NAS + uitbreiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:44
Ik ben op zoek naar een NAS. Ik heb er nooit eerder 1 gehad, dus ik ben niet helemaal thuis in de NAS markt.

Wat het op zijn minst moet kunnen is:
- Automatisch foto's backup vanuit meerdere iOS toestellen. Daar moet de fabrikant dus een goed werkend applicatie voor hebben.
- SSH (scp) toegang om externe backups te maken.
- VPN IPsec.
- Docker kunnen draaien.
- Draaien in een stoffige ruimte (meterkast). Of is dat een no-go?

Wat ik zelf heb gevonden is:
pricewatch: Synology DS220+
pricewatch: Synology DS420+
pricewatch: Synology DS720+
pricewatch: Synology DS920+

Kwa functionaliteit zijn ze allemaal zo goed als identiek volgens mij. Grootste verschil is de CPU (Intel Celeron J4025 vs Intel Celeron J4125). Maar waarom dan een zo groot prijsverschil?

Storage
Ik heb +/- 1TB netto aan storage nodig. Liefst met SSD. Ookal haal je de SSD snelheden niet met slechts 1 Gbps. Voor mijn gevoel gaan SSD's veel langer mee en gaan HDD's sneller stuk, zeker in een stoffig ruimte.
Slikt zo een Synology ieder merk/model SSD, of ben je gebonden aan een lijst van approved modellen?
Wat raden jullie aan? 2x 1TB in RAID-1 of 3x 1TB in RAID-5?

Ik dacht zelf aan: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB

Geheugen
2GB lijkt mij vrij weinig icm Docker. Wat raden jullie aan. Hoeveel geheugen kan een Synology aan en ben je gebonden aan een approved lijst?

[ Voor 4% gewijzigd door c-nan op 21-12-2020 10:29 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Alle reacties

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@c-nan Heb je het synology topic bezocht ? of google op je software verzoek in combo met synology .
menig NAS staat te verstoffen in een (stoffig)hoekje oid.
Tja ssd's in raid 8)7 je kan beter 2 hdd's nemen van 3-6 TB maar het is jou geld, doe wat je wilt.

RAID is geen discussie waardig, wil je "veilig' zitten zou ik een online backup voor je NAS doen, heb je ook nog wat als je afbrand (hoop het niet natuurlijk)

Tja vanalles

• c-nan
vso schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:50:
@c-nan Heb je het synology topic bezocht ? of google op je software verzoek in combo met synology .
menig NAS staat te verstoffen in een (stoffig)hoekje oid.
Nee, niet gedaan.
Tja ssd's in raid 8)7 je kan beter 2 hdd's nemen van 3-6 TB maar het is jou geld, doe wat je wilt.

RAID is geen discussie waardig, wil je "veilig' zitten zou ik een online backup voor je NAS doen, heb je ook nog wat als je afbrand (hoop het niet natuurlijk)
Waarom is SSD in RAID 'raar'? Werkt dat niet lekker?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

c-nan schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:06:
[...]

Nee, niet gedaan.

[...]

Waarom is SSD in RAID 'raar'? Werkt dat niet lekker?
RAID in dit geval doe je om redudancy toe te voegen, maar de werking (parity berekeningen oid) zorgen ervoor dat je aantal schrijfcycles sneller bereikt worden.. voor een HDD is dit logisch.

En wellicht is het non-argument als de raidsoftware intelligent genoeg is, wat ik wel gok maar zie het eerder genoemde topic. als je die doorgelezen hebt ben ben je met grote kans het antwoord al tegen gekomen.

Tja vanalles

• c-nan
vso schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:10:
[...]

RAID in dit geval doe je om redudancy toe te voegen, maar de werking (parity berekeningen oid) zorgen ervoor dat je aantal schrijfcycles sneller bereikt worden.. voor een HDD is dit logisch.

En wellicht is het non-argument als de raidsoftware intelligent genoeg is, wat ik wel gok maar zie het eerder genoemde topic. als je die doorgelezen hebt ben ben je met grote kans het antwoord al tegen gekomen.
Bierviltje berekening:
De genoemde SSD heeft een TBW van 360TB en 0.20 DWPD. Dat zou betekenen dat je 5 jaar lang, iedere dag 200GB mag schrijven. Bij mij zal het hooguit om enkele GB's per dag gaan. Ga ik uit van 50GB/dag, zou de SSD een levensduur hebben van 20 jaar. Haal daar RAID overhead van af, blijft er nog significant wat over :)

Ik zal het topic eens doorlezen. Thanks!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-01 09:53
c-nan schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:28:
...
Voor mijn gevoel gaan SSD's veel langer mee en gaan HDD's sneller stuk, zeker in een stoffig ruimte.
...
Rare gedachte.
Naar mijn idee gaan SSDs eerder stuk, omdat na 5/6 jaar continue aan ze op een gegeven moment versleten zijn.
Zeker de laatste generatie QLCs hebben al een vrij lage program/erase cycle.

HDD's gaan niet stuk in een stoffige ruimte.
De bewegende delen zijn geseald van de buitenwereld, waardoor er nooit stof op je schijf kan komen.
HDD's zijn wel wat gevoeliger voor warmte.
Als je meterkast ook warmtewisselaar bevat voor je stadsverwarming en het is continue 40+ graden Celsius, dan heeft dat wel een negatief effect op de levensduur.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• c-nan
GarBaGe schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:45:
[...]

