Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 14:55

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Topicstarter
Situatie:
M'n huidige printer, Canon MG5250, bevalt niet meer. Áls ik wil printen is t kreng meer dan 15min bezig voordat de afdruk begint.
Wil je zwart-wit afdrukken, gaat dat niet want een van de kleuren potjes is op....
De andere keer is een ander potje weer op. En die potjes zijn nog flink duur ook.
En als een potje niet op is, is ie weer eens uitgedroogd.

Wij printen soms 1x per week, soms ook 2mnd niet.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een nieuwe printer, aangezien van de huidige ook 2 potjes nu al op zijn en de 3 andere nagenoeg leeg zijn. Dat kost weer flink wat om te vervangen, dus dat stop ik nu liever in een nieuwe printer die sneller start en geen cardrigdes meer gebruikt.

Budget:
Budget is er niet direct. Wil uiteraard geen honderden euro's uitgeven als dat niet nodig is.
Maar als t écht goed is, is om en nabij de €400,- nog acceptabel.

Wensen:
Ik zoek een printer welke "goedkoop" print.
De kwaliteit van de prints op stand 'Standaard' moeten ok tot goed zijn.
Er moeten ook foto's mee afgedrukt kunnen worden welke van goed tot uitstekende kwaliteit zijn.

Verder moet de printer snel aangaan. Dus van helemaal uit naar beginnen met printen moet minder dan 3 min duren.
Eventueel altijd aan/standby als de standby stroom laag genoeg is.
Verbinding via Wifi, of waar mogelijk met netwerkstekker.

De printer moet ook kunnen scannen.

Wat heb ik al uitgezocht/geprobeerd:
De vraag hier plaatsen is een soort van laatste stap omdat ik het niet meer zie.

Ben begonnen met het kijken naar LED printers. Maar, daar komt toch vooral naar boven dat die niet echt geschikt zijn voor het afdrukken van mooie foto's.

Toen kwam ik inkt-tank printers tegen. Dit lijkt helemaal ideaal.
Na wat zoeken blijkt vooral Canon en Epson dé merken hiervoor te zijn.

Epson is erg royaal met z'n informatie, Canon helaas niet echt. Maar na wat uitgebreid zoekwerk toch bijna alle info kunnen vinden.

Naar mijn idee is de resolutie van de printer hetgene dat de nuaces in kleur bepaald en de druppel maat de scherpte bepaald.
Dus een hogere resolutie kan meer verschillende kleuren aan en een kleinere druppel kan scherper printen.
Wat het aantal Jets dan precies doet weet ik niet, maar ik heb het vermoeden dat dit vooral de snelheid van het printen beinvloed.

De printers die overbleven:
Epson ET-3700
400 ZW jets en 128 kleuren jets met een drupple van 3,3pl
1200x4800 aan printresolutie

Epson ET-4750
zelfde specs als de 3700, maar dan met ADF en iets nieuwer?

Epson ET-7700
Een stuk duurder, maar wel écht een foto printer.
360 ZW jets en 180 kleuren jets met een drupple van maar 1,5 pl
1440x5760 aan printresolutie

Canon G7050
640 ZW jets en 384 kleuren jets met een drupple van onbekend
1200x4800 aan printresolutie

Canon G6050
Zelfde als de G7050 maar dan zonder ADF

En toen:....
Na wat wikken en wegen, vooral tussen de ET-4750, ET-7700 en G6050 gekozen voor de Canon omdat ik altijd al Canon heb gehad en op internet te vinden is dat de Canon's t vaak qua foto's en inkt kwaliteit net wat beter doen dan de rest.

Maar daar begint nu de ellende.
De G6050 kwam binnen, aangesloten enz. En ik heb storend veel strepen in de prints op standaard kwaliteit.
Een probleem met de uitlijning van de koppen dus.
Dit handmatig gedaan wat het wel íets verbeterde, maar niet voldoende.
Ik dacht eerst aan een defect in dit apparaat, maar helaas, de nieuw opgestuurde printer heeft hetzelfde probleem.

De G6050, en daarmee dus ook de G7050 en G5050 vallen dus af.

Dan heb ik uit mijn lijstje de ET4750 en ET7700 nog over.
Echter lees ik in de reviews op kieskeurig en amazon hier toch ook slechte dingen over.
Vooral zwarte strepen door inkt-sponzen die zeer snel vol raken, strepen tijdens t printen (printkopuitlijning) en matige kwaliteit.
De ene vind de prints geweldig en de ander vind ze bagger.

Help!
Kan iemand mij helpen met een juiste keuze?
Gaat de ET4750 goed zijn, of de ET7700?
Of is er een LED printer die een veel betere keuze zou zijn?

