Waarom zou je niet kiezen voor een X570 moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• willemoosterhof
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09-2022
Ik ben bezig om componenten te kiezen voor een nieuwe PC. Een PC die ik voornamelijk ga gebruiken voor fotobewerking (Lightroom, Photoshop en Luminar AI) Ik ben sportfotograaf en kom dan regelmatig thuis met meer dan 1000 foto's die gebruikt worden voor sociale media en waar plaatsen van bewerkte redelijk snel moet gebeuren. Ik ben dus geholpen met het snel inladen van foto's.
...

Mijn oog is gevallen op ASRock X570 creator i.c.m de AMD Ryzen 3900X. Maar ik lees hier ook vaak dat een X570 moederbord met deze CPU niet echt nodig is. Ik denk dan met het oog op de toekomst dan toch beter is om een moederbord kopen die helemaal geschikt is voor deze CPU zonder dat je een BIOS update hoeft te doen. Wie kan mij vertellen waarom de zin of onzin is van het kopen van X570 moederbord, behalve dan de kosten.
...

Ik heb op de diverse sites behoorlijk proberen in te lezen maar ik geef toe dat mijn kennis niet diep genoeg is om een afgewogen beslissing te maken.
...

Beste antwoord (via willemoosterhof op 22-12-2020 21:19)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:46
Voornaamste reden om voor een X570 te gaan is bandbreedte. De X570 is volledig PCIe 4.0 en dat biedt tweemaal zoveel bandreedte als PCIe 3.0.
De B550 is met PCIe 3.0 verbonden met de cpu én kan alle aangesloten devices met maximaal PCIe 3.0-snelheid aansturen. Dit vormt doorgaans geen enkel issue, maar als je meerdere snellere PCIe 4.0 NVMe SSD's wilt aansluiten is de X570 the way to go (er is een uitzondering, waarbij het B550-bord het PCIe 4.0 x16 signaal voor de gpu opdeelt in x8 en tweemaal x4, zodat je drie PCIe 4.0 NVMe devices aan kunt sluiten op de cpu, maar dat bord is ook niet heel goedkoop en je levert op gpu bandbreedte in).

Enig nadeel van de X570: alle borden hebben een chipset-fan (ik ken maar twee zonder, beiden erg duur). Maar omdat deze fans doorgaans intelligent aangestuurd worden heb je er geen last van.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:09
Prijs.

wat is het voordeel van x570 boven b550?
Biosupdate? nee, ook veel x570 hebben bios update nodig.
VRM fans? Klopt, meer lawaai
2x pcie 4.0 ? Klopt, maar hoe vaak installeer je 2 videokaarten? en 2 pcie 4.0 m.2 SSD kaarten ?

• Lode Ver
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-07 17:53
Indien je mogelijks in de toekomst je CPU zou willen vervangen door een andere Ryzen CPU zou een X570 nuttig zijn.

Anders is een B550 moederbord meestal beter.

Edit: niet correct, ik dacht dat B550 AM3 Socket had.

[ Voor 14% gewijzigd door Lode Ver op 21-12-2020 14:35 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:09
@Lode Ver nee, want ook x570 zit op AM4. Dus als je in toekomst wilt upgraden doe je dat niet naar iets dat nu al uit is. En de volgende serie zit op AM5.

Acties:
  • Beste antwoord

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:46
Voornaamste reden om voor een X570 te gaan is bandbreedte. De X570 is volledig PCIe 4.0 en dat biedt tweemaal zoveel bandreedte als PCIe 3.0.
De B550 is met PCIe 3.0 verbonden met de cpu én kan alle aangesloten devices met maximaal PCIe 3.0-snelheid aansturen. Dit vormt doorgaans geen enkel issue, maar als je meerdere snellere PCIe 4.0 NVMe SSD's wilt aansluiten is de X570 the way to go (er is een uitzondering, waarbij het B550-bord het PCIe 4.0 x16 signaal voor de gpu opdeelt in x8 en tweemaal x4, zodat je drie PCIe 4.0 NVMe devices aan kunt sluiten op de cpu, maar dat bord is ook niet heel goedkoop en je levert op gpu bandbreedte in).

Enig nadeel van de X570: alle borden hebben een chipset-fan (ik ken maar twee zonder, beiden erg duur). Maar omdat deze fans doorgaans intelligent aangestuurd worden heb je er geen last van.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• willemoosterhof
Dank je wel voor dit antwoord, het heeft mij doen besluiten om toch voor een x570 moederbord te gaan.

