Wifiplan nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion183
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-09 08:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpEIG7BtwRwSqgMmbqWiMkWA6uE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KFPDvkzD1aglDWtrUXH0VXZR.png?f=user_large

Onze woonkmr en keuken is omgedraaid dan de tekening. Magnetron plek is aangegeven
Ik kan hier 2 dingen doen.
In de trapkast kan ik 1 AP hangen, echter de magnetron zit hier in de buurt. Of is dat geen probleem?

Of ik hang in de woonkmr een muur AP op en in 1 in de achterste muur bij de keuken een muur AP.
Die laatste Muur AP grenst dan aan de tuin, zou dat voldoende zijn om goed bereik in de tuin te hebben (er zit een buitenmuur tussen)?

Beste antwoord (via Centurion183 op 21-12-2020 14:48)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Centurion183 schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:14:
Mijn huis is op de BG 12,4 meter lang en 5,7 mtr breed.
Je ziet rechts van de hal een klein stukje muur, dat is de garage. De laatste 3 meter aan de achterkant (bovenkant op de tekening) wordt de speel/werkkmr. De achtergevel van de garage loopt gelijk met die van de woning zelf.

Wacht ik voeg een andere tekening toe, dat is overzichtelijker. Let niet op de rode lijnen aub. :)

[Afbeelding]
Kijk dat scheelt. Als je een losse AP in de werkkamer wilt hangen, dan zou ik zeggen dat je de AP links langs de meterkast kan hangen aan de muur. Je 2e AP zou ik dan tegen de rechterbuiten muur ophangen in je werkkamer.

Mocht je het met één AP willen proberen, zou ik deze in de trapkast tegen de muur / plafond hangen, hangt deze ook meteen uit het zicht.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:53
Een goede magnetron is voldoende afgeschermd en dan heb je er helemaal geen last van.
Verder staat een magnetron op een hele dag gezien maar heel even aan.
Ook kan een magnetron alleen op de 2.4Ghz storen.

Persoonlijk zou ik eerst even kijken wat voor signaal je overal overhoud als je ergens een AP plaatst en daarna pas beslissen of waar je gaat plaatsen.

Als ik moest gokken zou ik persoonlijk gaan voor een AP in de hal.
Voor buiten zou ik een buiten AP ophangen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ben(V) schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:55:
Als ik moest gokken zou ik persoonlijk gaan voor een AP in de hal.

Voor buiten zou ik een buiten AP ophangen.
Dat zou mijn voorkeur ook hebben.

@Centurion183 Uit wat voor materiaal bestaat je buitenmuur / huis? Als dat beton is, komt daar namelijk niet zo heel veel doorheen. Zeker 5Ghz heeft behoorlijk wat moeite met muren.

Ik zie dat je een trap hebt. Hoe zit je netwerk boven eruit?

En heb je al nagedacht over welke appartuur je gebruikt?
Ben(V) schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:55:
Een goede magnetron is voldoende afgeschermd en dan heb je er helemaal geen last van.
Ik kan me wel voorstellen dat een magnetron, juist door zijn goede afscherming, geen wifi signalen doorlaat en dat je op die manier mogelijk last hebt met apparatuur die 'ervoor staan'.

[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 21-12-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion183
De buitenmuur bestaat uit klakzandsteen en gevelmetselwerk (en spouwmuurisolatie).

Ik zat te denken aan Unifi AP's, op de 1e verdieping 1 en op de 2e verdieping 1. Ik dacht aan In-Wall AP's hier.
Er komt ook een garage die opgedeeld wordt in een speel/werkkmr, hier komt ook een AP in-wall in denk ik.
Dat zou betekenen dat ik beneden in het slechtste geval 4 AP's nodig heb. 2 in in de woonkmr, 1 buiten en 1 in de speelwerkkmr.

Qua Unifi dacht ik aan een POE switch 8x. en Unifi AP's (wall/Ceiling mix). Ik twijfel over een controller, ik wil een gasten wifi netwerk, maar dat mag een gewoon wifi netwerk zijn met een simpel wachtwoord en met een beperkte bandbreedte. Ik weet niet of een Unifi Controller dan nodig is.

Ik laat buiten iig een loze leiding leggen zodat ik altijd nog een buiten AP kan ophangen als dat nodig is.

