijn werkkamer warm hoeft te zijn.

• JWmail
BarryH schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:57:
@JWmail
Kan je wat meer vertellen over je doelstellingen en gebruik van de verschillende ruimtes?

in het algemeen is infraroodverwarming vooral geschikt voor plekken waar je kort warmte wil hebben. B.v. 2 uur lang op je werkkamer warmte op/rond je bureau.

Als je veel uren per dag een ruimte warm wil hebben (een woonkamer waar je met meerdere mensen bent) is radiatoren of vloerverwarming effectiever (icm. een L/W warmtepomp) of een L/L warmtepomp ("airco")

Daarnaast is een redelijk tot goed geisoleerd huis eerder passend bij het tweede en slecht geisoleerd (b.v. oude kerk waar 2 uur op zondag warmte nodig is) voor het eerste.
zie ook 12ambachten.nl
Dank voor je reactie. Ik zal eens op 12ambachten.nl kijken.
De reden van infrarood is dat ik van die lelijke radiatoren in mijn woonkamer af wil en ik minder gas wil gebruiken ( ik heb zonnepanelen)

Woonkamer: nu met de lockdown veel gebruikt, ook overdag. normaal met name eind van de middag en savonds.
Werkkamer 1: ik werk met name thuis dus overdag in gebruik
Slaapkamers: eind van de middag en savonds als kinderen thuis zijn.

• BarryH
Wat is het bouwjaar / isolatie / huidig gasverbruik /m2 van je huis?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• JWmail
BarryH schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:27:
Wat is het bouwjaar / isolatie / huidig gasverbruik /m2 van je huis?
Bouwjaar:1997
vloerisolatie, dubbelglas
oppervlakte: 200m2
Gasverbruik rond de 1600m3 per jaar

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 23:20
Als je 1600m3 gas gaat vervangen met elektrische verwarming, ga je bij gelijkblijvende warmtebehoefte daar ongeveer 13000 kwh voor verstoken. Ben je je daar bewust van? En van de prijs van die stroom?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• BarryH
@JWmail

Je kan natuurlijk radiatoren niet mooi vinden, maar volgens mij zou je voor het verwarmen precies het omgekeerde moeten doen:

woongedeelte: L/W WP met radiatoren (aardig aantal uur per dag de hele ruimte op temperatuur. Eventueel L/L WP.

slaap/werkkamers: infraroodverwarming of L/L WP.

Dit voor optimaal comfort, snel verwarmen waar gewenst en een lage energierekening.

Anders wordt het als snel van 1600m3 x 0,8 eur naar 13000kWhx 0,2 eur x 75% (Voor minder m2/minder uren verwarmen). Dus eur 900 per jaar extra.....

Pagina: 1