• vandeW
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-08 21:41
reviews: AMD B550-moederborden - Negen borden tot 200 euro op de testbank

Waarom niet gekozen voor een B550? Ik lees in dit artikel :
Natuurlijk is er pci-express 4.0, maar de i/o van de chipset is op meer vlakken bij de tijd gebracht. In tegenstelling tot vrijwel elk X570-bord hebben B550-modellen bovendien geen actieve koeling in de vorm van een chipsetfan nodig.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:12
Ik heb ook een X570 moederbord, ook eigenlijk niet nodig met een 3700X en maar 1 nvme ssd, maar vooral gekocht voor de toekomst. Als ik over paar jaar nieuwe CPU en/of ssd(‘s) wil hoef ik me over mobo geen zorgen te maken, scheelt me dan misschien weer paar uur gedoe met inbouwen en Windows licentie :p

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou trouwens geen 3900X meer nieuw kopen. De 5900X is een stuk vlotter in fotobewerking, dat nog altijd liever snellere threads heeft. De 5900X is toch een slordige 20% beter in de meeste gevallen.

I reject your reality and substitute my own

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-11 23:48
FoxLenny schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:08:
Ik heb ook een X570 moederbord, ook eigenlijk niet nodig met een 3700X en maar 1 nvme ssd, maar vooral gekocht voor de toekomst. Als ik over paar jaar nieuwe CPU en/of ssd(‘s) wil hoef ik me over mobo geen zorgen te maken, scheelt me dan misschien weer paar uur gedoe met inbouwen en Windows licentie :p
Dan kun je nog upgraden naar een 5xxx serie cpu, maar dat is het dan ook. Voor zover ik weet gaat amd over op een nieuw socket en is am4 een eindig verhaal.

• willemoosterhof
nelizmastr schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:22:
Ik zou trouwens geen 3900X meer nieuw kopen. De 5900X is een stuk vlotter in fotobewerking, dat nog altijd liever snellere threads heeft. De 5900X is toch een slordige 20% beter in de meeste gevallen.
Dat is een heel goed advies. Daar ga ik naar kijken.

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08 12:40
Ik zou alleen de ASRock Creator doen als je echt iets hebt aan de Thunderbolt 3.
Anders is het een erg duur board, en is bijv. de ASRock Taichi X570 een betere optie.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
Ik zie dat dit topic omhoog geschopt is, maar ik wil toch even reageren ;)
Abbadon schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:33:
De B550 is met PCIe 3.0 verbonden met de cpu én kan alle aangesloten devices met maximaal PCIe 3.0-snelheid aansturen.
Dit is niet waar. Zen 2 en Zen 3 processors hebben op een B550 bord ook PCIe 4.0. De 3900x (Zen 2) heeft 24 PCIe 4.0 lanes, waarbij het B550 / X570 moederbord er 4 nodig heeft voor de interconnectie met de CPU zodat er 20 PCIe 4.0 (CPU) lanes overblijven waarvan 16 voor de videokaart en 4 voor een M.2 poort. Naast CPU lanes heb je ook chipset lanes. De B550 levert enkel PCIe 3.0 chipset lanes en de X570 heeft zoals je wel opmerkt volledig PCIe 4.0.

CPU lanes > chipset lanes. Oftewel pas als de CPU lanes op zijn zoals bij 2 videokaarten of meerdere PCIe 4.0 x4 nvme's is het gebruik van chipset lanes pas interessant.
Dat is zeker niet het enige nadeel:
  • X570 borden hebben vaak mindere VRM dan de B550 equivalent. Dit gaat niet altijd op, maar op de B550 equivalent van goedkopere X570 borden kan men beter overklokken.
  • X570 hebben vaak iets mindere features. Dit geldt bijvoorbeeld voor Wifi 6, 2,5 Gbps ethernet of USB-C header. Dat heeft hoofdzakelijk te maken met de releasedatum tussen de borden.
  • X570 is doorgaans duurder. Dus nogmaals het is daarom alleen interessant in een dual GPU setup en het gebruik van meerdere PCIe 4.0 ssd's
@willemoosterhof het ideale AM4 bord met Thunderbolt 3 is tot dusver de pricewatch: Gigabyte B550 VISION D

[ Voor 7% gewijzigd door Djarune op 06-10-2021 19:36 ]

Pagina: 1