Maar ik ga het eerst proberen (dat is wel een goeie tip), 1 in de trapkast zover mogelijk naar links. Dan 1 in de speel/werkkmr (Hier komt een gameroom, dus dat is wel nodig). Dan heb ik er buiten wel zeker 1 nodig, want die afstand wordt te groot met een buitenmuur en/of A+++ glas er tussen.
Ik laat wel op een plek achter in de keuken een loze leiding leggen, mocht het nodig zijn dan kan ik hier nog een AP maken later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Uiteraard is elk metalen voorwerp van enige afmetingen een blokkade voor wifi, maar die magnetron is niet groot genoeg om echt een obstakel te zijn.

A+++ glas blokkeert wifi nog effectiever dan beton.
Bij beton is voornamelijk de metalen wapening erin het grootste probleem.
Dat A+++ glas heeft een coating die wifi blokkeert en die zit egaal op het hele glas (3x bij A+++).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion183
Thanx, dan neem ik een buiten AP mee in het plan. Want er is veel glas en dat is allemaal A+++.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Centurion183 schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:44:
Ik zat te denken aan Unifi AP's, op de 1e verdieping 1 en op de 2e verdieping 1. Ik dacht aan In-Wall AP's hier.
Er komt ook een garage die opgedeeld wordt in een speel/werkkmr, hier komt ook een AP in-wall in denk ik.
Dat zou betekenen dat ik beneden in het slechtste geval 4 AP's nodig heb. 2 in in de woonkmr, 1 buiten en 1 in de speelwerkkmr.
Waar zit die garage? En even voor mijn beeld, wat is de schaal van je plattegrond / hoe lang is je huis?

Zelf ben ik niet zo'n fan van de In-Walls, heb deze bij mijn ouders geïnstalleerd en vond het resultaat tegen vallen. Nu kan dat ook komen doordat de indeling daar niet optimaal was.

Ik heb zelf op de begane grond in de hal een AP AC Pro hangen, op de 1e etage en zolder op de overloop beide een AP AC Lite. Dat voldoet erg goed voor het gehele huis, overal perfect 5Ghz bereik met zo'n 300Mbit/s.

Maar toegegeven mijn huis is maar 8 meter lang en 6 meter breed.
Ik twijfel over een controller, ik wil een gasten wifi netwerk, maar dat mag een gewoon wifi netwerk zijn met een simpel wachtwoord en met een beperkte bandbreedte. Ik weet niet of een Unifi Controller dan nodig is.
Unifi Controller heb je altijd nodig, maar die kan je prima installeren op je laptop. Voor een gastennetwerk hoeft deze niet constant te draaien, dus is de controller een keer in de zoveel tijd opstarten om het te updaten voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centurion183
Je ziet rechts van de hal een klein stukje muur, dat is de garage. De laatste 3 meter aan de achterkant (bovenkant op de tekening) wordt de speel/werkkmr. De achtergevel van de garage loopt gelijk met die van de woning zelf.

Wacht ik voeg een andere tekening toe, dat is overzichtelijker. Let niet op de rode lijnen aub. :)
Dit is de meest accurate tekening van de beneden verdieping. De onbenoemde ruimte rechtsboven wordt de gameroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0TSRp_24xURMN67MV5oQDu9O_U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l4F3CiKNtfnd7Sewhed6TwC9.png?f=user_large

[ Voor 57% gewijzigd door Centurion183 op 21-12-2020 14:34 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Centurion183 schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:14:

[Afbeelding]
Kijk dat scheelt. Als je een losse AP in de werkkamer wilt hangen, dan zou ik zeggen dat je de AP links langs de meterkast kan hangen aan de muur. Je 2e AP zou ik dan tegen de rechterbuiten muur ophangen in je werkkamer.

Mocht je het met één AP willen proberen, zou ik deze in de trapkast tegen de muur / plafond hangen, hangt deze ook meteen uit het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion183
Tussen de werkkmr en de woning komt een buitenmuur tussen. Dus ik weet niet hoe goed dit signaal is als ik 1 AP op hang. Maar ik kan het altijd proberen met 1. Ik laat toch een datapunt aanleggen in de werkkmr, dus een muur AP voor die ruimte is dan zo besteld en geplaatst.
Ik twijfel nu ook voor boven, 1x AP op iedere hal is wel lekker centraal om een plafond AP op te hangen.