Hier onder een voorbeeld van de prints van de G6050 wat ik die níet wil hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1ItiY_DH3bg6EEjYZ8N83L0FfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B08TKs1mFS6JKsz2xBZk6b6G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3TPwclhn10QgeeHGEM1lUWfRrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FrSDaEYFXS1lL0uwOheJfZv.jpg?f=fotoalbum_large

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
HellStorm666 schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:25:

Epson ET-4750
zelfde specs als de 3700, maar dan met ADF en iets nieuwer?
Deze hebben wij. De ADF is waardeloos, na enkele pagina's geeft-ie een paper jam, met als resultaat dat ik altijd alsnog handmatig moet scannen. Insturen voor garantie heb ik niet gedaan omdat ik dan weer een tijdje zonder printer zit. Jammer, want ik had juist hiervoor het duurdere model met ADF gekocht.

Met de kennis van nu zou ik voortaan de goedkoopste kopen. De 4750 is ook geen echte fotoprinter (die hebben een kleurtje extra) en als je voornamelijk foto's gaat printen zou ik wel een echte fotoprinter kopen.

Edit: die inkttank daarentegen is wel fantastisch! Ik zie de zwarte inkt heel langzaam een paar mm dalen en we printen nu veel meer.

[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 21-12-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:54
HellStorm666 schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:25:
Situatie:
...
Of is er een LED printer die een veel betere keuze zou zijn?
...
Vanwege al dat gezeur met opdrogende inkt, ben ik jaren geleden al overgestapt op kleuren laser/led printers.
Maar, deze zijn nooit zo goed voor foto's
Voornamelijk de kleuren zijn flets en niet sprankelend.
Dat doe ik dan ook niet.
Als ik foto's wil (en dat gebeurt maar heel af en toe), laat ik ze afdrukken door externe partijen.

Dus, als jij een fotoprinter zoekt, dan is LED geen betere keuze omdat je foto's dan best matig zijn.

Als je foto's nooit groter zijn dan 10x15, kan je nog zo'n compacte dye sublimation printer proberen, zoals de Canon Selphy.
De software van deze printer is best ruk, maar de kwaliteit van je print vrij goed, gegeven de lage prijs.

[ Voor 15% gewijzigd door GarBaGe op 21-12-2020 11:36 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
RemcoDelft schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:30:
[...]

Deze hebben wij. De ADF is waardeloos, na enkele pagina's geeft-ie een paper jam, met als resultaat dat ik altijd alsnog handmatig moet scannen. Insturen voor garantie heb ik niet gedaan omdat ik dan weer een tijdje zonder printer zit. Jammer, want ik had juist hiervoor het duurdere model met ADF gekocht.

Met de kennis van nu zou ik voortaan de goedkoopste kopen. De 4750 is ook geen echte fotoprinter (die hebben een kleurtje extra) en als je voornamelijk foto's gaat printen zou ik wel een echte fotoprinter kopen.

Edit: die inkttank daarentegen is wel fantastisch! Ik zie de zwarte inkt heel langzaam een paar mm dalen en we printen nu veel meer.
Hoe lang heb je de 4750 al? En heb jij ook problemen met zwarte vegen vanwege het inktkussentje dat snel vol zit?
En hoe is de kwaliteit van de prints? en als je op goed fotopapier afdruk, hoe zijn de afdrukken dan?
Een ADF is voor ons nl. geen must. Meer zo'n feature die je neemt als t (nagenoeg) niets extra kost.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
GarBaGe schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:33:
[...]

Vanwege al dat gezeur met opdrogende inkt, ben ik jaren geleden al overgestapt op kleuren laser/led printers.
Maar, deze zijn nooit zo goed voor foto's
Voornamelijk de kleuren zijn flets en niet sprankelend.
Dat doe ik dan ook niet.
Als ik foto's wil (en dat gebeurt maar heel af en toe), laat ik ze afdrukken door externe partijen.

Dus, als jij een fotoprinter zoekt, dan is LED geen betere keuze omdat je foto's dan best matig zijn.

