macOS opnieuw installeren op lege iMac late 2009

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-03 11:30
Hoi Hoi,

Ik heb hier een wat ouder mac nog staan. Deze wil ik mijn moeder cadeau doen met kerst. Zodat ze wat beter in contact kan zijn met haar kinderen en online kan bridgen.

Nu krijg ik er geen osx meer op geïnstalleerd.

Als ik via internet recovery wil herstellen dan vraagt die om een apple id, en dan vul ik mijne in. Maar dat is niet de originele eerste apple id, dus dan krijg je zon fout melding, deze is tijdelijk niet beschikbaar.

Er zit al een ssd nu in.

Gaat om een imac A1311 Late 2009 MB950LL/A
Pre installed os 10.6.1
Maximum os 10.13.x* staat er op mac serial check

Beste antwoord (via I_am_akira op 21-12-2020 12:44)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Titlefix van "Help! Oude Imac moeder cadeau doen geen OSX?" naar "macOS opnieuw installeren op lege iMac late 2009". Er is geen brand, dus geen spoed ;)
I_am_akira schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:17:
Als je hem voor de eerste keer aanzet, dan vraagt die om je apple id, daar zit de mac os licentie dan aan vast.
Maar dat apple id weten we niet meer.. Je kan dan via een usb bootable stick geloof ik , hem herstellen.
En dan gewoon weer met je eigen apple id in de appstore...
Inderdaad: How to get old versions of macOS en daarna How to create a bootable installer for macOS. Maar het is wel handig om te achterhalen aan welke Apple ID de iMac is gekoppeld, anders kan diegene de iMac op afstand op slot zetten, of zelfs wissen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Is het niet Find my Mac die dwarsboomt? Misschien het id van een huisgenoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_am_akira
Als je hem voor de eerste keer aanzet, dan vraagt die om je apple id, daar zit de mac os licentie dan aan vast.
Maar dat apple id weten we niet meer.. Je kan dan via een usb bootable stick geloof ik , hem herstellen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Titlefix van "Help! Oude Imac moeder cadeau doen geen OSX?" naar "macOS opnieuw installeren op lege iMac late 2009". Er is geen brand, dus geen spoed ;)
I_am_akira schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:17:
Inderdaad: How to get old versions of macOS en daarna How to create a bootable installer for macOS. Maar het is wel handig om te achterhalen aan welke Apple ID de iMac is gekoppeld, anders kan diegene de iMac op afstand op slot zetten, of zelfs wissen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je een bootable stick? Zo niet dan heb ik er 1 liggen, kun je ophalen in Zwolle (ik ga 'm niet versturen).

Zelf maken kan ook, wel even met een andere (i)Mac(book), onder Windows gaat het zeer waarschijnlijk niet of met enorme omwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_am_akira
Ik weet van wie de Mac is, maar hij weet het echt niet meer.

Ik heb die guide gezien. probleem is dat ik even niet weet welk os bestand ik het er mee moet maken.
10.6.1 of meteen 10.13.x?

en waar haal ik die bestanden vandaan...

Ik kan een macbook van iemand even lenen hiervoor.

Tevens heb ik geen mac keyboard erbij voor bepaalde toetsencombinaties. is dat erg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
10.13.6 is de laatste versie die op die iMac draait.

Downloadlink: https://itunes.apple.com/...a/id1246284741?ls=1&mt=12 Wel een USB-stick pakken die minimaal 8GB groot is en leeg mag.

Een Apple toetsenbord is niet noodzakelijk. Overal waar CMD staat druk je de Windows-toets in.

Eigenlijk staat alles in de 2e link die Deadalus gegeven heeft: https://support.apple.com/nl-nl/HT201372 (deze is Nederlands)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_am_akira
Ik ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 10:49
Daedalus schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:20:
[mbr]Titlefix van "Help! Oude Imac moeder cadeau doen geen OSX?" naar "macOS opnieuw installeren op lege iMac late 2009". Er is geen brand, dus geen spoed ;)[/]

[...]

Dit werkt op de Mac anders dan op iOS. Het gaat hier om een App Store entitlement check om te kijken of de gebruiker het besturingssysteem wel heeft aangeschaft. Daarom kan je dus ook zelf het Apple ID invullen (als het ging om een koppeling dan wordt alleen het wachtwoord gevraagd).

Wat betreft op afstand vergrendelen, dit gaat verloren bij een herinstallatie. Er is geen activation lock zoals op iOS devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_am_akira
Gelukt, bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-06 15:11
Kun je niet eerst de schijf wissen met internet recovery ?

[ Voor 76% gewijzigd door Stanley22_7 op 22-12-2020 18:45 ]

Pagina: 1