Aanpassen security mode ivm beschermde user directory.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Sinds laatste updates merk ik op dat programma's zoals MultiCommander en Faststone Image viewer niet meer in staat zijn om bestanden te verplaatsen binnen Mijn Documenten en Pictures map.
Windows heeft extra bescherming blijkbaar toegevoegd en ingeschakeld waardoor je steeds keer op keer voor elke plaatje toestemming moet vragen (met FastStone) of eerst toestemming in MultiCommander.

Met andere woorden, de User directory is extra beschermd. Goed, maar ook weer overkill als programma's allang ingestalleerd zijn.

Het is wel irritant, en dit heb ik niet meegemaakt vroeger. Het is net of er nieuwe protectie is toegevoegd. Helaas is deze nieuwe bescherming niet goed terug te vinden in instellingen onder Bijwerken & Beveiliging, en onder Accounts niet eenvoudig aan te passen.
UAC systeem van vroeger is niet meer te zien.

Dus, hoe kan ik deze extra beveiliging aanpassen zodat ik met Faststone gewoon kan verplaatsen?
Wie heeft dit kunnen oplossen?

Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:28
Heb je niet toevallig "Ransomware protection" aangezet in Windows Security / Windows Defender? Dan moet ieder programma inderdaad apart toestemming krijgen om de gebruikersmappen te kunnen bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Bij aanpassen van UAC niveau (dit is niet meer direct bereikbaar onder Instellingen, Windows heeft ze gewoon verstopt. Na aanpassen van UAC verandert melding. Op laag zetten zal programma zonder tussenstappen mappen kunnen aanpassen.
Maar dit is vroeger niet zo, er is laatste tijd wat veranderd. Het is iets strenger geworden op standaard UAC level. (3e streep hoog)

Maar zelfs in Admin mode, vraagt Windows elke keer weer...

Ik gebruik Avast, waardoor Defender uitgeschakeld zou zijn.

Denk dat ik maar op laag niveau ga zetten...

[ Voor 6% gewijzigd door MrDummy op 21-12-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Ik heb dit nog niet meegemaakt (op deze manier) in ieder geval krijg ik zover tot altijd een prompt te zien dat je kan aangeven doe dit voor alle bestanden. Maar ik moet ook zeggen dat ik nog op 2004 zit in plaats van 20H2 omdat Windows op mijn beide PC's zoiets heeft van je computer is not niet klaar voor die versie, dus mogelijk dat daar nog wat extra's in veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Dat klopt, op nieuwere versies zijn er dingen veranderd in UAC systeem.
Ik heb 2004 hier, dus hetzelfde. Ik denk dat jouw UAC op laagste stand staat, anders krijg je dezelfde meldingen te zien voor elke bestand.

[ Voor 49% gewijzigd door MrDummy op 21-12-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Ik heb sinds vandaag eindelijk 20H2 maar mijn UAC settings hebben altijd op onderstaande instelling gestaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqyzlTwLo3lxkQrBGlVG9jtkopE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YWxq1IdR0bTurn3AIK74W7Oa.png?f=user_large

En om eerlijk te zijn ervaar ik de problemen die jij beschrijft niet in multicommander (nu is het wel zo dat ik all Documents / Library folders redirect naar een andere schijf). Als ik een hele map kopieer (met 32 items erin) van D:\ naar Documents heeft multicommander echt zoiets van best doe ik (nadat ik hem had toegestaan in de ransomware protectie van Windows Defender).

De grote vraag hier is dus ervaar je het probleem ook onder een nieuwe gebruikersaccount? En eventueel weet je zeker dat het niet met een update van Avast te maken heeft in plaats van met een update van Windows.

[ Voor 13% gewijzigd door Starke op 21-12-2020 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 10:49
Voor zover ik weet is er geen aanpassing geweest in Windows die verantwoordelijk zou zijn voor dit gedrag. Meest voor de hand liggende lijkt me de - eerder genoemde - Controlled Folder Access. Daarnaast adviseer ik Defender boven Avast, betere bescherming, minder kosten en minder compatabiliteitsproblemen. Is bij wijze van test het deinstalleren van Avast een optie?
Pagina: 1