[ Voor 18% gewijzigd door Centurion183 op 21-12-2020 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Aha dit is een garage die omgebouwd wordt voor ander gebruik.

Denk niet dat er veel wifi door die muur heen komt en omdat het oorspronkelijk een garage is zal die deur wel een branddeur zijn en die laat ook geen spatje wifi door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Centurion183 schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:46:
Tussen de werkkmr en de woning komt een buitenmuur tussen. Dus ik weet niet hoe goed dit signaal is als ik 1 AP op hang. Maar ik kan het altijd proberen met 1. Ik laat toch een datapunt aanleggen in de werkkmr, dus een muur AP voor die ruimte is dan zo besteld en geplaatst.
Ah een buitenmuur, dan gok ik dat 2 AP's het beste zal werken. Maar inderdaad gewoon eerst even zelf kijken wat het beste werkt. Zolang je nu voorbereid bent op eventuele wijzigingen is dat prima.

Ik neem even aan dat je je hele woning laat verbouwen, dit heb ik afgelopen jaar ook gedaan.
Nog wat (ongevraagde) tips. Denk je ook aan:
- Een kabelgoot voor de TV;
- Voldoende (loze) leidingen naar je TV;
- Kabels / loze leidingen voor eventuele zonnepanelen;
- Loze leidingen naar overige kamers voor ethernet / televisie;
- Antivries buitenkranen voorbereiden / installeren;
- Buitenverlichting;
- Voorbereiding op een laadpaal;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centurion183
rens-br schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:52:
[...]

Ah een buitenmuur, dan gok ik dat 2 AP's het beste zal werken. Maar inderdaad gewoon eerst even zelf kijken wat het beste werkt. Zolang je nu voorbereid bent op eventuele wijzigingen is dat prima.

Ik neem even aan dat je je hele woning laat verbouwen, dit heb ik afgelopen jaar ook gedaan.
Nog wat (ongevraagde) tips. Denk je ook aan:
- Een kabelgoot voor de TV;
- Voldoende (loze) leidingen naar je TV;
- Kabels / loze leidingen voor eventuele zonnepanelen;
- Loze leidingen naar overige kamers voor ethernet / televisie;
- Antivries buitenkranen voorbereiden / installeren;
- Buitenverlichting;
- Voorbereiding op een laadpaal;
- JA, kabelgoot voor TV is een extra optie die je kan kopen. Maar ik twijfel omdat we wellicht willen kunnen spelen met de plek voor de TV. De ene keer links, de andere keer rechts.

- 2x data naar de woonkmr wil ik aanleggen.

- Voor zonnepanelen heb ik me laten vertellen dat er 2 loze leidingen nodig zijn. Dus die ga ik zeker aan laten leggen inderdaad.

- Loze leidingen slaapkmr...check.

- Buitenkraan zit er al in, die is al antvries.

- Voor de tuin laat ik een 10 mtr lange kabel voorbereiding leggen (ook voor een eventueel tuinhuis is dat handig.)

- Voorbereiding laadpaal: Dat is een goeie, hier had ik nog niet aan gedacht. Maar de meterkast grenst aan de oprit, dus een gaatje boren is ook wel weer snel gedaan eventueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-10 17:33
Ben(V) schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:51:
Uiteraard is elk metalen voorwerp van enige afmetingen een blokkade voor wifi, maar die magnetron is niet groot genoeg om echt een obstakel te zijn.

A+++ glas blokkeert wifi nog effectiever dan beton.
Bij beton is voornamelijk de metalen wapening erin het grootste probleem.
Dat A+++ glas heeft een coating die wifi blokkeert en die zit egaal op het hele glas (3x bij A+++).
De coating betreft opgedampt metaal.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion183
mash_man02 schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:23:
[...]

De coating betreft opgedampt metaal.
Vandaar dat die het wifi signaal zo goed blokkeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als we nu toch verbouwtips gaan geven.
Als je grote ramen hebt op de zonkant dan wil je nu of in de toekomst sunscreens hebben met buismoter.
Leg was een lege buis naar buiten bij het kozijn (links -of rechtsboven) die uitkomt op een doos binnen waar ook spanning naartoe gaat.

Als je dat later wilt toevoegen is dat een ramp.

Pagina: 1