Rare gedachte.
Naar mijn idee gaan SSDs eerder stuk, omdat na 5/6 jaar continue aan ze op een gegeven moment versleten zijn.
Zeker de laatste generatie QLCs hebben al een vrij lage program/erase cycle.

HDD's gaan niet stuk in een stoffige ruimte.
De bewegende delen zijn geseald van de buitenwereld, waardoor er nooit stof op je schijf kan komen.
HDD's zijn wel wat gevoeliger voor warmte.
Goede toevoeging, thanks! Dat zit ik er met mijn gevoel dus toch naast :)
Als je meterkast ook warmtewisselaar bevat voor je stadsverwarming en het is continue 40+ graden Celsius, dan heeft dat wel een negatief effect op de levensduur.
Bingo! Dat is helaas bij ons het geval. Ik zal eens gaan meten hoe warm het is.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

c-nan schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:28:
[...]

Bierviltje berekening:
De genoemde SSD heeft een TBW van 360TB en 0.20 DWPD. Dat zou betekenen dat je 5 jaar lang, iedere dag 200GB mag schrijven. Bij mij zal het hooguit om enkele GB's per dag gaan. Ga ik uit van 50GB/dag, zou de SSD een levensduur hebben van 20 jaar. Haal daar RAID overhead van af, blijft er nog significant wat over :)

Ik zal het topic eens doorlezen. Thanks!
De insteek was meer er zijn veel voor/tegens te noemen.. van type opslag medium. een SSD staat moment x aan en moment Y uit en ;w data. een HDD met SMART heeft de kans dat je nog een waarschuwing vooraf krijgt.. (tot nu toe een enkele schijf uitval gehad) .. vandaar de online backup voor je noodzakelijke meuk als opmerking. Je data centraal verzamelen is 1 hoe ga je ermee om is punt 2

De ssd bied voordelen (snelheid) maar de HDD is of was .. idk als je toch meer capaciteit wil ..

Kortom er is geen goed/slecht .. maar wijsheid is zeker wel geadviseerd :)

Tja vanalles

• Midget1234
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-01 14:43
Hallo Ik heb een Synology NAS (DS918+) en heb deze voorzien van 2 SSD's voor cache (onderin de NAS in de M2 slots). Ik gebruik 2x de Samsung SSD 970 EVO Plus 250GB. Ik heb deze begin van dit jaar (2020) geplaatst en na zo'n 9 maanden kreeg ik meldingen van de NAS dat deze 2 SSD's 'critical' waren doordat ze hun gegarandeerde aantal lees/schrijf cycli hebben overschreden.

Lijkt me nogal snel na goed 9 maanden. Ik laat ze zitten maar krijg wel om de zoveel dagen een melding dat het systeem eigenlijk niet meer gegarandeerd is.

Heeft iemand dezelfde ervaring met SSD's voor cache in de Synology NAS ? Na hoeveel cycli worden de SSD's 'critical' ? Anyone ?

Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV

• jasperensuzanne
  • Laatst online: 24-05-2022
Ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord op je vraag.

Momenteel heb ik een 10 jaar oude DS212+, die bevalt goed maar is ondertussen wel erg langzaam geworden. een jaar geleden heb ik er 2 nieuwe 2TB WD hard drives in gezet.

Voor mij is de keuze een 220+ of een 720+ (heb geen behoefte aan 4 bays voor meerprijs).

Met de huidige SSD prijzen twijfel ik over wat aan te schaffen en of ik mn huidige HDD's blijf gebruiken of niet. ik heb nog niet kunnen vinden of onderstaande opties allemaal technisch mogelijk zijn.

- Is het mogelijk een 2TB HDD en een 2TB SSD te mirroren en profiteer je dan zonder gebruik van cache van de SSD snelheid?
- Onafhankelijk van of het voordeel oplevert; zijn de M.2 slots alleen als cache te gebruiken of kun je ook een M.2 SSD slot als opslag gebruiken?

De volgende opties kan ik bedenken en twijfel ik tussen;

1) DS220+ met 2 x 2TB 2.5" SSD - mirrored - geen cache

2) DS220+ met 1 x 2TB 2.5" SSD + 1 x 2TB 3.5" HDD - mirrored - geen cache

3) DS720+ met 2 x 3.5" 2TB HDD - mirrored - M.2 SSD cache

4) DS720+ met 1 x 2TB M.2 SSD + 1 x 2TB HDD - geen cache

5) DS720+ met 2 x 2TB 3.5" HDD - mirrored - M.2 SSD cache

6) DS720+ met 2 x 2TB M.2 SSD - geen cache

Iemand een mening/ advies?

[ Voor 6% gewijzigd door jasperensuzanne op 23-04-2021 09:41 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:37
jasperensuzanne schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:40:
- Is het mogelijk een 2TB HDD en een 2TB SSD te mirroren en profiteer je dan zonder gebruik van cache van de SSD snelheid?
Nee en nee.
- Onafhankelijk van of het voordeel oplevert; zijn de M.2 slots alleen als cache te gebruiken of kun je ook een M.2 SSD slot als opslag gebruiken?
Zonder handmatig (via CLI) aanpassen alleen als cache.
Pagina: 1