Als je foto's nooit groter zijn dan 10x15, kan je nog zo'n compacte dye sublimation printer proberen, zoals de Canon Selphy.
De software van deze printer is best ruk, maar de kwaliteit van je print vrij goed, gegeven de lage prijs.
Dat was inderdaad wat ik ook gelezen had waardoor LED/Laser niet op de short-list was gekomen.
Fijn dat je bevestig dat dit inderdaad zo is. Dat scheelt mij nog verder uitzoeken :)

Foto's afdrukken gebeurt meestal op 10x15 of 16x19, maar ook wel eens op A4.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb de 4750 sinds begin dit jaar, tot nog toe geen zwarte vegen gezien.
Ik vind vooral zwarte tekst vrij licht, maar als ik de veel tragere hoge kwaliteit instelling gebruik krijg ik mooie zwarte tekst.
Goed fotopapier heb ik nog niet geprobeerd (bij gebrek aan goed fotopapier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:54
Als je echt mooie foto's wil, zou je eens kunnen kijken naar dye sublimation printers, welke toch wel gezien worden als printers die de mooiste foto's kunnen maken.
Epson heeft er recent 1 uitgebracht:
https://www.epson.nl/insi...-aan-de-surecolor-sc-f100
Maar die zit wel (iets) boven je budgetvan EUR 400.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
RemcoDelft schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:49:
Ik heb de 4750 sinds begin dit jaar, tot nog toe geen zwarte vegen gezien.
Ik vind vooral zwarte tekst vrij licht, maar als ik de veel tragere hoge kwaliteit instelling gebruik krijg ik mooie zwarte tekst.
Goed fotopapier heb ik nog niet geprobeerd (bij gebrek aan goed fotopapier).
Met de G6050 is de kwaliteit ook goed (geen strepen en echt mooie prints) als ik m op Hoog zet ipv Standaard.

Maar standaard zou natuurlijk ook gewoon goed moeten zijn.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
GarBaGe schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:49:
Als je echt mooie foto's wil, zou je eens kunnen kijken naar dye sublimation printers, welke toch wel gezien worden als printers die de mooiste foto's kunnen maken.
Epson heeft er recent 1 uitgebracht:
https://www.epson.nl/insi...-aan-de-surecolor-sc-f100
Maar die zit wel (iets) boven je budgetvan EUR 400.
Die ken ik helemaal niet, thnx! zal er even in duiken.
Wat is een dye-sublimatieprinter?

edit:
is dat wel geschikt voor bijv. fotopapier en normaal printen?

[ Voor 5% gewijzigd door HellStorm666 op 21-12-2020 12:17 ]

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Iemand die mij kan vertellen of zo'n SureColor (F100) inderdaad ook normaal documenten kan printen op normaal papier?

En is zo'n SureColor dan inderdaad mooier/beter met foto's op fotopapier dan bijv een ET-7700 zal zijn?
Als ik de specs bekijk heeft de ET-7700 een hogere resolutie en een kleinere dropplet size wat mij doet vermoeden dat deze dus een beter foto zou moeten kunnen printen dan de SC-F100.

Scientia Potentia Est

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 16:20
Ik heb zelf een recente Canon Selphy, het is dye sublimation, gebruikt een wasrol cassette, prints zijn foto kwaliteit, en heb er 1 die al 14 jaar oud is, zonder vervaging ( dit was mijn 3e selphy printer )
Ik gebruikt de standaard photo papier cassete van canon, ze printen niet op gewoon papier maar op glanzend speciaal papier.

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:20
Ik denk dat je iets te veel wilt, een goedkope snelle goede kleurenprinter.

Ik moet denken aan het grapje, wij leveren 3 soorten service, je mag er 2 kiezen Good/Cheap/Fast.

Hetzelfde gaat op voor jouw printer een snelle goede printer is niet goedkoop, een goedkope goede printer is niet snel en een snelle goedkope printer is niet goed.

Waar je misschien mee geholpen bent is bepalen waar jouw prioriteit ligt. Is het uitbesteden van je kleurenfoto's misschien een optie? Dan kun je voor je eigen printer daarop besparen.

Je zegt dat je 1x per week print, soms 2 maanden niet, kun je me uitleggen waarom snelheid dan belangrijk is?

Hattrick: Thorgal Eagles

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
bregweb schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:16:
Ik denk dat je iets te veel wilt, een goedkope snelle goede kleurenprinter.

Ik moet denken aan het grapje, wij leveren 3 soorten service, je mag er 2 kiezen Good/Cheap/Fast.

Hetzelfde gaat op voor jouw printer een snelle goede printer is niet goedkoop, een goedkope goede printer is niet snel en een snelle goedkope printer is niet goed.

Waar je misschien mee geholpen bent is bepalen waar jouw prioriteit ligt. Is het uitbesteden van je kleurenfoto's misschien een optie? Dan kun je voor je eigen printer daarop besparen.

Je zegt dat je 1x per week print, soms 2 maanden niet, kun je me uitleggen waarom snelheid dan belangrijk is?
De printer hoeft niet snel te printen.
Maar hij moet niet, zoals m'n Canon nu wel doet, er 15 min over doen om überhaupt te beginnen met printen.

Scientia Potentia Est

Pagina: 1