Wat is het nut van meer V bij idle?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enomiss
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-02-2024
De verklaring die ik steeds lees is dat V zakt wanneer de cpu onder meer belasting komt. En dat dit normaal/ideaal zou zijn. Dit snap ik (deels), maar de omgekeerde verklaring hoor ik nooit... als je weet dat de cpu onder belasting stabiel en koel genoeg is bij die gezakte V en hoge belasting, waarom zou je dan V op idle niet ook net zo laag houden, zodat de V eigenlijk plat is? Welk nut heeft het om V bij idle hoger te laten?

Of geldt dit alleen als je al dichtbij max toegestane V zit, zodat je zeker weet dat die enkel daalt?

[ Voor 12% gewijzigd door enomiss op 21-12-2020 13:17 ]

https://opensea.io/seaart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Eigenlijk wil je dat je CPU de voltage omlaag gooit in idle om temperatuur en verbruik te besparen.

Vdroop is een bij-effect van het belasten van de CPU. Het is eigenlijk een ongewild effect waar je niet vanaf komt. Doordat je je CPU belast, kakt ongewild je voltage een tikje in. Om daartegen bestand te zijn, stel je je voltage iets te hoog in om daarvoor te compenseren.

Het valt ook tegen te gaan door middel van Load Line Calibration (LLC) maar die kan ook teveel compenseren waardoor je last hebt van overshoot. Tegenwoordig is de overshoot niet te extreem maar gooi je met een hoog LLC level wel een grotere belasting op je VRM's.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.